07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Novali01 Hmm, det lät ju inte så kul med Antares. Jag har själv verkligen nollkoll på märket och vet inte ens vad det finns för modeller. Som jag har förstått det är det fd Forestier som numera heter Antares samt att de likt Childeric byggs efter hästen? Jag tror egentligen mer på AMerigo till den prickiga men ägaren gillar vad som är nytt och trendigt:p. Förra året köptes det en Bruno Delgrange Partition till hästen. Jag tycker den är helt hemsk men åtminstone mindre musdödare än CWDn han hade innan...
 
Fäller era hästar än? Barbie fäller något hellt kopiöst! Funderar på att det kanske har nåt samband med att hon är lite loj. Idag har dom fått vara hemma i vinterhagen och på vår skrittur tyckte jag att hon kädes mer pigg och fräsch än vanligt. Vet inte om det är att gå på gräset som hel enkelt gör henne alldeles för däst. Idag var det också lite svalare. Hursomhelst får hon vara hemma i vinterhagen under helgen och så hoppas jag att jag hittar tillbaka till lite ridkänsla på söndagens träning!
 
@Jfrelin @Fiorano
jag har haft både forestier, butet och provat erroplusen och antares och jag är inget fan av någon av den. Buten va absolut den bästa men den låg tyvärr inte på hästen. Jag gillar verkligen inte den typen av sadlar som är sådär takformade och tunna i bossorna men de är ju givetvis en smaksak och mitt underliv trivs INTE i smala sadlar:nailbiting::wtf::cry::o
Jag gillar när man har lite mer sadel att sitta på något vis och jag är verkligen Passierfrälst:banana:
 
Jag gillar också Passier. Det är min favvo.Vill mest testa Adelindes Erroplus för den ska vara så himla bra, men dyr. Var det den du provade?

Butet för att deras hoppsadlar ligger bra på Divan.
Devoucoux för att det var de hoppsadlarna vi hade i England när jag jobbade där på 90-talet och det var det skönaste jag ridit i.

Jag skulle vilja byta ut Innovan om jag hade råd för jag får lite ont i ryggen av luftstoppningen. Nu när hon rör sig så himla mycket så blir det ett jädra tryck i min ländrygg eftersom luften inte trycks ihop på samma sätt som ull utan den trycker liksom tillbaks. Hon älskar dock sadeln.
 
jag kom precis på att jag aldrig provade den utan klämde bara på den men de exemplaret jag höll i va lite snesytt och det va jag inte imponerad av för dom pengarna måste jag säga! jag gillar inte den typen av läder heller men de är ju mer smaksak sådär men nje... den modellen jag kollade på va väldigt matt sådär. väldigt mjuk och härlig stoppning dock.
Jag hade innovan till min förra polle och jag gillade den med och va hur anti passier som helst när jag va tvungen att hitta ny till Knatte men Passier är faktiskt de enda jag hittar som ligger bra på honom. Är så sjukt nöjd med kvaliten och att det liksom är lite mer rejält på något vis:D
 
@Fiorano Min häst fäller som attan nu. Har gjort det i ungefär en vecka. Men matt är hon inte i närheten av att vara, så fort man suttit upp. I stallet däremot står hon och sover :cautious:

@Jfrelin Påminn mig gärna om hur såret uppstod... Var det eltråd hon fastnat i? Min har ju ett numera ärr, precis där enligt vad jag kan se på bilden. Det såret hon (bla) fick av att hänga fast i boxgallret, och det skadade ju tvärbandet under. Är du säker på att det inte är skadat något under huden så att säga? Min var ju diffust halt, jag red henne ju några dagar innan senskadan konstaterades, och man kände inte hältan i all energi hon hade. Dock kunde man på film se att hon undvek att ta i ordentligt med just det benet när man kom upp i trav och ännu mer i galopp... Sedan flippade hon ju ur en gång och efter det kändes hon tydligt oren. Därefter åkte vi till kliniken så jag vet iofs inte hur ultraljudet såg ut innan det.

Däremot vill jag tipsa dig om en salva som varit fenomenal på att läka ut ärren på min häst. Aloe Propolis heter den, ska kolla exakt imorgon i stallet. Vit tub med orange text. Jag blandade med Aloe Gel och smorde varje dag när det hade blivit sårskorpor, och det läkte jättefint. Min häst får vanligtvis vita hår direkt hon haft nåt sår av betydelse, men otroligt nog har hon inte fått det nu :)
 
@Fiorano Bruce har fällt i säkert en månad, kanske därför han är lite trött nu... Men tycker ändå fortfarande inte att han har fått direkt tjockare päls?
 
@stjarnfrugt ja det är eltråd fast eltråd som är i stål, alltså ingen med plast och skit. Det är speciell tråd som går av vid ordentligt tryck. Såret är inte djupt alls bara långt. Har svårt att tro att det skulle vara mer än ytligt och veterinären som var och kollade var inte orolig för några andra skador. Såret är fortfarande helt öppet så jag kan inte direkt ha några salvor på utan det ska tvättas med hibiscrub och ha sorbactkompress på. Hon är väldigt öm i såret fortfarande så det är inte konstigt att hon fortfarande är halt. Jag skulle säga att det knappt är 0,5 grad i trav. Ren i skritt.

Såret hon hade förra sommaren var hon halt av i 4 veckor så jag är inte orolig egentligen men blir det inte bättre snart så kollar jag ju givetvis upp det. Hon har ju inte fått något smärtstillande alls heller.

Tack för tipset om salva. Novali har också tipsat om en annan salva :)

@sommarminne Okej. Jag gillat egentligen inte djupa säten, är ju gammal hoppryttare, så tror Adelinde sadeln inte kommer vara aktuell alls, speciellt inte med tanke på priset, men skulle vara kul att se om den är så bogfri som den sägs vara.
 
@Jfrelin jag tycker inte såret ser ut att vara ngt stort ens utifrån det utgångsläget du visade bild på, och som du nu skriver som bekräftar att det är ytligt osv.
Däremot är det ju alltid vid en led, besvärande om det stramar osv, hästarna kan bli rejält påverkade av det rörelsemässigt om de är det minsta känsliga även om såret i sig är ok. ett tips är att massera in vanlig olja i ngn form i området runt såret bara för att mjuka upp huden som det nog stramar i just för att det är precis vid en led. Funkar fint med vilken olja som helst och brukar ge snabba resultat läs på några timmar om det skulle vara just att det stramar :)
 
Jag satt i Erreplusen på mässan, jätteskön, men min Passier är ju av nyaste modellen och den är ju också bogfri, mer än tidigare genom utskärning, så jag tvivlar på att det skulle bli nån större skillnad. Finns en Erreplus i min närhet och jag tycker även den ser ut att ligga lite ovanpå typ Forestier.

@Fiorano Jag hade inte hört det där om Forestier o Antares? Det är iaf inte samma hoppsadel för Forestier finns att köpa i stora butiken här i närheten, likaså Antares men de sadlarna är ju som natt o dag.
 
Hur har ni haft det med underlaget i sommar? Måste fråga, eftersom det verkar som att hela landet haft ungefär samma väder.

Här är det ju som sagt katastrof. Grusvägarna är stenhårda, grusridbanan är stenhård, hagen är hal eller gropig och jag vågar inte riktigt rida på där eftersom jag känner att hon står emot lite. Antagligen pga underlaget för igår när jag kompromissade och gick in på ridbanan var hon bättre framåt.

Idag blir kamikazeuteritt då ridbanan är avstängd ännu, fick dispens igår men inte idag igen. Så får bita i det sura äpplet.
 
Red ut idag som sagt, samma som sist. Det märktes att jag fått igenom en hel del förra rundan, hon gjorde några halvhjärtade försök att backa och krångla men mest för att kolla om jag var med. Och det var jag :sneaky: Så inget mer tjafs med det, dock spänd genomgående genom hela turen, men det är väl vad man får leva med tills det släpper. Jag är i vilket fall nöjd med att det verkar gått framåt :)
Däremot har jag ju fått helt sjukt dålig kondis av det här halvårets ickeridande, jag är helt slut efter 35 min ute i alla gångarter :crazy: Tyvärr har jag inte tid att träna mig själv förrän i september då jag förhoppningsvis kunnat flytta in i en egen lägenhet på rätt ort. Nu har jag fullt upp med flytt, jobb och häst fram tills lasset går om två veckor. Sedan pendla 9 mil/dag + jobb + häst. Tyvärr har jag svårt att motivera mig till att lägga in egen träning när dagarna är fullproppade med tråk, det känns som att de få luckor man får vill man passa på att andas.

@Jfrelin Kollade upp salvan idag, den heter Aloe Propolis Crème och tillverkaren är Forever Living Products. Jag köper den av min ET på kliniken, men den finns nog lite varstans. Skitdyr (gav 255 kr för en tub) men helt outstanding. Man behöver bara lite, och man kan blanda ut den med Aloe Gel om man ska ha på större ytor så blir den ännu drygare. Ett mkt starkt tips i vart fall :)
 
@stjarnfrugt vi har faktiskt haft riktigt bra underlag på banan men väldigt hårt och stenigt ute. men jag skrittar och joggar mest ute så jag tycker att det hsry fungerat väldigt bra:)
himla skönt att du verkat få igenom lite på din! hade jag haft pengar hade jag gärna lånat henne och betäckt med luxus ;) önskar att min va ett sto ibland
 
@stjarnfrugt Vi har haft en hel del riktiga åskskurar här under den varma perioden så underlaget på båda banorna är faktiskt riktigt okej:). I skogen är det också okej men jag rider mest där det är preppat av travgubbarna. Är månne på gränsen till hårt, men tycker inte det gör så himla mycket.

@Novali01 Verkar som att dressyrsadlarna är fd Forrestier iaf men kan inte svära på det. Hursom provade jag båda modellerna. En djup och en flatare. Båda var förstås för smala för den prickiga och även om han gick okej i den flata så gick han JÄTTEmycket bättre i Amerigo. Så nu ska jag försöka få hans ägare att köpa en Vega CC med Siennastöd och kalvskinn:p. Hade gäääärna haft en sån själv!

@Gabby_Ossi Barbie sätter en himla björnpäls tidigt... Förra året klippte jag henne första gång i mitten av augusti. Tänkte göra det i år igen inför tävlingarna 15-17.
 
@sommarminne Du kan få henne gratis om du lovar att ta hand om henne som en i familjen ;)

Jag såg på yr att det skulle regna och åska här imorgon. Vore ju helt underbart. Vad jag kan minnas har det bara regnat en gång på hela varma perioden i vårt stall :crazy: Då blev grusvägen helt okej, men det torkar för snabbt när det är så varmt. Håller tummarna för utlovat regn senare i veckan...
 
@Fiorano Jamen det förklarar ju varför jag tyckte dom var gräsliga!:D Forestiers sadlar var ju också takformade o stenhårda att sitta i jämfört med min Amerigo och min nuvarande Passier. Synd bara att Antares inte producerar en dressyrsadel som är som deras hopp. Min är så mjuk att sitta i att man kan rida hur länge som helst!
 
@stjarnfrugt Grusvägarna här är ju stenhårda men de är bara transportsträcka för oss innan vi kommer upp på berget o kan rida på mjuka stigar så det känns ok. Banan har varit bra över hela sommaren av outgrundlig anledning.
 
@Novali01 Direkt efter Antaresarna red jag i en Alto med kalvskinn. Det var verkligen enorm skillnad i mjukhet:D. Eftersom Alto passar Juno kan jag lätt säga att det är en drömsadel! Hade jag haft 35.000:- över hade jag beställt en ny pronto! Eftersom jag behöver en +4 så lär jag knappast trilla över en begagnat heller:(.
 
Senast ändrad:
@Fiorano Ja kalvskinn is da shit!:love: Var ju anledningen till att jag inte ville sälja min Passier trots att jag först inte trivdes i den...kämpade på och hittade sen hem i den och kan jag bara få den att passa alla hästar som kommer i min väg så lämnar den inte min rumpa!:D
 
Blir det inte svalare snart så flyr jag landet. Det är liksom inte roligt när man inte ens hinner börja borsta innan svetten rinner om en. Idag skulle det vara molnigt, lite regn och ev åska från 11-snåret. Jo men visst. Red i strålande sol från klarblå himmel och höll på att försmäkta.

Vi börjar åtminstone så smått komma igång efter semestern och det känns bra. Red en extrasväng på vår vanliga runda för att få doppa tassarna i en skogssjö. :love:
6806_10152618398754784_3342848995003846946_n.jpg


På tisdag blir det förhoppningsvis lite strandgalopp och på torsdag första hoppträningen för hösten.

Idag skrittade och travade jag fram ute i 25-30 min för att få lite go i henne och sen hade jag lagt fram galoppbommar på banan som vi tog några gånger. Hon kändes så himla bra idag så avslutade efter tio min på banan. Har ju vänstersidan som ramlar ut så fort möjlighet ges men kunde idag galoppera innanför på långsidan i hö varv, ställa utåt, lätta och hon fortsatte bärigt rakt fram. Trevligt! Brukar alltid falla ut, eller ta ställningen som förhållning och bryta av.

Känns som att det snart är dags att både ge sig iväg till galoppbanan och även terrängbana. :d

@Marvin Jag känner igen det där med att ligga och sola. Min är ju typ påtänd ute, avtänd/bortkopplad på bana och jag önskar mig en avspänd, anspänd häst. Det är några få gånger som jag känt att vi verkligen varit i samma mood och att hon är med mig, hon är oftast någon annanstans, antingen fokus på hästätarna i dikena eller på stranden och solar. Har försökt lite olika tekniker för att hitta rätt men inte riktigt lyckats än.

@stjarnfrugt Vår ridbana blir hård när det är torrt men jag dressyrar ändå men undviker väl hoppningen på högre höjd och försöker rida balanserat. Ute så håller jag mig i kanterna på grusvägarna som oftast är lite mjukare och med rörligare ytskikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 150
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 218
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp