07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi blev också 5a i LA:3 igår! Vi har ju aldrig lyckats i det programmet förut så 66% var rekord ;)
MsvC:1 61% men domren låg nog generellt lite lågt för vi kom 8a av 18 på det. Vinnaren hade 66% och sista placering 63%.

10154449_10152420779099290_5842387867618720667_n.jpg


Filmer kommer senare, nu har jag en hemtenta som ska in imorgon :angel:
 
@Jfrelin Jag måste säga att din lägstanivå är väldigt hög om det kan gå åt helvete och du ändå hinner få 65% och komma femma i samma program ;) Grattis :)

*kl

Min häst fick en penicillinchock ikväll...:banghead:
Vilken tur att hon har en matte som redan vet att hela livet är emot oss, så jag upplyser alltid ev medhjälpare om vad som kan hända och vad man ska göra när det händer, innan det har hänt. Så när jag kände att hon spände till i halsen på ett onormalt sätt så sa jag åt medhjälparen att släppa och ta sig ut. Så vi backade enligt skolboken ut genom dörren som vi givetvis hade fri utgång till, eftersom man präktig som man är lärt sig att man alltid står mellan hästen och dörren

Nu var det ju givetvis bra att ingen skadade sig och att det även gick bra för min häst i slutändan. Men det är kusligt hur väl förberedd man är på jävelskap numera. Det är nästan så att man börjat ta det med ro :meh:
 
@stjarnfrugt Ja verkligen :p Nä men vår lägsta nivå har tydligen höjt sig rejält i år. Jag har ridit 9 LA i år och inte haft under 60% en enda gång. Dessutom har vi fått 4 placeringar och varit precis utanför 2 ggr. Vi har haft missar i alla jädra program förutom när vi vann så uppenbarligen är lägsta nivån hög.
Nästa år är vi väl tillbaks på mediokra tråkiga procent när vi bara ska rida MSV C och förhoppningsvis MSV B till hösten.

Vilken tur att ingen skadade sig. Varken ni eller hästen.
 
Grattis både @Jfrelin och @Gabby_Ossi till rosetterna! Jag sitter i soffan och försöker låta bli att vara bitter...

@stjarnfrugt Hur illa chockade hon? Barb chockade milt i samband med penicillinkur och efter att hon gjort det en gång så avbröt jag behandling eftersom hon var på väg in i chock även dagen efter. Då fick jag nog...

_______________

Ikväll har jag sålt min Childeric. Är helt nervös, tänk OM det inte blir bra med en Amerigo nu. Men har funderat på om sadeln kanske också är en bov i dramat varför hon bli ofräsch. Kanske inte så sannolikt men om sadel ska bytas är detta ändå rätt tid när hon inte ska ridas. Eventuellt blir det tom en helt ny Alto:o.
 
@Fiorano Har faktiskt ett par jag hört som fått problem med ryggarna på sina hästar med Childeric men sen är de ju svårt att veta om det beror på just själva märket eller om det bara är att dom legat illa allmänt. Tror ändå att det kan vara bra att det blir en ny så är de ändå något du kan utesluta :)
 
@sommarminne Hon är ju fin i ryggen, men jag får ändå känslaav att det inte är helt hundra med den. Lite också för att den puttat mig framåt så vikten har förskjutits framåt mer än bakåt vilket i sammanhanget kan ha ganska stor betydelse. Känns som ett byte är på plats hursom:).
 
@Fiorano Hon fick ett krampanfall och rusade runt i boxen, spastiskt och vingligt, när det värsta gick över hade hon tics som hängde kvar några minuter. Det är väl inte det värsta med tanke på att dom kan slå sönder både sig själva och inredningen, men inte kul ändå och verkligen tur att hon var på begränsad yta.

Jag har pratat med kliniken nu på morgonen och min behandlande vet, vi ska avbryta behandlingen eftersom hon ändå fått i sig 6 dagsdoser (hon fick i sig 30 av 40 ml igår). Så nu får hon gå ut med sina kompisar igen på lösdriften, skönt det. Jag får börja skritta henne men för min egen skull får hon gå ute några dygn först :crazy:

Hoppas det fungerar med nya sadeln :) Som sagt är det ju rätt tid att byta om det ändå ska göras.
 
@Fiorano Tack! Tror ett sadelbyte kan vara bra för det är inte helt omöjligt att den är en del av problematiken. Eftersom Barb är lite och du är ganska lång på henne, OBS inte för lång tycker jag, så måste du vara extra noggrann med balansen och om sadeln puttat dig framåt så.... Det kan absolut räcka för att man ska få problem.
 
Jag var ute och tittade till min häst efter jag talat med kliniken. Hon är stel i halsen och vill inte helst äta från marken även om hon gör det. Så jag hängde upp ett hönät i hagen, det går bättre men hon äter långsamt (bra iofs, då räcker det ju längre :o ) .
Jag märkte på henne igår att hon lämnat mat på golvet, men då jag hängde upp hinken på en krok och kvällshöet i nät gick det väldigt snabbt så matvägrar gör hon ju inte. Hon är inte jättebulig på halsen men det är klart att det är ömt när man stuckit varje dag och dragit i 40 ml. Nåt annat vore ju konstigt med tanke på att hon är känslig och reagerar med bulor så fort hon får ett småsår. Men man lider ju när man ser henne för hon är verkligen deppig :(

Hon får stå inne ett par dagar till. Det är onödigt att sätta ut henne i lösdriften innan hon är helt fit for fight. Hon måste ju ha en chans att ta sig undan om dom andra börjar härja.
 
Hej! Har nu smygläst här i er tråd ett bra tag :angel:
Jag har en 07: a som dock är en ridtravare och har länge funderat på om vi passar in här :crazy: men jag gillar er stämning, och uppdatering, bättre här än i Ridtravar tråden.
Billy, som han kallas, är utbildad som ridhäst i 1,5 år av mig nu. Innan dess har han bara gått på lösdrift sen han var föl. Aldrig körd och således aldrig travtränad. Var bara insutten när jag köpte han.
Då han är riden i "bara" 1,5 år är han mer på en 4-5 årings nivå.
Vi rider mest dressyr och mitt mål är att om nåt år kunna starta LC/LB.
Jag har en medryttare som hoppar han, handlar då om 70-80 cm. Han löshoppar en oxer på 1,10 m utan problem. Har bra hoppteknik.
Vi kämpar mkt med galoppen som blir starkare och starkare.

Så är vi välkomna här? :p
Känns som en bra tråd att fråga om råd mm i ;)
 
@Magica Välkommen till bästa tråden på Buke.

@Jfrelin Grattis! Hon har verkligen utvecklats fint!

Min häst har haft en mkt bra vecka. Äntligen kan jag rida lite på "riktigt". Ofta handlar de om att temperera henne rätt, vilket oftast innebär att lugna henne. Då blir de liksom aldrig att man kommer till någon riktigt ridning, för innan hon är för spänd. Senaste veckan har vi kunna göra enkla byten, massor med fattningar från skritt och halt, skänkelvikingar och lite skolor. Allt utan att hon laddat i från hovarna. Så himla kul. Hon har så lätt för sig bara hon håller sig avspänd.
Elle är ju mitt första sto (och även mitt sista:angel:) Är det verkligen normalt att hästen tokbrunstar fortfarande? Hon är så sjukt brunstig när hon kommer i närheten av 2 andra ston så hon inte kan gå. Trodde nästan hon va halt i morse när jag tog in henne, tills jag kom på vad de va. Man får hålla sig på avstånd så man inte blir nerkissad/brunstad. Just nu märker jag inget vid ridning, men det måste ju vara lite jobbigt för henne att gå runt så här. Stackarn hoppas fortfarande på att få ett föl nästa år....
 
@Charlotte1975 Har aldrig varit med om ett sto som brunstar så till den milda grad som din. Tycker inte riktigt att det faller inom den normala kurvan:/. Har du provat det preparat som finns för att dämpa brunst?
 
@Magica Välkommen till bästa tråden på Buke.

@Jfrelin Grattis! Hon har verkligen utvecklats fint!

Min häst har haft en mkt bra vecka. Äntligen kan jag rida lite på "riktigt". Ofta handlar de om att temperera henne rätt, vilket oftast innebär att lugna henne. Då blir de liksom aldrig att man kommer till någon riktigt ridning, för innan hon är för spänd. Senaste veckan har vi kunna göra enkla byten, massor med fattningar från skritt och halt, skänkelvikingar och lite skolor. Allt utan att hon laddat i från hovarna. Så himla kul. Hon har så lätt för sig bara hon håller sig avspänd.
Elle är ju mitt första sto (och även mitt sista:angel:) Är det verkligen normalt att hästen tokbrunstar fortfarande? Hon är så sjukt brunstig när hon kommer i närheten av 2 andra ston så hon inte kan gå. Trodde nästan hon va halt i morse när jag tog in henne, tills jag kom på vad de va. Man får hålla sig på avstånd så man inte blir nerkissad/brunstad. Just nu märker jag inget vid ridning, men det måste ju vara lite jobbigt för henne att gå runt så här. Stackarn hoppas fortfarande på att få ett föl nästa år....
Kul att det gått bra att rida. Det är du värd!

Divan var tokbrunstig för 2 veckor sen. Höll i längre än vanligt. Ställde upp sig och tuggade och höll på.
 
@Fiorano har gett hormondämpande i omgångar i år. Tycker inte de gjort någon större skillnad, mest varit dyrt.
Kommer jag ihåg ska jag filma henne i morgon, så ni får se slampan.
 
@Marvin Jag tycker du ska köpa skrittäcket. Inte minst för att du så gärna egentligen vill ha det!

Sen tycker jag absolut inte att det finns ngn vits att skriva ut hela hästens namn. Smeknamnet är ju ganska perfekt i längd så det skulle jag absolut ta!

Själv tycker jag också bäst om skrittäcke men har ändå ländtäcke vid uteritt. Tycker de är smidigare då.

Så jag röstar för att du köper skrittäcke från Mias så kan du köpa ett "vanligt" ländtäcke sen om du känner behov av ytterligare variant (eller så lyxar du med ett till Mias! Lite lyx skadar aldrig ;))
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 385
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
35 826
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp