07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Undret Just nu tänker jag "Hon blir jävligt fin med den här energin på dressyrbanan" och "Det är en övergångsperiod". Samtidigt har jag hängande över mig att vi står inför en ny flytt, och hon är alltid besvärlig på nya ställen. Ser inte fram emot det.
Jag tänker även "Vem fan vet om vi ens kommer igång i vettig träning nånsin". Men samtidigt har jag värsta PMS-veckan nu och då tillhör det alltid att tvivla på alla mina relationer, kärleken såsom hästeriet. Det går också över, så man får komma ihåg att titta i kalendern när det är som jävligast för att se om det är verklighet eller det kvinnliga handikappet som spökar :o

*kl

Är faktiskt nervös inför återbesöket även om det är halvvägs borta i igångsättningen. Känner inte alls att det är optimalt att rida på så hårda underlag, men vad ska man göra när hästfan är galen längs asfalten som tar oss till de mjuka fina vägarna? Lasta och åka transport för att komma förbi de första 1,5 kilometrarna känns jävligt drygt. Jag är dessutom alltid ensam.
Jag skulle inte klara av ett besked att konvalescensen bli mer utdragen, jag är redan på bristningsgränsen för att hon är så trist att rida ut. Så nu är jag livrädd att de långt ifrån optimala förhållanden gjort att det blivit fel.

Idag blir vilodag. En i stallet var snäll och erbjöd sig att mocka så att jag skulle slippa åka ut en dag när jag jobbar den här skitveckan på jobbet. Kvällsjouren i stallet gör att jag inte fått sova mer än 5,5 tim per natt och då har hästarna ändå fått gå in alldeles för tidigt. Det känns jätteskönt med att slippa åka ut en dag faktiskt, så att man kan få gå och lägga sig i tid och kanske ha nån form av humör imorgon istället :o
 
Helt OT men måste bara tillägga att den här tråden fått mig att ändra uppfattningen om boende. Jag har ju alltid velat bo enkelt, så lite boendeskötsel som möjligt och ha hästarna inhyrda i närheten. Det som stått högst på en önskelista är ett radhus med egen gräsmatta men närhet till stall. Det finns några områden med sådant dit jag ska flytta, för en överkomlig peng då det är BR så jag skulle ha råd att bo ensam där. Dock bara med en häst.

Däremot känner jag nu efter det här årets cirkus och flyttande att det skulle vara fint med en egen gård. Inget stort åbäke utan lagom boningshus och lagom stall/lösdrift för 3 hästar. Tyvärr inser jag ju att detta nog är en utopi för mig :( Jag skulle aldrig kunna sköta en hel gård själv, samtidigt som heltidsjobb och önskan om 2 ridhästar (vilket ju är poängen med gård). Jag har ju ingen kille som är intresserad heller, och jag kommer dessutom flytta ensam till Norrland och antagligen kommer han inte efter heller. Så i vilket fall får jag inrikta mig på att leva ensam och sköta mitt liv ensam. Jag vill inte göra mig beroende av någons goda vilja.

Är detta ens tänkbart? Eller ska man fortsätta finna sig i att man ska vara inhyrd hela livet? Börjar tröttna på allehanda konstiga regler och kollektiv. Jag vill kunna ha mina hästar ute ordentligt, helst lösdrift men stall när det krävs. Men det kanske faller på det tidsmässiga i att tro att man kan ro detta ensam? Antagligen. Så man kommer väl inte ens så långt som att ens fundera över ekonomin... dock kan man ju få en lagom gård där uppe för 800.000-1.500.000 kr.

Hur mkt måste man ha runtikring i form av traktorer och maskiner? Jag känner ingen som har så allt måste man ju göra ensam. Kan ej heller nåt om odling av grovfoder så det måste man ju köpa nånstans.

Nej, bara det här inlägget får mig att inse att det är kört. Men jag ville iaf meddela att jag inte längre skriker nej rakt ut så fort nån för eget stall på tal utan snarare börjar inse fördelarna med det :o :angel:
 
@stjarnfrugt Där jag har hästen är det en väldigt liten gård med bara beteshagar till hästarna och sen köps allt in och jag tror att man tjänar grymt mycket tid i arbete på att ha det så. Har man dessutom någon inhyrd som man kan hjälpas åt med så går det ju absolut att lösa ;)
 
@stjarnfrugt Att sköta en liten gård själv är inte alls en omöjlighet. Vi hade hästarna hemma på gården förr, en liten gård utan någon direkt mark. Vi arrenderade hagar och köpte hö av grannen. Visserligen hade vi hö på småbalar då, vilket är mer lätthanterligt när man är ensam. Men man kommer långt men snälla grannar, när det behövdes storbalar fick vi hjälp av snälla grannar med traktor.
Det enda jag tyckte var att det kunde bli lite ensamt när vi inte hade någon inackordering. Men omöjligt är det absolut inte :)
 
@oxo Mark måste jag ha, vill inte riskera att bli av med hagarna om det bara är arrende... Jag tänker också på att det kan bli ensamt, men där jag ska bo finns mkt hästfolk så man kan nog iaf hitta nån att träna med om man bor på okej avstånd från ridbana. För nåt sånt lär man inte ha råd att fixa själv.

Man får hålla utkik helt enkelt, det lär dröja många år innan nåt lämpligt skulle kunna dyka upp. Det finns stall i närheten av hästområdet i stan men inte ofta nåt är till salu där.

@sommarminne Låter helt idealiskt...
 
Jag bor på liten gård där bara bete till hästarna finns, 5 hektar bete till 3 hästar, räcker och blir över! Jag har sen många år en trevlig bonde som levererar hösilage till mig, kommer och ställer en bal i hagen i foderhäcken och 1 bal inne eftersom mina har fri tillgång. Mycket enkelt och prisvärt. Havre köper jag från en annan bonde, åker dit själv o fyller säckarna, så det blir ett humant pris och mineraler kompletterar foderstaten med litet kalk. Tror inte man kan ha häst billigare än jag har men till hösten ska jag även bygga en lösdrift då jag totalt lessnat på att gå upp på mornarna hela vintern och släppa ut hästar, mocka och annat bös...
 
@Novali01 Underbart! Så vill jag ha det. Jag vill ha tillräckligt mkt mark för att ha en separat vinterhage och 1-2 sommarhagar. För att spara mark men samtidigt inte har för mkt bete. Drömmen är att ha lagomt kuperat, gärna gammal äng/vall och skogsbete sommartid och skogshage vintertid. Fri tillgång ute och lösdrift för att spara tid och arbete. Men samtidigt stall så att jag kan ta in vid behov.
 
Alltså folk....

Min stallkompis ringer och berättar att en annan ringt och sagt att Divan blött genom bandaget. Okej, märkligt då hon inte blödit ur såret sen de var färskt. Däremot kommer det mycket sårvätska och det är helt okej.

Släpper det och jobbar vidare. Nytt sms. Bandaget har ramlat av!
Jag panikringer mamma som får åka ut.
Mamma ringer mig: bandaget sitter kvar, det hade släppt lite i ena kanten. Har fixat.

Varför går inte folk och kollar ordentligt innan de skapar kaos och panik?
Jag skulle gått ut till hästen. Kollat ordentligt och sen ringt ägaren men det kanske bara är jag.
 
@Jfrelin Jag skulle snarare fundera på varför en stallkompis ringer och säger att En Annan ringt och sagt detta?! Varför ringde inte En Annan till dig direkt?

Att folk överreagerar är ju iaf bättre än att de inte alls reagerar. Det tyder ju iaf på att de bryr sig och vill väl. Alla har inte kunskap om vad som är normalt.
 
@stjarnfrugt För att den personen orkade inte gå och ta reda på mitt telefonnummer.

Jag tycker inte alls att det är bra att överreagera. Det gör att hästägaren blir onödigt orolig. Det är bättre att gå in till hästen och kolla exakt hur det ser ut och sen ringa till ägaren och berätta. Inte rapportera vad man tror man ser från hästryggen.
 
@stjarnfrugt Klart du kan fixa att ha ett eget ställe. Det behöver ju inte vara så stort till 2-3 hästar.
Smidigast är ju att köpa foder färdigt i stället för att odla själv. Då behöver man ju inte så mycket maskiner.
Vi hämtar hö, ensilage och spån i hästtransporten.
Vi har inte mycket egen mark men har egen vinterhage på ca 1h. Sommarbete "hyr" vi av grannen mot en fin julblomma vid jul;).
Har stängslat in själva eftersom det tidigare var taggtråd. Men här finns hur mycket mark som helst som bara står. Vårat sommarbete är ca 5h och alldeles för stort för våra hästar så vi har hästar på bete över sommaren.
Flera andra grannar har frågat om vi inte vill ha mer bete. Tyvärr rullar mina tjockisar fram i så fall!:meh:
Funderar på att ev köpa till lite egen mark till för att kunna göra en ridbana. Får se hur det blir med det.

Igår var Nova och jag iväg hos en kompis och red. 5 stycken var vi och var ute ca 2 h. Roligt att rida ihop med flera andra och på vägar jag inte har ridit på 5 år. KUL!:bump:
Min andra häst är så gott som såld nu och känns lite konstigt. Han skulle ju vara hos mig livet ut:cry:, tyvärr fixar inte min kropp med hans skutt ibland och inte kul när sin egen kropp lägger av.
Hoppas att allt blir bra i alla fall och att han trivs på sitt nya ställe. Han åker nog i helgen.
 
Detta är vad Barb gör;
10298828_10203499565361679_7066978745286324824_n.jpg


Hon vaccinerades i tisdags och planen var att hon skulle vila tre dagar när det ändå var +30. Sen komma ut i skogen imorgon och så hoppkurs i hegen. Men det smög sig. Hoppkursen blev inställd:(. Buhu liksom.
 
Alltså jag är helt såld på Juno! Jag vet vilka invändningar du har mot honom men ååååååhhhhh vilken Tötnos han är!:love:
 
@Novali01 Han lever på sitt utseende den ponnyn:p. Han harfaktiskt stigit ganska mycket i graderna senaste tiden eftersom han varit riktigt trevlig att rida. Hoppas det håller i sig och att han ffa håller sig fräsch..
 
@stjarnfrugt För att den personen orkade inte gå och ta reda på mitt telefonnummer.

Jag tycker inte alls att det är bra att överreagera. Det gör att hästägaren blir onödigt orolig. Det är bättre att gå in till hästen och kolla exakt hur det ser ut och sen ringa till ägaren och berätta. Inte rapportera vad man tror man ser från hästryggen.

Jag håller verkligen med.... Fatta stressen att sitta där fast på jobbet, och sen skicka ut ngn akut och sen är det inget. Jag hade blivit oxtokig......

KL
Jag har gett upp ridningen denna vecka iom värmeböljan. Vi har typ 32 grader här dagtid varje varje dag sen en vecka, det är helt outhärdligt som människa. Jag hade ändå tänkt låta häst ta det lugnt ett par veckor i sommar men inte spikat exakt när osv, så nu fick det bli såhär. Jobbar sista veckan på jobbet denna vecka innan semester och är rätt slutkörd plus att vi har bröllop, dop och hela tjolahoppsan i familjen nu på lördag och förberedelserna och fixet runt det har varit maxade. För hästens del tycker jag inte han är särskilt påverkad av värmen, vi har så lite insekter, han verkar pigg och som vanligt och det brukar han vara även om man sitter i ridhuset och tränar i 30 graders värme faktiskt, så det är jag som gett upp bara, skyller inte på ngt annat, haha.
 
Vi tar det också lugnt i värmen, red kl 6 på morgonen i tisdags och redan då var det för varmt. Dessutom har jag åkt på en riktig sommarförkylning och jobbar 2 hela veckor till innan jag är lite ledig. Våra går in mellan 7-10 och är ute från 17-18 tiden på kvällarna, det fläktar på ganska bra i hagarna så det verkar fungera.
@Jfrelin ; jag blir också irriterad på sånt, i mitt förra stall ringde en och sa att min häst var blockhalt vid intag, jag bokade av allt och åkte ut för att hitta en vass sten inkilad. Voila; ohalt utan sten.. Och jobba över 3 timmar dagen efter.
 
@Jfrelin Ok, då hade jag blivit galen om det var på det viset. Men kunde inte den som då väl lyckades orka ringa dig, konstatera att det inte var så illa? Aja, folk...

Min häst vilade ju igår. Skönt för mig. Idag red jag på banan, eftersom rida ut efter vila inte var någon hit förra gången. 31 grader varmt så det är ju tur att jag inte behöver rida ordentligt :angel:
Ridbanan var dammig och trist, hård som vanligt när det inte regnat. Funderade länge på om jag skulle rida i en tom hage, som är relativt plan, eller om jag skulle vara på den hårda banan. Valde till slut banan då jag tänkte att det måste vara bättre med hårt och jämnt än att hon snubblar i nån grop eller tuva. Vilket hon garanterat skulle ha gjort. Vet inte om det var rätt eller fel men så blev det.
Red ett par varv i galopp i lätt sits efter att jag skrittat en stund, tänkte att galoppen är snällare mot kroppen. Är ändå bara två dagar kvar tills jag enligt schemat får börja galoppera. Tyckte hon kändes helt okej, men sen när jag travade efteråt kändes hon lite oren på vänster fram. Jag jublade inte... När jag tagit in henne såg jag att hon hade en sten fastkilad höger bak, hoppar innerligt att det var den som gjorde att hon kändes knackig diagonalt fram. Får se imorgon.

Ikväll när jag kom hem hittade jag mitt källarförråd uppbrutet och att någon rotat runt i det. Skitkul. Helt ärligt vet jag inte om jag blivit av med nåt, då det som rotats i var gamla lådor som stått där med saker i flera år. Men det är en jäkla tur att man har sån låg tilltro till mänskligheten att jag har för vana att aldrig förvara nåt värdefullt i såna epiga förråd man har i källaren här :meh:
 
@stjarnfrugt den som ringde mig var också på jobbet :)

*kl*
Det ironiska i det hela är att jag inte fick AV bandaget ikväll :p
Fick slita som ett djur. Nu blir det vanligt vet flex på kompressen.
Animal polster i all ära men det där klistret är ju typ för bra :D
Hon är helt ohalt i skritt och peppar peppar ingen feber så på måndag tänkte jag rida och se hur det känns.
Om det inte blir infekterat och jag måste ge penicillin och Finadyn så är planen att starta 9-10/8.
 
Här tar vi det också lugnt, herrn mår så dåligt av värmen att han är genomblöt och dyngsvett på kvällen (av att ha stått i boxen under eftermiddagen alltså, inte av att ha sprungit ute). Jag får svampa honom när jag kommer till stallet så att han torkar innan jag överhuvudtaget kan borsta honom.

Dessutom så lyckades han skära upp ett par sår i ljumsken samt slå sig själv på benet så att det svullnade lite häromdagen :banghead: såren har dock torkat upp fint och sitter inte i vägen och svullnaden är mindre, han haltade inte igår så jag skrittade en sväng och travade lite på banan efteråt. Men jag förstår inte hur han lyckas ibland, den här gången gissar jag på en rullning i boxen gone wrong, ett bensnöre som hamnade fel och slets i så att det skar upp såren och sedan ett ben som dunkade i väggen lite väl hårt så att det svullnat upp.

Ser endast en lösning på problemet;
bubble-wrap.jpg
 
@Undret Det där är en mundering som vore nåt för min klantiga häst! :idea:

Min är också svettig i värmen. Jag tror dock att hon blir eftersvettig efter att jag tagit in henne i stallet, hon brukar få stå inne en liten stund för att dricka och kissa. Har ju flugtäcket på henne och har ibland undrat om det kanske värmer lite, men alternativet att ha henne uppäten av broms känns inte heller som nån lösning...

Jag ger henne 3-4 msk salt/dag när det är såhär varmt. Försöker maskera det med Mash men det är inte jättepoppis...

Jag hade tänkt rida ut imorgon em efter jobbet. Men nu fick jag höra att de skulle gå ute inatt och inne imorgon hela dagen så då föll min plan på att hon skulle vara trött av värmen. Blir väl banan igen då, eftersom jag inte gärna ger mig ut på henne när hon stått inne och vilat upp sig i 8 tim när jag kommer...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 147
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 390
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 186
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp