07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själv är man helt inne i den kommande flytten! Har börjat rensa lite i sadelkammaren etc. 2 veckor kvar! :D Och jag är så förväntansfull. Jag funderar på om jag måste ta ett snack med mig själv för att se att jag verkligen fattat att vi flyttar ut på vishan.. det kommer att vara bäckmörkt!

Hur gör ni som inte har ridbana/ridhus hemma?
Jag har möjlighet att rida på lunchen 1-2 dagar i veckan, så då får det bli uteritter. De dagar jag är ute sent kommer hon få vila om jag inte trailar till ridhus. Hon kommer ju också att gå i skrittmaskin några dagar i veckan.

Jag är nämligen mörkrädd. :nailbiting: Gården ligger 2km från huvudvägen, vägen dit är en mörk smal asfaltsväg med skog på ena sidan och åker på andra. (Alltså lite ljusare än en skogsväg) Trafik förekommer, men glest.
Här om dagen mötte jag ett hästekipage på den vägen, i mörkret. De hade gott om reflexer och pannlampa så jag såg dem tidigt varav jag tänkte att jag kanske i värsta fall kan rida på den vägen när det skiter sig i vinter?
Jag är positiv till roadwork, skulle man kanske kunna trava en bit om det inte är isigt? Hur är asfalt vintertid för skodda hästar? Har liksom aldrig behövt reflektera över det.
 
Det är tränarens uppgift att då hitta ett sätt att förklara på som gör att man fattar. Tex har jag jättesvårt när de säger, rid in bakbenen. Då sitter jag där som ett jädra frågetecken och ba va????
Säger de däremot: rid upp manken så fattar jag exakt :D
Same thing different name typ
Måste verkligen instämma här!
Min första hopptränare har ju uppenbarligen försökt att förmedla något till mig i över två år, som tog min andra hopptränare 3 tillfällen att få mig att förstå.
De har ett ansvar i att individanpassa pedagogiken och jag har ett ansvar att ge feedback på den pedagogik som utövas.

Det var dock svårt att ge feedback till den första tränaren eftersom jag inte hade något att jämföra med och dessutom haft ett uppehåll i ridningen. Att problemen inte lossnade berodde därför i mitt huvud på att jag faktiskt sög på att rida och inte på att han faktiskt sög på att få mig att förstå. :D
 
@spinxx Skaffa en riktigt rejäl pannlampa så behöver du inte vara rädd för mörkret :). Jag har aldrig varit mörkrädd och aldrig ens försökt rida med pannlampa utan galopperar runt i skogen i beckmörker :p. Rider rätt ofta med en vän som har en dunderpannlampa dock och det är väldigt ljust och fint! Asfalt är mest lurigt när det är frost och ishalka. Kommer det nån decimeter snö och det packas av bilkörning är det helt superbt att rida på!
 
@fio det är ingen fara. Det var mest att jag inte kände att jag ville diskutera enskilda tränare och deras sätt att behandla olika elever.

Var i alla fall och tränade igår för den andra tränaren. Och jag tror att jag hittat hem. Jag kunde verkligen känna mig trygg i vad jag inte kunde och hur jag ska komma till en bättre lösning. Sen tar det säkert olika lång tid. Vi spenderade 15 av 30 minuter med att prata om hur jag skulle göra. Och sen fick hon se på Caspians två sidor. Den enda trocka sidan då han knappt kommer upp i styrfart. Det var som en tre-fyraåring som inte riktigt hittat flytet och balansen. Men det som var superbra med det var att det accentuerade problemen så de blev än tydligare. Sen blev han piggare och då fick jag väldigt handfasta tekniska tips om hur jag ska rida honom i det. Jag fick också superbra instruktioner om skänkeltryck, timing och styrning. Så sen hände det jag har längtat efter. Han väntade på mig, och vad jag ville.

Vi ska tillbaka nästa vecka igen! Så värt att åka 10 mil för. Känner mig frälst! Ganska nöjd kille:
23622091_10160084775100497_969868946472803813_n.jpg
 
Senast ändrad:
@spinxx Skaffa en riktigt rejäl pannlampa så behöver du inte vara rädd för mörkret :). Jag har aldrig varit mörkrädd och aldrig ens försökt rida med pannlampa utan galopperar runt i skogen i beckmörker :p. Rider rätt ofta med en vän som har en dunderpannlampa dock och det är väldigt ljust och fint! Asfalt är mest lurigt när det är frost och ishalka. Kommer det nån decimeter snö och det packas av bilkörning är det helt superbt att rida på!

Tack!
Näe, jag har dessvärre riktig fobi för mörker men det känns ok att rida med pannlampa på landsväg.

De gånger jag tvingats rida igenom skog i mörker, t.ex. när jag missat solnedgången av misstag så blundar jag och låter hästen hitta hem. Jag är typ inte rädd för att jag inte ser - utan för vad jag kan komma att se, och det blir bara 100 gånger värre med pannlampa.
Tänk att lysa med lampan in i skogen och se ett par lysande ögon - på människohöjd. Näe hua. Har sett för mycket skräckfilm. :rofl:
 
@spinxx
Man får inte heller glömma att de flesta tränare har 0 pedagogisk utbildning utan brukar lära ut som de själva blivit instruerade :p

Därför kan jag ibland föredra att rida för ungdoms-ledare med tränarlicens. De har liksom andra pedagogiska utbildningar bakom sig. Barnanpassat - helt perfekt :p
 
Tack!
Näe, jag har dessvärre riktig fobi för mörker men det känns ok att rida med pannlampa på landsväg.

De gånger jag tvingats rida igenom skog i mörker, t.ex. när jag missat solnedgången av misstag så blundar jag och låter hästen hitta hem. Jag är typ inte rädd för att jag inte ser - utan för vad jag kan komma att se, och det blir bara 100 gånger värre med pannlampa.
Tänk att lysa med lampan in i skogen och se ett par lysande ögon - på människohöjd. Näe hua. Har sett för mycket skräckfilm. :rofl:

Men Gud :p och nu flyttar du ut till landet utan bekvämligheter i mörkret ?

Seriöst så en bra pannlampa är suverän att rida ut i alla gångarter tryggt och effektivt under mörka årstiden :)
Ta en riktigt bra med lång och bred ljuskälla isåfall :)
 
Åh jag är så glad idag! Sa ifrån mig att fara på tävlingskonferens 12 mil bort imorgon och det var en sån otroligt lättnad! Fick så mycket energi att trots att jag varit uppe sen 4 först red Barb (som kändes fin!) och sen tömkörde Burb (som gick helt fantastiskt!). Fan vad jag älskar att fixa med mina ponnisar :love:!
 
Red klubbtävling på C igår. När vi red fram var han matt och loj och utan påskjut. Satt och funderade på om det var någon infektion på ingång eller vart hans vanliga tävlingshumör tagit vägen. Det gick så långt att jag ryckte silence-luvan när vi tog av benskydden. På den fortsatta framridningen (5 min) var han lagom, men eftersom han kändes matt så skrittade vi bara runt på banan innan start. Sen blåste domaren i pipan och cirkusen startade. SATAN vad spänd han blev. Det var bara att hänga på. När någon gick i dörren precis ovanför våra huvuden gick det inte längre. Första gången det hände blev det bara tvärnit och bockning, andra gången drog han i någon sorts halvpanik, typ 15-20 m. Så resultaten var inte direkt lysande (58 % med två felridningar, red om en diagonal efter byten i varje med fram och tvärnit).

Bra var dock att jag lyckades rida hyfsat bra när han inte bråkade med mig. Och att jag vet att luvan, den ska vara på.
 
Bra var dock att jag lyckades rida hyfsat bra när han inte bråkade med mig. Och att jag vet att luvan, den ska vara på.
:rofl: Inget ont som inte för något gott med sig. Skönt att också ha hittat en "nitro"-knapp om man skulle komma till att behöva en sådan någon gång i framtiden.

Själv letade jag tappsko i 30 minuter i går, tills snön lagt sig överallt och letandet blev helt lönlöst. Hon (och sedermera även jag) är ju super-känsliga (Läs: nojjiga) mot tappskor. Eftersom hon har så lättretlig läderhud. Hon verkade ohalt och fin i benet och hoven såg dessutom fin ut så hon fåt stå inne tills imorrn när vi har ÅB på kliniken. Bästa hovis kunde slå på en ny sko straxt innan vårt återbesök.

Fråga:
Återbesöket var till för att se att vi är på rätt väg med återuppbyggnaden efter vrickningen. Jag red senast i Lördags, då red jag ut i alla gångarter och belastade henne helt normalt men sedan dess har ju hon vilat nu. Hur "ärlig" blir hennes skick på återbesöket? Jag brukar alltid belasta dem lite extra inför ett besök för att få en så ärlig bild av deras hälsostatus som vanligt.
 
@Jfrelin Det blev inget klinikbesök!
Snön ställde till det för flygen från Tyskland.. så först blev vi flyttade från 15.00 till 18.00, och senare valde de att skjuta fram alla bokade till idag istället och jag hade helt enkelt ingen möjlighet att åka in idag.

Hon känns superfräsh, vi fick på en ny framsko i morse och då tyckte hovis att jag lika gärna kunde vänta tills vet. är här nästa gång (om ca 6 veckor) eftersom vi då dessutom stått på nya stället i en månad och kan matcha in en vet.check lägligt iom det. Så det är planen nu.

---

Vi diskuterade broddar i morse.. (Det börjar verkligen dyka upp detaljer som gör mig lite orolig inför flytten :angel: ..)
Hon kan ju inte gå med traktbrodd eftersom hon inte tål den ojämna viktfördelningen det skapar, förra vintern gick det helt ok med road-nails fram och traktbrodd bak, men då kunde vi rida på volten/i ridhuset när det var som halast. Jag är tveksam på om det kommer att räcka denna vintern.
Vi diskuterade någon typ av travsko med 6 mini-brodd - får se var vi landar.

Skrittmaskinen är några veckor försenad :down:. Så jag hoppas verkligen på en mild eller väldigt snöig månad framöver.
 
@spinxx skönt att hon kändes fräsch.

Jag valde i tisdags när de var kallt och snö att sätta på snösulor på min. :angel: perfekt när de i dag var 9 grader och regn. Brodd satte jag på förra veckan när vi inte kunde ta ut hästarna på stallplan pga ishalka. Hoppas han klarar snösulorna i alla fall. Hans hage är inte så lerig och kommer de snö kommer jag ej till ridhuset pga obefintligt plogning.
Harry var så lugn i morse att jag nästan trodde han var sjuk och tempade, vilket visade normal temp. Normalt står han nästan och galopperar när man gör i ordning men i morse var han som en ko. Tror han var för varmt täckad, i går var de 5 minus när jag var där och i dag 9 plus. Han kändes helt normal vid ridning i alla fall.

Var och besiktiga mitt gamla släp i går som jag sen tänkte lägga ut på annons. Tyvärr gick de inte igenom besiktningen.:meh: bromsarna bak tog ojämnt så de bara att köra den till verkstan.
 
Vi hade två dagar med perfekt vinterväder och bra underlag ute. Red ut båda igår och Barb känns verkligen så himla fin! Är rätt säker på att jag nästa säsong behåller henne för mig själv. Det känns så osäkert med henne att jag vill njuta så mycket som möjligt själv av att kunna rida och tävla. Även om det var väldigt kul att stå bredvid också. På de tre starterna ponnyryttaren gjorde med henne i år kom de tvåa i distriktet med sina championatspoäng :).

Idag har det varit superdeppigt väder med flera plusgrader, regn och storm dessutom toppat med en helt vidrig mensmigrän, Är ett jävla skit rent ut sagt, tabletterna tar inte och när det väl släpper är jag så matt i kroppen att jag är helt skakig.
 
@Fiorano vad jobbigt att ha sån migrän.
Hoppas du mår bättre idag.

*kl*
Har tränat 2 ggr denna vecka. Går mer och mer framåt. Har ÄNTLIGEN hittat galoppen och nu börjar det hända grejer.
Tyvärr bidrar det också till att jag kommer åt henne mer och det gillas inte :p
Nu har hon kommit på att hon kan dra upp huvudet, dra mig ur sadeln och sticka för att komma undan när det blir jobbigt så då får jag backa och gå ner i skritt och göra momentet där, sen trav, sen galopp tills det funkar och jag får igenom det.
Har faktiskt slängt på gramanen på träningen idag och i onsdags. Satte den i sidorna så jag bara använder den om hon drar i väg. Funkade bra såklart.
Känner mig dock alltid så misslyckad när jag inte kan lösa det helt själv. Men men.
Det roliga är att då försöker hon komma på andra grejer, som att frusta mycket och dra ner huvudet och när det inte funkar så börjar hon gnägga efter hjälp. Herregud. Drama Queen.
Idag på träningen så frustade hon inte och gnäggade inte heller så hon lär sig att det finns ingen hjälp att få.
Fördelen är att bytena funkar mycket bättre med graman så I gets that’s that at least.
 
Det roliga är att då försöker hon komma på andra grejer, som att frusta mycket och dra ner huvudet och när det inte funkar så börjar hon gnägga efter hjälp. Herregud. Drama Queen.

Alltså, dessa knäppa ston! :D

Rut har haft sin vintervila, 1 vecka hel vila när jag var på Sicilien, och sen 2 veckor med skritt typ varannan dag. Har ridit en D-ponny som min tränare har hemma för tillridning, red ut på ponnyn och tog Rut med som handhäst. Funkade ganska bra, lite knepigt när ponnyn reste sig och snurrade 180 grader och försökte dra, men vi lyckades trassla ut oss igen.

Hade tänkt att jag kunde passa på att ta med Chatsi ut, typ skritta Rut och ha Chatsi som handhäst, men hon har varit halt till och från hela den här tiden. Såklart.
Hon har gått utan skor sen strax innan fölningen och det har funkat på betet, men nu hemma i leran och stenarna så blir hon rejält öm, så jag tänkte att vi ska sko henne fram iaf och se om det blir bättre. Jag är så sjukt trött på lera och mörker redan, har varit rätt skönt med lite vila, då har jag inte behövt åka ut till stallet de dagar jag inte ska göra nåt med dem.

Tänkte jag skulle klippa Rut igen förra helgen. Klippte ena sidan av halsen, halva huvudet/ansiktet och ena örat samt större delen av ena frambenet och lite på det andra frambenent. Sen slutade maskinen att klippa. :mad: Tog några dagar att få hem reservdelar och nu jobbar jag så att jag inte hinner klippa. Något skämmigt att åka på träning så här... :o:o

Sen undrar jag, med reservdelarna fick jag en liten lapp med "klipptips", där det står att "djuret ska vara torrt och rent" vid klippning. Men inga förslag på hur man ska få till det?
Min häst är antingen torr och täckt med lera och skit (om man ställer in henne i 14 timmar eller vad det kan ta att torka leran i den tjocka pälsen). Eller nybadad och typ ren, men dyngsur. Eller, min personliga favorit och den som förekommer mest: Dyngsur och skitig. :meh:

Suck.
 
@spinxx En bra pannlampa är ovärderligt när man har hästen i obygden! Jag älskar min! Har tre ljusstyrkor, där den starkaste är typ som ett helljus på en bil. Är inte särskilt mörkrädd, det enda vi träffar på är rådjur och älgar. Har hört vildsvin, men inte sett dem. Rider ut flera gånger i veckan i mörkret, men vi har även en ridbana med bra lyse på gården.
 
@spinxx En bra pannlampa är ovärderligt när man har hästen i obygden! Jag älskar min! Har tre ljusstyrkor, där den starkaste är typ som ett helljus på en bil. Är inte särskilt mörkrädd, det enda vi träffar på är rådjur och älgar. Har hört vildsvin, men inte sett dem. Rider ut flera gånger i veckan i mörkret, men vi har även en ridbana med bra lyse på gården.
Vad är det för lampa du har? var har du köpt den? Jag funderar på att köpa en bättre än den jag har.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
59 787
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp