07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan Det är bara en halsring jag gjort av en gammal grimma. Stallägaren vill att vi har grimmor på men eftersom han får skav lätt så får han ha halsring istället.

Han har rest sig i perioder i ren protest när han inte vill gå, och speciellt vid igångsättning. Men det brukar vara en gång eller två han testar så vi får se. Han är väldigt trevlig och snäll i övrigt så jag brukar glömma bort att han kan bråka mellan varven ;) Men lite harig och feg har han alltid varit vid uteridning när jag rider ensam och det är väl det som tar över när han inte är igång ordentligt.
 
Hej från Normandie. Det är fint, god mat, fina hästar men organisationsmässig kaos. Well well det är väl så fransmännen är.
Shoppingen är kass :( har köpt en namnskylt till Divan och en piké till mig. That's it. Ska iofs köpa en jacka imorgon.
 
Blev guidad idag igen av mitt nya ridsällskap, en jättesnäll och sansad valack som är lika gammal som våra hästar men han är som en liten farbror... Är inte det minsta nervös när vi rider ut, för det är en ägare som jag vet har koll. Gud vilken skillnad det gör att slippa oroa sig för att bli omriden osv :)

Verkligen underbara ridvägar här alltså, kan inte sluta säga det. Idag har vi joggat längs de preparerade rid och körvägarna och sedan klättrat i sandbacke upp på ett berg. Sedan runt där uppe på preppade ridstigarna och galopperat i sluttande sega backar. Fick även se en perfekt väg med halvbrant backe med perfekt grusunderlag, som kommer bli centrum för backträning för oss :) Känns super, med de här förutsättningarna för uteträning tror jag den här uppbyggnaden inför come backen blir riktigt rolig :)
 
Samma visa idag men idag hade jag med mig mamma som gick efter med en långpisk så han gav sig snabbt. Hela vägen upp till stallet satt jag och sa braaa och kliade och klappade. Smicker funkar bättre än hårda ord på den här hästen. Var det Kyra som sa att en valack ska man säga till, en hingst ska man be och ett sto ska man skicka in flera ansökningar till. Jag tror min häst fick fel kön för sto hade passat bättre ;)
Sen inne på ridbanan var han helt underbar att rida. Han kanske vill vara plattmarkshäst som bara går på ridbana/ridhus:p
Blir samma koncept i morgon tråkigt nog men skam den som ger sig!:)
 
@stjarnfrugt Jag blir så glad av att läsa dina inlägg nu! Vore så skönt om allt ramlar på plats för dig med både häst, bostad och jobb. Jag håller tummarna för att allt fortsätter i denna anda!

@oxo Tycker du är skittuff som glatt fortsätter när han är så dum! Du är ju på helt rätt väg o löser säkert problemet men jag är full av beundran iaf!
 
Blev guidad idag igen av mitt nya ridsällskap, en jättesnäll och sansad valack som är lika gammal som våra hästar men han är som en liten farbror... Är inte det minsta nervös när vi rider ut, för det är en ägare som jag vet har koll. Gud vilken skillnad det gör att slippa oroa sig för att bli omriden osv :)

Verkligen underbara ridvägar här alltså, kan inte sluta säga det. Idag har vi joggat längs de preparerade rid och körvägarna och sedan klättrat i sandbacke upp på ett berg. Sedan runt där uppe på preppade ridstigarna och galopperat i sluttande sega backar. Fick även se en perfekt väg med halvbrant backe med perfekt grusunderlag, som kommer bli centrum för backträning för oss :) Känns super, med de här förutsättningarna för uteträning tror jag den här uppbyggnaden inför come backen blir riktigt rolig :)
Så underbart! Nu vänder det för er :-)!
 
Idag gick det mycket bättre! Hade mamma med mig idag också men idag gick han utan att tveka så hon behövde inte mana på bakifrån! Jätteskönt :) i morgon blir det vila för jag ska en tripp till Ullared. På söndag kör vi samma sak igen men utan att hon tar upp pisken ( om det inte behövs vill säga). Nästa steg blir att hon får sitta kvar i bilen om han uppför sig. Men förhoppningsvis har han kommit på att det blir roligare att lyda ;)
 
Provade backträningen idag. Gick jättebra! Joggade fram först eftersom jag inte ville gå direkt på den tunga backen i galopp. Tänkte även att hon har ju inte nån superkondis så jag tog det lugnt och bara 1,5 gång i backen. Skritt nerför och skulle sedan trava av och skritta. Hej och hå. Alla travkuskar tänkte tydligen fira fredagkvällen i skogen, det gick Inte bra. Min häst for omkring som en furie och jag blev förbannad på henne, hela situationen och det faktum att travhästar inte verkar kunna gå i skritt trots att man möter andra :mad: Nog för att det är nytt för henne men hade jag vetat att hon hade sådan ork till att fara omkring så hade jag dragit henne några varv till i backen innan...

Vet heller inte hur jag ska kunna vänja min häst med de skramlande eländena om hon ska flippa ur varje gång vi råkar på dem. Det blir ju ohållbart eftersom man kommer stöta på dem var och varannan dag. Går bra när de kommer framifrån i lugnare tempo men bakifrån eller skymda i skogen (där man bara hör ljudet mellan träden) har visat sig leda till skit. Jag kunde inte ens skritta av utan fick ställa in min häst flåsandes i stallet för hon var så uppjagad :(
 
Idag har vi tävlat. Något spänd på framridningen men kändes ändå mer med på noterna än tidigare starter. Red en LB:2:och hade en himla fin känsla och red verkligen varje steg och kände mig väl förberedd på nästa moment. Gick av banan med ett leende och tänkte att äntligen måste vi fått runt 63-65% men icke! Tror vi fick runt 7st 5-5,5 för "ngt bakom lod". 59% och magplask. Första gången någonsin jag faktiskt blivit besviken på en bedömning. Hade i och för sig 7:or på mellangångarterna vilket kändes kul men de är verklugen bara att åka hem och träna. Kompisen filmade så jag ska försöka fixa den så jag får se. Så snopet. Bedömningssport:wtf::D
 
@stjarnfrugt Det där med att möta travgubbar är ett aber! Händer här lite då och då och vissa har ingen stoppknapp på sina hästar. Har hållt på att bi överkörd med Barbie en gång men vi hann precis rädda oss undan. Bara för nån vecka sen mötte vi en som tack och lov tom vände sin travare på vägen (i en mycket fin bakdelsvändning:D) för då höll både Juno och Bluefishs jättehäst på att balla ur fullständigt när den kom emot oss.

@sommarminne Alltså det är ju rätt att domaren drar ner på formen när näsan försvinner. Men förstår verkligen att det kändes riktigt tråkigt med så låga poäng. Ska bli intressant att se filmen sen! Jag tror att du när du rider program får få in som vana att lyfta upp och fram näsan på honom, då kommer nog domaren bli gladare:).
 
@Fiorano visst är de så! har dock aldrig fått nerslag på de på en enda bedömningspunkt på dom andra tre tävlingarna så jag blev mest hemskt förvånad. Bättre känsla utan missar men mindre betalt. bara att ge sig ut igen ;-)
ska verkligen bli kul att se filmen! och oavsett är de ju bra att ha de i åtanke inför framtiden :-)
 
@sommarminne men du: det var väl ljusår sen du var ute och tävlade sist, inte konstigt om det inte blir en värsting prestation liksom, omställning för både dig och hästen att vara ute igen? 59% är ju inte direkt att dö för även om man såklart alltid vill ligga över 60%, men faktiskt så hade jag inte varit så brydd av detta utifrån ert läge och att ni precis kommit igång igen. Du får ju även betänka att du inte ens haft ngn tränare regelbundet på så länge som du kunnat jobba med öht senaste året? Rätta mig om jag har fel?
Nä inget att hänga upp sig på eller vara besviken över öht frågar du mig! Din egen känsla osv - också väldigt vanligt att tränar man inte för ngn regelbundet eller har gjort det på lång tid så helt klart förskjuts ens känsla som ryttare förr eller senare på vad som är "bra" eller "jättebra" osv. Man ska vara BRA duktig som hobbyryttare för att klara sig många månader utan regelbunden ridning för tränare, enligt mig iallafall utan att behöva erfara det. Lär vara att man typ är unik, haha ;)
Nä bryt ihop i 2 sekunder och kom igen sen ;)
 
@mackan jag har tävlat två gånger detta året innan och en gång förra året och den bästa presentationen vi gjort va förra året;) haha bara på de igen som sagt. jag är som sagt mest förvånad då det inte nämnts något om de innan men jag hamnade i mitten av startfältet på 59% så hon låg allmänt lågt:)
 
@Fiorano Ja, jag hade önskat att jag kände någon travkusk så jag kunde vänja min häst under vettiga former så att det inte behöver bli kaos varje gång. Jag är mest rädd att det blir en issue på riktigt...

Red idag iväg till en bana en bit bort, 20 min enkel väg i skritt vilket jag tycker är perfekt då hästen är ordentligt framskrittad innan och ordentligt avskrittad efteråt. Jag försöker lägga in mkt skritt i mina pass, men det är ju inte alltid min hästs humör tillåter det men desto mer får man ta tillfället i akt när hon gör det ;) Idag gick allt bra, inga travekipage ute dvs så vi kunde faktiskt skritta båda vägarna.
Jag försökte spänna bågen lite på banan, man kan ju inte sitta och fegrida i tid och evighet bara för att hästen varit skadad. Dvs jag kan inte sitta och rida halvhjärtat för att jag tror att det är skonsamt, utan jag måste Jobba min häst utifrån där hon är. Att det ska vara så svårt att omsätta det i praktik?

Hur som haver så gick hon mkt fint idag, jag red lösgörande i trav och galopp, tempoväxlingar och fokus på att ta igenom halvhalter i galopp och verkligen få med yttersidan genom att rida på fyrkantspår. Thank God för stora hoppbanor så att man kan rida ännu större volter och serpentiner än normalt ;) Tyckte att det kändes riktigt bra trots att hon slog om till korsgalopp ett par ggr. Men hon går inte och lutar sig lika mkt mot innerskänkeln längre och hon känns inte lika kantig, jag kunde tom rida lite stora bågar i förvänd galopp vilket jag aldrig kunnat kräva av henne för ett par veckor sedan :)
 
@stjarnfrugt om du har din häst igång såpass och kan rida och klättra och galoppjobba ute osv och på banan som du beskriver så skulle jag nog anse hållbarhetsmässigt att du kan anse att du kan börja rida din häst fullt ut. Det hade märkts sen länge utifrån det upplägget om ngt var fel på hästen. Skulle det vara ngt fel på den ändå som kommer smygande så kommer du inte kunna undvika det ändå isåfall av att inte rida fullt ut. Det kommer komma isåfall då oavsett.
Skönt att du är flyttad och klar och verkar trivas på nya stället. Nu är det ju bara att köra på och glömma hjärnspökena att din häst är ngn konvalecent fortfarande för det är den ju enligt beskrivning inte eftersom det verkar funka ypperligt utifrån det du ridit och rider hittills.
 
@mackan Jag har inte fått några restriktioner av vet. Bara info att hon ska igång fullt. Jag tänkte att jag skulle ta det lite lugnare men det verkar inte damen ha någon lust med. Jag känner ingen trötthet på henne som sagt, snarare tvärtom. Ibland tänker jag att hon måste få ta det lugnare för att hålla men då blir hon ju istället överenergisk... man ska ju även ha i åtanke att hon numera står inne halva dygnet till skillnad från förr så jag känner att jag nog behöver rida henne så att hon får lite stimulans.
Klart att hon inte orkar lika länge som förr, men vi gör allt i mindre doser kan man säga, huvudsaken att hon får jobba och känna sig nöjd. Det går ju inte att kräva att hon ska klara allt vi gjorde innan skadan, då jag inte vill skapa onödiga spänningar pga brist på styrka. Men viljan att jobba har hon ju inga problem med. Så jag tänker att jag rider ut henne mkt istället för att sitta och nöta på banan och kanske gå för fort fram där. Vi har så bra ridmöjligheter ute nu så att man både kan klättra, galoppera i backe, jogga ordentligt och när hon nu har lust med det även skritta långt. Man kan välja hur kuperat man vill ha det och det är varierande underlag. Jag tror att det bygger upp henne bra per automatik utan att jag har någon specifik planering.
 
@stjarnfrugt nejmen det var ju det jag skrev? du rider ju hästen fullt ut allmänt, trav, galopp, alla gångarter, utomhus ritt , på bana, ridhus, klättring osv så utifrån det och att vet säger att du kan rida fullt ut så var det ju det jag menade när jag svarade på ditt inlägg att du sparar på henne osv men ändå rider fullt ut efter beskrivning? det var det jag svarade på, är ju bara att rida på och släppa tänket att du sparar på henne? Kan den galoppjobba, klättra i backar ute och ridas i ridhuset i alla gångarter och förvänd galoppp på böjda spår osv så är du ju fullt igång bara att köra på utifrån hur du rider nu och vad vet sagt att det bara är att rida fullt ut? det var det jag avsåg med inlägget?
 
@mackan det var mer ett sätt att resonera med mig själv om det är vettigt eller ej, för det händer ju att jag tvivlar på det ;) Om jag rider för hårt osv för hennes kropp i dagsläget, men samtidigt försöker jag hålla henne på mattan mentalt, och det vet jag ju av erfarenhet att det är rätt avgörande för hur resten går. Jag önskar att hon kunde ta det mer chill ett par dagar i veckan, det skulle iaf kännas bra för mig att tänka att hon inte går fullt, men jag känner inte någon sådan önskan från hennes sida...
 
@stjarnfrugt som sagt kan du nog glömma ev. hjärnspöken och att du inte kan rida fullt ut osv..... Du rider ju fullt ut utifrån det jag skrev osv och hästen är frisk. Finns ingen anledning att noja öht eftersom du redan rider som du ritit och inget hänt . bara att rida på enligt vettens ordination att den är frisk i sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 146
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 390
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 180
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp