07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan Ja du har helt rätt. I min värld är sågspån en effektiv komponent att blanda med eftersom det sätter sig fort och funkar bra som underlag. Som sagt vet jag inte alls hur dom har tänkt sig gå vidare. Ska bli spännande till helgen när vi har hopptävlingar och framridningen därinne.
 
@mackan Ja du har helt rätt. I min värld är sågspån en effektiv komponent att blanda med eftersom det sätter sig fort och funkar bra som underlag. Som sagt vet jag inte alls hur dom har tänkt sig gå vidare. Ska bli spännande till helgen när vi har hopptävlingar och framridningen därinne.

Jag tycker väl inte sågspån är det mest optimala men ofta funkar det ju. Det är vanligt som sagt att det används och fungerar, det tror jag jag skrev när du var tveksam och tvivlade på sågspåns valet också tidigare? Det finns ju andra betydligt bättre alternativ dock, ffa om man tänker långsiktigt och inte vill hålla på och bättra på/byta ut hela tiden. Ett underlag är ett levande material i allra högsta grad, tror det är där många missar, de tror det bara är att lägga dit det och att det ska bete sig samma när man väl fått till det, men det är ju inte ens så med ett väl fungerande underlag, även ett sånt förändras utifrån luftfuktighet, bevattning, harvning, sladdning osv osv i all oändlighet och varje dag typ, om man ska vara krass. Det är därför det är så viktigt när man lägger underlag att man verkligen förstår lite grunder eller verkligen tar hjälp fullt ut om man inte förstår det, och skaffar ett som passar förutsättningarna man har (har man tex automatisk bevattning? eller ska man vattna med vattenspridare? osv osv), samt hur mycket planerar man underhålla och hur belastas det dagligen dax volym mässigt med ridning osv? allt sånt måste med......Nog om detta, hoppas det löser sig. :)
 
Idag började min dag riktigt bra, hade ET ute för en efterkontroll av vårens alla besvär (ryggont samt hovledsinflammationer), hon tyckte att han verkade må bra och att vi skulle fortsätta vår rehab, så nu blir det gymnastikhoppning på schemat igen, då blir nog det lilla buset glad.
Annars njuter jag av min sista vecka m ridhus, nästa vecka flyttar vi till nytt stall, kommer bli super för hästen, men jag kommer nog att sakna mina fantastiska stallkamrater och ridhuset...
Även sista veckan på jobbet, sen 1 sept väntar skolbänken, jag som inte pluggat seriöst sedan början på 90-talet:nailbiting:
 
Var på träning med Bruce i helgen både lördag och söndag, mamma var med och filmade sista dagen. Fortsatte att bara försöka jobba igenom honom, inga direkta tävlingsgrejer. Han känns överlag bättre i formen men jag själv känner mig mest som en trasdocka, ingen stabilitet alls utan bara tappar stigbyglarna och glappar i tyglarna hela tiden :wtf:

Här är första två filmerna, först uppvärming i lägre form och lite bogen in utan så mycket krav:

Först en liten galopppsnutt sedan lite mer liknande riktiga skolor i trav (fortfarande så låg det går):
 
Kl
Flikar in lite. Ponnyn har vilat helt sen i tisdags förra veckan, först pga vaccinationen och sen pga att jag har jobbat 05-23 tors-sön. Igår slutade jag sju, men då var jag så trött så jag orkade verkligen inte pallra mig ut. Och idag är det första hoppträningen för hösten... :banghead: Hon är inte alls igång för att gå en hel hoppträning! Men jag tänker som så att vi ska rida med ponnygruppen vilket innebär slappare uppvärmning samt att jag får ta det lugnt helt enkelt. Nu hoppas jag det lättar på jobbet lite så jag hinner med nånting alls framöver... Idag är jag faktiskt ledig! Tjoho!
 
Nu har jag flyttat till norr, tog 16 tim att köra upp med släpet inkl pauser för mat. Känns overkligt, men å andra sidan kan jag inte påstå att flytten är klar än så just nu har jag mellanlandat hos mina föräldrar i väntan på min lägenhet första veckan i september. Jag ska åka iväg och skriva kontraktet på den idag så iaf det blir klart. Tills vidare står alla mina saker i lådor i garaget och i mitt gamla flickrum. Känns aningen intressant att flytta hem till mamma och pappa i den här åldern :angel: Men jag är givetvis tacksam att jag kan göra det, och slipper bo inkvarterad på camping med alla mina lådor och nedmonterade möbler.

Har haft en intressant helg minst sagt. Stallägaren som skulle ombesörja skötsel, ridning och att min häst kommer iväg med lastbilen till Norrland har lägligt nog insjuknat såpass att denne ligger på sjukhus. Paniken total, dels givetvis pga att jag blev lessen och orolig för sjukdomen men även pga hästeriet, min pågående flytt och hur det ska gå med allt praktiskt. Var ett tag ens osäkert om jag skulle kunna flytta då jag hade behövt stanna kvar och fixa allt med häst och lastning osv i egen regi. Men jag hade endast flytthjälp under helgen och mina föräldrar som hjälpte mig hade behövt ta med sig bil och släp upp igår i vilket fall.
Ringde runt till tänkbara människor i mitt förra stall men ingen har semester fortfarande, givetvis. Och mitt nya stall ligger så långt från stan att ingen kan åka dit och sköta min häst utöver jobb + sitt eget, eller ta sig dit med kort varsel för att lasta henne på transporten. Tackolov fick jag tag i min gamla medryttare, som knappt sett hästen sedan april men som dock bor i närheten av mitt nya stall. Och denne kunde både sköta hästen de kvarvarande dagarna samt se till att hon kommer på rätt lastbil :love: :bow:

Jag är givetvis oändligt tacksam för att hon ställer upp på detta! Hon hade tom tagit sig tid att rida lite igår trots att min vildhäst nu vilat sedan torsdag, trots att jag sa att hon inte alls behöver tänka på ridning utan jag är glad om hon tittar till hästen och framförallt om hon ser till att den kommer på lastbilen.
Så nu behöver jag hjälp från expertisen i denna tråd. HUR ska jag kompensera henne för detta? För mig är det ovärderligt. Vad ger man i present liksom? Funderar på att köpa någon form av Smartbox, då jag numera bor 100 mil bort och inte kan få ihop nån presentkorg eller liknande på smidigt sätt.
 
Alltså i helgen har jag muttrat lite om att jag skulle haft en riktig dressyrhäst med en massa gång och allt det där. Oj vad jag tar tillbaka det idag. Lilla ponny är lite aningen havrestin och fick spel för en gammal traktor (som stod helt still och dessutom är jättedöd) så jag fick sitta av (!!!) för att få förbi henne. Hon höll på med allsköns konster och var på väg ner i diket och hade sig. Ja ja, förbi kom vi.

Men så råkade vi utför någor annat som gjorde mig så innerligt glad att hon är så himla klok. En rullskidåkare kom som ett jla jehu nerför en backe och kom susande rakt mot oss. Då fick Barbie helt nog och tvärvände och stack. På asfalt. Fick hyfsat stopp på henne efter ca 20-30 meter varpå den jla rullskidåkaren susar förbi i fortsatt hög hastighet och ropar "gick det bra?" och sen tar mer fart och åker vidare. Är folk helt tokiga undrar jag? Är så himla tacksam över att det var barbie jag satt på och inte Juno och att det inte var någon av ponnybarnen med sina halvgalna ponnier som mötte den här galningen.

Dagens utsikt:
10403330_10203673430748205_8527082912263088177_n.jpg
 
@stjarnfrugt
Vad härligt att det gick att lösa! Så skönt att det finns såna människor! :) Fixar hon även med all utrustning eller är det bara hästen kvar? Tänkte eftersom att hon ridit så kanske grejerna också var kvar. Jag har dock inget råd i present-väg, tycker sånt där är skitsvårt!

@Fiorano
Vad härligt det är när folk inte bryr sig alls... Jag är så tacksam att typ alla här i byn har häst, alla vet vad det innebär att möta/köra om med bil tex. Idag red jag 10an när det kom en bil bakifrån en bra bit bort, han bryr sig inte om bilar, men däremot var det just där en massa stora stenar i diket som han såklart dansade åt sidan för och tog upp hela vägen. Föraren krypkörde låååångt bakom om ända tills jag stannade och vinkade fram honom. Det är så himla mycket värt! :love:


Kl, apropå ovärderlig hjälp!
Ändrade planer för kvällens träning! Jag fick ett infall och låter min medis rida. Det skulle vara en lugn träning med bara låga lydnadshinder, perfekt! Så min snälla underbara medis som hjälpt och följt med så mycket får rida träning idag! :) Hon är 14 och en supergullig tjej, men har inte ridit jättemycket så är lite osäker. På torsdag börjar hon skolan igen så då får vi se hur ofta hon kan komma hit. Träningen är redan betald, det vill jag verkligen bjuda henne på. :) Ovärderligt när man får med sig frivillig kameraman och hjälpreda på diverse olika hästevent! Jag tar dock med ridkläder om ponnyn visar sig vara lite för vild. ;)
 
@Maja_Kandi Vad roligt för medis! :)
Jag ska också på hoppträning igen ikväll med Bruce! Inte fullt så stressigt denna gången, börjar halv 6 istället. I ridhus denna gången, känns bra med tanke på hur opålitligt vädret varit de senaste dagarna :cautious:
 
@Maja_Kandi Jag har packat all kvarvarande utrustning i en låda, utom sadeln som hänger i skåpet + grimman hon ska resa i. Så jag har gjort allt klart. Sedan såg jag att man var tvungen att packa allt i en låda, och sadeln har ingen sådan. Men samtidigt känner jag att jag inte orkar med mer strul - vägrar dom ta sadeln utan lådan så får det väl vara så. Då får dom väl skicka den med bussgods när stallägaren kvicknat till och orkar engagera sig. Jag rider ändå mest i dressyrsadeln.
Så medryttaren ska peka på rätt häst, rätt låda och rätt sadel. Sedan hoppas jag att rätt häst kommer fram, och rätt grejer ;)
 
Kl
Medis fick som sagt äran att rida på hoppträningen igår, jag tror jag gjorde hennes dag. :D Det var både roligt, nervöst och extremt tråkigt att stå på marken, man blir så jäkla ridsugen! S hade iaf jätteroligt vilket ju var hela poängen med att hon skulle få rida. De hoppade lite linjer och på slutet en liten bana, S var så stolt över sig själv och sken som en sol hela vägen hem! Q hade såklart jättekul också, hon är så himla bra min lilla ponny, anpassar sig alltid efter vem som sitter på. S har inte ridit så jättemycket och har inte hoppat mycket alls, hon erkände EFTER träningen att hon aldrig hoppat i galopp! :o :p

Q är ju lite känsligare än diverse ridskoleponnyer (plus att hon rör sig så stort) så när de skulle sitta ner i traven och S skumpade lite så blev det galoppfattningar istället. :p De skulle trava över fyra upphöjda kavaletti, och Q blev överlycklig och hoppade över allihopa! :laugh: S var lite för snäll och ville inte alls hålla henne i munnen så både jag och tränaren fick hojta att hon skulle "ta i och bromsa", haha.

Jag är så himla glad att S är en försiktig och snäll tjej. Hon var jättenervös innan och är alltid så snäll och försynt mot hästarna. Hon rider hellre i skogen på lång tygel än att tokrejsa. Det var jag extra glad för igår... Två av de andra ponnyungarna var helt jävla galna och jagade varandra i fullt ös, hoppade allt de såg så fort de hade tillåtelse så ingen av de andra tre ens hann rida emot hindren i nån av övningarna och lyssnade knappt alls på vad tränaren sa... Jag skulle aldrig låta nån sån unge sitta upp på min ponny... En av mammorna har frågat om inte hennes dotter kan få tävla Queenie, men igår var jag jävligt glad att jag sa nej.
 
Elle's svullnad försvann snabbt och nu har jag äntligen fått rida lite. Hon har känts fin men jag känner att jag inte ridit ordentligt på ett bra tag nu. Är ju långsam som en snigel.:banghead:
Skulle föröka ta bild på nya pannbandet i dag, men pålle va måttligt road.
 
@Charlotte1975
Hihi, vilken söt min! :p Skönt att ni äntligen är igång igen! :)


Kl
Idag skulle jag förena nytta med nöje och fick i uppdrag av chefen att rida runt och räkna buntar från andraskörden på lägdorna här i byn och i grannbyn. Jag tog med vovvan barbacka. Trög ponny i början, men som vanligt så vaknar hon till liv efter en stund. När jag var på lägdan vid travbanan längst ner från vägen och precis skulle vända uppåt blev det spännande! Jag tänkte mig en lugn galopp upp till vägen, men då kom det två travhästar ner mot banan och min tokiga busponny förvandlades till en eldsprutande krutdurk! :D Hon studsade och pep och bockade på stället och taktade i nån fin piaff-variant. :D Hon blev så sjukt taggad så jag tordes inte släppa iväg i galopp, då hade jag väl tuggat gräs! :laugh: Hade jag haft sadel hade vi nog dragit iväg på bus, men istället lät jag henne trava på uppåt mot vägen och saaaaaatan vilken trav hon bjöd på! :love: :love: Valde en annan väg hem och hon fick springa på ordentligt en bit, jisses vad hon kan kuta! :D Ska se om jag får låna medis go pro kamera nån dag så ska jag filma nåt varv på travbanan så får ni se spurten! ;)
 
Hoppträningen igår gick jättebra igen! Kan knappt fatta vilken otrolig skillnad det är på nu bara de senaste gångerna vi har tränat. Tänk att en sån liten grej som att bara luta sig lite mer framåt kan göra att man helt plötsligt kommer rätt på alla hinder helt automatiskt ;)

Blev bara lite fel en gång när vi kom nära inpå en oxer och fotade ut frambommen (eller ja, en planka var det) ganska ordentligt, så blir han sur och börjar skutta omkring och så blir det fel igen... Så vi fotade ner tre hinder på raken, sedan fick vi börja om från början och jäklar vad han hoppade då :eek: :love:
 
Idag för ett år sen lastade jag för att åka in akut med min till veterinären. Resten vet ni.

Idag lastade jag för att åka på första riktiga hoppträningen för hösten. Jag körde på fullt ut idag, som innan skadan, och hon kändes tokfin, inte alls som att
Vi varit borta ett år. Tränaren var mycket
nöjd och avslutade med "njut och var lycklig nu". :D

Tack för all stöttnig och support det här året! :love: Har känts skönt att ha ett ventilationshål bland alla dippar och den här långdragna skiten.
 
Nu har min häst kommit fram. 14 tim resa idag + gårdagens timmar. Hon såg pigg och glad ut, dock lite stel men inga sår eller annat skit :) Jag gick ett varv runt stallplanen men eftersom det regnade och klockan var 23 = kolsvart ute så hade jag ingen större lust att gå nån längre runda. Hade gärna rört på henne mer men jag har ju 1 tim i bilen hem sedan så ville ta mig iväg.
Tar en joggingrunda imorgon bara så att hon får röra sig lite, blir vila på lördag pga barndop 30 mil bort och sen får jag väl rida nåt liknande på söndagkväll när jag kommer tillbaka från dopet (varför måste man döpa sina ungar för!? hade gärna sluppit åka 60 mil tor för det men det hade jag väl fått höra resten av livet om jag struntade i...)
 
Dressyrade igår och hade ett riktigt bra pass:). Galoppen känns verkligen bättre nu och när jag tappar rytmen i henne klarar jag av att lösa det nu. Fick tom en så bra galopp att jag provade ett par byten:p. Gjorde bara ett åt varje håll, höger till vänster tog hon hjälpen men fick inte med bak. Lät henne ta ett travsteg så rättade hon sig. Men andra hållet funkade jättebra! Tror hon var ett efter bak, men det var på hjälpen och utan att fara iväg:). Så planen nu är att lägga in byten lite mer, men var riktigt noga med att galoppen är bra innan jag ens försöker. Shit vad lätt det är att slarva!

Appropå att slarva red jag några skolor. Men jisses vad tråkiga jag tycker att dom är:o... Måste ha en tränare på marken som tvingar mig göra dom inser jag.
 
Jag trodde ju att min häst skulle vara lite medtagen efter sina dygn på resande fot... icke :meh: När jag kom till stallet ett par timmar efter utsläpp galopperade/balanstravade hon runt som en furie i den, pga senaste dagarnas regn, snorhala hagen och jag riktigt såg hur hon halkade runt och for. Jippi. Hade besök från uppfödaren och tog in henne varpå hon rullade 4 ggr och bockade och hoppade omkring i boxen. Tom uppfödaren tyckte att hon verkade besvärlig :angel:

Min lilla "joggingrunda för att lossa på ev stelheter efter resan" blev ett pass på närmare en timme. Fick först rasta henne på longervolten i trav för att ens kunna tänka tanken att skritta biten in till ridhuset som mestadels går på asfalt och i branta backar vilket gör att man ogärna gör annat än skrittar. Fick trots detta trava henne på tvivelaktigt underlag första biten till ridhuset, eftersom jag kände att hon annars skulle ha exploderat. Väl där red jag lite i alla gångarter på fyrkanten och stora böjda spår. Kände i galoppen att hon kändes trött i kroppen, antar att hon inte är van vid ett relativt mjukt underlag efter denna sommar. Var dessutom nyharvat i ridhuset och jag kan tänka mig att fästet kanske inte var det bästa, men vad ska man göra - utebanan var klafsblöt. Sedan var hon rastad och inga problem att skritta hela vägen hem trots diverse läskigheter ;)

Det märks sån oerhörd skillnad på den här hästen när hon är rastad och när hon vilat lite för mkt. Hon blir i princip personlighetsförändrad, men jag vet att det bara är att bita ihop ett par dagar innan hon förhoppningsvis är sig själv igen. Dessutom är hon ju inte längre van att sova inne vilket nog gör sitt för energin. Jag känner att jag hade behövt rida henne hela helgen så att hon är okej till veckan när mitt nya jobb börjar och jag inte kommer ha så mkt ork till dryg häst. Men nu måste hon ju stå imorgon igen pga det där jäkla dopet jag måste åka på, söndag hoppas jag verkligen att jag hinner rida henne. För annars har jag ingen större lust att ta itu med henne på måndag.
 
Tränade för min tränare idag. Sjukt roligt! Första träningen sen mitten på juni. Äntligen!

Divan kändes jättefin. Fick en massa beröm över formen och det är ju extra kul som vi har kämpat.
Öppnorna är dock för raka men bra tvärning. Slutorna bra böjning men för mycket tvärning. Där finns mycket att träna på.
Mellantraverna dock...... OMG! Måste varit 9 mässiga. Så kändes det iallafall :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 385
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
35 832
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp