07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin
Vad roligt att hon får göra både och tycker jag! Hon ser ut att ha riktigt roligt också! :)

Och ja, det är verkligen underbart att ponnyn är så himla barnkär. Hon blir verkligen superförsiktig och tar ett steg i taget, bär så himla försiktigt. Igår lade syrran upp sin jacka framför sadeln när lillan red, och när den gled av och landade med ett ljudligt prassel bredvid frambenen så bara stannade Queenie och väntade. :p Det är så himla värdefullt med ett såhär underbart temperament! :love: Jag längtar verkligen tills det är dags att betäcka!!!

@Gabby_Ossi
Vad tråkigt med missen, men vilken bra grej av domaren att säga en sån sak! Bra gjort ändå att komma igen och få en bra avslutning. :)


KL
Jag blev kontaktad av en tjej som är 14-15 år gammal och tydligen har sin farmor i byn, hon har sett mig rida förbi flera gånger och undrade om hon inte kunde få komma och hälsa på och kanske få hjälpa till lite/bli medryttare. Kul! Så hon kommer hit en sväng imorgon förmiddag. Tänkte jogga Queenie lite här hemma om underlaget tillåter så får tjejen kanske prova om det känns okej. :) Känner igen henne sen för jättelänge sen när jag hade hand om knatteridningen på ridskolan, då var hon den superfega tjejen som typ skrek om hästen vände på huvudet. Så vi får väl se hur det verkar. ;)

Känns kul att man plötsligt är den där som man själv såg upp till när man var "liten". Fast man känner sig plötsligt lite gammal. :o :D
 
@Jfrelin
Vad roligt att hon får göra både och tycker jag! Hon ser ut att ha riktigt roligt också! :)

Och ja, det är verkligen underbart att ponnyn är så himla barnkär. Hon blir verkligen superförsiktig och tar ett steg i taget, bär så himla försiktigt. Igår lade syrran upp sin jacka framför sadeln när lillan red, och när den gled av och landade med ett ljudligt prassel bredvid frambenen så bara stannade Queenie och väntade. :p Det är så himla värdefullt med ett såhär underbart temperament! :love: Jag längtar verkligen tills det är dags att betäcka!!!

@Gabby_Ossi
Vad tråkigt med missen, men vilken bra grej av domaren att säga en sån sak! Bra gjort ändå att komma igen och få en bra avslutning. :)


KL
Jag blev kontaktad av en tjej som är 14-15 år gammal och tydligen har sin farmor i byn, hon har sett mig rida förbi flera gånger och undrade om hon inte kunde få komma och hälsa på och kanske få hjälpa till lite/bli medryttare. Kul! Så hon kommer hit en sväng imorgon förmiddag. Tänkte jogga Queenie lite här hemma om underlaget tillåter så får tjejen kanske prova om det känns okej. :) Känner igen henne sen för jättelänge sen när jag hade hand om knatteridningen på ridskolan, då var hon den superfega tjejen som typ skrek om hästen vände på huvudet. Så vi får väl se hur det verkar. ;)

Känns kul att man plötsligt är den där som man själv såg upp till när man var "liten". Fast man känner sig plötsligt lite gammal. :o :D

Haha, du gammal, jomenvisst :D Kul ändå med lite ungdomar i stallet, jag är jätteglad över min medryttare, hon har ridit idag :)
 
@sassiball
Haha. :p Nej men ni vet när man var liten och såg upp till dom stora tjejerna och tyckte det var det häftigaste i världen att få hjälpa till med någons privathäst. Och nu är det plötsligt jag som är den där stora tjejen som man ska se upp till! :o :p
 
@Jfrelin: Jättesnyggt! Älskade längningen i slutet på första filmen! :d

@Gabby_Ossi: Bra omdömen ändå! Det är svårt att tänka klart när man är mitt uppe i det. Efteråt är det mer självklart hur man skulle löst situationen.

Vi har varit på grannklubben och ridit LB:1 och LB:2 idag. I första klassen tyckte jag att jag fick till det rätt bra, hon gick ganska jämt framåt, jag hittade läget och slappnade av emellanåt vilket hästen var tacksam över. Inte några större problem med att styra (när hon blir spänd går hon inte att svänga, vilket gett problem tidigare). Kändes helt ok och jag var jättenöjd med henne! :love:
Snacka om snopen sen när resultatet kom upp: 54,8% :crazy:

Kollade protokollet och på ALLA bedömningspunkter stod det "mot handen" eller "gapar". Hon grejar ju mycket med munnen, men det har absolut varit värre, men den här domaren ville INTE se det.

Så, inför andra klassen kände jag lite att det inte spelade nån roll vad jag gjorde, hon skulle inte gilla det ändå. Red lite skänkelvikningar för att få med rumpan mer, och var jättenoga med att inte bli fast eller spänd i handen så att hon hade nåt att gå emot. Tyckte det kändes ok även i andra klassen, kom ihåg att andas ibland, såg till att inte bli fast i innerhanden. Liknande känsla som i första klassen. Resultat: 55,67%. I första klassen låg 60% av startfältet under 60%, det var bara vinnaren som fick bra poäng (68%).

Pållan fick en stor puss och en morot och sen åkte vi hem, och hon fick gå ut i hagen utan täcke! Lycklig häst hade rullat bägge sidorna inom 3 sekunder.
 
@Marvin Det viktigaste är att du är nöjd! Gapande hästar är dock ett stort no no inom dressyr och man ska ha ungefär 1 poängs avdrag på varje moment.
Ni har kommit så långt den senaste tiden. Det är bara att fortsätta i samma anda så kommer det lösa sig. När hon blir ordentligt lösgjord så kommer munnen bli stilla och poängen kommer gå upp. Till och med GP hästar gapar ibland :D
 
Det är därför det finns nosgrimmespännare? :crazy:

Jag har också tänkt att det har med lösgjordheten att göra. Tyvärr är ju den nåt av det första som försvinner när man kommer in på banan.
 
@Marvin Ja det är ju svinsvårt. Jag brukar köra utan achenrem eller remont ibland för att kolla av och för att förbereda för kandar och det är ju helt klart svårare. Dels för man inte är ett proffs och hästen är inte lösgjord 24/7 och dels för de kan komma undan väldigt mycket mer när de kan gå runt och gapa.

@sommarminne Tack! Går fortfarande på moln efter träningen :D
 
@Marvin Håller med om att känslan är viktigast. Och även om hästar som inte accepterar bettet är "big nono" så finns det ju de som inte kan sluta stirra sig blinda på om hästen gör något med munnen också. Minns att jag råkade ut för det med min gamla vid någon tävling, han var en orolig typ med bettet men gick ändå flitigt på tävlingsbanorna och brukade inte få särskilt många kommentarer om det - fören en dag då jag red för en domare som inte hade tittat på något annat än hans mun under precis hela ritten. Det var bara det som var kommenterat genom precis varenda punkt och procenten blev inget att hurra för.

Ibland råkar man ut för såna ritter, det tillhör väl sporten att ta åt sig av det konstruktiva i kritiken och släppa resten. Och som sagt, det kommer att bli mindre av det när hon slappnar av. Och dessutom så kanske det inte är så dumt att få en "skit samma"-runda på tävling ibland som du fick i andra (när du visste att poängen ändå inte skulle bli något att hurra för), för då vågar man testa grejer och faktiskt ta tag i att rida igenom saker. Och det är också bra träning.
 
Här händer det inte så mycket. Var hos hästen igår och tog ut honom, kunde hålla honom såpass på mattan att jag promenerade en liten stund med honom också. Han verkade hemskt nöjd med att få gå lite framåt utomhus (en cirkel runt kliniken som var ca 300 m lång och som han fick gå hela två gånger) och betedde sig som om han varit ute på ett hårt ridpass när han kom in i boxen igen. Samma visa idag och imorgon är det dags att gå vidare med undersökningen av såret.

Fick låna boxgrannen i stallet hemma igår också och rida ut en sväng i sommarvädret, det var så skönt att få sitta i sadeln en stund och tänka på annat. Idag ska jag ut och rida min pensionär och pussa gammelhästmule också :love:
 
Jfrelin; fin träning och fin hoppning. :) Även om hon tekniskt över hindren är bättre så känns det lite läskigt när hon inte riktigt är så reglerbar i hoppningen än men din hoppryttare känner säkert av henne och vad som är bäst. :)

Marvin; Det där är väl ett dressyrfenomen, man vet aldrig om domaren gillar en eller inte. :/ Huvudsaken är ju trots allt hur man själv känner. :)

*kl*
Jag hade ett fint pass ute igår som jag faktiskt avslutade före planerat för att sluta med bra känsla.
Tycker kommentatorn till vc-dressyren fick till liknelsen med att hitta dragläget var väldigt bra, det är det jag behöver få till, och får allt oftare, på min lätt disträa häst. :D

Idag skrittade jag ut en sväng först och avslutade lite på banan. Inte lika bra känsla som igår men blir bättre och bättre även på banan.
Imorgon ska jag låna hem en Santa Cruz Leopold och provrida så får vi se. :)
 
@Kirre Ryttaren säger att det inte känns lika mycket som det syns utan hon tycker hon är bra med men ibland blir lite ivrig. Hon har känslan av att hon är som en tiger och letar hinder. Har lite för bra självförtroende och hoppar i alla lägen. Det blir babypelhamet eller ett Kimblewick nästa tävling, om två veckor. Ryttaren är ju väldigt duktig, rider själv 1,40-1,50 på en av sina egna, så jag får lita på henne :D Dressyrryttaren i mig är dock livrädd ibland hahaha
 
Så är det ju många gånger, att känslan inte är samma som det som syns. Minns att du skrivit att hon är duktig så då får man ju lita på dom och så stå på läktaren och blunda. :p
 
Och nu räknade jag på hur det hade kunnat sett ut utan strulet och kom fram till att vi troligen hade blivit placerade och kanske även vunnit :eek:. Men men, nu taggar vi till samma program + LA:3 nu på söndag igen, sedan tror jag det blir lite tävlingsuppehåll. Skulle kunna rida bara en LA:4 i Flyinge iofs den 4e men då blir det tävling tre helger på rad...
Helgen 10-11 finns det tre tävlingar med lite olika avstånd och alternativ till klasser, men då har vi preliminär sagt att vi ska köra till stranden. Och 17-18 kommer tränaren ner.

Har alla lika mycket beslutsångest angående tävlingar som jag? :nailbiting:
 
KL
Idag kom tjejen förbi som ville hjälpa till lite och/eller bli medryttare. :) Hon var supertrevlig, väldigt entusiastisk och inte riktigt lika rädd som jag mindes henne sen tidigare. ;) Jag visade Queenie lite och sen fick hon sitta upp en stund också med lite guidning från marken. Hon vill verkligen och försöker, vilket jag tycker är allra viktigast. Och när hon väl fick till det blev hon alldeles till sig över de stackars fem stegen och typ jublade. :p Ponnyn är en väldigt tacksam och bra läromästare. Man får ingenting gratis, men gör man rätt så gör hon rätt, och hon ger en väldigt tydlig skillnad på känslan när hon väl släpper igenom, vilket gör det så mycket enklare att förstå när man gjort rätt. Om ni hängde med på den. :angel:

Hur som helst så kändes det jätteroligt med tjejen så hon ska följa med oss på hoppträning imorgon kväll också! :)
 
*kl

Igår lånade jag en stallkompis häst. Har aldrig ridit den förr, en snäll men lite känslig valack modell smäckrare dock strax över 165 hög. Jag som bara skrittat min egen i 5 veckor och däremellan ridit ponny tyckte det kändes stort.
Jag satt upp och konstaterade att han kändes som en hög ponny, hade ingenting mellan knäna och en jättesmal pinnhals framför mig. Kanske har man blivit lite hemmablind på min som kanske inte är så sportig i typen som jag inbillat mig :o
Jag red ut på ett gärde och tog ett par varv i galopp. Bra korta tyglarna och köra. Underbart att få rida ut och galoppera i solen!
Vilket snäll häst, man får verkligen perspektiv till sin egen märr... Galoppera runt gärdet tror jag att jag gjorde först efter 5 månader på henne... :meh:

Idag fick min vila. Jag inventerade lite bland mina grejer inför flytten nästa helg. Åkte sedan till Strömsholm på hingstvisning med hingstar från Myrsjö, Lövsta och Askö. Så sjukt inspirerande. Köpte även en liten bok om avel för amatörer/nybörjare. Man kan alltid lära sig nåt, för den världen är inget jag kan nåt om men kan vara bra att lära sig inför framtiden...
 
kl

Vi har underbart väder här idag! 20 grader varmt och hästarna går utan täcke. Red fram ute idag och red sen ett svettigt pass på ridbanan. Riktigt fin var han idag och jag hade en bra känsla nästan hela passet. Det enda jag har att klaga på är att när jag samlade ihop honom i galoppen och inte höll reda på hur jag själv satt så bytte han. Det positiva i det hela är att det var rena byten och det har han haft svårt för tidigare, men det känns som att han börjar få mer styrka och det gör ju sitt till.
A5C7C5FD-1501-46FA-BBB4-B96A485DB891_zpsc54po4hu.jpg

Börjar inse att jag måste ta tag i att klippa av den där manen snart :D
 
Har alla lika mycket beslutsångest angående tävlingar som jag? :nailbiting:

Nej, där jag bor finns det inte så mycket att välja på. Och sen brukar jag av nån anledning alltid ha jour de helger som det är tävlingar nära, så att jag får åka långt en annan helg iaf. :mad:

Ibland brukar jag låtsas att jag bor i Skåne och byta hemklubb till typ Stävie sen göra sökning i TDB som vanligt och drömma om alla valmöjligheter... :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Min ekonomi
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp