07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt tråkigt att ni hade en sån jobbig tur idag men att hon trycket mot innerskänkeln är för att hon inte är på hjälpen och försöker smita undan. RID ordentligt. Sitt inte och mesa som man ofta gör på konvalescenter. De blir definitivt inte bättre för att man låter de komma undan. Hon vill antagligen inte kom in under med sitt svaga bakben och välter därför mot skänkeln.
Så är Divan varje gång när hon har vilat mer än 2 veckor. Det är innerskänkel mot yttertygel som gäller tills hon slutar trycka. Och när du tycker att du har mycket innerskänkel så lägger du på ännu mer.
 
@Jfrelin Ja, jag tänker så också. Att hon liksom inte är genomriden. Jag försöker göra precis så, att jag rider ut henne mot yttertygeln, men det klingar alltid i bakhuvudet att hon inte ska jobbas regelrätt utan bara jogga. Förvisso fuskar jag lite med det, eftersom jag anser att det borde vara bättre att hon går någorlunda vettigt, än går och hänger på bogarna med dålig bjudning... Ett problem är dock att jag rider henne så korta stunder, att på de få varven i trav hinner jag inte ta igenom speciellt mkt. Så jag kommer väl aldrig tillrätta med det riktigt heller förrän hon får ridas fullt ut.

Tack för din respons :) Känns bättre att man kanske inte är helt inne på fel spår, att det sitter mer ridtekniskt än att hon har ont. Man vågar ju knappt tänka så med en konvalescent, iaf inte jag, för att man ska vara så jäkla lyhörd hela tiden.
 
Sen är det ju mer regel än undantag på våra hästar att de får spattanfall på uteritter när de har överenergi. Hästarna idag är ju inte som de var förr med 4 stadiga påkar, ett i vart hörn...Din häst står högt i blod, det är det som gör henne så rolig att rida när hon är i full gång och det är även det som gör henne så "störd" att ha som konvalescens. Du får försöka genomlida denna period och se framåt, när hon är igång kommer du att kvittra som en liten fågel här om hur roligt det är så kämpa på nu bara!
 
@Novali01 Absolut är det så. Hennes energi är fantastisk när jag får använda den till nåt vettigt. Dvs i dressyren. Jag försöker tänka att jag genomlider detta, men det börjar bli träligt när man bara ska genomlida hela tiden. Har inte ridit vettigt sedan januari och den här hästen är inte rolig när hon bara ska lullas runt :( Sista veckan innan första skadan var jag bortrest, så den som red henne sist var medryttaren...

Men det stora problemet är storleken, hon blir för stor för mig att rå på när hon drar igång ute. Jag orkar inte riktigt med henne när hon far omkring, jag har som sagt aldrig den känslan på ponny oavsett hur mkt de bråkar. Jag reder alltid ut det och är aldrig en gnutta osäker. Den värsta osäkerheten nu känner jag när hon går ner i diken med taggtråd, elstängsel och sånt jag inte tycker är trevligt. Det är inte backandet och hoppandet i sig som gör att jag blir lätt hysterisk när hon sätter igång, utan mer risken att hon drar på sig nya skador som vi ska dras med och rehabba och sätta igång. Igen och igen och igen...

Men men. Jag får sluta jämföra henne med ponny och tänka att det hade varit så mkt skönare att ha en liten. Jag kommer ju antagligen inte att sälja den här hästen nånsin med den historiken hon har dragit på sig nu, åtminstone inte ännu på flera år då det krävs en del meritering osv för att det ska väga upp ryggsäcken och bli det minsta intressant och säljbart. Så jag måste försöka se glädjen i detta istället för att se det som nåt att uthärda. Då går man ju under.
Jag hade gärna velat ha två, mkt av den anledningen att ha nåt som känns lite lättsammare, men tyvärr har jag inte möjlighet nu på länge.
 
Vi har varit på stranden och badat i havet idag)!

10534541_10203479263454144_8900357846580274682_n.jpg


1623628_10203479264374167_7361906362762305252_n.jpg


10437553_10203479264454169_49228183580820370_n.jpg


10561720_10203479264654174_1341400848250889080_n.jpg


10404478_10203479264974182_6530844046110324451_n.jpg


10488341_10203479265894205_1183258581176550423_n.jpg


Sorry för bildbomb:o. Nästa gång ska jag ta på dressyrsadeln och ta fina bilder på stranden också. Den var jättebra och stor att rida på!
 
Ooh vilka underbara bilder @Fiorano ! :love:

Vi tog lite bilder vid en sjö när vi var iväg på meetinget, faktiskt första ordentliga porträtt/helkroppsbilderna jag har på Bruce! Dock så hade vi redan plockat ur knopparna så manen var helt krullig, fotade därför mest på manfria sidan men med tanke på ljuset hade det nog varit bättre om han stod på andra hållet insåg jag nu...

DSC05818r_zps5b1b9ed2.jpg

DSC05825r_zps2529f90f.jpg

DSC05847r_zpsaa5f8560.jpg

DSC05868r_zps239d8559.jpg

DSC05897r_zpscf668245.jpg

DSC05911r_zps408fb27e.jpg

DSC05928r2_zps77047e2a.jpg

DSC05954r_zps2d9e1497.jpg
 
@Fiorano Men lägg av vad härligt!

@Gabby_Ossi Fina bilder!

Hade kiropraktorn ute idag till både mig och hästen. Hästen behövdes inte korrigeras alls. Han tyckte hon såg kanonfin ut. Satt inte fast någonstans och helt rak i höft, bogar, nacke och lös och fin i käke. Hurra!

Jag däremot..... man kan väl säga att jag nästan borde blivit utdömd. Nu kommer jag iallafall ha en högerskänkel igen.
 
Jag red på banan idag. det hade regnat ordentligt på em och jag var överlycklig - underlaget var mkt bra. det hade garanterat varit fint på grusvägen också, men med gårdagen färskt i minnet samt den hysteriska hästen gåendes i hage längs med vägen från stallet så struntade jag i att rida ut. Tänkte att jag kan försöka jobba på att ha henne undan för innerskänkeln istället.

Jag provade ju att rida för en ny tränare i vintras. En fantastisk aha-upplevelse. Tyvärr blev det bara två ggr då min häst skadade sig, men denna tränare kommer jag att sörja att jag inte kan fortsätta träna för när jag flyttar. Däremot såg jag ett reportage i senaste Hippson, där denne tränare medverkade och poängterade vikten av fokuset på att få upp ryggen. Vi jobbade med det i vintras och det var jättestor skillnad på min häst. Idag använde jag de verktygen, och jag tyckte det blev väldigt bra resultat med tanke på hur lite jag får rida henne. Det blev mer trav än tänkt men underlaget var iaf bra. Hon gick i en trevlig låg form och även om hon slår sig fri emellanåt märker man stor skillnad. Ska försöka komma ihåg att alltid rida fram henne enligt detta, man har så mkt mer att rida på sedan. Dessutom är det ju idealiskt med tanke på hennes rygg som har lite svårt att komma upp i ländpartiet. Men snyggt är det ju inte, med mig vinglandes i nån sorts tvåpunktssits i dressyrsadeln med överlivet alldeles för långt fram... :angel:

Gör ett försök att rida ute imorgon. Hoppas lite av regnets effekt finns kvar åtminstone i vägrenen eller i mitten.
 
Så var det min tur att ha skadad häst. De rymde från hagen ikväll och Divan har skurit sig på eltråden vänster bak. Var först rädd att det gått i leden men distriktarn kom och det behövde inte sys och leden var okej. Man får vara glad för det lilla. Nu är hon bandagerad och står inne. Alltid lika kul att ringa ut vet 23.45 :D
Hon får iallafall gå i hage och hon trodde jag kunde rida om en vecka om såret läker bra. Det kunde varit väldigt mycket värre.
 
@Jfrelin Usch vad hemskt!! Går de ute på natten? Som jag skrivit innan är just rymmande hästar på natten min mardröm efter att jag förlorat en häst just på rymmen:(. Imorgon ska det bli +32 här och de andra kommer att ha sina inne på dagen och ute på natten. Men jag fixar alltså inte det. Mina hästar har iofs mycket skuggmöjligheter i sin hage vilket jag tröstar mig med.
 
De går ute dygnet runt. Tror de gick ur hagen för att det börjar bli risigt med mat. Vi skulle börja stödfodra till helgen. Hagen ligger nere på gården så när vi haft rymlingar så försvinner de aldrig speciellt långt iallafall.
Divans sommarlov är iallafall slut och hon får vara installad nu och gå i mindre gräshage på dagen.
Ska ta kort på bandaget idag och visa er. Så sjukt smart.
 
Här är det väldigt varmt så Nova har fått vila några dagar.
Själv var jag hos kiropraktorn igår, får ju gå regelbundet pga min rygg. Hoppas det håller sig bra ett tag i alla fall.
Ägnar dagarna åt städning av stallet. Där är det ju svalt i alla fall eftersom vi har murat stall.
Blir att måla invändigt med i år, ska byta färg nedtill så kom gärna med förslag. Nu är det brunrött nedtill och vitt resten.
 
Fick mitt lila nörd-kit från Horze idag. Allt var väldigt häftigt, men tyvärr benskydden alldeles för stora :( De är säkert 4 cm längre än de hon har fram så ingen ide att ens bryta förpackningen :( Jag har verkligen letat lila nörd-benskydd. Men jag har iaf boots, schabrak och pannband :D

Skrittade fram på banan och joggade lite enligt gårdagens upplägg. Kändes som att det satt kvar. Red sedan ut på grusvägen som tyvärr hunnit bli rätt hård. Hon var ganska spattig och dryg men gick åtminstone framåt. Så jag brottade mig igenom en halvtimme ute med henne och var sedan glad att det var över. Hon gick fint på slutet och kunde skritta avslappnat genom hela kroppen och även gå lågt och fint i trav. Man får bita ihop och tänka på bättre tider helt enkelt.

Hur gör ni när ni är i en svacka med era hästar? Hur tänker ni för att uthärda tills ni kommit ur? Lägger ni upp ridningen på nåt speciellt vis? Nu beror ju min svacka mestadels på konvalescensen, men det är alltid bra att ha verktyg med sig till framtiden...
 
Lanzelot har fått en dressyrsadel och jobbar framåt nedåt hela tiden och trivs jättebra med den. :D Sadeln hittade jag när jag slötittade på en annonssite, har begränsat med pengar att lägga på raringen just nu men titta är ju gratis. Såg en sadel som skulle passa till ett bra pris, scrollade ner för att se var den fanns: där står det syster Js namn! Bara att åka o hämta och jag får betala när jag sålt årets honungsskörd. :D
Har ridit i den ett par gånger på en vecka och varvat med tömkörning. Nästa vecka tänkte jag boka in oss på ett dressyrpass. Jag behöver sitsträning deluxe. Hoppas att få ordning på mig själv så att vi kan starta någon P&R till hösten.

Vi (jag) har haft mycket svackor. Ett utav mina problem har vart att vi inte kunnat ta oss någonstans pga ingen bra dragbil och då känns allt lite hopplöst. Men nu har kusin A s pappa lovat att vi får använda hans rejäla volvo om vi vill ut och åka. Kusin A fixar hoppningen så det behöver jag inte utsätta mig för och jag har precis hittat dressyrsadel. Bra tränare är också hittade och de finns på ridavstånd. En egen transport hade vart skönt att ha men det får vänta tills sparkontot har fyllts på.
 
Hur gör ni när ni är i en svacka med era hästar? Hur tänker ni för att uthärda tills ni kommit ur? Lägger ni upp ridningen på nåt speciellt vis? Nu beror ju min svacka mestadels på konvalescensen, men det är alltid bra att ha verktyg med sig till framtiden...

Intalar mig att "det är värt det om 5 år, det är värt det om 5 år" eller "om några månader är han inte lika galen, om några månader är han inte lika galen" eller "jag tycker att det här är kul, jag tycker att det här är kul" :angel:
Är det riktigt illa går jag hem och grinar, kanske ger hästen ett par dagar ledigt och sen är det på´t igen. Om vi hamnar i en ond cirkel så gör jag något annat (som när jag till exempel bara började bråka med min gamla häst om jag satt i dressyrsadeln, då red jag bara i hoppsadeln ett tag och där någonstans så kom vi överens igen, hann ändå starta ett par *-iga under den perioden). Är det på grund av skada så försöker jag härda ut, äter lite mer choklad och försöker rida lite andra hästar när det går (om den egna absolut inte är ridbar).
 
Min är för övrigt ungefär hopplös. Nu har han äntligen kommit igång igen, och igår hittade jag honom med rejäla sår i ena ljumsken. Antagligen har han rullat sig och lyckats få ett bensnöre på täcket väldigt fel, som sedan har skurit upp ett par sår. Tvättade rent det och imorse såg det i alla fall inte värre ut, hästen var tack och lov inte halt av sårens placering. Däremot så hade han ett svullet ben på morgonen också, utsidan på ena bak. Inte en skråma, misstänker att han har sparkat sig själv eller slagit emot en boxvägg hårt. Skrittade ut barbacka en halvtimme och sedan travade jag lite i paddocken, han kändes helt fräsch och benet var finare efter motionen.

Kom dock på när jag var mitt ute på ridturen att det var första gången jag red ut själv på ett år, hade jag tänkt på det i stallet hade jag nog lagt på en sadel :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 148
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 390
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 196
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp