07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi Säger som övriga att svackor har vi alla, och det är inte konstigt att du har det med tanke på hur mkt du har där hemma... Jag hade också satsat på Q och sedan ridit ut Kaptenen. Du kanske kan rida varannan dag på Q och sedan Kaptenen de övriga? 3-åringen är det ju ingen panik med alls.

När jag hamnar i såna där svackor rider jag helst bara ut. Som nu. Min häst hostar ju ändå fortfarande och då känns det som att jogga i skogen är det enda vi kan göra, man vill inte jobba på nåt som ändå helt faller isär så fort hon får en hostattack. Jag rider nu övergångar skritt-trav-skritt och det går faktiskt bra, man får glädja sig åt det lilla. För egentligen är jag oerhört less och sjukt frustrerad över att jag inte kan göra nåt vettigt med min ridning för är det inte senskada så är det ledinflammationer så är det ryggen så är det hosta... Det är tur att jag ändå inte känner nån att umgås med i den här stan för det hade varit jävligt deprimerande att lägga nåt kul åt sidan till förmån för att träla med sånt här. Och jag är så jävla arg för att jag inte kan köpa ponnyn heller, eftersom jag - just det - ska träla med det här :banghead: :mad:
 
Haha läser och ler lite för mig själv när jag läser allt ni skriver och ja ibland är man gladare än andra att de bara är på hobbynivå man håller på:D
Jag hade med mig en kompis ut idag som kollade när jag red och det kändes jättebra. Fick väldigt bra feedback framför allt i vänstergaloppen där jag gärna sitter och smyghåller honom på innertygeln:banghead:. När jag efter många om och men fick min hjärna att förstå att jag skulle fram ett par cm med den handen så blev han väldigt rund och fin och fronten kom ut. Jobbade mycket med bärigheten och att jag ska be honom om att vara runt samtidigt som han kommer upp fram. Härlig känsla och han flyter på fint!

I morgon ska vi testa ny hovslagare och han ska få sulor runtom. Alltid spännande:)
 
Får en känsla av att jag på nåt vis diskuteras. Men jag har av förklarliga skäl en användare här på ignorelistan så jag slipper se skiten, och med tanke på övrigas kommentarer verkar det fortfarande nödvändigt och irritationsbesparande.
 
Tråkigt med denna trista ton i denna tråd. Denna är ju en av få trådar på Buke där jag tycker tonen är bra.

Min häst har haft en väldigt tråkig ton sista tiden tyvärr. I helgen va jag bortrest och Elle körde sadeltvång redan inne i stallet och sen 2 gånger till ute efter de.:cry: Ingen förklaring vad som utlöste detta, jag blir bara så trött. Efter detta har hon fått ta de lugnt pga vaccinering, fixade tänder och nya skor. I morgon ska jag rida och hoppas hon håller fötterna i marken.
 
Trist med sadeltvånget på Elle @Charlotte1975 hoppas verkligen det inte är något hon tänkt fortsätta med. Du är värd att kunna rida henne ordentligt nu! Håller med om den tråkiga tonen här i tråden nu.

Kl
Här blev det vila för pållen och mig idag. Jag är helt slut efter att ha börjat skolan igen efter ett år hemma. Känner att jag är i stort behov av en sovmorgon men det lär jag få glömma på några år:idea:
Plutten fick iaf löshoppa ett litet hinder igår och motionera sig själv. Kul tyckte han men han är lite lat och vet mkt väl att det inte gör ont om man tjongar i dom små cavalettiblocken jag staplade på varandra. Plastbommar är skräp men lätta att bära!
 
I tisdags var jag på hoppträning med Nova. Gick kanon bra.
Först var det lite läskigt med bommar på marken men sen brydde hon sig inte. Hoppade ju inte några höga höjder, typ 60cm, men hon tyckte det var så kul.
Hon är ju inte hoppad mycket men fick beröm för att hon var så duktig på att taxera. För min del gick det bra efter några tillsägelser om att låta hästen sköta avstånd och att jag bara skulle hålla om och styra. Är inte van vid en häst som fixar allt själv så det var en trevlig överraskning.
Den nya tränaren verkar bra så här långt i alla fall, så vi fortsätter att träna varannan vecka.
 
Här är det fortsatt omotiverat. Var på hoppträning i måndags, pållan var riktigt tråkig på framridningen, men hoppade helt ok.
Sen har jag inte orkat motionera henne på två dagar, idag tömkörde vi lite och hon var ganska pigg.

Hon har plötsligt från ingenstans fått ett litet överben strax nedom karpus på utsidan av höger fram. Det fanns där inte i måndags, jag är rätt säker på att det inte fanns där i tisdags, igår vet jag faktiskt inte, och idag var det där. Stenhård knöl, utan någon som helst mjukdelssvullnad runtomkring. Hur gör de?
 
Kl
Tack alla för pepp. :) Jag blir nästan lite rörd!

@Jfrelin
Tipset för handen var att tänka "armbågen vid sidan" och "handled mot handled". Hjälpte faktiskt bra! Hamnar skitknäppt med vänster hand och det blir bara pannkaka vad jag än ska göra med den. Sen tänkte jag själv att jag skulle "dra ett snöre" mellan inner höft och ytter axel så att jag hamnade mer rakt och mitt över. Annars blir jag som en banan och pålle skjuter över mig till utsidan. När jag väl hittar både och blir det ju så mycket lättare, Queenie behöver inte springa ikapp och kompensera utan kan börja hjälpa till istället. Tänk att det ska vara så svårt...


Kl
Idag red jag till en åker jag får rida på. Red stora volter och försökte upprepa från igår. Hon kändes faktiskt ganska mjuk i skritten redan från start, letade sig självmant framåt neråt (istället för raka motsatsen i vanliga fall) när jag kortade tyglarna och gick hyfsat bra att ställa. Problemet är att jag är ungefär trettio gånger så stark i höger hand och lätt fastnar i den. Det har jag mycket läxa på, att slappna av i den och hellre tänka utåtställd även i höger varv. Jag har väldigt lätt att hamna i "kontrollbehov" och kortar hellre tyglarna och GER stöd istället för att rida henne in i stödet. Så all fokus är på att få henne framme och att hon själv ska söka stöd i tyglarna.

Så fort man ber om trav blir hon spänd och ska börja titta och rusa. Då blir jag automatiskt i försvar och börjar korta tyglarna. Men jag hade verkligen tränaren i huvudet, så jag red med typ sju mil långa tyglar och tränade på min sits och försökte släppa högertygeln. Tja, det gick väl hyfsat. I höger varv är hon så galet fin, man får underbar känsla, stora gungande steg. Jag kan rida henne bara på yttertygel och klappa med höger hand hela tiden. Men vänster... Alltså jag måste ju vara skapt ensidig, jag får bara inte till vänster... Som vi tränat försöker jag istället ställa överdrivet inåt för att inte fastna i höger. Men då får jag ingen ärlig eftergift alls, jag får inte ut henne på yttertygeln utan hon hänger sig i inner och släpper jag minsta lilla faller hon ut och allt är borta. Helt sjukt frustrerande. :(

Jag red väl runt där en timme. Höger som sagt fantastiskt, vänster katastrof. Några steg här och där kändes okej, annars inte. Jag fattar ju att det är mitt fel, men jag får bara inte till det...

Pålle hann ändå bli rätt svettig och lite trött. När man kommer till det stadiet att man får driva blir det så mycket lättare att rida, men den där sportbilen har väldigt svårmanövrerade bromsar... Försöker rida med så långa tyglar som möjligt, men tappar man henne och hon rinner iväg har man plötsligt händerna bakom sig nånstans.

Långt och osammanhängande, Sorry.
 
@Maja_Kandi
Menade att du ska tänka på det tränare sa. Varje gång när du rider. Vad gör du med handen just nu? När hon känns bra, vad gör du med handen och kroppen då? osv.

Ett tips i vänster varv är att du har henne mer rak och rider med mycket innerskänkel och så ställer du några steg, börjar du tappa henne så rätar du ut direkt. Det kan mycket väl vara så att du bara får 2-3 steg med ställning men det kommer. Jag lovar. Du har ju inte börjat rida henne ordentligt förrän ganska nyligen, jag menar riktig träning, och du har höjt dina krav. I våras hade du säkert varit lyrisk efter ditt pass idag. Du har höjt din standard och det är BRA. Det är så man går framåt.

Hinner du gå på gym eller träna något hemma? Tror t.ex pilatesboll vore jättebra för dig för att lära dig att sitta mitt över.

Alla har ett bättre och sämre varv. Det viktiga är att göra det dåliga varvet så nära det bra varvet som möjligt.

Ridning är svinsvårt, det är därför det är så roligt!

Jag är ju perfektionist och det är både bra och dåligt. Kan helt snurra in på att hon inte känns perfekt i höger tygel och helt glömma hur bra allt annat är. Har jag inte min perfekta känsla är jag inte nöjd.
 
Skulle egentligen dressyrtränat nu i helgen både lördag och söndag, men tränaren har blivit sjuk... Så nu blir det hoppträning måndag och terrängträning onsdag istället :angel:

Verkar inte som att det blir någon ordning på oss igen än på ett tag :p
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Här blev det uteritt idag och min kärring till häst skötte sig ganska bra iaf. Men han är en riktig fegis:p Sitter jag och pratar gulligt med honom och kliar honom på halsen blir han lite modigare. Får se om det blir samma vända i morgon för han lyckades naturligtvis trampa av sig en av sina boots.
 
Träning idag. För min vanliga tränare. Löste problemet med öppnorna på 5 min. Problemet var ju inte att hon inte var undan för höger skänkel. Problemet var att jag tappat ytterbogen typ 5 cm.... snacka om centimetersport ibland.

Red igenom lite vägar inför LA:3 starten på söndag.
Red förvända vägen i höger varv. Kändes sjukt bra. Typ 7,5 på tävling.
- Rid om och tänk lite mer öppna i bågen
- Varför det?
- Gör det bara så får du se
Rider om och se på fan det kunde bli bättre.
I love min tränare!

Alltid lösgjordheten i centrum och så noggrann. Är hon inte tillräckligt bra så får jag bara rida volt och övergångar tills han anser att det är tillräckligt bra. Så många gånger jag varit avundsjuk att alla ligger så långt framför mig och att det gått så långsamt men nu....... full raketfart framåt och är så glad att vi nött grunder i 4 år för nu sitter det.
Dessutom fick vi klartecken att den samlade galoppen är så bra att vi kan sätta bytena i höst/vinter när säsongen är över, Yay!
 
Idag hade jag tänkt skritta ut en sväng i skogen. Blev dock ändrade planer för hon hostade rossligare idag och när jag gav kraftfoder hade hon lämnat vilket inte är likt henne. När jag sedan tittade i byttan så hade hon hostat upp några gula slembollar i den, så det är ju klart att hon inte tyckte det var nåt smaskigt längre :crazy:
Tempade som vanligt och ingen temp. Ringde dock vet för säkerhets skull och rådfrågade men vet tyckte inte att det var nån fara så länge hon är pigg och utan feber. Däremot får hon stå inne på nätterna nu och helvila, bara gå i hagen på dagarna.

Så ja. The story goes on. 2014 i ett nötskal :angel:
Börjar på allvar se över de ekonomiska och stallmässiga möjligheterna till en ponny vid sidan av. Men det ser mörkt ut om jag inte tänker ha egen gård.
 
@Maja_Kandi
Menade att du ska tänka på det tränare sa. Varje gång när du rider. Vad gör du med handen just nu? När hon känns bra, vad gör du med handen och kroppen då? osv.

Ett tips i vänster varv är att du har henne mer rak och rider med mycket innerskänkel och så ställer du några steg, börjar du tappa henne så rätar du ut direkt. Det kan mycket väl vara så att du bara får 2-3 steg med ställning men det kommer. Jag lovar. Du har ju inte börjat rida henne ordentligt förrän ganska nyligen, jag menar riktig träning, och du har höjt dina krav. I våras hade du säkert varit lyrisk efter ditt pass idag. Du har höjt din standard och det är BRA. Det är så man går framåt.

Hinner du gå på gym eller träna något hemma? Tror t.ex pilatesboll vore jättebra för dig för att lära dig att sitta mitt över.

Alla har ett bättre och sämre varv. Det viktiga är att göra det dåliga varvet så nära det bra varvet som möjligt.

Ridning är svinsvårt, det är därför det är så roligt!

Jag är ju perfektionist och det är både bra och dåligt. Kan helt snurra in på att hon inte känns perfekt i höger tygel och helt glömma hur bra allt annat är. Har jag inte min perfekta känsla är jag inte nöjd.

Ja jag försöker hela tiden känna efter vad jag gör i höger varv som gör att det blir så bra och helt missar i vänster, men det är så svårt! Ska prova ditt tips, tack!

Och tack för bra feedback och pepp. :) Du har ju helt rätt... I våras hade jag varit överlycklig, man kanske inte ska ha så extrema krav på sig själv hela tiden... Framför allt inte när man knappt ridit på några veckor... Men det är svårt! Man vill gärna få till allt på en gång, frustrerande när det inte går.

Ang annan träning så har jag faktiskt en sån boll hemma, fast den är typ bortglömd. :o Ska försöka komma ihåg att använda den oftare!
 
Nu är det dryga 2 månader sedan vi tävlade sist, och nu börjar jag bli lite sugen igen... Vill ju komma igång innan det blir för kallt och trist också, då är det ju inget kul att tävla :cautious:

Ev om det känns som att vi kan börja jobba med bytena igen snart så skulle jag vilja prova på MsvB 22 November! Men då ska vi ju helst ligga lite stadigare närmare 65% igen i MsvC först.
 
Idag är jag riktigt less och känner att jag måste få ur mig det!
Att det ska vara så svårt att få ihop hästeriet med allt annat i livet!:banghead: Jag känner att jag inte riktigt får ihop det med barn och sambo som arbetar borta mycket. Har lyckats rida nästan varje dag denna veckan men nu åkte sambon på längre jobb igen och genast blir det svårt att få ihop. Jag vill kunna hålla igång och träna ordentligt men detta året har jag inte ridit en enda träning och jag tappar så otroligt mycket. Usch vad tråkigt det är!

Jaja ikväll har mamma lovat att passa barn så då får jag iaf ridit.
 
@oxo Det där är min mardröm kring att skaffa barn. Att helt enkelt aldrig få tid över att göra det man själv vill. Har ju sagt att jag aldrig ska ha barn, men efter att ha träffat min underbara man finns tanken där:o. Förstår din frustration!
 
Ja man blir onekligen mer låst. Hade min sambo bara jobba någorlunda vanliga arbetstider hade detta inte varit något problem alls. Hoppas din man har lite bättre arbetstider än min för då är det enklare. ;)
Jag hade aldrig en tanke på barn innan jag träffade min sambo heller. Jag skulle ju jobba med hästar:p Annars är jag väldigt glad för hur jag har det. Men just idag hade jag velat träna för tränare och ha hästen igång och lika fin som innan. Känns mest trist att ha en häst som har okej förutsättningar hamnar såpass efter i utbildningen.
Men jag skickade ett sms till min tränare och frågade om hon har möjlighet att komma ut till mitt stall och träna oss. Vi får se om hon har tid med det;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 147
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 390
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 181
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp