07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Jag har funderat på huvan men eftersom hon går ute dygnet runt i delvis snårig skogshage, så har jag inte vågat. den skymmer ju synen lite och jag har varit rädd att hon ska göra illa sig :crazy:
 
Kl
Jag hade ett skitpass igår. Red till travbanan, kallt och blåsigt. Inte speciellt idealiskt. Hon var som vanligt, trög i början, hysterisk på banan, okontaktbar på hemvägen. Jag kände mig så jäkla värdelös... :( Letar nåt positivt, och hon var faktiskt riktigt fin i galoppen när hon får galoppera på, men att sätta tillbaka funkade inte. Att trava funkade inte. Att länga formen funkade inte. Att skritta på tygeln funkade inte. Hon blir som förbytt och bara taktar och kör sitt eget race. Hon blir så galet stark och jag fastnar i handen = jag har ont i armarna när vi kommer hem. Att trava av hemåt brukar alltid gå, men hon bara ångade iväg i hundranittio knyck, om jag bromsade saktade hon in två steg, sen var det fullt ös igen. Ett par gånger blev jag förbannad och drog ihop henne ordentligt på banan, släppte stigbyglarna och red skritt - trav - skritt ett tag. Då blir hon ju fin och lyssnar, om än lite hög i formen. Men så fort jag tar stigbyglarna igen är det samma visa. :( Jag blir så jäkla less på det där... Har funderat på att byta till ett skarpare bett när det är uteridning, men det känns inte heller rätt... Får bli graman nästa gång jag rider. Suck. :( Hon var svettig som tusan men trött? Nej. Inte en chans. Vill klippa henne, monsterpälsen är här, men den extra energiboosten kan jag vara utan...
 
@stjarnfrugt Ja det är lite som att välja mellan pest eller kolera men hästar ser ju väldigt bra och kan man ha flughuva på sommaren så klarar hon nog det nu också. Jag skulle chansa.
 
@Marvin
Skönt att ha kollat upp henne så ordentligt! Härligt med gröna plåtar. :) Håller tummarna för att behandlingen fungerar!

@Anyo
Ni är jättefina som vanligt, har alltid gillat din fina fuxfia. :) Kul att det börjat funka så bra på tävling!
 
Alltså jag vet att detta är små skitsaker som kommer att lösa sig. MEN JAG ÄR SÅ JÄVLA LESS PÅ ALLA NYA SMÅSAKER!!!!!!!!! Gaaaah.

Är det inte så det ÄR att ha häst? Är det inte det ena så är det det andra.

Vet undrade igår om alla överbenen, har hon haft dem hela tiden?
Jag: Det på insidan av höger bak fick hon i somras
Det på utsidan av höger fram fick hon för två veckor sedan. Det på insidan av vänster fram fanns där inte igår. :banghead:
Vet: Jaha, men vänster bak är fortfarande fri från bucklor iaf. ;)
 
Kl
Lika dåligt som det kändes igår, lika fin var hon idag. Så idag är hon förlåten. :) Red hemma på lägdan, den är ojämn och hal på vissa ställen så det går inte att svänga snävt eller så. Så det blev stora volter i skritt och trav, hon blev kalasfin. :love:

Avslutade med att klippa hela hästen. Sparade bara en fyrkant över ryggen. Såg typ ut som att jag dödat en shetlandsponny eller nåt, herregud vad päls! Tur jag klippte nu tror jag, ruskigt tjockt och "fettigt" över rumpan, där fick hon ju värmeknutor förra året så det var skönt att få bort pälsen innan det hann komma tillbaka. Kanonväder här idag så hon är nakenfis ute några timmar, skönt att lufta och bli av med allt småhår innan täcket kommer på. :)
 
Har varit och tävlat idag. Började med kaos i fredags då hon hade trampat sig ganska ordentligt i hagen då hon hade blivit lämnad ensam. Såg inte så kul ut men hade flyt och veterinären var ute och kollade på en gång. -Inga problem men ingen hopptävling imorgon men på söndag kan du tävla om hon är fräsch.
Igår såg det faktiskt riktigt bra ut och hon var hur fräsch som helst så idag blev det tävling.
Fint väder var det och jag var ganska taggad efter förra helgen. Kändes ok på framridningen men när jag hörde vad för poäng andra hade fått blev jag lite orolig. Ledaren har 72% och tvåan och trean hade 68%, högre än vad vi någonsin fått.
Red programmet och det kändes bra men hade en miss i galoppfattningen från skritt. Hon tryckte mot skänkeln och då fick jag fel galopp. Bara att göra om. Fick 4a på det sen hade jag en 6,5 och en 6. Resten var 7 och så hade jag 3 8or, Längst ner hade jag 7,7,7,7,8 och domaren skrev: Mycket trevligt ekipage i god balans. Lycka till ni kommer gå långt!
Började nästan gråta.
69,85% och en andra plats!
Vi har en tävling kvar, MSV C hemma, men den räknar jag mer som träning för att 1. hon är vidrig på tävling hemma 2. hon är vidrig på tävling hemma :p
Välj HD för lite bättre kvalité.

Nu har jag äntligen haft tid att kolla på filmen! Shit vad ni är fina! :love: Hon ser så häftig ut, förstår att det är svårt att sitta ner. ;) Håller med om att galoppen verkligen förbättrats! Jätteroligt att få följa er! :) Grattis till placeringen!
 
@Novali01 @Maja_Kandi Tack så hemskt mycket! Vad glad jag blir. Det betyder jättemycket för mig att ni i tråden är så glada för min skull. Vi har ju hängt ihop så länge :D

Idag har jag ridit på kandar för första gången! Divan - Inga konstigheter. Vi kör bara matte.
Jag - Jävlar vad jobbigt det är med 2 tyglar. Bäst att jag bara knyter stångtygeln och låter den hänga på halsen :p

Har inte ridit på kandar på 6 år och det märks hahaha jaja nästa år får man rida MSV B på träns så vi har ju tid att rida in oss.
 
Eftersom jag har tråkigt tänkte jag bildbomba lite!

Foto från sista hindret på Stilterrängen i Flyinge i juli:

Fotograf Victoria Johansson

Eftersom jag inte var säker på att hästen min skulle vara ridbar (nånsin) efter besöket på klinik så passade vi på att åka till banan i Eringsboda och fota lite. Fotograf Jessica Jönsson
Framridning






Nerhopp från bank


Sponsorhinder


Väntar
 
@Marvin Vad skönt att det inte hittades något major iaf. Hoppas den här behandlingen ger skillnad.

@Jfrelin Tjusigt! Stort grattis. Hon är verkligen jätteläcker. Särskilt i längningarna som jag gillar. :)

@stjarnfrugt Livet med häst är inte roligare. Är numera tacksam varje gång jag plockar in hästen och hon inte har någon ny blessyr. Jag anmäler till tävlingar så sent det går för att inte få upp hoppet om start mm. Hur ser ögat ut nu?
 
Idag har vi tränar för första gången på evigheter! Jäklar vad kul det är :D men vi är ringrostiga och blev riktigt svettiga båda två.
Mycket fokus på rakriktning och få koll på dom där bogarna. Fick en hel del nya övningar. Enkla fast så svåra på samma gång. Så nu är det bara att öva på tills nästa gång:)
Typiskt för idag var att han hade dragit av sig en sko, som tur är var han inte halt så att det gick och rida men det blir att ringa hovis i morgon så det går att få på en sko.
 
Red min på banan idag för första gången på ett bra tag iom att jag varit iväg och roat mig. Under tiden har en kollega ridit lite (som gav lillskit sjukt mycket beröm för att vara så otroligt snäll men ändå känslig och lyhörd. Hon var alldeles lyrisk och gav oss en jättetjusig lila Eskadrongrimma som tack. :D ) och om det beror på det eller allmänt bara så dök saker upp som hon inte pysslat med på ett par år. Intressant. I övrigt kändes hon fräsch och fin. Efter en del galoppjobb och mycket fattningar kändes traven riktigt trevlig efteråt med bra sug framåt.

Ska prova en dressyrtränare här i det närmaste så jag hoppas det känns bra så jag får till bra dressyrarbete också. Men först hoppträning imorgon. Får se om det blir fler katapulthopp och jag ska tänka på mina underskänklar. :p
 
Den här gillar jag, kombinationen rakt framifrån:


Mellan hinder:
¨

Soffan i lite olika lägen/vinklar, vilken är bäst?






Några olika vinklar på trippelbarren (vilken är bäst här?):






Travar av:


Tänkte jag skulle framkalla några av dem i förstoring.
 
@Marvin Jag säger 3an och 2an! Superfina bilder! Den från Flyinge var också riktigt fin! Hoppas och tror att behandlingen kommer att göra skillnad för henne:).
 
@Kirre och @Marvin Jag börjar också inse att det inte är roligare än så här. Vad jag snarare undrar är hur andra liksom lyckas komma till träning, och komma till start och ännu mer att nån faktiskt lyckas tävla en säsong. Vart finns liksom alla dessa hästar och ägare som faktiskt kan tuta på och ägna sig åt det man vill? Visst existerar ju småsår, överben och mindre grejjer, men bevisligen verkar det ju gå att hålla sig till det som inte förstör hela grejen med att ha en ridhäst i vettig träning... Eller rider alla runt helt ovetande på smått ofräscha hästar?

Apropå överben så hade hon alla fyra benen fulla redan då jag köpte henne. Såg senast för två veckor sedan att hon skaffat ett nytt, men hon var varken öm eller halt så jag tog ingen större notis om det. Jag tror nutidens hästar har sämre ben helt enkelt, jag minns väääldigt få överben från min uppväxt och de första 10 åren i hästeriet...

Jag vet inte hur ögat ser ut. Jag är ju 100 mil ifrån :mad: Dock har jag inte fått någon dålig rapport så jag hoppas att det går åt rätt håll. Ska givetvis höra mig för under dagen, men jag kan ju likväl inte titta på det själv. Såg bättre ut i måndags morse iaf, annars hade jag aldrig chansat och rest bort.

Men ja, jag kanske helt enkelt har en häst som inte kan gå på lösdrift. Då hon inte verkar tåla blåst, bakterier eller ha täcke dygnet runt (hennes värmeknölar på ryggen har blivit lite sämre). Jävla porslinsdocka. Samtidigt är hon ju inte lika trevlig att ha stående på stall med tanke på hur understimulerad och jobbig hon blir periodvis.
jag har funderat på hur jag ska göra med klippningen. Om jag ska helklippa pga knölarna på ryggen, men samtidigt är det ju knappast smart att göra innan hon slutat hosta. Och ha en helklippt häst på lösdrift i övre Norrland... nja va :crazy:
 
@stjarnfrugt Vissa har mer otur än andra. Jag har ju haft ganska många traumaskador men den som varit värst är sparken förra sommaren som tog 6 veckor innan jag kunde börja rida.

* uttänjda ligament, 1 månad rakt fram
* kolik med 2 nätter på klinik, blev väl 2 veckor vila innan jag fick rida
* spark på framben, röntgen 2 veckor vila
* lymfangit 1 vecka vila
* spark på framben, 6 veckor vila
* skärsår hasled 2-3 veckor vila
Detta är vad jag haft sen januari 2011

Sen tror jag att vissa känner efter mer än andra. Så länge min häst inte är halt så rider jag. Tror aldrig du hade ridit eller startat med din häst om hon hade fått det såret Divan fick i fredags. Som sagt är hästen inte halt så rider jag. Alltid.
Såklart ska du inte rida när hon hostar men en svullnad hit eller dit är ingen anledning att inte rida.
Jag tycker du ska ta ut veterinär om hon fortfarande hostar när du kommer hem.

Ang rakning så raka henne. Värmeknölar är värre ur ridsynpunkt än att behöva täcka på ordentligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 148
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 390
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 190
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp