07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har 2 Amigo till min - ett ofodrat Amigo Bravo och en 200 g Amigo. En hals som används till båda. Båda täckena är ca 5-6 år gamla men håller super!
Sen har jag ett Rhino 200 g. + 150 g hals. Sitter ännu bättre än Amigo.
Jag hade ett Rambo orginal 100 g men såldes vidare rätt kvickt. Satt för bedrövligt!

Å just det, har ett Amigo Jersey cooler också.

Har dock beställt Bucas nu. Hoppas på att det sitter bra!
 
@stjarnfrugt: Förkalkningar är i vanliga i diverse vävnader, iaf hos människor: Tallkottkörteln i hjärnan är nästan alltid förkalkad, sköldkörtel, bröstvävnad, lungsäckar, blodkärl, hjärtklaffar, diverse ligament.
Oklar mekanism, men calcium binder förmodligen in till proteiner som frigörts när celler har dött i områden med skada, t.ex. trauma mot ett ligament. Min häst kan ju ha suttit fast nånstans i grimma och kastat sig. Jag lärde mig ganska kvickt att inte ha henne uppbunden i bara ett grimskaft (t.ex utanför transporten) för då fick hon panik. Hon får stå lös istället. Numera kan jag ställa henne vid sidan av transporten och gå runt bilen för att hämta grejer, hon står kvar. (Oftast! :angel:) Uppbunden med två grimskaft i stallgången har aldig varit några problem. Vem vet, hon kanske har fastnat rejält och skadat sig nån gång innan jag köpte henne.

@Fiorano: Prognosen verkar ganska god, vet verkade positiv iaf. Hittade en liten studie från Tyskland på behandlingen: http://www.shockwave-france.com/public/1092/telechargement/brems-lig-nuchae.pdf
85% som blev bra i det lilla materialet, värt att prova.

Angående täcken så tycker jag bäst om mina Shires täcken, snygga, bra passform och väldigt tåliga!
 
@Marvin Skönt att prognosen är god:)!

@Magica Barbie är inte min utan jag satte ut annons för att låna lovande ponny och valde henne. Fick henne på hösten när hon var fyra och då var hon bara sutten på. Nu har hon gått MsvC på 61% så hon har verkligen utvecklats jättefint under dessa tre åren.

______________

Vad gäller täcken har jag några HW, en del Bucas, Hööks, Haglunds, Hansbo och Catago. En stor och gedigen täckesgarderob milt uttryckt:o (inser när jag skriver detta att jag har ca 10 täcken nere i stallet och lika många nerpackade på logen. Har iofs två hästar också:p). Mitt absoluta favorittäcke just nu är ett 200gr med helhals från Hööks. Det sitter kanon och svanslappen är enorm så det håller tätt även när det blåser.
 
Mina bästa täcken är 300gr från Biltema :D, bra passform, håller tätt, lätta men ändå tåliga (dock går mina hästar själv i hagen). Finns lösa halsar men de sitter inte fullt så bra. Har ett Shires med helhals också som är jättebra, dock så har 08an jag köpte det till växt ur det och det är lite för stort till Bruce så ligger inte så bra på honom heller...
 
@Marvin Kroppen alltså, hur den är skapt. Men tack för intressant redogörelse. Hoppas verkligen att din häst blir bra nu, du är verkligen värd det efter allt ditt slit :)

*kl

Min häst alltså... Jag åkte ut vid lunch idag för att bara ta in henne några timmar för jag tyckte att hon förtjänade att slippa stå i spöregn flera dygn. Allt frid och fröjd, täckena hade hållit tätt osv.

Men hennes ben :eek: Alla fyra tjocka som elefantben. Vänster bak är telefonstolpe, vänster fram på god väg, resten lite lindrigare men nästan samma... Tyckte igår att hon var lite gallig på vänster sidas benpar, men inget extremt och dessutom mjuka. Men idag lymfangitsvullnad. Tvättade alla benen med Hibiscrub för säkerhets skull men hittade inga sår. Ingen temp alls utan helt normal, pigg och glad.

Jag blir.... uppgiven. Orkar inte ens bli galen faktiskt. Det är tamejfan alltid nåt med den här hästen :banghead:
Kan någon förklara för mig hur benen kan vara absolut kruttorra i 4 veckors tid när hon stå rpå box halva dygnet och inte rids (alltså mkt torrare än vanligt) för att sedan då hon går ut i lösdriften blir som telefonstolpar efter 3 dagar?!:arghh:
 
@stjarnfrugt vätan! Eller så är det med min häst iallafall. Han är urtråkig i benen när det regnar sådär konstant som de gjort nu. Vet inte vad det beror på men på honom är sambandet när han blir riktigt genomsur.... Sen ger de med sig så fort han rör sig :)
 
@stjarnfrugt jag tippar på att hästarna går och pillar i sig en massa halvgammal skit i hagen - gammalt unket gräs, ogräs och diverse annat. Samtidigt kan det vara drag i vissa grässtrån om gräset fortfarande växer partivis - känsliga hästar får inte sällan tjocka ben av sånt.....Utöver det blir endel hästar, även om det inte är så många, tjocka i benen av antibiotika kur, så kanske i kombo med den hon stod på samt ngn envis virusinfektion som ligger kvar lite ännu, samt då skitgräs i hagen osv tänker jag.

KL ang HW täcken....
De olika modellerna sitter ju väldigt annorlunda på hästarna beroende på hur de ser ut exteriört.
För min del så Amigo serien sitter eminent i bogen, helt perfekta. Så även Rambo täckena, så där spelar det ingen roll för min del att Amigo har vanliga fästena i bogen och Rambo har kryssfästningen. Rhino serien (som har kryssfästning i bogen) är lite för högt skurna i halsen/bogen för min häst för att jag ska gilla det, samt är kortare skurna på sidorna också jmf med Amigo och Rambo. Så jag är inte överförtjust i Rhino utifrån det.

Bucas kan min häst inte ha öht, han är för bred i bogarna så täckena sitter illa och framför allt blir de för höga i bog/halsfästet, samtidigt som som sagt, trångt i bogarna.
 
@sommarminne och @mackan Tja, hon har aldrig varit tjock i benen av regn förr, men å andra sidan har hon ju aldrig gått ute dygnet runt heller i liknande väder sedan jag köpte henne. Gräset vet jag inte om jag tror på, då hon hade mer gräs i sin isoleringshage än i denna, och då var torrare i benen än hon varit sen jag köpte henne. Kan vara antibiotikan, ja. Men samtidigt har svullnaden i halsen helt gått ner, men det kanske inte har ett samband. Nåväl, inte mkt att göra mer än att röra på henne. Tänkte börja skritta henne imorgon om jag orkar och vädret tillåter. Försvinner det inte till nästa vecka får jag ta upp det med veterinären, jag skulle ändå uppdatera dem nästa vecka...

Ang täcken så provade jag ett Rhino Wug idag i stl 145. Satt inte alls bra. För långt bak men trångt i bogarna trots att hon inte hade nånting alls under. Så det går bort. Det blir nog ett Rambo ändå, frågan är om det blir Wug eller med avtagbar hals... svårt val.
 
@stjarnfrugt ang. hagen och gräset osv så var min poäng just att det nog inte finns så mkt gräs utan att de går och drar i sig skitgräs så att säga..... många hästar reagerar på det och mår inte toppen av det den här tiden på året om det just är skitgräs som sagt, i min erf.....

Jag tror inte svullnad i hals och svullnad i ben pga antibiotika har ngn korrelation öht, det har det aldrig haft när jag haft erf av både hästar som reagerar med att bli stela i halsen, och de fåtal som blivit som telefonstolp i benen. Det är som sagt inte vanligt att de blir så i benen, men det är ändå konstaterat att ett fåtal kan bli det. Nu vet jag inte hur länge sen det var du avslutade kuren så är det redan sen länge avslutat har jag svårt att tro att benen beror på antibiotikan, men jag ville nämna det ändå i sammanhanget.

Jag hade dock inte varit så orolig öht, eftersom hästen är tjock i alla benen och ohalt och obesvärad så det är ngt som pågår lite smått i kroppen helt enkelt och det ska man givetvis vara uppmärksam på men jag tror inte det är ngt farligt och inget som kräver veterinär eller påtalar allvarlig åkomma öht osv. Jag rider alltid på som vanligt utifrån sånt, och oroar mig faktiskt inte sålänge det är just såna förhållanden som sagt och att svullnaden går ner av aktivitet under arbete/motion. Lymfangit ben är för mig en helt annan sak jämförelsevis - är det lymfangit så är hela benet/benen spända dvs sprängtjockfyllda och bubbliga, då är det inte vanlig påfyllnad eller gallighet osv utan en helt annan grej jämförelsemässigt för min del, och då skulle jag aldrig rida, men å andra sidan har ju hästen isåfall feber också och är allmänpåverkad, så din lymfangitjämförelse tolkar jag mer som att den bara i sig var en illustration av att hästen var väldigt mycket mer tjock i benen än den vanligtvis är?

ang. Rhino så ja: det är min erf också, och även det HW själva redovisar: Rhino serien är trängre allmänt än övriga i HW sortimentet.
 
Senast ändrad:
@stjarnfrugt Amigo sitter inte bra på Divan. Rambo och Rhino sitter bra. Amigo är märkligt i bogen.

haha ja du ser hur olika det är beroende på hur hästarna ser ut och är byggda :) Helt fascinerande faktiskt. För mig är Rambo och Rhino typ varandras raka motsatser, jmf med Amigo och Rambo, men återigen - det illustrerar ju bara precis det jag var inne på - hur individuellt det är hur täcken oavsett modell passar olika hästar. Det är nog inte konstigare än jeans och jeansmodeller på oss människor ( läs kvinnor ffa ) typ ;) :)?
 
Nu har vi träningshelg i dressyr igen!
Från början på träningen, först lite trav bogen in/skänkelvikningar, sedan galopp med tempoväxlingar och skrittövergångar/förvänd.

Sedan nu när vi inte ska tävla på ett par veckor och galoppen har känts ganska bra ville jag känna på lite byten igen, det är väl inte så jättestabilt just nu men man måste ju börja någonstans :p
 
@Gabby_Ossi
Vad fina ni är! Roligt att se! :)


Kl
Jag ska också iväg på dressyrträning idag. Men jag är så sjukt opepp... Sov dåligt, vaknade med huvudvärk, jobbade 5-8.30, kommer hem till ett hus som är totalt inkletat i kattskit (en av våra kattungar är uppenbarligen helt sjukt dålig i magen), skit precis överallt... Hur kan en så liten katt hinna med att grisa ner så överjävligt mycket!? Alla stolar, hela soffan, typ överallt på golvet... Så det var bara att börja städa. Hungrig, trött med sprängande huvudvärk och ont i ryggen. Om en halvtimme måste jag lasta. Jippie vad inte roligt det känns. :( Vore det inte för att jag ska prova sadeln hade jag avbokat... Usch.
 
@Maja_Kandi Tack! Usch vilken start! Hoppas att huvudvärken iaf släpper tills du ska rida... Du får lägga dig på soffan resten av dagen sedan när allt är klart!

Här är en sista film, avslutade med lite skolor i trav:
 
@Maja_Kandi
Men fy vilken start på dagen!

Billy har lyckats med den stora konsten att dra av sig ena framskon. Han går med boots ute då han tar långa kliv med bakbenen men har för långsamma framben =skorna ryker lätt. MEN den som hade morgonen i fredags glömde bootsen. :banghead:
Så min medryttare får skritta nu tills hovis kan komma ut :meh: Billy är en riktig karl, han överdriver att han blir blockhalt på alla 4 benen om en sko åker av. Om man ska träna han. Inte i hagen :grin: likadant om han har en pytte späning håller han på att dö :eek: sen lossar man den på 3 min å han är frisk igen ;)
 
@Maja_Kandi Tack! Usch vilken start! Hoppas att huvudvärken iaf släpper tills du ska rida... Du får lägga dig på soffan resten av dagen sedan när allt är klart!

Här är en sista film, avslutade med lite skolor i trav:

Du kunde gott och väl få lite mer hjälp tycker jag! Ser inte mkt av den varan, du är ju så himla ambitiös Gaby :(
 
Kl
Hoppar in med gladare uppdatering! :D

Efter att ha blivit sen iväg, kört som en tok till för mig rätt ny anlöggning flöt resten på bra! Fick prova sadeln direkt och red med den hela passet. Bortsett från att den gled fram lite satt den riktigt bra och det gick riktigt bra att rida i den! :) Tränaren tyckte att det var en bra sadel för oss, så nu ska jag rida med svanskappa när jag rider och tränar hemma. Tills hon jobbat bort sommarmagen, för då vet jag att den kommer ligga still sen. :p

Själva träningen gick jättebra! Mycket fokus på mig och min sits vilket jag verkligen behöver mest av. När jag sitter rätt blir ponnyn såååå fin! :love: Jag hamnade rätt i sadeln direkt, kommer kunna länga lädren ett eller två hål till senare när jag börjar vänja mig. Det är verkligen en himla skillnad att sitta i en dressyr eller hopp! :p I det här ridhuset är det speglar på långsidorna vilket var kalasbra, då såg jag så himla mycket lättare hur jag satt och vart jag hade fötterna. Jag drar bak skänklarna och vrider ut tårna, så det var mycket tjat på mina fötter, haha. :p

Min sambo var med och filmade lite. Tyvärr inte i slutet när det gick som bäst. Men jag ska bjuda på en snutt sen ikväll när jag kommit hem från jobbet. :)

Och ja, jag köpte sadeln! :D Så på tisdag ska jag åka till Hööks och köpa nya läder och en gjord! Tjoho! Motivationsboost!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 147
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 390
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 185
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp