07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@fio Jaså, det tycker du? Jag vet inte riktigt, tycker det är svårt det här med träningar, visst får jag hjälp men det hade kanske kunnat vara mer.

@Maja_Kandi Vad bra att du kom iväg på träningen iaf då så att dagen vände! :D

@Fiorano Tack! Jag fortsätter också att hoppas på ett mirakel... Nu är det ju faktiskt baaara 2 år tills jag kanske har ett jobb med ordentlig lön :cautious:
 
@mackan Ja det känns dubbelt. Det går ju inte att rida henne om hon inte ska anstränga sig, då hon anstränger sig själv rätt hårt av att "skritta". Vi har ju inga skyddade rum, utan rider man ut dagtid är risken rätt överhängande att vi möter travhästar, vilket blir förödande i det sinnestillstånd hon befinner sig. Det får alltså inte hända minsta lilla grej som hon eventuellt kan tagga igång på, för då går hon inte ens i närheten av lugnt. Igår på väg till ridhuset hade vi en travare framför oss, som bara skrittade - High Chaparall. Kan tänka mig hur det går om dom kommer i trav.

Då blir det att bara gå i hagen, eller ta trailern en tur på 3 min till ridhuset. Jag får ringa till kliniken imorgon och fråga, då är jag ledig på telefontiden. Jag är sjukt less och fruktansvärt bitter på mitt hästeri nu, ja...
 
Senast ändrad:
Vi kämpar på i geggan och på lördag är det träning igen och det verkar som att vi får åka själva denna gången. De va ett tag sedan så de kan nog va nyttigt!

Satt och lekte lite med förvända fattningar idag och varje gång jag gör de får jag en liten aha över hur bra det är för att få till rakriktningen. Så de ska jag träna på oftare.

Håller på att leta ihjäl mig efter ett par bra dressyrskydd att ha till vardags som gärna får vara vattentäta men jag hittar inte riktigt vad jag söker och det underlättar verkligen inte med häst i storlek x-full... Hittade ett par jättefina som jag mätte längden på och dom passade perfekt på de hållet men jag fick inte igen sista knäppet:banghead::wtf: Så sitter någon på ett kanontips -speak out:D
 
@sommarminne Då tycker jag om dom där gamla hederliga neoprenedamaskerna med skål i plast. De håller ju för lera osv och är bara att spola av. Jag har såna när jag rider ut och på blöta ridbanor. Är ju inga direkta "dressyrskydd" i ordets rätta bemärkelse men jag känner inte till några vattentäta sådana. Catagovarianterna finns ju i alla möjliga märken, men de är ju mer vattenavvisande än täta...
 
@stjarnfrugt tycker dom där i neopren blir precis dyngsura och sen torkar dom liksom aldrig:wtf: vet egentligen inte riktigt vad jag letar efter men några bra skydd att använda till vardags. Har kollat på Geras mesh-tec tror jag dom hette men dom finns bara i full tyvärr
 
@mackan Ja det känns dubbelt. Det går ju inte att rida henne om hon inte ska anstränga sig, då hon anstränger sig själv rätt hårt av att "skritta". Vi har ju inga skyddade rum, utan rider man ut dagtid är risken rätt överhängande att vi möter travhästar, vilket blir förödande i det sinnestillstånd hon befinner sig. Det får alltså inte hända minsta lilla grej som hon eventuellt kan tagga igång på, för då går hon inte ens i närheten av lugnt. Igår på väg till ridhuset hade vi en travare framför oss, som bara skrittade - High Chaparall. Kan tänka mig hur det går om dom kommer i trav.

Då blir det att bara gå i hagen, eller ta trailern en tur på 3 min till ridhuset. Jag får ringa till kliniken imorgon och fråga, då är jag ledig på telefontiden. Jag är sjukt less och fruktansvärt bitter på mitt hästeri nu, ja...

Fast att den går och spänner sig och sprätter osv är ju ändå inget i fråga om hjärta och lungor osv om vi pratar infektion att den då inte utifrån det ska anstränga lungor och hjärta, jämfört med riktig lite mera cardio arbete. Så tänker jag därav mitt svar i sammanhanget. Sinnestillståndet eller anspänningen i hästen är ju inte alls samma som riktigt cardio arbete vilket det ju blir betydligt mer om den ska jogga/galoppera/arbeta lite lätt i ridhus jmf med att skrittas även om den skuttar och far till lite under skritt här och där. Spänning, avsaknad av kondis/muskler osv får du ju ta sen utöver oavsett tyvärr..... men jag förstår verkligen att det är drygt och jättetrist! Ring vetten och kolla som sagt, ffa när hon fortfarande har torrhosta och enligt vetten som sagt ska ta det piano med minsta cardio bortsett från skritt. Är ju mkt möjligt att vetten säger att ngn annat går bra utefter att ha undersökt hästen och det du sen redogör för osv :) Men som sagt - jag personligen hade inte ansträngt hästen med annat än skritt såvida det inte var clearat när hon varit så pass att infektionen har behövt vet assistens och medicinering på den grad du redogjort för osv och sen vettens ordination hittills utifrån det. :) Om hon går på lösdrift vet väl vetten om det också i fråga om allmän hållning osv och att den kanske far runt lite där också vad jag fattat det emellanåt osv?
 
@sommarminne Då köper man dubbla uppsättningar så att ett alltid är torrt ;) Jag hoppas du hittar nåt vettigt alternativ, då kan jag kopiera det om nåt år när vi ens kan tänka tanken på ridning...'

@mackan Det är veterinären som godkänt att hon går ut på lösdriften igen. Imorgon tar jag henne till ridhuset i trailern och skrittar, så ringer jag vet på tors eller fredag när jag sett lite mer utveckling. Som det är nu har jag inte så mkt att säga mer än att hon är knäpp i skallen att rida, jag vill ha någon mer dag på mig att se hur hästen känns i ork och ev hosta. Jag tror det gör varken till eller från för henne hälsomässigt. Vi har ändå tappat allting vad gäller form som vi lyckats hålla kvar under den här sista sjukdomen, så det är nog skitsamma om hon så vilar en månad till eller femton. Det är lika motiverande att sätta igång henne oavsett när. Faktiskt är det bara skönt om jag slipper rida fanskapet just nu.

*kl

Blev ingen ridning idag. Hade tänkt ta mig i kragen och antingen köra till ridhuset eller ta tjuren vid hornen. Men jag kände mig så bitter och deprimerad när jag kom till stallet att jag istället friserade manen och åkte till ridhuset och tittade på andras ridning. Det kändes mer utvecklande att bråka med mitt hästskrälle. Dessutom hostade hon några ggr när jag tog in henne i boxen så jag kan ju skylla på det. Planen är att åka till ridhuset imorgon, om jag är mindre deppig. Annars får hon gå och skrota i hagen medan jag sitter och tittar på hästnet och hoppas att jag blir överkörd på väg till jobbet. Doh.

Men hon är iaf fin i manen och trimmad från tussar i öronen. Och benen har börjat svälla av. Alltid nåt :)
 
@stjarnfrugt låter klokt utifrån läget, så hade jag också gjort ang transport till ridhus och några dagar till att utvärdera hur hästen verkar osv.

kl
ang. benskydd så catagos skydd verkar bra vad jag sett av flera i stallet som har och hört tidigare men nu sett på närmre håll. flera i stallet har köpt sina till vrakpriser på Ullared sista månaderna så jag hoppas de finns där även nästa vecka när jag ska dit, för även jag letar efter uppgraderade skydd jmf med de jag har i fråga om lätta att hålla reana samtidigt som bra skydd i sak osv. De verkar fylla sin funktion väldigt bra allt ifrån lätt skötsel vid lite lerig uteridning till dressyrträning på hästar som rids och tävlas i dressyr på olika underlag inkl lite regning /blöt sandutebana emellanåt.
 
Jag har två uppsättningar catago och jag är väldigt nöjd. Lätta att ta på och lätta att rengöra efter ridturen.
 
@sommarminne Kör stenhårt på mina vanliga Eskadronskydd. Är inte så dressyriga men blir inte genomdränkta och har sett flera toppryttare rida med såna på framridningen i Falsterbo, så det är good enough for me:p. Finns både höga och låga bakskydd till.
998221_10200910358833134_3085315_n.jpg
 
Vi kämpar på i geggan och på lördag är det träning igen och det verkar som att vi får åka själva denna gången. De va ett tag sedan så de kan nog va nyttigt!

Satt och lekte lite med förvända fattningar idag och varje gång jag gör de får jag en liten aha över hur bra det är för att få till rakriktningen. Så de ska jag träna på oftare.

Håller på att leta ihjäl mig efter ett par bra dressyrskydd att ha till vardags som gärna får vara vattentäta men jag hittar inte riktigt vad jag söker och det underlättar verkligen inte med häst i storlek x-full... Hittade ett par jättefina som jag mätte längden på och dom passade perfekt på de hållet men jag fick inte igen sista knäppet:banghead::wtf: Så sitter någon på ett kanontips -speak out:D

Jag har Eskadrons modell på de populära Catago-liknande skydden.
Jag tycker mer om dem än Catagos. Eskadrons är lite mer slimmade och mindre klumpiga. De finns ju i fler strl också. Jag hade mina strl full på en elevs jääättehäst med hyfsat grova ben. Min lille speta har dem som mest åtdragna.
De är ju inte helt vattensafe, precis som Catagos, etc.
Men yttersidan släpper inte in vatten. Så blir de blöta blir de det genom att man rider i så mycket väta att det rinner in längs med benen. Då kan innermaterialet bli lite blött, absolut.
Jag har ridit med dem rätt lång tid endast ute. De hann iaf torka nog till nästa dags pass.
Jag TROR de är längre än Catagos. Jag är dock inte säker.
 
@sommarminne Kör stenhårt på mina vanliga Eskadronskydd. Är inte så dressyriga men blir inte genomdränkta och har sett flera toppryttare rida med såna på framridningen i Falsterbo, så det är good enough for me:p. Finns både höga och låga bakskydd till.
998221_10200910358833134_3085315_n.jpg

fast @sommarminne efterlyste ju inte iof vad folk på Falserbo rider med för skydd utan snarare ngt som funkar dagligen dag ut och dag in utifrån frågan dvs i blött väder som torkar däremellan och är lätta att spola av och torkar sen till nästa dag? jag tipsade utifrån det och kommer definitivt kolla på Catago skydden utifrån de förhållandena som jag sett passar utifrån det. Om de inte funkar i storlek på xl hästar bak så är det ju en sak att uppmärksamma i sig men för min del funkar de eftersom jag har fullblodsben även av grövre modellen så Large gjord för bakben funkar fint.
I övrigt är ju även Eskadron ett kanonmärke som är väldigt kvalitet rent allmänt utan överpriser för den skull. Har benskydd från Eskadron som hållt i åratal just utifrån det och gillar dem skarpt.
 
Senast ändrad:
@mackan Sommarminne efterlyste dressyriga vardagsskydd som står bra emot väta. Eskadronskydden är inte dressyriga därav min kommentar angående ryttarna i Falsterbo. Jag har använt mina Eskadronskydd i alla väder och i vatten och tycker att dessa är de överlägset bästa skydden både passformsmässigt, kvalitetsmässigt och när det kommer till motstånd mot vatten.

Känns det svaret bättre?

@sommarminne Om du inte hittar tillräckligt långa framskydd så kolla på de höga bakskydden i en storlek mindre, de är långa:).
 
@mackan Sommarminne efterlyste dressyriga vardagsskydd som står bra emot väta. Eskadronskydden är inte dressyriga därav min kommentar angående ryttarna i Falsterbo. Jag har använt mina Eskadronskydd i alla väder och i vatten och tycker att dessa är de överlägset bästa skydden både passformsmässigt, kvalitetsmässigt och när det kommer till motstånd mot vatten.

Känns det svaret bättre? .

då har jag nog totalt missförstått sammanhanget öht utifrån det jag trodde du redovisade utifrån svar och det jag trodde jag svarade på i sammanhanget. Som sagt Eskadron är ju ett bra märke i sak ;)
 
Kl
Idag har jag klippt pålle igen! Herregudars vad mycket och TÄT päls hon satt redan! :eek: Var i stan och gick in på Jula för att köpa ett par nya skär, kommer hem och öppnar förpackningen - de är redan använda! :rage: Oljiga med småhår! Åh jag blev så jäkla sur! Så jag tog de gamla skären och klippte ändå. Blev dock inte alls så bra som det brukar, för första gången blev hon randig bitvis och jag lyckades inte få bort ränderna. :( Var jättesvårt att ställa in maskinen som det skulle vara. Till slut var iaf hela hon klippt (lyckades klippa mer på huvudet runt öronen) och vi gav oss ut på första uteritten med nya sadeln! :D

Nyklippt!
IMG_20141028_141841_zpspwpacr7j.jpg


:love:
IMG_20141028_144956_zpsm928of0l.jpg


Som synes sadlade jag på tok för långt fram. :sneaky: Jag satt upp och red iväg, hästen kändes knackig och jag kände att hon tog i gjorden. Knepigt tänkte jag... Satt av och sadlade om längre bak - bättre! Insåg dock när jag kom tillbaka till stallet att jag gott kunde sadlat en dm längre bak ändå. :p Inte lätt när man är van hoppsadel!

Hon var himla på tårna och spänd. Men herregud vad mycket lättare det blir att komma åt henne i denna sadel! Jag lät henne galoppera och stod upp, men med de här lädren kunde jag ju hålla om ändå och satan i gatan vilken galopp hon bjöd på! :love: Sen var hon så stört jäkla fin och travade mig nästan ur sadeln... Hon var så otroligt mjuk och följsam, jag satt bara och log! Vi gjorde antagligen en av de allra bästa avbrotten till trav nånsin och hon var så lätt på hjälperna! Och då satt alltså ändå sadeln för långt fram. :angel:

Jag är så glad! :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 148
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 390
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 196
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp