07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blev jättebesviken på mina catagoskydd. Redan efter en användning hade min häst rivit hål i yttermaterialet på insida av bakskydden så att den svarta plasten under syntes. :(
Visst stryker hon sig litegrann när hon har skydd på sig, men inte så farligt tycker jag.

Jag tycker bäst om mina protector luddskydd! På blöta ridbanor använder jag mina vanliga senskydd i plast fram och tillhörande strykkappor bak.
 
Kl
Idag har jag klippt pålle igen! Herregudars vad mycket och TÄT päls hon satt redan! :eek: Var i stan och gick in på Jula för att köpa ett par nya skär, kommer hem och öppnar förpackningen - de är redan använda! :rage: Oljiga med småhår! Åh jag blev så jäkla sur! Så jag tog de gamla skären och klippte ändå. Blev dock inte alls så bra som det brukar, för första gången blev hon randig bitvis och jag lyckades inte få bort ränderna. :( Var jättesvårt att ställa in maskinen som det skulle vara. Till slut var iaf hela hon klippt (lyckades klippa mer på huvudet runt öronen) och vi gav oss ut på första uteritten med nya sadeln! :D

Nyklippt!
IMG_20141028_141841_zpspwpacr7j.jpg


:love:
IMG_20141028_144956_zpsm928of0l.jpg


Som synes sadlade jag på tok för långt fram. :sneaky: Jag satt upp och red iväg, hästen kändes knackig och jag kände att hon tog i gjorden. Knepigt tänkte jag... Satt av och sadlade om längre bak - bättre! Insåg dock när jag kom tillbaka till stallet att jag gott kunde sadlat en dm längre bak ändå. :p Inte lätt när man är van hoppsadel!

Hon var himla på tårna och spänd. Men herregud vad mycket lättare det blir att komma åt henne i denna sadel! Jag lät henne galoppera och stod upp, men med de här lädren kunde jag ju hålla om ändå och satan i gatan vilken galopp hon bjöd på! :love: Sen var hon så stört jäkla fin och travade mig nästan ur sadeln... Hon var så otroligt mjuk och följsam, jag satt bara och log! Vi gjorde antagligen en av de allra bästa avbrotten till trav nånsin och hon var så lätt på hjälperna! Och då satt alltså ändå sadeln för långt fram. :angel:

Jag är så glad! :banana:

Åh, vilken söt en! Den kunde gärna få ingå i min planerade samling.. :P
 
@Maja_Kandi Ett tips med sadeln... kolla var ortspetsen går ner och lägg sadeln med ungefär två fingrars mellanrum från bogbladet och ortspetsen. Där stropparna hamnar vill sadeln ligga och utifrån det får man se om man behöver en rak, svängd eller "sugkoppsgjord" för att hindra att gjorden drar sadeln i fel läge..
Jag brukar använda mig av de riktmärkena iaf, som jag lärt mig av en av landets bästa sadelmakare och utprovare :)

Jag som är van med dressyrsadeln tycker hoppsadeln är svår att sadla med då kåpans kant och ortspetsen är rätt långt ifrån varandra till skillnad från dressyrsadeln. Vanesak ;)
 
@tuaphua jag har precis dom skydden i dagsläget men dom är utslitna och för små tyvärr. annars ett jättebra skydd men de ser så fånigt ut när dom är 5 cm för korta...

@Fiorano ska absolut kolla om dom finnsi XL !

Ja, de var ju lite för korta till hennes. Kanske även till min faktiskt.
Men hittills har jag inte hittat något skydd som är högre faktiskt.

Har för mig att skydden säljs i ponny, cob, full. Men vet att bootsen säljs i S, M, L, XL. Ev kanske XL kan funka på din då om det finns såna mått på skydden med.
 
Jag blev jättebesviken på mina catagoskydd. Redan efter en användning hade min häst rivit hål i yttermaterialet på insida av bakskydden så att den svarta plasten under syntes. :(
.

Har sett ganska många sådana märken på just Catago :(
Själv har jag ett par från Rider by Horse i samma stil, jag älskar dem och tycker de sitter mer slimmat än Catago som jag provat. Men jag hann bara använda dem vid några träningar innan min hängde fast sig i boxen, så jag kan inte uttala mig om slitstyrkan (däremot har @Charlotte1975 likadana skydd och kanske vet bättre?)
Har även lånat ett par från Horse Guard i samma stil och de var helt okej men gled ner lite på min häst.
 
men @Maja_Kandi då får du ju reklamera de sk slipade skären?!
ang. sadeln så ska den inte glida eller behöva flyttas även om det känns jättebra i fråga om skillnad mot tidigare? då ser du ju bara hur bra det kan kännas med en sadel som ligger bätter alternativt du passar i som ryttare bättre än den förra, med minus att sadeln inte ligger där den ska utan då finns det ju en som passar som du ska hitta ytterligare :)
 
Åh vad jag längtar att få åka till stallet!!! Men har drygt en veckas behandling kvar :(

På tal om skydd; jag har vita Catago dressyrskydd och de är super! Köpt till vrakpris i Ullared ;) Använder även Eskadron
 
Åh, hoppas att den veckan går fort @Magica ! Och vet inte om det är bra eller dåligt, men jag tänkte på dig och hur tacksam jag är över att jag ens får vara i stallet hos min skrutt... det är sånt som blir så lätt att ta för givet och som försvinner i irritation över att hästen är småskadad eller att jag är det eller att allt inte funkar som det ska utöver att alla står på sina ben och inte lider.

Vi har i alla fall bara busat i skogen och inte tagit det så seriöst under en vecka, igår var första gången som jag lade på en dressyrsadel och red ett riktigt pass. Och han var så fin, kändes motiverad och mjuk i kroppen och allt var så roligt. Och jag fick inte ont heller.

Och angående skydd så använder jag Catagos och Protectors med ludd. Catagos blir repiga på insidan snabbt men har ändå hållit bra för den pengen (som inte är så mycket när de kommer från Ullared) och Protectors är jag jättenöjd med (förutom att de ser lite sunkiga ut när luddkanterna blir skitiga).
 
men @Maja_Kandi då får du ju reklamera de sk slipade skären?!
ang. sadeln så ska den inte glida eller behöva flyttas även om det känns jättebra i fråga om skillnad mot tidigare? då ser du ju bara hur bra det kan kännas med en sadel som ligger bätter alternativt du passar i som ryttare bättre än den förra, med minus att sadeln inte ligger där den ska utan då finns det ju en som passar som du ska hitta ytterligare :)

Jag ska rida i den imorgon också och sadla rätt från början så får vi se hur det funkar. Hoppas det blir bättre med gjorden, den tog ju i armbågen igår, men sadlar jag rätt kanske det funkar. Annars får jag åka och byta till en annan. Den låg ju bra när jag red träning men då hade jag ju fått hjälp av tränaren samt att jag fått låna säljarens gjord. :p Den gled fram lite grann men inte så farligt. Det märks att det är magen som knuffar fram den. Så var det förut också när hon var så monstruöst fet när syrran hade henne. När magen försvann låg plötsligt sadeln still!

Och min sambo fick uppdraget att åka och fixa NYA skär idag. ;)
 
Blev inget ridhus idag då jag möttes av ett kaosartat vägarbete som blockerade hela vägen till ridhuset. Jag ville inte hamna där med släp och häst så jag körde vidare mot stallet och släppte tanken på att ens börja krångla.
Det var fint väder och jag kunde rida i dagsljus så jag skrittade på longervolten vi har på gården. Inte så inspirerande att gå runt runt runt runt och runt igen, men jag gjorde det bästa av det ändå. Red utan stigbyglar med fokus på min sits och position och gjorde halter och skolor med tankekraft och sitsen. Känner mig väldigt motiverad att komma tillbaka mer till den kroppsmedvetna ridningen vi drillades hårt i på gymnasiet, då min dåvarande tränare kommer hit till klubben. Får man bara skritta kan man ju göra nåt vettigt av det dom dagarna man är i mode för det. Min häst gick dessutom väldigt avpänt och fint :)
Ridpasset kändes jättebra, men tyvärr började min häst hosta efter en halvtimme så vi gick in. Hon hostade även i stallet. Fick ut nåt halvsegt vitt snor. Så det är bara att lägga ner ridningen och ringa till kliniken och diskutera hur vi ska göra. Och jag har en stark känsla för att det kommer bli återbesök, ny behandling och mer vila. Halleluja amen. Jag är verkligen pepp.

Jag känner att jag kan låta henne gå där och skrutta i lösdriften resten av livet. Så får jag budgetera hårt för en ny häst och vänta på att det blir ledigt inne i stallet nån gång. Jag orkar inte ens tro på nåt med henne längre.
 
Idag har vi fint väder här :) Jag och Plutten tog en promenad i skogen. Han ska få ta det lugnt den här veckan för jag blev lite orolig under tävlingen för han snubblade två gånger när medryttaren red. Det är säkert ingenting och jag är antagligen fjantig men eftersom jag inte vill att det ska utvecklas till något så tar vi det lite lugnt. Kan ha varit det bedrövligt tunga och djupa underlaget på framridningen. Så den här veckan blir det ridning rakt på hårt underlag i lugn takt :)
 
Jag är redan asless på att rida ut! Men jag får ju iofs rida i alla gångarter, så jag borde inte klaga. Det tråkiga är att alla våra ridvägar ligger en bra bit bort, så man måste rida samma tråkiga jävla väg igenom bostadsområdet för att komma dit, och ska man rida ordentligt måste man ha tid att vara borta ca 2 timmar. Inte så kul när det blir mörkt tidigt, men råkade få en extra nattjour denna veckan och har nattjoursvecka nästa vecka, så då är jag ju i stallet dagtid varannan dag iaf.

Chatsi är däremot hur nöjd som helst med sin nyvunna frihet från tyglar, ridbanor och mög. Väldigt pigg och busig! Häromdagen körde hon bockrace med mig, och försökte igen igår, men då var jag lite snabbare och hann ta fatt i henne. Kanske dax att börja rida ut med säkerhetsvästen igen, rätt vad det är så lär jag ju flyga om hon ska hålla på sådär.

Fick nästa veträkning på 5800 kr idag. Vad jag däremot inte fått är remissen till rehab. :mad:
Vi började lasra nacken på henne i måndags, och det var tydligen inga problem, hon stod så snällt och sov.
 
Jag ska rida i den imorgon också och sadla rätt från början så får vi se hur det funkar. Hoppas det blir bättre med gjorden, den tog ju i armbågen igår, men sadlar jag rätt kanske det funkar. Annars får jag åka och byta till en annan. Den låg ju bra när jag red träning men då hade jag ju fått hjälp av tränaren samt att jag fått låna säljarens gjord. :p Den gled fram lite grann men inte så farligt. Det märks att det är magen som knuffar fram den. Så var det förut också när hon var så monstruöst fet när syrran hade henne. När magen försvann låg plötsligt sadeln still!

Och min sambo fick uppdraget att åka och fixa NYA skär idag. ;)

Helt klart så om en häst har ett lite knepigare sadelläge (läs svårt sadelläge), så kan gjorden spela stor roll. Problemet tycker jag, med många av de sk. lägesreglerande gjordarna är just att de ofta är och nyper i armbågen dvs de blir för biffiga och stora då man försöker korrigera att hålla sadel stilla på en rygg som inte "vill" att sadeln ligger på en viss plats osv. Om du förstår min ngt kreativa förklaring nu hehe ;)

Min poäng i sammanhanget är att om du letar efter ny sadel, och upplever så otrolig stor skillnad rörelsemässigt på hästen och sitsmässigt för egen del, med en "halvt bra" liggande sadel, så sälj dig inte för snabbt, dvs leta vidare om sadeln inte stannar där den ska i sadelläget! :) För det FINNS sadlar som ligger där de ska, jag skulle vilja säga att de flesta välpassande sadlar gör det, om hästen som sagt inte har ett jättekonstigt sadelläge etablerat och då pratar jag inte om att det behövs +30 tusen kr sadlar eller mer eller av värsting hippa märkena osv ;) :) En välpassande sadel på en normal hästrygg, hamnar precis där den ska ligga utifrån hur hästen och sadeln passar varandra. Dvs även om du sadlar lite för långt fram en dag, så hamnar sadeln rätt i stort när du rört på hästen lite.
Fortsätt leta och sälj dig inte för snabbt som sagt bara för att känslan är typ wow jämfört med tidigare nu, om sadeln inte ligger stilla. Framför allt en sadel som åker fram är INTE en passande sadel, du kommer bara få problem framöver och ffa om den åker fram nu när hästen inte har extrakilon, så grattis om den sen råkar gå upp typ 2 kilo eller mer under betet tex ;)
Visst är det så att det är en dressyrsadel du provar nu och tidigare har du ridit i hoppsadel? Rätta mig om jag har fel?
framför allt en dressyrsadel får ALDRIG åka fram på hästen, då passar den inte, det blir katastrof på sikt med just en dressyrsadel som åker fram för sadelns utformning är sån att den stör hästens bogblad och hela framdelsaktion och förmåga att röra sig under sadel på ett väldigt gravt sätt om den inte ligger där den ska bakom bogbladen.
Kämpa på i letandet är mitt råd !
 
Senast ändrad:
Red över ån häromdagen, försökte ta en bild på tillbakavägen, men pållan blev lite upprörd över att behöva vänta på mig.



Kolla in den snygga rakningen i nacken...

vilka coola bilder och cool häst du har, ni tävlar ju inte Fälttävlan för intet ;)
ang. rakningen i nacken så avstår jag från att kommentera ;) För mig ser det ganska minituöst snyggt ut i jmf med hur min häst är att klippa i nacken, jag brukar få stanna en dm bakom nackstycket etablerat varje år sen 10 år ;) Dessutom är han fux så varje linje syns i detalj för pälsen som är oklippt är mörkt rävröd, och det klippta blir fjordinggult ;)
 
vilka coola bilder och cool häst du har, ni tävlar ju inte Fälttävlan för intet ;)
ang. rakningen i nacken så avstår jag från att kommentera ;) För mig ser det ganska minituöst snyggt ut i jmf med hur min häst är att klippa i nacken, jag brukar få stanna en dm bakom nackstycket etablerat varje år sen 10 år ;) Dessutom är han fux så varje linje syns i detalj för pälsen som är oklippt är mörkt rävröd, och det klippta blir fjordinggult ;)

Visst är hon häftigt! :love:
Hon fick drogas en extra gång för att få till rakningen hos vet. :o
Skyller på att hon aldrig har blivit klippt och blev lite överrumplad när hon fick den där vibrerande väsande apparaten i nacken. :angel: Stötvågsbehandlingen var inga problem, trots att den också låter. Väldigt mycket mer faktiskt.
 
Helt klart så om en häst har ett lite knepigare sadelläge (läs svårt sadelläge), så kan gjorden spela stor roll. Problemet tycker jag, med många av de sk. lägesreglerande gjordarna är just att de ofta är och nyper i armbågen dvs de blir för biffiga och stora då man försöker korrigera att hålla sadel stilla på en rygg som inte "vill" att sadeln ligger på en viss plats osv. Om du förstår min ngt kreativa förklaring nu hehe ;)

Min poäng i sammanhanget är att om du letar efter ny sadel, och upplever så otrolig stor skillnad rörelsemässigt på hästen och sitsmässigt för egen del, med en "halvt bra" liggande sadel, så sälj dig inte för snabbt, dvs leta vidare om sadeln inte stannar där den ska i sadelläget! :) För det FINNS sadlar som ligger där de ska, jag skulle vilja säga att de flesta välpassande sadlar gör det, om hästen som sagt inte har ett jättekonstigt sadelläge etablerat och då pratar jag inte om att det behövs +30 tusen kr sadlar eller mer eller av värsting hippa märkena osv ;) :) En välpassande sadel på en normal hästrygg, hamnar precis där den ska ligga utifrån hur hästen och sadeln passar varandra. Dvs även om du sadlar lite för långt fram en dag, så hamnar sadeln rätt i stort när du rört på hästen lite.
Fortsätt leta och sälj dig inte för snabbt som sagt bara för att känslan är typ wow jämfört med tidigare nu, om sadeln inte ligger stilla. Framför allt en sadel som åker fram är INTE en passande sadel, du kommer bara få problem framöver och ffa om den åker fram nu när hästen inte har extrakilon, så grattis om den sen råkar gå upp typ 2 kilo eller mer under betet tex ;)
Visst är det så att det är en dressyrsadel du provar nu och tidigare har du ridit i hoppsadel? Rätta mig om jag har fel?
framför allt en dressyrsadel får ALDRIG åka fram på hästen, då passar den inte, det blir katastrof på sikt med just en dressyrsadel som åker fram för sadelns utformning är sån att den stör hästens bogblad och hela framdelsaktion och förmåga att röra sig under sadel på ett väldigt gravt sätt om den inte ligger där den ska bakom bogbladen.
Kämpa på i letandet är mitt råd !


Tack för ett utmärkt utförligt informativt inlägg! :bow:

Du har så rätt i allt du skriver! Det är en hoppsadel jag har sen tidigare, en dressyr har vi letat så himla länge. Hon har knepigt sadelläge med lite typisk ponnyrygg, det har varit jättesvårt att hitta nånting alls. Lätt överbyggd och med kulmage som byggs på direkt av ingenting. Prestigen funkar jättebra, och både den och den här nya sadeln fick vi utprovad för ett år sen. Den låg bra även på träningen men gled som sagt fram ett par cm... Hon är långtifrån så fet som hon var när syrran hade henne, men hon har helt klart sommarmage kvar. Den ska vi galoppera bort och ersätta med lite muskler på rätt ställen så vi hittar tillbaka till den fina formen hon hade i vintras. Då kommer sadeln automatiskt ligga mer still. Men jag ska utvärdera gjorden, är inte så nöjd med den riktigt så jag ska nog byta. Den var lite för stel och plastig liksom.

Men om du menar att hon kommer explodera ännu mer i gångarter när vi hittar den perfekta sadeln så kommer jag ju inte kunna rida henne alls. :eek: :p
 
Visst är hon häftigt! :love:
Hon fick drogas en extra gång för att få till rakningen hos vet. :o
Skyller på att hon aldrig har blivit klippt och blev lite överrumplad när hon fick den där vibrerande väsande apparaten i nacken. :angel: Stötvågsbehandlingen var inga problem, trots att den också låter. Väldigt mycket mer faktiskt.

Haha fast drogad - då är det ju fusk ;) Jag kör på dm från nacken så det ser ut som det gör utifrån det hehe ;)
Skämt åsido så är hon jättecool och fors-bilderna osv. Om hon aldrig tidigare blivit klippt osv så är du förlåten att hon blev drogad i samband med att ni passade på på att klippa samtidigt hos veterinär ;) Hade jag också passat på att göra utifrån det. Men som sagt: estetik som att ngt fallerar utifrån din bild utifrån det kan du ju skippa ;)
 
Haha fast drogad - då är det ju fusk ;) Jag kör på dm från nacken så det ser ut som det gör utifrån det hehe ;)
Skämt åsido så är hon jättecool och fors-bilderna osv. Om hon aldrig tidigare blivit klippt osv så är du förlåten att hon blev drogad i samband med att ni passade på på att klippa samtidigt hos veterinär ;) Hade jag också passat på att göra utifrån det. Men som sagt: estetik som att ngt fallerar utifrån din bild utifrån det kan du ju skippa ;)
Hon är fortfarande bara klippt i nacken, för att de skulle kunna ultraljuda där. Resten av kroppen oklippt som vanligt, hon sätter knappt nån päls.
 
@Undret det hoppas jag med! Och på köpet har jag även fått öroninflamation :meh: så det räcker inte med rehaben jag redan får så ska jag behandlas för detta med och ha ont :cry: tycker jääättesynd om mig själv nu :crazy:
Men har fått komma iväg å pussa på Billyhäst. Fick åka dit med en sjuksköterska. :bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 385
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
35 828
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp