07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt Du får skriva av dig hur mycket du vill i tråden men det är tråkigt att alltid läsa hur ledsen du är. Rehabperiod är ett aber.
Jag skulle försöka fokusera mer på det positiva, typ idag backade hon bara en gång, så att du själv börjar tänka lite mer positivt.
Divan är inte topp varje dag och jag har också dagar när jag känner mig värdo och borde sluta rida så det är inte bara du som känner så.

Jag står ändå fast vid min ståndpunkt att ta bort hästen, om den nu inte blir friskförklarad på återbesöket.
Blir den inte utdömd så skit i försäkringspengarna och ta bort den ändå. En död häst lider inte och det ÄR inget misslyckande att ta bort en häst man inte klarar av med den skadehistoriken hon har. Dessutom 7 år med röntgenfynd.
Är det dessutom risk att hästen blir någon slags vandringspokal om man ger bort den för att den är svår är det dessutom ännu mer ansvarsfullt att ta bort den för hästens bästa.
 
@Gabby_Ossi Jag var tvungen att titta på filmen jag har...jag red 2011 och då hoppade man 2 eller 3 hinder på fältet, in i dungen o vände ned ut på fältet och där kom man till ett öppet dike, är det där som stocken ligger nu? Diket var rätt stort och många hade problem där, när jag kom stod det en ryttare där som haft 2 stopp, jag hoppade med min lilla 5-åring, den andra hakade på o sen gjorde vi sällskap runt banan....:) Jag först och hon efter...vet att min häst tyckte det kändes bra att gå först o vara "draghjälp" hon körde på lite extra kändes det som..!

Nej det är inte samma. Det diket du menar låg väl brevid vattenhindret och det har dom fyllt igen.
 
Det är det hindret! Jag har från en annan vinkel men man kan se stockarna på sidan som nu stocken ligger på. Det var ett öppet dike då 2011. :)
 
Nej? Fanns inget dike bredvid vattenhindret då...man kom från skogen o gick rakt genom vattenhindret och sen var det en sista stock som var sista hindret.
 
Vi är inne i en bra period där det känns som att jag hittar mer och mer knappar hela tiden. Riktigt lyft med nya tränaren och jag kämpar verkligen på med sitsen och har dina råd i bakhuvudet @Jfrelin men jag känner verkligen att det är en himla balansgång hela tiden att koordinera kroppen som inte alltid gör som jag tänker:angel:
Märker störst skillnad i vänstergaloppen som jag tycker att vi emellanåt får dåligt flyt i men de är ju för att jag envisas med att att hamna på utsidan hela tiden... Känns som att det finns så sjukt många detaljer och nyanser i ridningen och ju mer man tycker sig kunna ju svårare blir de:p
Drömmer för tillfället om ett nytt träns som ska vara tunna platta remmar med spännen i nacken, platt bred lackad remontnosgrimma på och kantflätade tyglar som jag inbillar mig ska vara bra fast jag inte testat. Någon gång ska jag måtta ett hos Mia Sunnman men de känns som att vi måste tävla lite mer för att förtjäna ett:nailbiting:
 
Blärk. Har ridt ett dåligt pass i värmen idag. Ville bara lägga mig ner och skrika "MEN DET GÅR JU INTE!!". Det började som bra med mjuk häst som visserligen tycker att värmen är skitjobbig. När vi sen börjar jobba hittar jag varken rytm eller tempo i galoppen. Det blir limsom av eller på. Skitsvårt att få henne framför skänkeln för när jag känner att hon hamnar bakom lägger jag på mer ben och då spänner hon nacken och stoppar mer och studsar istället.

Sen är det helt omöjligt att få in rumpan i vänsterslutan. Blir helt tokig på mig själv att jag sitter och fiser runt på för långa tyglar och rider som en påse nötter:(.

Ska träna för nya tränaren på söndag och sen tänker jag inte rida ett enda dressyrpass utan tränare på backen innan tävlingarna 15-17. Just nu fattar jag inte hur jag ska lyckas med dom magiska 62 jävla procenten.

Har åtminstone inte känslan av att lilla ponnyn är ofräsch. Men däremot är hon inte så förtjust i värmen. Sen värmeböljan kom får jag släpa henne ut och in från hagen och hon ser rätt missnöjd ut mest hela tiden. Nu är iaf gräset så gott som slut i hagenoch jag kan med gott samvete ladda på med havre och olja igen. Det brukar ge lite turboeffekt.
 
@sommarminne Vilken konstig kropp du har som inte gör vad du säger :p Händer aaaaaaaaaldrig mig :D
Är det hästen som sätter över dig på fel sittben eller är det du som slarvar med inner höft?

@Fiorano sluta rid som en påse nötter. Korta tyglarna och rid in rumpan!
Rid en 10 m volt i hörnet och fortsätt slutan ur det. Eller rid slutan på diagonalen. Tycker själv det är lättare med tvärningen på diagonal men böjningen på långsidan.

*kl*
Divan markerar fortfarande :( vet inte om det är för att det är lite obehagligt eller för att hon har ont, eller det är klart att hon har ont om hon markerar men ni fattar vad jag menar. Hon är inte ett dugg svullen längre och såret börjar sluta sig. På lördag tänker jag rida iallafall och se om det blir bättre med mer rörelse.

Annars hänger jag på gymmet för att försöka gå ner mina 2 semesterkilon. Går sådär. 2 kg är ju inte mycket men jag måste typ späka mig själv för att bli av med skiten och just nu är ju glass så gott. och choklad. och chips.
 
@Jfrelin Som "tur" är så är det jag så det är lätt att rätta om jag bara tänker på de. Har inte haft en tanke på de innan men har plötsligt förstått varför han ibland helt oväntat (tycker jag) byter till förvänd och har jobbigt i den vänstra förvända. När jag nu har tänkt på innerhöften så blir de inga mer oväntade byten och den förvända kändes riktigt stadig idag. Snacka om dubbla budskap från mitt håll:banghead:

Va märkligt att din fortfarande markerar. Kan ju va så att det sträcker lite i såret så det kan säkert bli bättre om hon får rör lite på sig:)
 
@Jfrelin: Mm, chips... :d:d:crazy:
Jag har låtit mig själv äta det denna helgen när det var så varmt, tänkte att jag behövde saltet. :angel: Men nu är det slut. :(

@Novali: Jag har såklart film, men varit lite velig med att lägga ut den. Äsch, ni får lova att inte skrika på mig för att jag flaxar med underskänklarna (när hon inte svarar framåt tillräckligt, funkar super, eller inte?) och låter henne bli alldeles för lång på slutet och nästan står på näsan över sista hindret. :o:o

Filmaren har (fortfarande) inte fattat att jag vill ha med även starten, ÄVEN om det blir pyttetlitet och långt borta. Vet inte hur jag ska göra för att få det att fastna? Filmen börjar precis mot tredje hindret (röda stocken med djuplandning).
 
@Jfrelin Just för att jag inte ska sitta och slarvrida (och samtidigt undra varför inget funkar) ska det bli mycket ridning för tränare. Och så ska jag byta tyglar. Har släta lädertyglar nu och det är ju som gjort att hamna med för långa tyglar...
Märkligt att Divan fortfarande är halt. Hon har inte fått en smäll i samband med såret?

@Marvin Tycker du är skitduktig (och modig) där ute i terrängen! Men om du hade haft mer tryck i stigbygeln tror jag din skänkel blivit mer stilla och stabil samt att du kanske fått upp rumpan bättre på galoppsträckorna. Nu är jag ju verkligen ingen fälttävlansnisse, men tycker jag sett dom på tv göra så:D.
 
@sommarminne Ska man ha sår så ska man ha sår :D Är typ värsta experten på stora sår nu :p
Man kan förstå att det gör ganska ont eftersom det sitter mitt i vecket som trycks ihop och töjs ut i varje steg. Det har dock varit helt fritt från var och svallkött som tur är.
 
@sommarminne Ska man ha sår så ska man ha sår :D Är typ värsta experten på stora sår nu :p
Man kan förstå att det gör ganska ont eftersom det sitter mitt i vecket som trycks ihop och töjs ut i varje steg. Det har dock varit helt fritt från var och svallkött som tur är.

Håller med om att det nog gör ont, när det är så svullet över leden. Jag hade också haltat. :angel: (Förra veckan var jag halt i 5 dagar efter ett galoppjobb där jag fick träningsvärk i ena vaden... :o)

@Fiorano:
Jag håller med, ner med tyngden i stigbyglarna och sen är det bara att följa med! Jag tänker mig att de som rider fälttävlan på den nivån att de syns på tv har hästar som är lite mer "självgående" än mitt djur. Jag kan bli GALEN på henne ibland, det är som att hon är i sin egen lilla värld (enligt en av tränarna ser det ut som att hon drömmer om att hon ligger och solar, medan jag försöker rida dressyr). Jag tvivlar inte på att hon tycker att det är roligt att hoppa terräng, och jag hade ändå bra med sug i henne på senaste tävlingen, jämfört med till exempel Udden där hon galopperade runt och mer var som, "måste vi springa så fort, man kan äta istället?"

På hoppträning är jag ju på henne från början, tar igenom skänkelhjälperna (det måste jag göra varje jävla dag), säger åt henne ordentligt om hon inte tar dem, rider övergångar, aktiverar henne osv. Och hon hasar runt som om hon vore på playan, lägger in extra språng på normala distanser. Sen nån gång framåt slutet av träningen brukar jag få ett bryt, blir jättearg och drämmer till henne rejält. Och först då är det som att hon vaknar, hon blir inte stressad, utan bara mer vaken och "med", får mycket bättre galopp och sista sprången brukar bli riktigt bra. Och jag är arg. Så himla tråkigt. :down:

Idag åkte jag upp till terrängbanan och red lite med min tränare. Gjorde galoppjobb och testade en ny taktik: driva rejält ett steg, sen låta henne vara några språng, och om hon sackade ny påminnelse. Inte så snyggt, men det var ganska effektivt, för efter ett tag behövde jag påminna henne mer och mer sällan och sista kilometern gick hon i 550-600 m tempo, utan draghjälp. När hon galopperar på "av sig själv" kan jag slappna av och ställa mig i en korrekt fältsits, det är ju när jag vill galoppera fortare än henne som det bli ostadigt. Provade även att hoppa några språng i lite högre tempo, jag bromsar ju ner rätt mycket inför hinder. (enligt tränaren mycket mer på tävling än på träning, liksom att jag inte flaxar alls så mkt med skänkeln på träning.) Avståndsbedömningen är svårare när det går fort. :angel:
 
@Jfrelin Tro sjutton att hon är halt! Usch vilket obehagligt sår.

@Marvin Låter inte så himla kul att hon inte är särskilt självgående. Men med konsekvens och hur målinriktad du är blir det bara bättre och bättre:). Ni är utan tvekan ett av de ekipage här på Buke som utvecklats helt enormt under åren tillsammans. Är väldigt kul att följa er resa:)!
 
Imorgon kommer en sadelprovare upp hit och eventuellt ska Barbie få vara med på provningen. Det beror lite på om det ens kommit med tillräckligt vida sadlar i de modeller jag vill prova. Är Amerigo som gäller och hade velat testa CC och DJ, men det är sällan det finns demosadlar vidare än +2,5 och det funkar inte på henne.

Lite kul parantes är att även den prickiga ska vara med på provningen. Men ägaren har rest iväg över helgen och jag har fått ansvar att rida och prova:o:D. Ägaren vill helst ha en Antares och de ska bli spännande att testa! Tror att en och annan Amerigo skulle kunna funka riktigt bra på honom också. Känns lite roligt att ägaren ger mig ansvar att prova ut en så dyr sadel åt honom:o.
 
@Marvin Men vad ni har utvecklats!!!:bump: Kolla på dina gamla filmer så ser du själv, du behöver inte alls försvara dig, finns inte många här som kan lägga ut en film utan skavanker. Ang hennes tempo så är hon antagligen av naturen lite lat och kanske även är hennes sätt att vara nervös på tävling, det går ut i benen och tempot blir inte vad du tänkt dig. Det kommer nog om ni får köra på ett tag till. Visst är det kanske lättare på en häst som kutar på mera själv men å andra sidan kan det då vara svårare att få ned tempot i anridningen mot hinder så frågan är vilket som är bäst i utbildningsklasserna iaf.

Känner inte alls igen slingan med nedhopp, båt, grind osv. 2011 galopperade man i skogen tills man kom till ett vatten o vadade genom det sedan till sista hindret. Kul att dom förnyat banan!
 
@Fiorano Jag har ju en Antares hoppsadel som jag älskar över allt annat. Ville därför prova en dressyr men blev jättebesviken då min hoppsadel är supermjuk att sitta i o dressyren var en planka. Stenhård med konstig passform, måste nog vara rätt smala hästar även i vid bom som passar i dom sadlarna. Ska bli intressant o höra om du hittat annan modell som kanske var bättre.
 
@Marvin , min som är ganska lat av naturen blir lite likadan när vi åker bort, hon är trevlig att se på då eftersom hon blir lätt i fram och tar en trevlig form av dig själv men blir lite trög för skänkeln och lite opåverkbar, samma sak ute när det är lite rörigt. Hon ser inte spänd ut men är troligtvis ganska spänd.
 
Appropå sadlar så skulle jag vilja testa Erreplus Adelinde, Butets dressyrsadel eller Devoucoux.
Inte för att jag behöver ny men ändå :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 150
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 218
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp