07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har min grabb börjat ridas igen efter all tidsbrist jag haft i sommar. Han går visserligen ute på natten fortfarande men det blir nog inte så länge till för vädret är ju inte det bästa.
Han saknar naturligtvis lösgjordhet, muskler och styrka nu så vi håller oss till att jogga igång och hans känns ändå helt ok tycker jag. Sen har jag fått hjälp av en ny tjej att rida honom lite också :)
Fick ett litet kort från bilen efter att jag kollat till honom i hagen i förmiddags.
7D885AEF-084D-434E-9B02-484368345924_zpstfvdhmps.jpg
 
@Jfrelin
Men grattis!!! Vilken underbar uppladdning till VM! ;)

@Marvin
Jag tycker ni är kalasduktiga, jag skulle aldrig tordas rida emot såna där hinder! :nailbiting:


Kl
Åkte i backen igår i en äkta djupdykning! Var ute med nordisen och medis på Queenie. Travade på platt väg, sluttade lite nerför, när hästen bara försvann under mig och jag flög som en vante. Hann tänka mycket innan jag landade på geggig grusväg. Han snubblade på sig själv och stöp som en fura, så jag var rädd att få honom över mig och snurrade undan lite snyggt. Lyckades landa på höger axel men blev skitig på utsidan vänster ben. :o

received_m_mid_1408890850705_75399a56a6d1f66754_0_zpsxo2nrtuh.jpeg


Kan inte ens komma ihåg sist jag ramlade av! Också gör man det på det där sättet! :p Måste ha sträckt mig lite, igår hade jag ont i nacken och vänster sida om ryggen, men idag känns det som att höger sida åkt in i en bergvägg. Jag som inte tyckte det var nån vidare värst smäll... :p
 
@Jfrelin jag såg filmen i dressyrtråden och jag har ju inte sett jättemycket av er ska erkännas då jag inte kikar på så mkt filmer allmänt även när de läggs upp på buke osv, men det sista jag såg var nog ngn gång förra vintern tror jag? Utifrån det måste jag säga att jäklar vilka kliv framåt ni gjort, och vad fin hästen (och du) är! RIKTIGT fin häst, med fina kvaliteter som visas på ett föredömligt sätt. Den vinsten var väl förtjänd.
Gillar formen du har fått på henne - rund och bärig men i den högre LA-formen - allt packeterat som det ska se ut - jättefint verkligen! Ville bara säga det :)
 
Idag blev det lite hoppning på tävlingshinderna:). riktigt roligt tyckte både jag och ponnyn! Hoppade en bana på 70-85cm. Jag som inte nånsin har varit tuff i hoppningen och dessutom varit tramsigt höjdrädd känner att jag kommer kunna hoppa ännu högre med henne. Hon är ljuvlig att rida på hinder!

10624609_10203716283499497_8067119664546085176_n.jpg


Detta var himla läskigt:p
10393703_10203716283619500_5518745206106194344_n.jpg


Fick ett par stopp men sen hoppade hon så här fint:love:
10644980_10203716282619475_3438102145853051411_n.jpg


Första gången över en trippel och här kollade hon inte ens på molnen undertill:)
10622771_10203716283379494_5183982864761073673_n.jpg


Stilstudie på dressyrryttaren som hoppar:D
995632_10203716282539473_7695918249868396770_n.jpg
 
Har inte haft tid att varken läsa eller skriva här. Är borta 15 tim/dag inkl pendling, jobb och häst. HUR orkar folk pendla liksom? Man kan ju inte ha nåt fritidsliv när man gör det, för jag är helt jäkla slut och orkar inte ens kolla datorn... fördelen är ju att när jag fått flytta så kommer jag ha sovmorgon varje dag samt en timme extra på kvällen ;)

Min häst går väldigt bra nu när hon fått rasa av sig energin hon dragit på sig under vilan. Har ridit ut ett par dagar och idag red vi till ridbanan för att få igenom henne lite. så UNDERBART det är med ridvägar!!! Här har vi vägar som underhålls enbart för ridning och trav, så jäkla skönt och fint underlag :love: har varit ute och galopperat igår och detta är verkligen toppen för min häst :) Hon har nu återtagit sitt normala humör och är trevlig och ridbar utifrån de förutsättningar vi har gällande ringrost osv.

Har dock endel problem ang rutinerna i stallet då hästarna bara får morgonhö och kvälls hö, hagen är nerbetad och vill man ha luchfodring får man fixa det själv vilket jag inte kan pga jobbet. Känns jättedåligt i magen men jag vet inte hur jag ska göra. Är för varmt för rundbal. Jag har satt upp ett hönät i hagen som jag fyller varje kväll samt sprider ut hötussar och har tagit in pinnar och slyträd hon kan gnaga på. Ger 6-7 kg på morgonen och 5-6 kg på kvällen. Jag vet att det inte alls räcker i fråga om tuggtid men jag vet faktiskt inte hur jag ska lösa det bättre. Som det ser ut nu kommer hon gå över på lösdrift i höst så detta är bara en begränsad tid, men ändå... inte roligt :( Har ingen möjlighet att hämta nån halm heller förrän nästa helg, om jag får tag på nåt vill säga.
Dessutom har jag insett att folk här inte tycker att analyserat hö är viktigt. Går inte att få tag på, finns ett ställe jag hört talas om men jag vet inte hur värdena ser ut och det kostar 40 kr/13 kg.
 
Red ut min pålle nu på kvällen. Jäkla kräk rent ut sagt! Spänd som en fiolsträng och ville inte gå från kompisarna och drog delar ur sitt register med skolor ovan mark. När han var färdig med det gick han iaf framåt men det var ingen avslappnad och trevlig ridtur. Men det blir nya tag i morgon :)
 
Har
Har inte haft tid att varken läsa eller skriva här. Är borta 15 tim/dag inkl pendling, jobb och häst. HUR orkar folk pendla liksom? Man kan ju inte ha nåt fritidsliv när man gör det, för jag är helt jäkla slut och orkar inte ens kolla datorn... fördelen är ju att när jag fått flytta så kommer jag ha sovmorgon varje dag samt en timme extra på kvällen ;)

Min häst går väldigt bra nu när hon fått rasa av sig energin hon dragit på sig under vilan. Har ridit ut ett par dagar och idag red vi till ridbanan för att få igenom henne lite. så UNDERBART det är med ridvägar!!! Här har vi vägar som underhålls enbart för ridning och trav, så jäkla skönt och fint underlag :love: har varit ute och galopperat igår och detta är verkligen toppen för min häst :) Hon har nu återtagit sitt normala humör och är trevlig och ridbar utifrån de förutsättningar vi har gällande ringrost osv.

Har dock endel problem ang rutinerna i stallet då hästarna bara får morgonhö och kvälls hö, hagen är nerbetad och vill man ha luchfodring får man fixa det själv vilket jag inte kan pga jobbet. Känns jättedåligt i magen men jag vet inte hur jag ska göra. Är för varmt för rundbal. Jag har satt upp ett hönät i hagen som jag fyller varje kväll samt sprider ut hötussar och har tagit in pinnar och slyträd hon kan gnaga på. Ger 6-7 kg på morgonen och 5-6 kg på kvällen. Jag vet att det inte alls räcker i fråga om tuggtid men jag vet faktiskt inte hur jag ska lösa det bättre. Som det ser ut nu kommer hon gå över på lösdrift i höst så detta är bara en begränsad tid, men ändå... inte roligt :( Har ingen möjlighet att hämta nån halm heller förrän nästa helg, om jag får tag på nåt vill säga.
Dessutom har jag insett att folk här inte tycker att analyserat hö är viktigt. Går inte att få tag på, finns ett ställe jag hört talas om men jag vet inte hur värdena ser ut och det kostar 40 kr/13 kg.

Vilken jobbig situation! :(

Men har hon ett välfyllt nät i hagen som fortfarande är kvar i när hon går in vet du att hon tuggat tillräckligt i hagen och då borde det fungera med en del hö över natten också! :)
 
@stjarnfrugt
Underbart att höra att hästen trivs och är sig själv igen! :) Antar att de går ute dygnet runt än? Med allt det du gett henne tycker jag inte du ska vara orolig, hon har ju ändå att pyssla med i hagen. :)


Apropå hö/foder så fick jag plötsligt mycket bättre förutsättningar för det iom att jag bytte jobb! Jag kommer få hösilage därifrån, och eftersom det är grannen så kör jag bara hem en bal när det behövs! :) Klockrent! Jag har varit supernöjd med det jag köpt nu de senaste åren, men det blir så mycket smidigare såhär. :) Och behöver jag korn eller havre finns det en bonde bara en mil bort som säljer egenodlat i säck. Sist jag köpte havre hade han bättre värden än den vanliga man köper på Granngården. :o Nu tror jag dock inte att jag kommer behöva havre till min tokiga ponny, men det finns ju där iaf! ;)


Kl
Har varit sjukt stel sen jag åkte av i söndags så har avstått ridning. Men ikväll börjar dressyrträningarna om igen, och det kan jag ju bara inte missa! :D
 
Varför inte en hovböld? Suck. Den var yttepytt dock så en vecka med gips och sen sula och sko på trodde vet skulle räcka, sen rida på som vanligt igen.
 
Här går det fint framåt, dressyren har verkligen lossnat och det har hänt massor med Herr Bokstavskombination (av det trevliga slaget). Han börjar dessutom se fin ut i kroppen och få en riktigt käck halsmuskulatur. Idag var det tävlingsdebut post konvalescens, åkte och hoppade två låga klasser för att han bara skulle få komma ut. Var riktigt fin och ridbar, och lyfte till och med på benen (något man inte har kunnat anklaga honom för när vi har hoppat igång på hemmaplan på småhinder). Två nollrundor utan problem, med den ridkänslan hade jag lika gärna kunnat gå in i en 120 och det hade varit lika enkelt.

Imorgon åker vi neråt Normandie och VM, så resten av herrns vecka blir lugn. Och sedan siktar vi på två stycken fälttävlan i september.
 
Jag funderar faktiskt på att åka på terrängträning med Bruce nu innan säsongen är över! Ska bara lyckas passa in det i schemat... Ät träning i Tågarp 27 sept men känns som att det kommer vara mer tävlingsinriktat än vad som är optimalt för oss ;)
 
@Gabby_Ossi
Kul med terräng! Jag är dock alldeles för feg för sånt. :p

@Undret
Kul med rapport från dig! Härligt att det går framåt för er också! :)


KL
Nyss hemkommen från första dressyrträningen efter sommaruppehållet! Delvis pga att jag fortfarande är stel sen luftfärden i söndags (och därmed inte kan sitta ner ordentligt i trav, då gör det ont i ryggen) så tog vi ett lugnt lösgörande pass. Så himla kul när man känner vilka stora framsteg vi gjort sen första gången jag red för den här tränaren! Nu lossnade det efter bara några varv istället för efter hela lektionen. Och ponnyn blev sååååå fin! :love: Hon kom verkligen igenom kroppen ordentligt och blev så himla mjuk och sviktande. Hon frustade och frustade och var så himla nöjd. :) På slutet påbörjade vi moment rakriktning, inte riktigt lika lätt och det blev en del missförstånd oss emellan i början. Men tränaren förklarar super och bara JAG förstått tanken så börjar det funka! Jobbigt för stackars grå att plötsligt börja spåra ordentligt, men så nyttigt! :) Då jag är starkare i höger hand/vänster skänkel blir det automatiskt att hon springer på sniskan på tre spår. Hon har såklart gått och blivit stark i det och skjuter därmed över mig ännu mer så att det blir lite kaka på kaka. Nu har jag fått jättebra tips och övningar på hur vi ska börja komma tillrätta med problemet. Suveränt!

Jag har världens finaste ponny. :love:
 
@Maja_Kandi Dom gör ju inte det :( Sedan hon flyttade till norr så går hon in på natten med de andra. Intaget är väl 19-21 och sedan går de ut igen på morgonen vid 7-8. Och det finns bara spån att ha som strö eftersom vi inte har lagringsmöjligheter i stallet och får ta vad som finns hemma.
Så jag ger henne en tuss när jag kommer från jobbet vid 16.30 för att hon inte ska vara döhungrig och asdryg att rida, men utöver det får hon ju bara hö morgon och kväll. Är verkligen skitnervös för att detta ska ge henne magproblem men återigen måste jag ju jobba som vanliga människor och kan inte vara och mata min häst på arbetstid på dagarna :(

Ska försöka få tag i halm på småbal som jag kan lagra på den plats där jag haft de balar hon hittills ätit upp, men vi har inget lager utöver det som 30 småbalar tar plats för så man kan inte ha nåt större lager hemma. Och jag hinner inte fixa halm förrän nästa vecka eller nästa helg. Tanken var isf att slänga in några kilo halm med kvälls- och morgonhöet så det räcker länge.
 
Min häst var bedrövlig idag med och ställde sig rakt upp och ville inte alls gå ifrån kompisarna. Han ställde sig så högt och kastade sig hit och dit att jag faktiskt hoppade av. Sen gick vi fram och tillbaka flera gånger innan jag hoppade upp igen och då red vi upp till paddocken vid stallet för jag hade inte alls lust att rida ut när han är sån.
Som tur var vägde han upp lite för ditt bedrövliga beteende genom att vara riktigt fin att rida. Speciellt galoppen! Ibland kan han ha tendens till att skjuta mig lite till höger men idag funkade allt och jag satt mitt över och allt kändes mjukt och fint.
Får hoppas att det inte är samma visa i morgon för då blir jag riktigt trött.
 
@oxo vad är det för rem han har runt halsen på hagbilden? Undrat över den men inte kunnat se riktigt vad det är? är det en krubbitar rem eller vad är det? :)
Tråkigt minst sagt att den reser sig? Inte uppfattat tidigare att du haft problem med det men jag läser ju rätt slarvigt och inte alltid allt som skrivs. Resa sig är verkligen den värsta olat man kan ha, men det låter ju som att det trots allt inte är så särskilt standard och att han ändå sköter sig mestadels och är snäll i allt övrigt? så har iallafall jag alltid uppfattat det :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 150
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 216
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp