07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens start gav en ganska okej känsla. Lite fesljummet ridet sådär men utan direkta missar. Skolorna blev dock skit, faktiskt mest för att jag satt som ett lallande fån där på ryggen och gjorde inte så mycket åt saken. Det funkar som inte. 59,1% och vårt sämsta resultat i klassen ever. Iofs inte med många poäng, men känns som om vi skulle blivit bättre på ett år liksom.

Imorgon är det nya tag och skärpning som gäller! Korta tyglarna och rida ordentligt så att skolorna fungerar!

 
Jaha, lite bättre idag i alla fall. Jag red betydligt mer fokuserat och framridningen kändes väldigt väldigt bra. Inne på banan blev ponnyn dock väldigt mycket ponny och gör inte riktigt mer än hon behöver. Hon har lärt sig att jag inte har en pisk i handen där inne som kan peta på:meh:. Men men, jag kämpade på och vi fick 6or på 3 av 4 skolor och en 5a. Sen tabbade jag mig (igen!) och gjorde en för kraftig halvhalt i galoppen och fick ett avbrott och såklart en 4a på koefficienten:wtf:. Men sista galoppdelen är jag nöjd med och där plockade vi in några sjuor.

När jag ser filmen är jag mycket mer nöjd med dagens insats även om det måste bli ännu bättre!

Just det, 60,2% idag.

10552609_10203653278884421_5618438111371742663_n.jpg
''

 
@Fiorano Ni är som vanligt fina och prydliga. Jag tycker dock att det blir lite för mycket mellanmjölk. Jag tycker du ska våga satsa mer och sätta mer tryck i henne och det kan du! Annars kommer ni ligga på 60-63 % hela tiden.
Jag vet att det är svinsvårt på tävling men du kan komma till så mycket mer ridning och det är det som behövs för högre poäng.
När man har en "annorlunda" dressyrhäst, alltså inte ett högbent djur med massa schwung och gest, så gäller det att inte ge bort enkla poäng.

Rakriktningen t.ex, Jag vet att du tränar på den och att du skrev för inte så längesedan att hon börjat gå på dubbla spår igen.
Noggrannheten! Vad har vi sagt om hörnpasseringar? Du genar ju i varenda en :p Inte konstigt att skolorna blir dåliga. Använd hörnet för att forma henne ordentligt i insidan och få upp henne på yttern.
Bra satsat i mellangångarterna! Träna ännu mer på elasticiteten. Tempoväxlingar där du verkligen sätter henne i aktiv "myrtrav" BOM explosion framåt om och om igen.
Samlingen i galoppen behöver bli bättre också. Tror du måste vara snabbare i den hjälpgivning där så hon inte får chansen att lägga sig framåt.

Jättekul att se eran utveckling dock. Du har verkligen gjort ett kanonjobb! Tro på dig själv, du kan det här!

Och du det där med att hon känner att du inte har ett spö.... kicka till henne. ORDENTLIGT!
 
Liten update från oss.
Har tömkört i skritt några dagar nu och idag travade vi lite. Jag tycker såklart hon är stenhalt men jag har kanske stirrat mig blind :p

Såhär ser såret ut nu


Här ser man att hon fortfarande är svullen


Det här är alltså hästen som blev klass 1 och hade 8 på typ :p ser mer ut som en lågställd ko :D


Liten filmsnutt från trav. Svinlätt att hålla i tömmar och filma samtidigt. Skönt att hon är så pigg och vild också som vilat i 4 veckor på full mat.......
 
Hej!
Hoppas att det är okej att jag bara hoppar in så här. Helt nytt forum och helt ny häst så jag kan nog behöva guidning om både det ena och det andra ;) Jag är sedan några dagar tillbaka ägare till en häst född 2007. Som yngre red jag mycket och har haft ett flertal foderhästar, men detta är min första egna. Hon är tidigare mest skogsriden och tydligen även tricktränad. Jag vill nu gå vidare med hennes utbildning och tycker att det är toppen att kunna läsa vad ni skriver.
 
Liten update från oss.
Har tömkört i skritt några dagar nu och idag travade vi lite. Jag tycker såklart hon är stenhalt men jag har kanske stirrat mig blind :p

Såhär ser såret ut nu


Här ser man att hon fortfarande är svullen


Det här är alltså hästen som blev klass 1 och hade 8 på typ :p ser mer ut som en lågställd ko :D


Liten filmsnutt från trav. Svinlätt att hålla i tömmar och filma samtidigt. Skönt att hon är så pigg och vild också som vilat i 4 veckor på full mat.......

ser ju jättebra ut! min är lika vild ;-)
 
Idag blev inte som jag tänkt mig. Fick huvudvärk redan igårkväll som utvecklade sig till migrän. og en massa värktabletter som istället slog ut magen och drog upp min magkatarr ännu lite till. Ville ändå försöka och grät och knoppade. Satt utanför stallet och tjöt när min hästskötare kom. Men lastade gjorde vi och tutade i väg. Halvvägs bröt jag ihop helt så det var bara att vända och köra hem. Fanns inte en chans att jag skulle klara av att rida riktigt.

Så inga kval och två ritter som jag är sådär nöjda med blev helgens resultat.
 
@Jfrelin Du har helt rätt i allt du skriver. Riktigt än klarar jag dock inte ta oss ur mellanmjölkens land. Det är lite av ett projekt för vintern. Utan missar ska vi ändå klara av att rida på kvalpoängen tycker jag med hur formen och registret är idag. Domaren vi red för nu hade just issues med att registret var för dåligt och detta är första gången jag önskat mig ha en flashigare dressyrhäst som lättare får poäng bara för sina grundgångarter.

Nästa tävling blir en MsvC2 på valdagen. Känns skönt att ha ytterligare en månad på sig att träna.
 
@Marvin Herregud vilken historia! Men jag måste fråga - Hur Orkar man med att plugga så länge?! Både ekonomiskt och orkesmässigt?
Vad läste du i Linköping? :)

Orkar? Tja, det är väl bara att göra det? Läste en termin kemi och sen 3 år medicinsk biologi, forskade ett år (fick stipendium då, så slapp CSN) och sen var ju nästa utbildning 6 år lång (men fick hoppa över första året) och har man börjat får man läsa klart. :angel: Men visst var jag less på slutet. :yuck:
Jag har inte lagt ner så jättemycket jobb och tid på pluggandet ändå, är lat, och har väldigt lätt för att lära mig saker utantill.

Inatt har Chatsi regntäcke på sig ovanpå sin sweetitch hoody. Skönt, för det vräker ner ute. Börjar väl bli dax att ta henne tillbaka till stallet igen.
Tränade för min kompis i fredags och det gick piss, vi hade tappat all känsla igen. :(
Men, anmälde mig till stilterrängen i Flyinge på lördag, då blir det debut i ST100! :nailbiting::bump:
 
@Fiorano ni är så himla prydliga och jag är helt övertygad om att ni kommer att komma mycket längre än sådär. tycker att du har ridit henne väldigt klokt och det är en stadig och harmonisk ritt ni visar och med lite mer träning blir de galant:up:

Min bamse blev tömkörd idag och han va väldigt fin och börjar sakta men säkert jobba på fint även i galoppen vilket känns som ett stort kliv framåt. Verkligen öser ner regn här precis hela tiden så jag funderar på att dra iväg till ridhus i helgen så det kan bli lite ordentlig ridning:wtf:. Har ni ridhus eller hur löser ni de som tävlar?
 
@sommarminne Vi har 2 ridhus :p Skulle inte överleva utan ridhus. Sån är jag :D


Red i vårat lilla ridhus idag. 2 skor ha rykt men va fan det skiter jag i. Jag ska rida :) Hon får nya dojor imorgon.
Kändes ganska fin. Lite stark men det löste sig med lite övergångar. Sen finns det ju en del övrigt att önska i fråga om lösgjordhet :p
På fredag är det äntligen träning och på söndag så blir det nog tävling, en LA:1
 
@Jfrelin härligt att ni är på g igen! jag önskar att det fanns lite fler ridhus här men det är väldigt dåligt med det tyvärr. Så är de när man bor i en minihåla antar jag :down: Närmsta ridhuset med 20*60 ligger nästan 3 mil ifrån stallet:banghead::banghead:
 
@sommarminne Tack:). Vi kommer att kämpa på ponnyn och jag för att bli bättre och helt omöjligt ska det väl inte vara. Men kan säga att jag faktiskt önskar nåt mer stortravat stundvis. Register var domarens favoritord för helgen och det har vi intet.

Vi har däremot äntligen ett ridhus och nu har dom kommit på att det inte var så briljant att lasta in en massa kutterspån i det, så det är utkört igen. Det är dock fortfarande lite djupt och ojämnt men jag hoppas att de får ordning på det till vintern så att vi kan rida ordentligt den här vintern. Annars får jag köra till ridhus ca 7 km bort.
 
@Fiorano är helt övertygad om att registret kommer att komma mer och mer med styrkan och bärigheten. är dock tråkigt när man känner att det liksom inte räcker till. jag ska tävla nästnästa helg och är redan nojjig :-P
 
@sommarminne Tack:). Vi kommer att kämpa på ponnyn och jag för att bli bättre och helt omöjligt ska det väl inte vara. Men kan säga att jag faktiskt önskar nåt mer stortravat stundvis. Register var domarens favoritord för helgen och det har vi intet.

Vi har däremot äntligen ett ridhus och nu har dom kommit på att det inte var så briljant att lasta in en massa kutterspån i det, så det är utkört igen. Det är dock fortfarande lite djupt och ojämnt men jag hoppas att de får ordning på det till vintern så att vi kan rida ordentligt den här vintern. Annars får jag köra till ridhus ca 7 km bort.

Jag är jättenyfiken på ert underlag utifrån allt som skrivits om detta ridhus osv.
vad är det som är kvar om de kört ut kutterspånet? bara sand eller?
Det finns inget sandunderlag som ngnsin sätter sig bara i sig, såvida man inte har exakta dimensioner dvs stor variation på dimensionen sandblandningar. Har man inte det, vilket man sällan har om man planerat att från början blanda det med ngt annat, så kommer det inte sätta sig. Det finns ingen fysisk möjlighet för sanden att göra det eftersom det inte finns ngt som binder...... bara en liten inflik ;)

Utöver det så självklart har du en utmaning när du tävlar ponny mot stora hästar på den nivån så pass, det är en utmaning även när man tävlar LA oftast om man då typ inte har värstingponnyn som i de flesta fall isåfall är ngn tysk eller hollänsk ridponny dvs korsad med ngn storhäst typ trakhener eller ngt högblodigt ;)
Men självklart har du jättemöjlighet och självklart kommer ni bli bättre och kunna utveckla er. Är det just traven det hänger på så är det ju tacksamt, där finns det ju massor massor som går att utveckla gångartsmässigt bara genom utbildning och utveckling av ekipaget!
 
@mackan Jag är verkligen ingen underlagsexpert och har heller inte stenkoll på allt de gjort. Men som jag tror det är så är det hårdgjort med grov typ av sten underst och sen sand/grusblandning med en liten del spån uppepå. Men det är mest sand/grus. Den översta spånen som aldrig lyckades blandas ner eftersom det var på tok för djupt därinne är vad som nu är utkört. Även efter att de kört ut nu sjunker mina ponnier nästan en hel hov i underlaget. Det hårda under sanden verkar också ha blivit ojämnt eftersom det är som gropar där det bli ännu djupare och vissa bitar är i helt okej djup. Men dom jobbar riktigt mycket med det därinne och vattnar och kör med en vält för att trycka till och jämna ut. Jag vet väldigt lite om vad planen är, men hoppas att de ska fått god ordning på det när vintern nalkas:).
 
@Fiorano ja detta har vi ju pratat lite om tidigare när det begav sig.
Det är säkert standardutformning på grunden dvs stenmjöl och sen makadam under stenmjölet samt matta. Och sen sand ovanpå som då som sagt planerats och valts i dimension för att blandas med ngt ytterligare. Som sagt - sanden i sig, kan aldrig sätta sig hur mkt man än trycker till den, om den är vald att vara tilltänkt ha blandats med ngt annat. Man kan trycka till hur mkt som helst, vattna hur mkt som helst och det kommer inte sätta sig för den skull eftersom sandkornen isåfall i värsta fall är för likartade (det är det jag menar med dimensionsvald sandblandning). Då blir det också så att hästarna trampar igenom till stenmjölsgrunden som blir förstörd och skadas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 385
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
35 831
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp