07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Novalisa Kul! Jag har en M&N till min med rak rygg och lite manke.

Kl
Hade lite miljöträning med min fegis idag. Satte upp lite Ikeakassar på staketet (det blåste rejält) och longerade. Gick riktigt bra och det var inga problem iaf.

Sen fick jag åka ner nu för han hade ett sår på bakkotan. Den dumma hästen har antagligen jagat ut den lilla hästen som släpptes in i hagen förut idag. Dom har gått ihop halva sommaren utan problem men nu passade det tydligen inte:banghead: får hoppas att det går bättre i morgon.
 
Har varit ute och galopperat i skogen med min lilla hjärteponny idag. Blev så himla glad sen när jag hittade en inbjudan till terrängträning här i oktober! Har anmält mig och hoppas att jag kommer med:).

Imorgon är det dressyrträning OM jag får lov att rida utomhus. tränaren vill egentligen bara vara i ridhuset efter det är flera som ska rida under dagen och rösten pallar inte att vara ute. Jag vägrar dock att rida därinne. Är vansinnigt djupt. Men tydligen är jag himla känslig eftersom de andra verkar tycka att det är okej...
 
Efter alla förskräckta kommentarer här var jag tvungen att titta igenom filmen igen, för tyckte att knappt några tokigheter kom med ju :angel:. Visst en liten kick, men var kanske tur att inte riktiga katapultsparken kom med :o

Men jag brukar faktiskt klara mig bra, detta är 2a gången jag åker av honom bara... 1a gånger var på indoor-eventingen så just terrängträningar har jag kanske inte så bra odds på dock... :cautious:
 
Alltså, idag tröttnade jag ur rejält. Hade det inte varit folk i stallet hade jag gråtit och kastat saker men jag var ju tvungen att bete mig.
Kommer ut i hagen och hittar hästen med geggigt öga som var rött runtom, inflammation givetvis och självklart har det stormat och ska så fortsätta någon dag till. Så tar jag in henne i stallet och där står hon såklart och hostar på gången... Alltså jag vet att detta är små skitsaker som kommer att lösa sig. MEN JAG ÄR SÅ JÄVLA LESS PÅ ALLA NYA SMÅSAKER!!!!!!!!! Gaaaah. Skulle rida idag och imorgon för att hon skulle slippa stå i en hel vecka men jag la ner det. Jag bara orkade inte, nu får hon vila helt istället alldeles för länge. Men jag får väl hoppas hostan försvinner av detta, i vilket fall lär jag väl ha en skitdryg häst att komma hem till.

Dessutom är det så jävla bra tajming för givetvis ska jag ju resa bort nu mån-tors och självklart ska detta med ögat komma nu och någon annan måste rodda i det. Suck. Måste nu försöka få tag i stallägaren och fråga om denne kan ta hand om saken medan jag är borta, hennes häst har haft en infektion nyligen så hon är van vid att ge ögonsalva, ingen annan finns ju att få tag i en söndagkväll och visa och jag vill inte belasta den som lovat titta till och göra kraftfoder, med ytterligare göromål. Dessutom har jag inte ens nån lust att resa bort, då jag känner att jag inte riktigt har tid med det och faktiskt inte ser desto mer framemot det. Så allting känns bara så jäkla onödigt och besvärligt.

På detta då att bilen är stendöd och varit tvungen att bogsera den 4,5 mil till mina föräldrar och låna bil av dom för att ta mig till stalljouren imorgonbitti samt flyget. Just nu är jag väldigt less på livet, milt sagt :mad:
 
Har varit och tävlat idag. Började med kaos i fredags då hon hade trampat sig ganska ordentligt i hagen då hon hade blivit lämnad ensam. Såg inte så kul ut men hade flyt och veterinären var ute och kollade på en gång. -Inga problem men ingen hopptävling imorgon men på söndag kan du tävla om hon är fräsch.
Igår såg det faktiskt riktigt bra ut och hon var hur fräsch som helst så idag blev det tävling.
Fint väder var det och jag var ganska taggad efter förra helgen. Kändes ok på framridningen men när jag hörde vad för poäng andra hade fått blev jag lite orolig. Ledaren har 72% och tvåan och trean hade 68%, högre än vad vi någonsin fått.
Red programmet och det kändes bra men hade en miss i galoppfattningen från skritt. Hon tryckte mot skänkeln och då fick jag fel galopp. Bara att göra om. Fick 4a på det sen hade jag en 6,5 och en 6. Resten var 7 och så hade jag 3 8or, Längst ner hade jag 7,7,7,7,8 och domaren skrev: Mycket trevligt ekipage i god balans. Lycka till ni kommer gå långt!
Började nästan gråta.
69,85% och en andra plats!
Vi har en tävling kvar, MSV C hemma, men den räknar jag mer som träning för att 1. hon är vidrig på tävling hemma 2. hon är vidrig på tävling hemma :p
Välj HD för lite bättre kvalité.
 
@Jfrelin Vilken jättefin ritt! Formen är riktigt vuxen och hon har fått mer uppförsbacke i galoppen:). Jättekul att följa er utveckling och ni kommer att gå riktigt långt.

Själv tränade vi igår. Och jag behöver byta sadel. Jag kommer dels inte ner ordentligt i den och så trycker stöden bak mina skänklar för mycket. Har helt enkelt för korta ben. Hursomhelst tragglade vi lite öpnnor. Jag får inte till det så tränaren satt upp. Väldigt kul att se ponnyn under annan ryttare! Hon är väldigt fin. Sen blev öppnorna betydigt lättare att rida. Problemen ligger i att jag först gör för mycket och sen blir jag för passiv. Hittar inte den gyllene medelvägen så himla lätt. Sen får jag inte fram vänster skänkel så då blir det förstås ännu svårare åt vänster.

I galoppen jobbade vi på ännu mer samling. Det är samma problem där, antingen gör jag för mycket eller för lite. Red galoppvägen från C1an också och det kändes bra. Får jag bara en bra galopp blir de enkla bytena plättlätta.

Så jag pendlar mellan att vara jättenöjd med träningen och känna mig som skit som ryttare.
 
@stjarnfrugt Tack! Sätt på henne flugluva om hon har problem med ögat tills vidare.

@Fiorano Tack! Sen strax innan sommaren tuffar det liksom bara på. Formen är på plats och bara rida runt i den går hur bra som helst. Därav de bra poängen :p Nu ska vi "bara" implementera det i rörelser. Det kommer inte vara lika lätt hahaha Men det är ju nu det blir dressyr på "riktigt" från MSV och uppåt.

Vad funderar du på för sadel? Jag behöver nog också byta snart.... får så jädra ont i min ländrygg av denna luftstoppade nu när hon rör sig så mycket.

Jag är som dig! För mycket eller för passiv. Jag tror man får tänka lite mindre men aktiv liksom det borde ju vara medelvägen :D
Vi kan inte göra de enkla bytena. Skritt galopp funkar men tvärtom..... hon är inte tillräckligt stark och har INGEN lust att gå ner i skritt.

Måste också jobba med samling. Tänkte testa att rida den klassiska gör något vid/mellan varje bokstav imorgon. Alltså arbetsgalopp till en bokstav, samlad galopp mellan nästa 2 bokstäver, sen arbetsgalopp mellan 2 osv osv Sen testa att göra galopp/skritt vi varannan nästa pass och till slut serpentiner med enkla byten i slutet på veckan. Vi får väl se hur det går.

Har du spegel när du rider? Det är nästan ett måste när man ska rida öppna tycker jag. Dels för att man tappar linjen när man tittar ner som man gärna gör eftersom de har så fina öron och dels för att kunna se tvärningen. Fast du ville inte vara i ridhuset nu för det var för djupt eller hur?
Jag har testat att göra lite öppnor på medellinjen också och upplever det som lite lättare när hästen inte kan hänga på väggen.
Kul att se tränaren rida! Framförallt är det roligt att sitta upp efteråt :p

Hade ni någon start kvar denna säsong?
 
Avalon gjorde sin första inomhus start i lördags och gjorde det med bravur.( för er som inte vet har hon varit direkt livrädd för ridhus med publik). Aldrig varit med om att hon varit så lugn och avslappnad och på en tävlingsplats överlag. O_o Men stolt över henne givetvis över hennes bedift och resa. Äntlige släpper det verkar det som :d en LB:1 på 67% och en tredje plats :)

 
@Jfrelin Jag får hem en Amerigo Alto i veckan. Vet att den passar Juno och och en sån ligger okej på Barbie. Provred en sån förra hösten på henne och tyckte inte hon kändes bra. Men å andra sidan var det i samma veva som hon öht inte kändes bra i ridningen så jag for på klinik och fick henne behandlad. Så den provridningen räknas nog inte så mycket:p. Ska bli spännande att prova! Annars vill jag prova Jaguar CC, vet att de stöden passar mina ben bra iaf.

Vi är helt spegellösa. Inte ens i det ordbara ridhuset har dom satt upp speglar:(. Rider på vår stora bana och har således bara staket på ena långsidan, så att hitta linjen är något vi stadigt tränar på...

Vi har två starter till i oktober. Blir MsvC1 båda gånger. Jag är rätt opeppad. Känner att så mycket hade behövt bli bättre innan tävling egentligen. Men nu är jag anmäld och får väl göra det bästa av det. Längtar efter en vinter med mycket träning så att vi blir starkare och bättre. Å andra sidan vette sjutton om det där ridhuset kommer att gå att använda och då smyger det sig.
 
@Anyo Fin ritt i fin LB form. Såg väldigt mjukt ut! Det tar ju ett tag tills de blir vana med att tävla så det är ju skönt att du känner att det funkar nu.

@Fiorano Åhhhh jag saknar min gamla jagga. Divan har dock för rak rygg för en jaguar. Blir spännande att se om du känner någon skillnad nu när hon är fräsch om det var det som spökade.

Det är långt till oktober, typ 2 dagar, men skämt å sido om du bara bestämmer dig hinner du fixa mycket inför start. Även fast du inte vill rida så mycket på banan. Det är bara att ta jobbet och det Barbie och du behöver mest är elasticitet, rörelserna kan ni, och det kan du träna med tempoväxlingar och det är inte ens jobbigt :p slut på bortförklaringar :D
 
@Jfrelin Tror att Barb också är för rak för en Jaguar. men dom säger ju att CCn är lite rakare så kanske kanske:p. Är 11 oktober nästa tävling är, så vi har åtminstone lite tid på oss att fila till det hela.

Så här låg Alton på henne förra året, modellen känns rätt, frågetecknet på den jag lånar hem är vidden:
1378028_10201497179423282_1495145403_n.jpg



Hittade en till bild, här efter ridning:
1378371_10201551785668404_293467637_n.jpg


Nu red jag utan fårskinn och det gillar hon inte i Childericen heller. Så ska bli intressant att testa igen.
 
@Fiorano Jag ska ju tävla MSV C1 hemma 12/10 så vi kan gnälla tillsammans :p

Tycker den ser ut att ligga jättebra innan ridning efter så ser det ut som den ligger lite lite i framvikt men jag kan typ 0 om sadlar. Så ointresserad. Vill bara ha en som är skön och som hästen rör sig grymt i :p
 
@Jfrelin: Grattis!! Jättesnygg ritt!

@Anyo: Grattis till dig med! Mjuk och fin ritt!

Vi har varit på klinik idag, 20 mil enkel resa, hurra! Vet höll med om att hon håller mellandelen på ryggen väldigt stilla, och hackandet med huvudet är ju svårt att missa.
Helt ren på böjprov, ren på volt, både hårt och mjukt underlag. Kraftig ömhet över Nuchal ligament (ingen aning om vad det heter på svenska?) och longisimus dorsi muskulaturen. Öm även efter ridning, och reagerade även när hon var sederad.

Röntgad från nacke till kors (många meter röntgenplåtar), jättefin i skelettet. Ultraljud på SI- leden och lumbosacrala lederna ua.
Behandlad i muskler och ligamentet längs hela ryggen och återbesök om några veckor

Sen är ju frågan vad som är det primära problemet, om det bara är spänning eller nåt annat.
 
@Marvin Vad betyder det på svenska där hon var öm? :D
Skönt att hon var ren på röntgen. Då kan du släppa det iallafall!
Spännande att se om hon blir bättre av behandlingen
 
@Marvin Vad betyder det på svenska där hon var öm? :D
Skönt att hon var ren på röntgen. Då kan du släppa det iallafall!
Spännande att se om hon blir bättre av behandlingen

Ligamentet som ligger över tornutskotten, samt muskel-filéerna på var sida om ryggraden. Ffa precis bakom manken och bakåt, alltså den del vi har sett att hon "sparar".
 
@Marvin Aha! När Divan hade sina uttänjda ligament i bakknäna så var hon också jättespänd där också. Hon behandlades och efter det har vi inte haft några problem alls med det.
Håller tummarna att det går lika bra för dig och Chatsi! Det är ni värda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 150
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 210
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp