07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin Jättefina bilder! Jag tycker 1 och 2 :)


Kl
När jag läser här så inser jag att vi har varit relativt befriade från skador. Det stora vi har haft är en stickskada i ett framknä och skärsår i ögonlocket. Sen har vi bara haft diverse småsår med svullnader som följd och kortare hältor pga tappskor.
Men jag tycker Jfrelin verkar ha en sund inställning vad det gäller skador och ridning!

Hade tur och fick tag i hovslagaren i morse så han kommer under dagen och slår på en ny sko :)
 
Jag säger som Jfrelin, är dom inte halta rider jag. Barbie var ganska tjock i ett bakben för ett par veckor sen pga ett sår hon fått i samband med den där maktkampen i hagen. Hon fick ju även den där fula bulan framme på bringan då. Jag red på som vanligt och svullnaden var borta på en vecka. Men i stallet var det nu förra veckan en annan häst som var svullen i ett bakben. Himmel och jord rördes upp och det är bot-paddar om natten och jag har lindat den vid utsläpp (för att vara snäll mot ägaren), den har masserats och förstås endast promenerats och skrittats lätt. Det var också borta på en vecka, men vet inte om de börjat rida riktigt ändå:p.
 
@Maja_Kandi hihi ja fuxfian är en riktig fräs hon :rofl: Ja det känns just nu super bra. Nu blir det inga mer tävlingar för henne iår utan nu lägger vi ner fokus på träning under vinter halvåret :)
 
Jag har också börjat bli lite mer "tuff" i fråga om att vila eller inte. Queenie har varit lite svullen i en framkota nån gång, oöm och ohalt så jag red på. Förut hade jag nog låtit henne vila.

Resonerar ni lika om hästen är svullen och varm? Alltså om det är en svullnad med värme men i övrigt okej? Tex i en kota.


Kl
Dressyrträning ikväll! Pepp! Har med mig båda mina hoppsadlar, hoppas kunna byta sadel mitt i och se om/vad det blir för skillnad. Enligt utprovare borde min M&N som jag har till 10an och 11an ligga bra nu när hon byggt om sig så mycket, nu rider jag i en prestige golden star. De är helt olika i modellen, rent tekniskt borde inte PGSn ligga helt hundra längre, men hon går ju klockrent i den så hon gillar ju den. Tycker att M&N borde lämna mer plats åt ryggen men den ligger ju an mer längre bak så vi får väl se. PGSn släpper ju över ländryggen vilket hon ju verkat gilla hittills. Men M&N är kortare (16,5") än den andra (17") så det ska som sagt bli intressant!

När jag ändå babblar sadlar, utprovare skrev idag att den Windsor - dressyrsadeln som vi provade ut förra året nu är till salu, åh! Hästen gick klockrent i den då, men frågan är om den är lika bra nu...
 
@Jfrelin Ptja, jag tycker nog att jag rider allt som oftast. Av överben har hon bara blivit halt en gång och då fick hon givetvis vila. Snarare är det så att jag tänker att jag genom vårdslöshet gör saker värre, just eftersom jag rider så länge jag inget känner. Man tvivlar ju ibland på att man känner rätt. Men ett som är säkert är att det här är inte en häst som vilar sig i form, har jag tom fått bekräftat av veterinär och av mig själv då jag märker det på henne. Hon behöver ridas så länge hon inte är direkt ofräsch.

Jag fick iaf rapport idag ang ögat och det är ingen katastrof :) Jag hoppas att det håller i sig till fredag när jag kan se efter själv. Men den som skött om ögonsalvan dessa dagar är läkare så jag gissar att det finns en viss kunskap om hur ögon ser ut om det går åt fel håll...

Ska bli intressant att se vad som hänt med hostan när hon helvilat i en vecka. Annars får jag ringa tillbaka till veterinären och fråga igen om man ska medicinera. Hon är som sagt superpigg och feberfri och har så varit hela tiden.

Då kör jag nog på helklippning så fort hon slutat hosta. Kanske går knölarna bort om jag helklipper tidigt och sen kan halvklippa nästa gång. Det är ju ändå ett par månder kvar till man kan förvänta sig under 30 minus...
 
@Maja_Kandi Jag tycker ofta de är lite varmare i nåt ben eller hov när man tar in. Oftast jämnar det ju ut sig det med. Det beror helt på hur svullnaden ser ut givetvis, men min har ju nu tex varit gallig deluxe bak. Men har inget känt i ridningen och då kör jag på. Hon har inte blivit värre av det. snarar eså har det efter några veckor övergått i mjukare gallor än innan.
 
Det beror ju helt på hur svullnaden ter sig, var den sitter och om det finns nåt sår. Ofta är de ju lite varmt också om det är svullet.
Finns det ett sår (som jag inte bedömer så djupt att det behöver åtgärdas) rider jag oavsett hur svullet det är, för att få ner svullnaden. Kanske bara skrittar.
Svampiga svullnader/gallor, rider som vanligt.
Svullnad över sena - Freak out! (En häst i stallet fick senskada förra vintern, en ganska karaktäristisk svullnad bak på senan där jag jag sa till hästägaren att kolla upp det innan hon red, vilket hon gjorde).

När Chatsi fick sin gaffelbandsskada hade hon ingen som helst ömhet, svullnad eller värme över det skadade området, gick inte ens att känna när man visste var skadan satt.
 
Läste precis en artikel på Hippson om poliskontroll och transporter. Nu till min fråga:
Har ni termometer i transporten?
Jag hade faktiskt ingen aning om att det var lag på det.
 
Jisses vad ni skriver! Kul!

@oxo Jag har inte de och har faktiskt aldrig hört att de är lag på de heller. Har du?
Tycker dock att de är en himla bra grej att faktiskt skaffa så de ska jag ordna.
 
ang. sår och småsvullnader osv....
jag gör som de flesta skrivit: rider på om det inte är ngt konstigt utan bara ngn lokal svullnad och det finns ngt litet sår. Man märker ju om svullnaden utifrån det blir bättre om man tex skrittar ett pass ute. går svullnaden ner är det bra och bara att fortsätta.

sen känner man ju sin hästs ben.... man märker om ngt inte är standard typ. att de är varma i ett ben är ju så hästarna funkar, de har shuntar i benen som släpper på blodtillförseln växelvis under dygnet, så det är helt naturligt. Man känner ju som sagt sin häst och reagerar om ngt är osedvanligt utifrån det och bortsett från det.....

sen är det ngt akut i fråga om ngt värre ang sena, kotor osv så faktiskt märker man sånt om man palperar hästen om ngt känns obekant och har dykt upp plötsligt. en akut skada eller trauma på sena eller kotleder osv så får man en smärtreaktion om man palperar.
 
@Kirre och @Marvin Jag börjar också inse att det inte är roligare än så här. Vad jag snarare undrar är hur andra liksom lyckas komma till träning, och komma till start och ännu mer att nån faktiskt lyckas tävla en säsong. Vart finns liksom alla dessa hästar och ägare som faktiskt kan tuta på och ägna sig åt det man vill? Visst existerar ju småsår, överben och mindre grejjer, men bevisligen verkar det ju gå att hålla sig till det som inte förstör hela grejen med att ha en ridhäst i vettig träning... Eller rider alla runt helt ovetande på smått ofräscha hästar?

fast seriöst så är det faktiskt majoriteten deluxe av hästar som inte är skadade eller ofräscha titt som tätt osv. Det är ju bara för att folk som har skadade hästar "hörs mest" så att säga, inget annat. Det är verkligen inte norm att hästar är skadade titt som tätt hela tiden snarare tvärtom. De flesta hästar tränar och tävlar regelbundet och mest hela tiden utan skador och blessyrer.
 
Det beror ju helt på hur svullnaden ter sig, var den sitter och om det finns nåt sår. Ofta är de ju lite varmt också om det är svullet.
Finns det ett sår (som jag inte bedömer så djupt att det behöver åtgärdas) rider jag oavsett hur svullet det är, för att få ner svullnaden. Kanske bara skrittar.
Svampiga svullnader/gallor, rider som vanligt.
Svullnad över sena - Freak out! (En häst i stallet fick senskada förra vintern, en ganska karaktäristisk svullnad bak på senan där jag jag sa till hästägaren att kolla upp det innan hon red, vilket hon gjorde).

När Chatsi fick sin gaffelbandsskada hade hon ingen som helst ömhet, svullnad eller värme över det skadade området, gick inte ens att känna när man visste var skadan satt.
@Marvin superhärlig bilder!tänk den dagen man vågar hoppa sånt där. :p
 
Tack allihop för svar om svullnader och värme! Som jag tänkt själv då alltså. Jag är supernojjig vad gäller varma hovar tex och kan lätt bli orolig om nån framhov är lite varmare än den andra, men det är alltid lika efter ridning. :)


Kl
Ikväll var det dressyrträning! Åh vad det var roligt! Jag var där i väldigt god tid och hade därmed ca 45 min på mig att värma upp. Det tar son alltid tid att få riktig kontakt med fröken ponny men när hon väl börjar släppa går det fortare och fortare att få henne dit man vill. I uppvärmningen red jag som alla träningar hittills, bara med fokus lång och låg. Hon kändes riktigt fin och jag tänkte hela tiden på min sits.
När träningen väl började fick jag beröm av tränaren för uppvärmningen, hon hade tjuvkikat. :p Också tog vi för första gången bara ett par varv i den lägre formen innan vi kunde plocka upp. Ooh så roligt! Mycket fokus på hur jag sitter och många små tips på hur jag kan tänka för att hamna rätt, så jäkla nyttigt och så otroligt bra! I början for bogarna åt alla håll och volten blev mer nån ojämn krumelur, så fick jag order om att titta framför oss, verkligen bestämma vart vi skulle gå ett halvt varv innan vi var där. Knepigt hur mycket bättre det gick direkt jag slutade beundra öronen. :angel: :D

Bara jag sitter rätt och får koll på händerna så faller ju resten på plats av sig själv, ponnyn blev så fruktansvärt fin! Vi har aldrig nånsin gjort så bra övergångar och tillochmed galoppen kunde vi prova på och faktiskt få till hela okej! Fortfarande rätt basic, men så himla kul när man känner så tydliga framsteg. :) Nu är det inga fler pass inbokade, men jag ska försöka få till det med en träning i veckan framöver. :)

Ja, jag provade rida i båda sadlarna. Ingen skillnad på hästen, men jag satt mycket stadigare i hennes PGS, så den får fortsätta hänga med! :) Nu är förhoppningsvis fyraåringen såld så då kan jag sälja hans M&N och äntligen lägga pengar på en dressyrsadel!
 
Och vi har varit och hopptränat. Inga grand prix- skutt idag. :D

Var ett rätt mediokert pass. Hon kändes trulig och i olika ändar av ridhuset mest hela passet. Hon gjorde det hon skulle och hoppade fint men rätt känsla fanns inte riktigt. Vet inte om det beror på att någon annan ridit henne de senaste typ två veckorna så hon behöver få in att det är arbete igen (och i så fall så arbetar jag henne betydligt mer och hela tiden än vad jag själv trott, vilket är bra naturligtvis) eller om hon känner något bakifrån. Tiden får utvisa. :)
 
@Maja_Kandi Roligt med den lyckade träningen. Hoppas du får möjlighet att köpa en bra dressyrsadel nu, du kommer märka att du får väldigt mkt mer gratis vad gäller sitsen ;) Se bara till att den verkligen passar dig. Jag som har korta ben har alltid haft problem med knästödens placering, en skillnad jag märkt först nu när jag har en rättdimensionerad sadel. Innan var jag så van vid att det kändes lite skevt att jag trodde det var normalt, men jag kommer inte att ha normal kåpa igen i första taget nu när jag vet hur det ska kännas...

@Kirre Precis sådär blir min häst så fort jag låtit någon annan rida. En dag ibland går oftast bra, men har jag varit borta en vecka eller mer är hon skittråkig att rida ett tag innan vi återgår till det normala. Så jag skulle gissa på något sådant med din :)

@mackan Visst är det väl så. Men man börjar ju undra, bara här i tråden känns det ju som att skadorna avlöser varandra. Folk som inte håller på med hästar är av den gängse uppfattningen att det bara är problem med dom. Även om jag inte kan neka till det just nu, så är det tröttsamt att alltid behöva förklara sig att det faktiskt inte är för att få utöva vårdinsatser som man har häst. Min släkt går ju i taket nu när jag flyttat hem och dom inser hur det är med min (dom minns också den förra), och att jag dessutom vill ha en till... Herregud :eek:. Skulle jag säga att jag köpt gård för fem miljoner och var gravid med trillingar med ett krogragg så skulle dom anse att det var lindrigare än att köpa en till häst.

Jag trodde ju att jag hade en av de där plåthästarna som höll sig friska och fräscha, ända tills i februari i år. Därefter har hon tagit igen alla dessa 7 år vad gäller oplanerad vila och igångsättning...
 
@Maja_Kandi Roligt med den lyckade träningen. Hoppas du får möjlighet att köpa en bra dressyrsadel nu, du kommer märka att du får väldigt mkt mer gratis vad gäller sitsen ;) Se bara till att den verkligen passar dig. Jag som har korta ben har alltid haft problem med knästödens placering, en skillnad jag märkt först nu när jag har en rättdimensionerad sadel. Innan var jag så van vid att det kändes lite skevt att jag trodde det var normalt, men jag kommer inte att ha normal kåpa igen i första taget nu när jag vet hur det ska kännas...

Ja det kändes så himla bra! :) Jag har hela tiden sen jag började rida fått kämpa med att överlivet inte ska hamna i framstupa sidoläge, men nu har jag jobbat upp det så bra så jag nästan sitter i bakvikt istället. :p Tränaren har visat flera gånger vart jag egentligen ska hamna, men då blir ju sitsen i hoppsadeln ivägen och tippar mig bakåt liksom. Den är ju inte direkt gjord för att sitta med långa stigläder i nedsittning... Så det vore så kul att ha en dressyrvariant som faktiskt kan hjälpa sitsen i rätt ändamål! Igår provade jag som sagt rida i båda mina och det blev så satans tydligt att jag behöver en 17", jag har för långa lår för att få plats i min 16,5" M&N. :cry: Jag som älskar den sadeln!

Skulle jag säga att jag köpt gård för fem miljoner och var gravid med trillingar med ett krogragg så skulle dom anse att det var lindrigare än att köpa en till häst.

Och alltså, hahahahahaha! Dagens garv! :D
 
Angående svullnader och annat så rider jag så länge hästen är ohalt och det inte är något som skvallrar om senskada eller liknande. Oftast ett lugnt pass, känner på hur det känns från ryggen och bedömer efteråt om svullnaden gått ner. Är det svullnader som går ner av kyla, stallbandage på natten och motion så är jag sällan orolig. Däremot så har jag exempelvis avstått ifrån att hoppa nu när hästen har haft ett svullet framben, eftersom jag resonerar som så att det är dumt att sätta sådan press på benet som det blir i landning efter hinder när man ändå inte vet exakt vad det är som påverkas av att det är svullet och exakt hur det ser ut därinne. Gamla vanliga sunda förnuftet kommer man väldigt ofta rätt långt på.

Och i övrigt så hade jag lust att hitta på något annat än den vanliga repertoaren idag (som för det mesta är hoppning, dressyr, uteritter och att jobba från marken). Så det blev det här (sadeln är lånad ur sadelkammaren, har inte full uppsättning).

10436683_10152391896001299_1335929026980316789_n.jpg
 
Min släkt går ju i taket nu när jag flyttat hem och dom inser hur det är med min (dom minns också den förra), och att jag dessutom vill ha en till... Herregud :eek:. Skulle jag säga att jag köpt gård för fem miljoner och var gravid med trillingar med ett krogragg så skulle dom anse att det var lindrigare än att köpa en till häst.
:rofl::rofl::rofl::bow: haha, dagens asgarv!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 385
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
35 824
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp