07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni är så himla fina @Fiorano :love:

Vad skönt att det är koll på G @sorbifolia, hoppas ni hittar vad som spökar!

Grattis till placeringen @Amanda_F!

Här överlevde vi påskhelgen utan bakslag! :) Idag är det redan en vecka sen operation! :o Så idag bytte jag bandaget. Jag hade fått bra instruktioner om kompress, bomull å linda. Tänkte att det blir bra att tjuvkika på hur det gamla bandaget sitter för att bättre förstå, men tji fick jag! Det var ett (tror jag) zinkbandage under den självhäftande lindan så jag fick försöka efter bästa förmåga ändå. Skitsvårt fram! Det var ju flera hål runt hela kotan så det behövdes två stora kompresser, skitsvårt att få det att sitta bra under bomullen. O_o Hoppas det blev bra och att det sitter bra en vecka till... Såren var torra och såg fina ut så jag tror (hoppas) inte det kommer fastna nåt i bomullen om kompresserna åker på sniskan. Hon kunde då röra sig fritt i det iaf så jag hoppas det blev okej! Måste åka till kliniken och hämta fler kompresser eftersom det gick åt tre av fyra. Jag trodde det skulle räcka till två omgångar nya bandage men nope!

I övrigt är hon pigg och glad. Det märks att det börjar bli tråkigt att stå inne. Hon är ju inte direkt vild, men så enkla saker som att hon inte vill stå still på gången när jag mockar, att hon har rört runt i boxen så det spån uppåt väggarna och att hon drar i grimskaftet när vi går. Det är riktigt ovanligt för att vara min skötsamma tjej! :p:D
 
@Fiorano Sista bilden är så härlig! Kul med en massa fina bilder.

Här har det gått drygt en månad sedan Chatsi åkte, och mitt Fb-flöde är fullt med bilder på glada Chatsi-öron ute på tur i snön. De verkar trivas super ihop och det känns så skönt. :love:

Lilla Rödluvan har blivit ganska tam, och igår var jag ute och hämtade henne i hagen och hon följde snällt med mig bort från kompisarna och in i stallet för lite borstning. Hon har fått utbrott tidigare när hon har letts, men nu var hon superduktig och följde glatt med. Stod dessutom fint uppbunden i stallgången. Vattentränade i en stor vattenpöl som hon tyckte var äcklig att gå i, gick typ 10 gånger fram och tillbaka genom den. :angel:

Hon har nästan fällt pälsen på undersidan av halsen och bringan.

IMG_2730.JPG
 
Äsch, allt såg "normalt" ut på Skrullan på gynkoll i dag. Det enda som jag tyckte var lite lustigt var att hon såg ut att vara på väg att ovulera, men jag har inte märkt någon brunst på sistonde (eller snarare har hennes tjuriga brunstbeteende hållit i sig typ 24/7 genom vintern). Så vet kollade extra noga på att det verkligen var ett ägg och inte en cysta, men han var rätt övertygad om att det var ett vanligt ägg.

Nu är jag så trött på det här så nu har jag bookat tid för full klinikutredning på tisdag även om jag inte har ett rött öre... :o Men måste bestämma mig relativt snabbt om vi ska betäcka i år eller inte, så får bara köra på. Ska sälja min lägenhet i maj/juni så då kommer det förhoppningsvis lite pengar in... :angel:
 
@sorbifolia Tror det är bra att du kör en klinikutredning. Hittar de något så är det ju bra för då kan man utgå från det. Hittar de inget är det ju bara att rida på och då är det ju också bra. Håller tummarna att de hittar något som är lätt att fixa.


*kl*
Jag har sån sjuk otur just nu att jag är riktigt nära att bara sluta helt med hästar känner jag,
Igår ringde Myrans utbildare och berättade att hon är sjukskriven månaden ut och inte kan ha kvar Myran pga hjärnskakningen. Panik!!!! Jag hade noga valt denna utbildare pga hon gör allt själv och är så sjukt noggrann med lydnad och tar det efter hästens förutsättningar.
Som genom ett under så fick jag tag i en annan utbildare som känns bra och hon hämtar Myran på söndag och fortsätter.
Men nu är jag såklart jätteorolig. Tänk om vi får värsta bakslaget för att hon behöver byta stall så snart, tänk om den nya tjejen inte förstår hur känslig Myran är och tänk om allt går åt helvete......
Drar till London imorgon till på tisdag och tänker glömma allt och försöka njuta.
 
@sorbifolia Tror det är bra att du kör en klinikutredning. Hittar de något så är det ju bra för då kan man utgå från det. Hittar de inget är det ju bara att rida på och då är det ju också bra. Håller tummarna att de hittar något som är lätt att fixa.


*kl*
Jag har sån sjuk otur just nu att jag är riktigt nära att bara sluta helt med hästar känner jag,
Igår ringde Myrans utbildare och berättade att hon är sjukskriven månaden ut och inte kan ha kvar Myran pga hjärnskakningen. Panik!!!! Jag hade noga valt denna utbildare pga hon gör allt själv och är så sjukt noggrann med lydnad och tar det efter hästens förutsättningar.
Som genom ett under så fick jag tag i en annan utbildare som känns bra och hon hämtar Myran på söndag och fortsätter.
Men nu är jag såklart jätteorolig. Tänk om vi får värsta bakslaget för att hon behöver byta stall så snart, tänk om den nya tjejen inte förstår hur känslig Myran är och tänk om allt går åt helvete......
Drar till London imorgon till på tisdag och tänker glömma allt och försöka njuta.
Det kommer bli jättebra ska du se.:heart
 
@sorbifolia Tror det är bra att du kör en klinikutredning. Hittar de något så är det ju bra för då kan man utgå från det. Hittar de inget är det ju bara att rida på och då är det ju också bra. Håller tummarna att de hittar något som är lätt att fixa.


*kl*
Jag har sån sjuk otur just nu att jag är riktigt nära att bara sluta helt med hästar känner jag,
Igår ringde Myrans utbildare och berättade att hon är sjukskriven månaden ut och inte kan ha kvar Myran pga hjärnskakningen. Panik!!!! Jag hade noga valt denna utbildare pga hon gör allt själv och är så sjukt noggrann med lydnad och tar det efter hästens förutsättningar.
Som genom ett under så fick jag tag i en annan utbildare som känns bra och hon hämtar Myran på söndag och fortsätter.
Men nu är jag såklart jätteorolig. Tänk om vi får värsta bakslaget för att hon behöver byta stall så snart, tänk om den nya tjejen inte förstår hur känslig Myran är och tänk om allt går åt helvete......
Drar till London imorgon till på tisdag och tänker glömma allt och försöka njuta.

Tack för peppning och tummhållning! Det vore ju fantastisk om dom hittar nåt som kan fixas på ett enkelt sätt.

Tråkigt med din utbildare, men hoppast att det blir bra ändå. Varför vill du inte träna Myran själv? Vad jag minns så har du rätt duktiga tränare etc. som skulle kunna hjälpa er? :)
 
@sorbifolia
Stallet jag står i är inte bra för inridning. Eftersom jag jobbar kontorstid så måste jag vara där på kvällarna med alla andra och det funkar inte att rida in då. Det är en stor gård med 60+ häst varav 20% är helt dumma i huvudet och har noll koll :p
Jag är dessutom alldeles för feg för att göra det själv och min erfarenhet av de som ridit in sina hästar själva låter hästarna komma undan med olika beteenden pga man har känslor inblandade. Inte alla förstås men många.
Jag vill verkligen ge henne en så trygg start som möjligt. Vill att hon ska vara lika bekväm med ryttare som Divan var när jag köpte henne. Har inga problem att rida unghästar men vill att början ska vara proffessionellt gjort.
 
@sorbifolia
Stallet jag står i är inte bra för inridning. Eftersom jag jobbar kontorstid så måste jag vara där på kvällarna med alla andra och det funkar inte att rida in då. Det är en stor gård med 60+ häst varav 20% är helt dumma i huvudet och har noll koll :p
Jag är dessutom alldeles för feg för att göra det själv och min erfarenhet av de som ridit in sina hästar själva låter hästarna komma undan med olika beteenden pga man har känslor inblandade. Inte alla förstås men många.
Jag vill verkligen ge henne en så trygg start som möjligt. Vill att hon ska vara lika bekväm med ryttare som Divan var när jag köpte henne. Har inga problem att rida unghästar men vill att början ska vara proffessionellt gjort.

Okej, det förstår jag. Tänkte bara att du är en så duktig ryttare att du skulle kunna göra jobbet riktigt bra själv. :)
 
Vi var ute och skrittade igår i 1,5 timma. Det skulle varit mer action (förutom C:s krumsprång) men solen som smält all snö vid oss hade inte nått den sandåsen så det blev bara skritt pga is. Precis innan vi skulle svänga av hem igen gick vi omkull. Han halkade på en osynlig isfläck i en nedförsbacke och sen läg vi där på sidan. Men vi hade tur i oturen för jag studsade ifrån honom och vårt sällskap blockerade hålet i snåret så han inte sprang hem. Mitt blåmärke på höften är mindre än det känns och nackspärren kunde varit värre (hörde hur nacken knakade). Han verkade helt oskadd och mest skitig. Min stallkompis tittade till honom på kvällen och hon såg inte heller något. Men han var så lugn efter turen att han kom till ro själv i sin box och stod och käkade fast ingen annan var i stallet. Det var första gången någonsin!
 
Vi var ute och skrittade igår i 1,5 timma. Det skulle varit mer action (förutom C:s krumsprång) men solen som smält all snö vid oss hade inte nått den sandåsen så det blev bara skritt pga is. Precis innan vi skulle svänga av hem igen gick vi omkull. Han halkade på en osynlig isfläck i en nedförsbacke och sen läg vi där på sidan. Men vi hade tur i oturen för jag studsade ifrån honom och vårt sällskap blockerade hålet i snåret så han inte sprang hem. Mitt blåmärke på höften är mindre än det känns och nackspärren kunde varit värre (hörde hur nacken knakade). Han verkade helt oskadd och mest skitig. Min stallkompis tittade till honom på kvällen och hon såg inte heller något. Men han var så lugn efter turen att han kom till ro själv i sin box och stod och käkade fast ingen annan var i stallet. Det var första gången någonsin!

Men jisses! :nailbiting: Vilken himla tur att det gick pass bra med er båda två ändå! Hua!
 
@Amanda_F Så himla otäckt när hästen försvinner under en sådär. Skönt att han ändå tog det så bra :).

I veckan fick jag nån idé om att jag skulle köpa en ny kandarstång och prova rida lite på kandar igen. På Jeannaträningen låg hon på så mycket i handen i traven att jag funderat på om jag inte kan få henne att lätta av lite på kandaret utan att jag tappar trycket. Köpte en supersmal stång med väldigt korta skänklar och den föll ponnyn i smaken! Provade igår och jag fick precis den effekten jag ville åt och hon kändes riktigt fin :). Har ridit ett lätt lösgörande pass på träns idag och då var kontakten också lite lättare och väldigt fin.
 
@sorbifolia
Det är en stor gård med 60+ häst varav 20% är helt dumma i huvudet och har noll koll :p
:rofl:

@Jfrelin du är som sagt varmt välkommen till oss för din vecko-ridning, men just nu har vi varken ridbana eller dressyrsadel. :D

Tyvärr drar det ut något ofantligt på ridbane-bygget iom att den enda markplätten som passar för den typen av markanläggning ligger i sjökanten, och det är ju alltid ett projekt att få sjönära bygglov. Jag vet att våra stallägare kämpar järnet med både kommun och jurister för att snabba på processen.
Under tiden valde de att grusa en del av alla hagar och hela gången dit, så bygget av denna anläggning står liksom aldrig still vilket är en enorm tröst.

Cassie verkar fungera fint trots det ändrade träningsupplägget. Vi rider ut 4 grr i veckan och kombinerar klättring med kondition och grusvägs-trim. Däremellan går hon i skrittmaskinen och körs till ridhus 1-2 ggr veckan för att hoppa.
Igår var vi i Södertälje och red en 120 och fick ett kvitto på det. Herregud vad denna hästen kan hoppa.
Ett ned, då jag var för sen på att korta upp henne mellan 1 och 2. Efter det tappade jag speedfokus och red prydliga väger istället vilket resulterade i 3 tidsfel.
Men alltså. Hon är så med mig. Lyhörd, både framåt och bakåt och jag kan i princip rida bakdelsvändningar i kurvorna för att hon är så välbalanserad. Hon litar på mig när jag lägger henne stort och då kan jag verkligen känna att hon tar i och anstränger sig - med spetsade öron och hovarna i magplattan.

Det känns såklart surt att känslan inte speglas i vårt resultat, men det går inte att göra något åt.
Känns fortfarande så kul att börja få lite luft under vingarna och komma in i ett flyt där man liksom kan slipa på konkreta detaljer och att jag dessutom är mer närvarande under ritten och inte får blackouter orsakade av nervositet.
Film:
image1.jpeg
 
@spinxx ni är superfina. Hon får mig att fundera på om jag inte borde ha en hopphäst nästa gång. Caspian ställer ju upp lite till husbehov men det där när man kommer rätt på höga hinder och det är lätt att hoppa kommer vi nog aldrig till...

Vi var och tränade igår igen. Och nu tyckte KÖ att vi skulle börja jobba på bytena :nailbiting: I vänster varv gör jag för mkt och i höger varv har han övergått från att trava bak till att bara vara ett efter. Den stora skillnaden igår var att jag fick sitta och bara andas, då gick C som en liten klocka. Han tycker tydligen inte om när jag glömmer det :cautious:
 
@spinxx Jättefin runda men det är inte alls konstigt att du har lite svårt att få det att stämma mellan hinder! Hon hoppar ju så stora språng att du landar på tok för långt efter hinder, hon kör "better safe than sorry" och det blir bättre med mer rutin!:banana:
 
Så glad för din skull att C äntligen är fräsch och ni är ute och tävlar igen, @spinxx ! :love: Ni ser som vanligt superfina ut!


Skrullan har faktiskt kännts mycket bättre i ridningen de senaste dagarna, nästan så det känns lite fel att åka in på kliniken i dag... Men mest sannolikt hittar dom något, dock om vi kommer till grundproblemet återstår att se. :cautious: Har tid kl 13, håll tummarna!
 
@mackan @Jfrelin tack! :heart

@Novali01 Tack, och du har så rätt! Vi är egentligen ingen perfekt match. Hon kräver mer ridning mellan hindren än vad min rutin klarat av. Men nu börjar jag sakta komma lite ikapp och kan liksom börja guida henne mer :D.
Som både 4a-b och 6-7 på filmen, där är det liksom dödsdömt att komma sådär mega-stort in som hon gärna gör - för då får vi inte plats. Och det verkar jag minsann ha stenkoll på, men var är det tankesättet på t.ex. nr, 1, 3 och 10? :confused:. Är jag bara där kan jag rida ihop henne ordentligt och lägga henne bättre in. Men det kräver ridning och mental närvaro. :)

@Amanda_F Haha, min väninna i Tyskland säljer alltid hopphästar till dressyr-kunderna. Enligt henne är det både billigare, roligare och säkrare med en hopphäst med extra med en "paranoid och svindyr dressyrhäst" :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 079
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
963
· Visningar
61 205
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 705
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp