07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin , jag klarar inte av det här med valmöjligheter, hade varit mycket enklare om man helt enkelt fick åka på de tävlingar som fanns... Eller kanske inte ändån :angel:

Sedan så var jag ju lite sugen på att åka på meeting också i sommar...
 
Jag vet inte hur länge sedan det var jag skrev i den här tråden...
I alla fall.... Lanzelot är tjock. Jag vet inte vad det var i vinterns hösilage men hästarna blev smällfeta och har bara fått lite mineraler och några få havrekorn utöver grovfodret. Har vart si och så med ridningen och i höstas var det nära att han blev utlånad, men den tilltänkta ville hellre köpa häst och min pälskling är inte till salu. Nu har vi kommit igång ordentligt med den välbehövliga motionen och jag hoppas att vi snart kan byta till den kortare sadelgjorden.

Lanzelot är superpigg och uppför sig som att han får flera kilo havre om dan, det finns ingen ände på energin. Jag tror att det är fullösmedvetslösponnyn som har inspirerat. Igår byggde jag tre hinder i hagen ca: 40-70 cm höga. Lanzelot har nu upptäckt att det är roligt att hoppa. Hans mamma och syster blev/blir helnippriga och galna utav glädje vid hoppning. Jag är rädd.

Vi övar mycket på övergångar just nu, Lanzelot bär sig väl naturligt och är lydig men saknar styrka.

Jag har inga förhoppningar på att vi ska komma iväg på någon tävling i år heller. Jag saknar bil att dra med och en transport som jag får dra med Lanzelot i. Vill väldigt gärna åka till Bränntomt och träna terräng men det beror på hur jag jobbar i sommar och om någon kan köra dit oss eller om jag vågar mig på att rida dit. Det är ju bara en fyra mil, men då får vi nog stanna där ett par dagar.
 
Nej, där jag bor finns det inte så mycket att välja på. Och sen brukar jag av nån anledning alltid ha jour de helger som det är tävlingar nära, så att jag får åka långt en annan helg iaf. :mad:

Ibland brukar jag låtsas att jag bor i Skåne och byta hemklubb till typ Stävie sen göra sökning i TDB som vanligt och drömma om alla valmöjligheter... :o

Marvin: Du kan väl omöjligt ha långt till tävlingar? Eller menar du FT?
 
Idag hade jag ute en kompis som tömkörde min bamse. Han skötte sig väldigt bra och kom till arbete väldigt snabbt. Himla roligt att se honom ifrån backen!







 
  • Gilla
Reactions: oxo
Här går det inte riktigt så bra som vi hade hoppats. Hästen kommer att behöva sövas för att spola rent, undersöka omfattningen av skadan och eventuellt sätta in ett drän. Det känns förjävligt, kort och gott. Jag gillar inte att det krävs en operation.

Jag kommer i alla fall att få hit den lille hästen under tiden för att ha något annat att rida på. Men det tar emot så extra jäkla mycket nu när det precis bevisligen började gå riktigt bra med honom också, om man ska tänka själviskt.
 
@Undret: Klart att man får tänka själviskt! Usch så trist! :(

@stjarnfrugt: Det finns ett fåtal klubbar som anordnar tävlingar inom en 5-mils radie från där jag bor. Och som sagt lyckas de som är närmast nästan alltid pricka in helgerna jag är jobbar. Jag tycker det är långt att åka 8 mil enkel resa för en vanlig lokal dressyrtävling. För fälttävlan däremot hade det varit nästgårds! :bump:
 
@Undret : så sjukt tråkigt med din häst, jag förstår verkligen din känsla även ur eget privat perspektiv, faktiskt så är även det en del av jobbigheten när hästar skadar sig, helt verklighetsbaserat, och inte alls ngt som behöver myglas med frågar du mig, att "sålänge hästen blir ok osv". Så enkelt är det faktiskt inte att man enbart kan tänka på det alltid i alla lägen så jag förstår dig verkligen!

@Marvin men alltså 8 mil enkel väg är väl inte långt?! ;)
 
@Undret, en annan av mina otursfglar (ja, jag har två) fick också operera och dräna ett sår som först såg läkt ut och sen s hade det bildats en böld inuti...det gick bra och hon sattes igång 2 månader efter den skadan. (sen fick fanskapet en fraktur på armbågsbenet men det är en annan historia)

*kl


Idag fick min vila. Jag inventerade lite bland mina grejer inför flytten nästa helg. Åkte sedan till Strömsholm på hingstvisning med hingstar från Myrsjö, Lövsta och Askö. Så sjukt inspirerande. Köpte även en liten bok om avel för amatörer/nybörjare. Man kan alltid lära sig nåt, för den världen är inget jag kan nåt om men kan vara bra att lära sig inför framtiden...

Jag var också på Strömsholm. Jag var med på clinicen också, den var superbra. Även hingstvisningen var kul, men ingen av de hingstarna som visades är kandidat till min -07.a om det nu bär sig så illa att det blir avelsboxen för henne.

Hovslagaren var ut idag och nu fanns varken värme eller puls och inga som helst reaktioner när han klämde med tången. Hon fick på sin sko igen och var lite halt, men det är inte så konstigt tror jag om hon från början var öm pga blåmärkena under hoven. Nu avvaktar vi en vecka och om hon inte blivit bra så blir det röntgen
 
@Undret Men usch va jobbigt. Hoppas de går bra!

@cirkus Skönt att din verkar bli bättre.

Själv är jag hemma nu efter 5 dagar i Skåne. Har längtat efter hästarna men känner lite uppgivenhet över min egen efter förra veckans bottennapp i ridningen. Överlag är hon ju superfin, men när de blir svårt blir de oerhört svårt och jag reder liksom inte ut de. Hon eldar upp sig så de nästan slår slint. Nu när jag varit borta har beridaren ridit henne och kommentaren i dag är att hon är bland de svåraste hästar hon ridit, men samtidigt väldigt fin. :banghead: I dag tömkörde jag men i morgon måste jag bita i de sura äpplet. Hade anmält oss till vår första klubbtävling i helgen, men nu kom vi inte med. Känns som ett tecken....
 
@Undret Men asch då. :( Full sövning är inget jag önskar behöva göra och för en sårskada. Håller verkligen tummarna att det går bra och ser ok ut när de får kollat ordentligt.

@Marvin Jag åker nästan sex mil enkel väg för vanlig hoppträning.... ;)
 
@Undret Fyfan! Jag förstår dig verkligen. Helt och fullt.
Jag har känt mig enormt självisk som tänkt att detta känns extra jävligt bara för att vi var på gång. För om jag ser på min häst så ser hon faktiskt inte ut att ha speciellt ont, jag tror att hon lider mer av bortfallet av träning och stimulans än av själva skadan. Och jag med. Men jag kan bara inte sluta att tycka synd om mig själ och den här skitsituationen :o

Senast idag diskuterades i stallet mer eller mindre bra hästköp - och även om min häst är jäkligt fin när hon väl är fin, så går det inte att komma ifrån att den större delen av tiden jag haft med henne varit trälig och kantad av problem. Det är liksom inte meningen att vi ska lyckas och ja, jag tappar sugen emellanåt. Först 1,5 år av kämpande för att fungera i ridningen. Sedan 9 mån i rätt riktning och så belönas man med detta när man äntligen har en fin och välriden häst och ska ta sig ut och tävla. Det är inte svårt att tappa sugen så att säga.

Skönt att du iaf får hem den andra hästen att rida på. Jag har börjat titta efter ponnyer att ta på foder. Jag hoppas verkligen att allting nu ska klaffa på lösdriften så att jag och hästen trivs, för annars finns inga möjligheter för mig att ha två hästar. Då får jag återgå till att bli skogsryttare. Igen. Igen. Och igen.
 
@Marvin Märkligt att det kan vara så långt på så sydliga breddgrader. Jag som kommer från Norrland tycker att det är bra om det är 5 mil enkel väg till nåt. Trodde det var smärtgränsen för er infödda sörlänningar ;)
 
@Undret
Men åh vad tråkigt! :( Förstår verkligen att du blir frustrerad... Hoppas det ändå ser bra ut när de kollar så att ni är på gång snart igen! Håller tummarna!

@cirkus
Vad skönt att hon verkar bli bättre. :)

@sommarminne
Jättefin bamsing! :d

@Charlotte1975
Hon har verkligen en räv bakom varje öra och under varje hov din fina svarta... Hoppas hon sköter sig idag!

@Marvin
8 mil är ju typ nästgårds här ju! :p Jag har 2,5 mil till närmaste ridhus, första helgen i maj ska jag åka 10,5 mil för att rida en lokal LB:2. :angel:


KL
Här drog utomhusträningarna igång igår! :banana: Det var så galet roligt! Vi höll till på travbanan (eller ja, i paddocken i mitten), samtidigt som vår grupp red kördes det provlopp runt oss med högtalare och startbil och hela faderullan. Queenie hade tagit det lugnt tre dagar och var minst sagt väldigt på tårna, ute vid transporten när vi skulle göra i ordning stod hon och trampade och gnäggade, men jag sa till tjejen som var med att "det här är ändå det värsta hon gör". Haha jo tjena. :p När vi skulle gå över rundbanan kom det först en JÄTTEtraktor som vattnade banan, den tittade knäppa ponnyn inte alls på, men när jag sen ledde ut henne på banan blev hon som en bomb och balanstravade med svansen på ryggen, studsade och trumpetade och hade sig. Vi tog oss två meter, sen en volt, två meter, volt. Haha, jag bara skrattade åt henne, så tokig har hon aldrig nånsin blivit förut! :p

Själva träningen gick sen jättebra! Det blåste satan och var ju en hel del störningsmoment runt oss, men Queenie är så obrydd så vi fick bara lite extra energi nån gång emellanåt. ;) Hon låg på som satan i galoppen och så fort jag vände upp på ett hinder laddade hon till tusen! Uppvärmningen bestod mest av volter överallt, för alla ekipage. :angel: Sen när ponnyn hade sprungit ur sig det värsta blev hon verkligen hur fin som helst! Jag hittade tillbaka till ridningen som vi tränat på på dressyrträningen och ja, lilla grå blev verkligen som en miljon att sitta på! :love: Som vanligt är vänstersidan lite svårare, men jag har lärt mig att ge henne tid och efter en stund släpper hon igenom där också.

Hoppade en lång linje och sen lite hinder som stod för sig själva, det blev en liten bana på slutet av det hela. Mycket lycklig ponny drog mot alla hinder hon såg, den extra energin gav verkligen liv även åt att komma till riktigt jobb. Hon bar sig som aldrig förr i galoppen, jag behövde bara hålla om lite lite och fånga upp, hela underbar var hon!

När vi hoppat klart travade jag av ganska länge och fick henne så himla rund och fin i båda varven och hon stretchade ut nacken så hon hade näsan nästan i marken. Summa summarum, helt fantastisk träning! Jag fick återigen frågan om hon inte var till salu, den här gången från en annan ryttare. :p Lite kul, det tar jag som en komplimang! ;)

Tjejen som följde med filmade lite, ska försöka klippa ihop!
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Här kommer film! Bjuder på både bra och dåliga skutt. :) Hon låg på så mycket i början så vi kom fel flera gånger för att jag bromsade och hon drog och jag blev inte klar alls. Men det släppte sen! Sista rundan hoppade vi ett helt nytt hinder med vågplank som hon tittade på på långt håll och det blev världens snyggaste vrid-skutt. Men hon hoppade iaf! ;)

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp