07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt Hade det varit min häst som hade börjat hosta med vitt snor och ingen temp hade jag fortsatt skritta och jogga. Jag hade dock börjat täcka om nätterna. Vi har börjat ha ganska kallt här vissa nätter, neråt 3-4 grader och uppe hos er lär det vara ännu kallare. Med tanke att hon flyttat och det är ny bakterieflora osv kan jag mycket väl tänka mig att hon fått en lättare "dagisförskylning".
 
Barb och Jun:love:
10521319_10203901766536457_7533185511246280489_n.jpg


Drottningen!
10451335_10203901781656835_937768873858636598_n.jpg
 
@Fiorano Tack, det var nåt sånt jag tänkte mig egentligen. Känns väl inte jättenödvändigt för hennes del med helvila, utan mer för min skull som är less på att lulla runt :o Tänkte skritta ut imorgon och jogga lite, risken finns ju dock att hon inte vill ta det lika lugnt som jag, men blir det så då får hon vila helt istället.
Hon har haft ofodrat regntäcke senaste dagarna sedan det blev runt 5 grader och kallare nattetid, då jag varit på jobbet 6-16 och inte kan åka fram och tillbaka till stallet för att byta så har hon fått ha det dygnet runt. Men det tror jag hon överlever, då det är ganska friskt i luften trots att det är runt 15 grader mitt på dagen. Tycker dessutom att hennes rygg mår bättre sedan jag började täcka jämfört med innan, så då får hon ha det trots att jag tycker det är för varmt dagtid egentligen. Nu i och med hostan har jag tagit på henne fleecefodrade Bucas Smartex och nu får hon ha det istället.

Fina bilder på dina :)
 
@stjarnfrugt När jag köpte min för tre år sedan så blev han hemskt hostig och jag böev livrädd och ringde veterinären och hon påstod att ibland blir det så när dom flyttar som nya barn på dagis. Jag red lugnt och hade koll på tempen och gav något i fodret som va som lakrits-sirap och sen har de aldrig varit något mer med de. Tycker så jäkla synd om dig rent ut sant!

missade fioranos svar:P
 
@sommarminne Ja, det är antagligen något sådant. Jag hoppas på det i varje fall. Men gud förbannat vad less jag är på allt småskit hela tiden. Tur att det är fina ridvägar här, nu när man bara är skogsryttare ändå :meh: Dock hade jag hellre suttit på en stadig nordsvensk eller fjording och utövat denna nya motionshobby. Less less less. Men det är väl bara att bita ihop som vanligt, jag kan inte ha två hästar med nuvarande lösning och det är ju knappast många som köar på att ta över denna...
 
Och idag står hästen med en sena som ser allt annat än rolig ut, jag orkar inte :( så nu får vi åka in och ultraljuda så fort som möjligt. När han precis hade kommit igång...
 
@Undret nej vad tråkigt! Håller tummarna.

@stjarnfrugt skulle inte heller bry mig om hon inte har feber eller om det inte blev mycket värre.
Divan har typ alltid vitt snor efter ridning. På höst/vinter hostar hon ofta till en-två gånger när man börjar trava.
 
@Undret
Men nej! Ni som precis kommit igång. :( Håller tummarna att det inte är nåt allvarligt!

@stjarnfrugt
Säger samma som övriga, den lilla hostan är antagligen ingenting att oroa sig över. :)

@Fiorano
Grattis till placeringen i helgen! Och jättefin bild på ponnysarna! :love:


KL
Jag har helt tappat sugen för hästarna, har haft ett par sjukt jobbiga veckor på den fronten och har typ knappt orkat med dem alls. Så fort jag tittar ut ser jag bara tidskrävande pengaätande saker. Tre hästar att hålla igång är två för mycket för mig. Jag borde hålla igång Queenie varje dag, fyraåringen borde gå varannan och treåringen borde ridas igång också ca varannan dag en period. Men jag orkar bara inte... Och när jag ser allt det där som jag måste eller borde så blir det helt enkelt ingenting. Hästarna har fått börja komma in om nätterna och det är mysigt att ta in och ut och pyssla i stallet, men sen har jag inte tid för nånting mer, och då känns det bara tungt och omotiverat. Tog mig upp på grålle för några dagar sen och red ut en kvällstur. Var ute drygt en timme och skrittade mest på långa tyglar och åkte med. Känns bara så dåligt så fort jag försöker mig på nånting så jag ger upp. Jag hoppas jag blir av med de andra två och får hit nån inhysning så jag kan få börja ha tid för bara Queenie istället. För såhär less på hästar har jag aldrig varit förut.

Skulle ha hopptränat ikväll men det blir inget. En tjej kom hit och provred fyraåringen och jag red med ut. Imorrn är det iaf dressyrträning som jag ska iväg på.
 
@Undret Men herregud! :( Hur har det gått med UL, antar att ni skulle göra ett idag?

*kl

Min häst hostade flera ggr idag när jag skulle ta in henne, så jag skippade ridningen helt. Ingen temp och samma snor som igår. Dock hostade hon inget under de 40 min vi var ute och promenerade, så jag provar nog att rida imorgon ändå.
 
Idag hade jag tur, fy fan så skönt det är. Ingen senskada, utan sporren håller på att lossna i kanterna och det är ett sår under. Och det har orsakat en väldigt aggressiv svullnad som ser ut precis som en senskada. Men senan mår bra. Han har fått lite medicin, ska ta det lugnt en vecka med skritt och så linda och kyla och hålla såret rent. Sen hoppas vi att det är bra...

Puh...
 
@Undret Gud vilken tur! Trist att han är svullen men skönt att det inte var senan!

@Maja_Kandi Trist att du känner dig less. Men jag hoppas verkligen du får sålt din fina 4-åring. Förstår inte varför du inte fått sålt den fina.


Kl
Jag är just hemkommen från stallet och ett tömkörningspass. Först ut i skogen över stock och sten. Sen fick jag ta igenom lite på banan. Jättefin blev han i slutet och jag blev svettig av att kuta efter
 
@oxo
Jag bor på fel ställe i landet för att sälja häst. Många som hört av sig som inte sett vart han står, och när man upplyser om att det är runt Åre så backar de direkt. Det förstår jag, finns så mycket mer häst (och hästfolk) söderut så det finns väl ingen anledning att åka ända hit för att titta på häst... Tyvärr.
 
@Undret Vilken oerhörd lättnad! Är det nåt han ådrog sig på tävlingen?

*kl

Idag hade vi möte med nya hovslagaren. Underbart :bow: Han har ju skott min gamla häst här uppe på stenåldern, och jag minns inte mkt av det ärligt talat mer än att det mestadels gick ut på att få hästen tam. Men det är tur att jag har näsa för bra hovslagare, för såhär fin har min häst aldrig sett ut i fötterna och då har jag ändå varit nöjd med min förra. Ibland måste man byta för att se att det kan bli bättre.
Min häst har ju aldrig haft några krångliga hovar, men dom vill på att flyta ut på kanterna och bli platta. Nu har jag en period dessutom tyckt att vinklarna fram varit lite konstiga med en trakt som velat krypa in. Jag tog upp detta med min förra hovslagare sist men han tyckte inte att det var någon fara, jag visste ju då att jag skulle få en oerhört duktig hovslagare efter flytten så jag lät frågan bero då det inte var något allvarligt. Jag tog upp det idag med den nya och han tyckte inte trakten var så eländig, utan snarare att hon smyger ut i tån vilket ger en lite konkav profil och en synvilla att trakten är sämre än den är. Så han tog av rejält i tån och gud vilken skillnad det blev. Lite större utlägg på skorna nu för att stadga upp den något understuckna trakten så jag rider med boots ett tag för säkerhets skull och hoppas det går lugnt till i hagen.

Red sedan ut en sväng i dimman. Försvaret hade nån skjutövning så det lät som kriget pågick, än en gång är jag tacksam för min kloka häst som inte brydde sig speciellt hårt.
Energin är på topp nu när kylan kommit, precis på gränsen till att hon blir besvärlig, men istället höll hon sig inom ramen för att hon är rolig att rida och jag tror att lösdriften har en stor del i det ;) Jag skulle bara jogga idag pga hostan, hon var spänd giraff men lugnade ner sig efter några kilometer och blev riktigt fin. Kunde tom göra fina övergångar skritt-trav-skritt på slutet och det har vi inte gjort på evigheter :) Däremot hostar hon fortfarande och det stör mig, men hon har ingen temp och har inte blivit värre. Och energimässigt hade hon gärna gjort mer än detta.
 
KL
Har som sagt haft en sjukt omotiverad period, så Queenie har inte gjort just nånting. Igår var det ändå dressyrträning, och istället för att kunna påbörja skolorna lite så fick vi gå tillbaka till samma gamla utgångsläge igen, dvs lösgörande, lösgörande och lösgörande. Att få henne att själv börja jobba utan att jag hela tiden måste hjälpa henne och visa varenda liten grop i vägen. Få henne fram till bettet på eget bevåg utan att jag själv ger henne stöd hela tiden. Jag blir så förbannat låst i högerhanden och släpper typ vänsterhanden, sitter snett som en banan och får inte till kroppskontroll över huvud taget. Så sjukt frustrerande. Jag kom i god tid och hann rida en stund själv, försökte rida lite lång och låg själv men hon blir alltid så spänd och kort i nacken när man kommer till nya ställen och då kompenserar jag fel genom att korta tyglarna och bromsa där istället för att rida ordentligt... Vilket självklart gör att hon bara springer mot handen med noll och ingen ryggverkan. Så då måste vi såklart börja på noll igen när det själva träningen börjar... :( Jag var gråtfärdig hela passet och ville inte ens prata för då hade det bara brustit för mig. Också säger tränaren nåt tips på hur jag ska tänka för att få vänsterhanden dit den ska, och vips trillar bitarna på plats, det blir avslappnat och börjar funka. Jag tänkte på hur jag satt hela tiden för att inte "springa före" ponnyn (jag hamnar lätt med rumpan på yttersidan och lutar överkroppen inåt, vilket såklart gör att hon måste "springa ikapp" utan balans), och bara jag sitter rätt så svarar hon ju rätt på en gång och plötsligt fungerade det. Hon blev en äkta gångartsponny med fantastiskt schwung i steget och man riktigt kände hur ryggen och bakbenen jobbade rätt. Varför kan jag inte komma dit själv!?

Jag är så less på detta. Jag trivs ändå super med tränaren. Hon är fantastisk och SER verkligen vad jag känner och hur jag tänker och allt. Hon tyckte att jag var för hård mot mig själv, att jag har jättebra känsla för när det blir rätt. Men jag har så svårt att berömma mig själv... Hon sa också att istället för att se det som misslyckat att vi gatt börja om på noll igen, så ska jag se det som att vi kom jättelångt på bara en halvtimme. Sant. Men svårt.

Nu har jag sagt ifrån mig hoppträningarna och ska försöka rida dressyr en gång i veckan istället, det behöver jag mer. Står som reserv på hoppningen så jag får nog rida nån gång ändå.
 
@Maja_Kandi Jättetråkigt med din svacka:(. Men jag förstår dig verkligen. Fffa det överväldigande med att ha tre hästar som egentligen alla ska ridas. Det finns liksom gränser för vad man orkar. Jag hade som du prioriterat Queenie och sen ridit din röda sporadiskt i skogen nån dag i veckan och helt struntat i din tredje. Det är ingen panik med en treåring:)! När man känner att man åtminstone kan göra ett bra jobb med en av hästarna brukar det kännas bättre.

Massa massa pepp!!

Jag har tagit en paus med att rida den prickiga just för att jag vill lägga all min tid på min egna istället. Startade sista tävlingen på honom i söndags och nu känns det som en lättnad att inte alls behöva tänka på honom:o!
 
I kväll ska A och Lanzelot på P&J. Det blir 60, 70 och 80cm. De skulle tränat i söndags men då kom det ett barnkalas i vägen och i måndags gick det inte heller. Att hitta lämpliga träningstider med någon som har man, barn, valpar och oregelbundna arbetstider är inte det lättaste. Dessutom har vår tränare också oregelbundna arbetstider.

I fredags tog jag i alla fall mod till mig och bokade hopplektion. Tyvärr missade tränaren mitt bekräftelsesms och var på väg för att hämta ett lass hö när jag kom. Hon hann ge mig en lätt övning att göra själv innan hon åkte. Övningen kändes så lätt så jag höjde hindret lite och det bara rullade på så jag höjde lite till. Till sist hoppade vi 110cm! Sådana höjder har jag inte vart över på minst 10år och det var inte alls läskigt. Det var bara att styra, om med benen, upp med blicken och andas. Lanzelot hoppar allt och bättre när det blir lite högre. Innan någon undrar så kan jag meddela att jag är utbildad LA/LA på ridgymnasium, men det var 12 år sedan... I måndags tränade jag för tränaren, vi behövde öva på att svänga för ytterhjälperna då A hade problem med det sist hon red. Det gick fantastiskt bra. Då fort jag slappnar av och bara "följer med" går den lille rackaren som en klocka. Problemet är att jag har svårt för att slappna av på hästryggen. Tur att vi har en bra tränare som ger rätt övningar.

Igår kunde A komma och rida. hon har samma problem som jag med att slappna av + att hon släpper hela yttersidan och drar i innertygeln. De hamnade ute i periferin ett par gånger men sedan började det att lossna och de höll sig på banan. En utav de bästa sakerna med Lanzelot är att han är så samarbetsvillig, gör ryttaren rätt så gör han rätt.

Jag tycker att det är svårt att instruera. Jag ser vad A gör fel och jag vet hur det ska korrigeras men hur förklarar man så att hon faktiskt gör som jag säger? Jag kan inte så många övningar. Det är tur att jag inte behöver vara finkänslig i alla fall..... Jag skulle vilja skicka iväg henne på träningsläger hos någon som kan lära henne att sitta ordentligt, sluta dra i innertygeln och sluta att titta ned hela tiden. Jag har planer på att hon ska tävla fälttävlan nästa år och då måste dressyrsittsen förbättras, det kommer hon även att ha nytta utav i hoppningen. Nej fy vad jag klagar på stackars A.... Hon har faktiskt blivit mycket bättre och i hoppningen sitter hon bra och har bra blick, men det känns som att jag har höjt kraven på henne rejält nu när jag sett hur bra det fungerar med henne och Lanzelot.

Film från i kväll kommer. :)
 
@Maja_Kandi Sådan där perioder har alla ibland. Jag har börjat gråta ett par gånger på lektion för det känns så kasst och för att jag inte kan rida. Även fast man vet vad man gör fel är det inte så himla lätt att sluta göra det. Det krävs övning och övning.
Divan är inte heller så rolig nu. Eller hon går som en rund miljon så länge du inte rider sidvärts av något slag för höger skänkel för då sparkar hon och härjar.
Igår började jag på vår ena utebana och allt kändes bra sen hände massa saker och hon tappade totalt fokus och blev spänd som en fjäder och det kändes som om hon skulle sticka närsomhelst så jag blev jätterädd och hoppade av och tog henne till ridhuset. Där gick det marginellt bättre för att jag vågade rida ordentligt.
Ta med dig känslan från igår och så försöker du hitta den när du rider nästa gång. Hur gjorde du med handen? Hur kändes det då? Låt det ta lite tid och ge inte upp efter 5 min.
Pepp pepp pepp!
 
Själv är jag väl inte direkt i någon svacka. Men jag har de senaste två dagarna bara njutit av att sitta och skritta ånga turer i helt underbart höstväder:). Borde egentligen tränat lite för min vanliga tränare inför de sista starterna på säsongen för att få till skolorna bättre. Men jag bara orkar inte. Jag kör på som jag gjort senaste tiden och fortsätter lägga fokus på galoppen. Senaste starterna har vi börjat få sjuor där vilket vi inte lyckats med förr och jag känner att jag kan utveckla det jobbet ännu mer:).

Fan vad skönt det är att vara hobbyryttare:D.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 148
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 390
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 196
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp