07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

oxo

Trådstartare
Idag har vi haft kanon väder här, riktigt skönt att värma upp ute i skogen i galopp. Sen blev det en sväng på ridbanan och idag kunde jag sitta ner riktigt bra i traven :) Kanske är så att mina magmuskler börjar hitta tillbaka:D Sen avslutade vi passet med att rida ut en lugn tillsammans med en annan i stallet. Men vi höll nog på i över 1,5 tim iaf och det behöver knubbisen.

Nu på kvällen fick Plutten agera stöttepelare när småkillarna skulle gå ner till sommarhagen. Vi har järnväg och en bro över en å man måste gå över och det kan ju vara lite läskigt. Allt gick fint och Plutten fick vara med och springa några varv i hagen innan jag tog med honom upp. Som tur är fick jag tag i honom innan han hann lägga sig ner för att rulla i den enda lerfläcken som fanns i hagen:p
 
Då har din häst varit ute mer än min den här veckan haha.

Hur många dagar i veckan går era hästar? Jag vill gärna att GP ska ha en vilodag i veckan. Men behöver de vilodagar egentligen nu som sjuåringar? När medryttaren rider ut så har jag en känsla av att det blir lite lugnare tempo. Och hästen verkar ju inte slutkörd direkt, rejsar ofta och busar i hagen, upp och ner för en backe så energin finns där.
(Det är bara på tävling hon kan bli lite sömnig :p )

Medryttaren rider 2-3 dagar i veckan och det gör jag med ungefär så hon går ca 4-6 dagar i veckan.
I juni månad ska jag jobba och maken vara hemma med bebisen så då har jag tänkt att jag rider nog inte alls, eftersom jag dels kommer vara trött efter jobbet och dels vill jag tillbringa all ledig tid med bebisen då. Så då blir GP riden 2-3 ggr i veckan den månaden och jag hade tänkt att det skulle vara hennes semester. Tror inte hon behöver ställas av helt.

Hur tänker ni ? :) Kommer ni ställa av era kusar något i sommar?
 
Divan går oftast 6 dagar i veckan.
I sommar kommer hon gå varannan/var tredje dag från midsommar och till slutet av Juli. Våra tävlingar börjar ganska snabbt i augusti så vill inte att hon ska tappa allt.

Jag tycker att man ska göra det som känns bäst för en själv och hästen. Vill man tävla 1,30 eller MSV B i början på augusti så får man nog rida på men så länge man inte kräver mer än vad hästen har kondition för så spelar det ju ingen roll om man ställer av helt eller låter de gå men lite mindre frekvent.
 
Med tanke på vad herrn gjorde i påskas så har han förbrukat sina semesterdagar för den här sommaren, om man säger så :p nu går ju inte herrn än, men annars så planerar jag veckorna så att hästarna ska jobba 6 dagar och gå i skrittmaskinen 60 min 1 dag. Ibland får jag dock inte ihop tiden och då kan det bli en dag till med bara skritt (de går i skrittmaskinen nästan alla andra dagar också men då 30-60 min innan ridningen). Det brukar vara lagom med 5-6 dagar jobb, även om jag ibland lägger in varannandagsvila (dvs. bara skritt) någon vecka ifall de har gått lite hårdare eller verkar behöva lite tid att smälta någonting. Den lille har också varit skakad tillräckligt nu så han får inte heller någon sammanhängande vila i sommar.
 
Barbie rida bara fem dagar/vecka. Två dagar på bana och resten i skogen. Tror inte våra hobbyhästar behöver göra så himla myckt mer än så faktiskt:).

Har förresten tränat idag och det kändes väldigt bra. Börjat hitta en jättefin trav och i mellantraven ställde jag mig i lite knappt synbar lätt sits (som typ alla GP-ryttare gör:D) och vilken skillnad det blev! Dels skumapde jag inte omkring och dels så blev ryggen mer fri och hon kunde verkligen skjuta på och trava! Hoppas jag lyckas med det på tävlingen på söndag:p.
 
När min häst är fullt igång rids hon 6-7 dagar i veckan normalt sett. Helvila för oss blir bara då jag inte har tid/lust att rida. Annars har hon fått skritta ut en sväng istället, men det var ju då hon stod på stall och behövde hjärnstimulans.

Nu rider jag 6-7 dagar/vecka men det är ju bara promenadridning så det sliter knappast på henne, rider jag 7 dagar är en endast skritt. Hon springer mer i hagen än när jag sitter på, så att säga, så min ridningen kanske gör varken till eller från för henne. Men jag vill kunna känna hur hon känns om det blir nån förändring, och jag inbillar mig att hon mår bra av att röras 1 tim/dag utan pauser även om hon rör sig mkt i hagen. Speciellt när hon blivit lite tjock.

Om det blir en häst till framöver, så kommer hon att få gå mindre de veckor jag jobbar mkt. Om jag nu inte hittar en ny lämplig medryttare åt henne. I sommar får hon vila helt när jag åker till Norrland 1-2 veckor.
 
Barbie rida bara fem dagar/vecka. Två dagar på bana och resten i skogen. Tror inte våra hobbyhästar behöver göra så himla myckt mer än så faktiskt:).

Har förresten tränat idag och det kändes väldigt bra. Börjat hitta en jättefin trav och i mellantraven ställde jag mig i lite knappt synbar lätt sits (som typ alla GP-ryttare gör:D) och vilken skillnad det blev! Dels skumapde jag inte omkring och dels så blev ryggen mer fri och hon kunde verkligen skjuta på och trava! Hoppas jag lyckas med det på tävlingen på söndag:p.

Det där med lite knappt synbar lättsits -tipset tar jag till mig.
 
Det där med lite knappt synbar lättsits -tipset tar jag till mig.

Fick det tipset av tränaren jag red för ett par gånger i vintras, och det var super! Åtminstone är det super i en fas då hästen inte kan bli störd i ryggen för mkt och behöver frihet för att komma igång, även om det långsiktiga målet såklart är att kunna sitta ordentligt.

Saknar verkligen att rida för den tränaren. Så jäkla onödigt att min häst skadade sig, för det var mkt aha-upplevelser överlag på hennes träningar.
 
Min går 5-6dgr i veckan. Försöker få det mer till sex numera.

Idag tog jag fram tre galoppbommar och la den i mitten på liggande sockerbitar dvs typ 20cm. Kuuuuuul sa lillskit och bjöd friskt och minibockade efter. :D
Ett förhoppningsvis sista återbesök hos veterinären på måndag för att sedan kunna ladda framåt! :)
 
intressant diskussion om "hur många dagar i veckan" osv tycker jag.
Jag har tillhört skaran ryttare som i alla år, i väder och vind, i ur och skur PROMT ridit mina hästar plikttroget och sammanbitet för att de ska gå minst 5 och helst 6 dagar i veckan. Detta har jag gjort i typ 25 års tid.... (jag givetvis inte unghästar nu då utan nu pratar vi ju 07 or och uppåt - japp - era bebisar är inga bebisar längre som jag skojat om tidigare hehe ;)

Men: senare år har jag funderat, provat lite olika osv, och har nog kommit fram till ett par saker:
1) vilken typ av arbete och hur mycket är väldigt individbaserat beroende på vad för häst man har och
2) hur många dagar i veckan i kombo med 1), spelar också väldigt stor roll på HUR man rider och VAD man gör när man rider.

Min 00:a, som jag haft i snart 11 år, och som är en av de hästar jag så idogt ridit i ur och skur och kl 21.00 en lördagkväll osv för att det ska bli "minst 5 dagar och gärna sex" osv, är en häst som varken blir stel, uttråkad, eller för pigg av att stå några dagar i veckan.... Detta har jag ju egentligen vetat om sen tidigt när jag inte haft honom så länge, men likväl har jag ändå fortsatt enligt "bör och ska" måttstocken osv.
Sen för ett par år sen började jag analysera lite vad jag egentligen gör när jag vissa pass, kom ut svintrött till stallet kl 19 en vardag i november, och var så trött så jag knappt visste vad man hette osv.... Vad gjorde jag? Jo - endera skrittade ut ngn lall-runda i mörkret med pannlampa, eller så blev det ngt helt avslaget "måste pass" i ridhuset trots att man redan varit därinne dagen innan och ridit ett rejält, lyckat och effektivt pass osv.
Tittade lite på andra runtomkring mig i stallet och noterade samma sak: en massa ganska meningslös ridning på flera håll, endel longerade, en del körde "galopp programmet" 20 minuter på lina, och en del lallade ut med pannlampa i skritt ngn halvtimma, 45 minuter osv.
För mig när jag analyserade det, så blev det så att jag även insåg att när jag sen skulle rida pass allmänt och körde på sådär enligt "5-6 dagar är måste" så red jag faktiskt inte så jävla lyckat rent allmänt, för jag var så trött och pressad att rida till varje pris osv, att allt blev lite mindre engagerat rakt av hela veckan typ.....
Jag jobbar kontorstider, dvs har aldrig möjlighet att rida i dagsljus vardagar på hela vinterhalvåret okt-mars. Vi har ridhus, men det varken blir bra eller går, att sitta i ridhuset 4 vardagar, eller går gör det ju, men det blir inte bra helt enkelt för min egen motivation och inte hästens heller faktiskt enligt hur han funkar även om han är otroligt ambitiös och snäll i sig osv.

Så jag har (lo and behold) ridit 4 som minimum (merparten av nov-jan) och 5 som max, hela nov-feb i 2 vintrars tid.
Skillnaden för mig och den häst jag har har varit enorm!
De dagar jag rider (om jag ridit 4 dagar har jag planerat in så att han typ gått 2 dagar på raken, sen en vilodag, sen ridning igen, sen en vilodag, sen ridning igen. Aldrig vilat 2 dagar på rad under det upplägget, men det skulle säkert gå det med ;)
Jag blev så himla mycket mer pepp, fokuserad och disciplinerad i min ridning när jag lade om det till vad som passade mig lite bättre. Hästen kände givetvis av detta då han som sagt är så himla ambitiös och sammarbetsvillig, så det har verkligen varit succe för oss i fråga om utveckling och arbetsglädje och disciplin på upplägg och metodik rent allmänt! Dessutom har han byggt på sig rejält i styrka och muskulatur som en följd av ett bättre motiverat och disciplinerat upplägg. Jag grämer mig faktiskt att jag inte fattat tidigare även om jag egentligen förstås alltid vetat och det är rätt uppenbart logiskt för de flesta av oss allmänt, att det som spelar roll som mest faktiskt är motivation och disciplinerat genomtänkt upplägg mer än antalet dagar på exakten i sig.

Men som sagt, beror givetvis självklart på 1) och 2) i sammanhanget.... :)
När nov-feb skiten är över och jag inte är så vintertrött, pressad av jobbet och att hinna allt annat inkl seriös ridning efter jobbet, och påverkad av mörkret osv, så går han 5 dagar ibland 6, enligt min vanliga "tradition" för då kan jag rida utomhus utan att bara lalla eller alternativt lyxa mig och lalla ngt rent njutningsfullt planerat att lalla ;)

07:an jag hjälper till att rida går ca 5 dagar i veckan, men jag rider den ju bara markarbete emellanåt, resten rider den andra tjejen och hon har varierande arbetstider så det blir att han går massor (mestadels) i skogen, ngn dag7ett par dagar på ridbana/ridhus/träning etc under henne. dock har han ju varit iväg ett par år på ordentlig utbildning hos en tjej med verksamhet så då var det ju betydligt mkt mera av allt rent utbildningsarbete än det är nu för hans del när han är hemma hos ägaren igen.
 
Senast ändrad:
Jag tänker lika som dig Mackan,(numera då) och försöker själv med det upplägget två riddagar och sen en vilodag. Helst inte vila två dagar i rad även om det kanske inte spelar så stor roll.

Jag har ju själv aldrig tänkt att hästen måste gå minst 6 dagar i veckan, särskilt om man verkligen kräver att hästen jobbar när man rider. Min tanke med frågan var lite om min häst kanske går för mycket eftersom hon vissa veckor gått 6 dagar inklusive en tävlingsdag. Men å andra sidan så har hon veckan efter bara gått 4 eller 5 dagar så jag tror inte jag behöver oroa mig egentligen.
 
Den främsta anledningen till att jag rör på mina varje dag nu, och "jobbar" dem 5-6 dagar i veckan, är att jag för tillfället står på en anläggning med begränsad yta utomhus och ganska mycket inomhusvistelse. Nu tycker jag att det går an en period medan vi bor som vi gör och jag fortfarande pluggar här eftersom anläggningen (och viktigast av allt - människorna) är så bra att ha och göra med. Men då får jag se till att hästarna får sin rörelse aktivt. När de har gått i gigantiska skogshagar 12 timmar/dygn så blidde det lite si och så med ridningen ibland. Men då märktes det inte lika mycket :angel:
 
@sassiball nej förlåt, jag snurrade bara in mig rent allmänt i diskussionen, men jag tyckte ditt inlägg var tydligt och vad du frågade om i sig så det var inte meningen att röra till det.
Men mitt svar skulle vara att Nej du behöver inte oroa dig att hon går för mycket. Enligt ditt eget resonemang. Dessutom rids hon ju varierat, det enda jag hade oroat mig för på en 07:a (eller häst rent allmänt ö.h.t) är om den går i statiskt arbete 5-7 dagar i veckan och det finns ju inte på tapeten öht för ngn härinne.
Jag har inte gett någon längre vila till 07 or och uppått för ngn av de hästar jag haft sommartid öht. Helst ingen faktiskt, men ett par veckor blir det pga att man själv vill åka i väg på ngn semester osv. Resten ang. ev vila som skulle behövas på så pass vuxna hästar ger jag hellre i november-dec isåfall men även där handlar det isåfall om ett par veckor bara.

@Undret det är ju väldigt sunt, så borde alla som står uppstallade med begränsad utevistelse tänka att självklart behöver hästarna då få röra på sig som kompensation till timmarna på mycket box.... Har själv lyxen eller vad man ska säga, att stå på en mindre anläggning dvs vi har eget ridhus men bara 8 inackorderade, och hästarna går ute ca 07-17 vintertid så jag tycker det är ganska vettigt och fungerar. Vi har vettiga hagar också, inte kuperade men stora och aldrig mer än lera än max första 20 metrarna vid grindarna, resten är torra och har gräs att pilla med osv, så upplever att hästarna har en väldigt vettig utevistelse för att stå på anläggning så att säga....
 
Den främsta anledningen till att jag rör på mina varje dag nu, och "jobbar" dem 5-6 dagar i veckan, är att jag för tillfället står på en anläggning med begränsad yta utomhus och ganska mycket inomhusvistelse. Nu tycker jag att det går an en period medan vi bor som vi gör och jag fortfarande pluggar här eftersom anläggningen (och viktigast av allt - människorna) är så bra att ha och göra med. Men då får jag se till att hästarna får sin rörelse aktivt. När de har gått i gigantiska skogshagar 12 timmar/dygn så blidde det lite si och så med ridningen ibland. Men då märktes det inte lika mycket :angel:
Ja mina hästar går ju i stora hagar många timmar om dygnet så det spelar ju också in.

Sen beror det på hur man lägger upp ridpasset såklart. Att bara vara ute och skritta en runda händer ytterst sällan. Hästen får jobba och skulle underlaget inte tillåta det så blir det antingen inställd ridning eller transport till ridhus.
 
Precis, jag skrittar extremt sällan uppsuttet. Antingen så får de en vilodag (om de går i stora hagar) eller så får de gå i skrittmaskinen (som jag har det nu) så tillgodogör de sig ungefär samma motion. Sedan lallar jag sällan runt, men ambitionen med ridpassen kan vara olika. Om jag eller hästen är stela eller om jag känner mig opepp så kanske jag joggar ett pass med fokus på låg och rund form, mycket bakben fram till bettet, avslappning och bara skritt samt trav i lättridning. Och slutar så fort jag har en bra känsla, även om det är efter 10 min. Eller så longerar/tömkör jag med ungefär samma syfte och fokus.
 
Jag försöker rida 4-5 dagar i veckan, har som mål att han går 5 dagar. Men det är inte alltid att jag får till det. Sen rider jag nog inte speciellt långa pass, speciellt inte om man läser olika trådar här på buke. Jag rider sällan på ridbanan mer än 30 min, men då skrittar jag fram och av ute.

Dock skrittar jag en massa uppsuttet. Framförallt pga av att mina ridsällskap brukar bestå av ekipage som har äldre skador och måste ta det lugnt.

Det jag har märkt är att min häst helst inte ska vila flera dar på raken om jag vill ha en trevlig häst att rida ut på och under uteritterna måste jag aktivera honom annars kan dom där rävarna titta fram. Sen måste jag tänka på att inte rida för länge på ridbanan för det tycker han inte är speciellt kul, utan värmer jag först upp ute och sen går in på banan får jag mest ut av honom och han känns mycket mer arbetsvillig.

Hur det blir med vila i sommar vet jag inte än eftersom jag inte vet hur mycket tid och ork jag kommer att ha iom att vi ska renovera huset, men planen är att försöka hålla igång honom hela sommaren.
 
@mackan Jag håller med dig. Kvalitéen på passen är A och O. Vissa hästar av väldigt ädel typ kan må väldigt bra av att bara ridas varannan dag. De som är svåra att muskla kan faktiskt behöva en vilodag mellan passen. Nu pratar jag riktiga pass inte lalla runt :D
Jag har bara Divan själv 5 dagar i veckan, mamma har en dag vilodagen och medryttaren 1. Det betyder att oftast vilar hon en av mina dagar också. Jag rider aldrig om jag kommer ut till stallet och är helt slut. Lärde mig den läxan för längesedan att det aldrig blir bra pass då. Mina 5 dagar är jag oftast peppad att rida. Skulle aldrig palla 7 dagar i veckan.
 
Till flera: Jag har ju skrivit flera gånger att man ska luta sig lite framåt i ökningarna då hamnar man i balans mitt över hästen. Senast till Sommarminne i söndags :p
Luta sig bakåt får man absolut inte göra. Då trycker man bara ner sittbenen rakt i ryggen. Inte så skönt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 148
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 390
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 190
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp