07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kirre

Trådstartare
Min hade ådragit sig ett sår och var svullen över kotan idag. Stressad till hoppträningen gjorde jag en snabbtvätt och koll av såret, såg ok ut. Sprang en vända på gårdsplan, såg ok ut så in i transport och iväg. Jag avbröt dock efter halva träningen då hon kändes påverkad av det om än inte halt.

Jag tror hon har eget konto i TDB och såg att jag igår kväll anmälde till två tävlingar nu i november. :p På lör är det KM som vi också är anmälda till men inte via TDB så det missade hon. ;) Får se om det känns ok tills dess.

Är inte så oroad det ska vara något långdraget utan var nog att det var dagsfärskt som gjorde det lite ömt. Framridningen kändes bortsett från detta riktigt bra, känns som de där knapparna vi tryckte på på dressyrlektionen förra veckan gjorde susen. :)
 
@Marvin Du måste vara JÄTTEnoga med att mikrotallriken roterar, samt att ta ut ofta och vika om kudden om det inte snurrar så bra. Framförallt måste du använda vatten att spreja med. Jag använder det mkt mer än som det står i bruksansvisningen... Jag sprejar numera varje gång innan mikron. Jag brände hål i min första HotHorse trots att jag följde rekommendationerna till punkt och pricka. Tackolov fick jag en ny på reklamation, dock inte av tillverkaren som tyckte jag misskött den kan tilläggas, utan av butiken som hade lite kundvänlighet. Numera viker jag om den 2-3 ggr under en uppvärmning, samt sprejar med vatten innan. Ett tips är också att ha bakplåtspapper under, för matrester och fett från mikron är inte vidare bra att få på den i och med att den inte kan tvättas...
 
@Marvin Du måste vara JÄTTEnoga med att mikrotallriken roterar, samt att ta ut ofta och vika om kudden om det inte snurrar så bra. Framförallt måste du använda vatten att spreja med. Jag använder det mkt mer än som det står i bruksansvisningen... Jag sprejar numera varje gång innan mikron. Jag brände hål i min första HotHorse trots att jag följde rekommendationerna till punkt och pricka. Tackolov fick jag en ny på reklamation, dock inte av tillverkaren som tyckte jag misskött den kan tilläggas, utan av butiken som hade lite kundvänlighet. Numera viker jag om den 2-3 ggr under en uppvärmning, samt sprejar med vatten innan. Ett tips är också att ha bakplåtspapper under, för matrester och fett från mikron är inte vidare bra att få på den i och med att den inte kan tvättas...

Man kan ställa in ett glas/en skål vatten bredvid också i micron för att fukta dem.
 
Hur stora mikrovågsugnar har ni?? När jag har pregat in min i den i stallet, är det knappt att det går att stänga. Ingen rotation där inte! Och det går definitivt inte in något glas/kopp.

Jag baddar min med vatten och lägger i en plastpåse för att inte få slabb från mikron på den. Nu brändes det ju hål på plastpåsen...
Får nog vända runt den lite oftare, men jag har ju sällan ro att stå och glo på en mikrougn, då försvinner ju 8 minuter av mitt liv!
 
Hur stora mikrovågsugnar har ni?? När jag har pregat in min i den i stallet, är det knappt att det går att stänga. Ingen rotation där inte! Och det går definitivt inte in något glas/kopp.

Jag baddar min med vatten och lägger i en plastpåse för att inte få slabb från mikron på den. Nu brändes det ju hål på plastpåsen...
Får nog vända runt den lite oftare, men jag har ju sällan ro att stå och glo på en mikrougn, då försvinner ju 8 minuter av mitt liv!

Plastpåse i micron? :o
Klart det brann!
Lägg bara sånt du vågar lägga i vanlig ugn i micron, typ bakplåtspapper..

@stjarnfrugt
Det är vad återförsäljarna brukar rek. :)
 
@Marvin Jag har haft samma problem dvs att mikron är för liten. Därför måste man vända på den själv. Jag ställer den helt enkelt på 3 min, går och gör foderburkar, vänder, ställer den på 3 min, tar fram ryktlåda och sadel eller vad det nu är som kan effektivt göras, vänder, ställer på 2 min och sen tar jag in hästen eller nåt. Har jag gott om tid läser jag en tidning i 8 min.
Det är bökigt. Men det är bökigt med all form av behandling av häst. Däremot tycker jaga tt vetekudden har så mkt bättre effekt än att bara lägga på ett BoT-täcke så därför kan jag stå ut med det.
 
Idag har jag skrapat loss snorkråkor och slem i boxen en 1,5 tim. Kunde aldrig drömma om att det skulle vara så jävligt. Jag skrubbade boxen efter första vändan hon stod inne och kurerade sig från hosta, sedan hann hon gå ute en vecka innan det var tvunget att stå inne igen. Så det var liksom ingen ingrodd skit heller, utan bara jävligt kladdiga och äckliga saker som torkat fast. Som man inte ens ser i första anblicken utan mer när man börjar syna väggarna...
Jag har även svurit över hur fan man kan göra boxar i träplank!? Då är det ändå bara fronten, resten är i sån där gul stallplywood...

Nästa gång ska jag skrubba en gång i veckan. Jag har en känsla av att det inte dröjer så länge. Stallägaren har aldrig haft en så välstädad box...
 
Här blir det ridning i mörker nu när man jobbar hela dagarna. Dressyrträningen i tisdags blev inställd och att prova sadlar är ett elände!
Hur vet man att det blir rätt sadel egentligen? Har provat 4 st alla ligger bra men den ena gillar inte jag eftersom den ger så lite stöd.
När man då provar och rider i olika märke så finns det ju för och nackdelar med alla.:meh:
Nova har ju inte så bra sadelläge, rak rygg, obefintlig manke och en bröstkorg som gör att gjorden gärna drar fram sadeln. Funkar bättre med dessa sadlar jag har hemma nu men hur många ska man gå igenom innan man blir helt nöjd?
Börjar känna mig som en jobbig människa som aldrig blir nöjd!:o
Vill ju hitta den perfekta sadeln till både Nova och mig men kanske svårt att få tag på. Har inte råd att betala mer än 10000:-!
 
@Novalisa Vad är det för sadlar du har hemma? Låter som att din häst har liknande rygg som min.
Det är svårt att hitta rätt sadel men jag hoppas att du gör det :)
 
@stjarnfrugt Du menar nog dessa oranga. Har köpt dem på F-bo och tror de står Exclusive på dem. Har sett dem på Globen också, men ingen annanstans. Väldigt lilka Cartago skydden. Hittar jag dem på Friends Arena i år blir det någon ny färg. (finns i de flesta färger)

När de gäller Cartago skydden tycker jag att de blivit sämre passform nu än tidigare. Jag har 4 st och de 2 senaste är inte lika bra passform, känns som om det blir lite luft under.

På lördag ska jag i väg på träning. Tror de nästan är ett år sen vi var i väg på borta träning. En gammal vän som numera bor i Holland kommer en gång i månaden och håller träning i grannstallet. Men de är inte lätt att få en plats. Kanske har ni sett hennes film på nätet, cirkulerade för någon månad sen.
Önskar att min häst ska bli så där cool en dag och orörd gå över presenningar.
 
@Charlotte1975 Precis dom menade jag. Det är Rider by horse och finns i flera olika utföranden och färger. Jag har vita med svarta kanter, sjukt snygga. Det är Equeen som säljer dom och åker runt på alla mässor i princip. Finns även en butik som heter Quse som har det märket. Men jag brukar kolla på danska hemsidan där alla modeller finns, så kan man ju kontakta nån av butikerna om man vill veta vilka de kan ta hem.
 
@Charlotte1975 Kanske för att du har vettigare saker att göra än mig? ;) Jag snöar in på hästgrejjer och dammsuger sedan hela nätet efter sånt som är intressant, och har dessutom ett superminne för värdelöst vetande och lagrar all info :o

Ang filmen i ditt inlägg så har jag sett den innan nånstans. Jag tycker det är positivt att det finns dom som tränar så :) Jag försökte nyttja liknande saker när min häst fortfarande gick att rida. Red tex i ridhuset när dom byggde cafeterian där, samtidigt som byggmaskiner och snickare var i full gång. Red även på utebanan när lastbilar lossade grus 20 meter bort. Och red pass ute i skitväder. Det är sånt jag hoppas man har igen om man nån gång tar sig iväg på en tävling :)

Däremot kan man inte tro att det var samma häst jag red då, som jag ridit senaste månaderna när vi hoppat kråka i varenda dike och inte kan gå förbi en hästhage utan cirkuskonster...
 
Jag fick tag i veterinären först idag. Nu ska min häst vila helt en vecka till, sedan kan jag rida lite igen för att se om hon hostar fortfarande. Gör hon det blir det ny omgång med medicin, dock sulfa.
 
Förväntar mig inte att någon kan svara men jag är så trött på att älta detta med mig själv att det iaf känns skönt att skriva av sig. Jag känner ju inte de i mitt nya stall så bra heller, att jag vill gnälla mer än nödvändigt där. Min familj förstår ingenting och tycker bara jag är dum i huvudet som ens tänker tanken på en häst till när det alltid går så dåligt för mig med mina hästar så ja, döfött...

Jag har försökt räkna på det ekonomiskt, med de nya förutsättningar jag har vad gäller ny stallhyra där jag bor nu, nuvarande bostadshyra osv. Jag har räknat med värsta scenariot att jag måste stalla in båda hästarna, ifall min nuvarande nu inte kan gå i lösdriften. Köper jag ett sto kan den ev gå i lösdriften istället, men valack är otänkbart då vi inte blandar.
Jag har räknat med stallhyra, foderkostnad, träning, hovslagare, försäkring och en liten extraslant till småsaker. Jag har räknat 1500 kr i foderkostnad, det ligger nog lite väl högt då vi betalar 2 kr/kg i storbal och lite mer i småbalarna och häst nr 2 kommer att vara en ponny. Men det är lika bra att ta till, dessutom äter dom ju nåt tillskott eller nåt kraftfoder utöver höet. Hovslagaren kostar 1500 kr/häst och jag har då satt det som 1500 kr/mån. Träning har jag räknat med 600 kr/häst och månad, då den tränare jag vill rida för inte kommer ens varje månad men är desto dyrare när det väl är. Inte säkert heller att jag får plats med två hästar. Ska jag då rida för nån annan istället vet jag inte vem och hur ofta det kan bli, men det är inget som inte ryms inom 600 kr/mån.
Extraslanten jag satt som en symbol är 500 kr/mån. Det är lågt räknat, men jag brukar ta extrautgifter från sparkonto i vilket fall tex dyrare grejjer som sadlar osv. Sånt man inte behöver så ofta. Men nån ny grimma eller liknande saker borde inte kunna uppgå till mer än 6000 kr/år. Men kanske är det en glädjekalkyl.

Hur som haver. Tar jag i lite i överkant kommer månadskostnaden alltså bli 11000 kr/mån för två hästar inkl ovanstående. Sedan vet jag ju av erfarenhet att veterinär osv tillkommer.
Detta innebär att jag kommer gå +-0 med mina övriga utgifter såsom hyra, bil, räkningar osv. Det känns knapert men man vill ju så gärna få det att gå runt... :(
En annan tråkig sak om det nu måste vara så att båda ska stallas in är stalljourerna. Med mitt schema är jag begränsad i vilka dagar jag kan ta pass i stallet, vilket då även ska fungera med de övriga hästägarnas möjligheter att ta pass på dagar som passar dom. Med två installade hästar blir det i snitt 4 pass per vecka vilket ju då med enkel matematik betyder att jag kommer riskera att behöva ha stalljour i princip så fort jag har en ledig dag. Eller åka flera ggr till stallet = dyrare bilkostnad.

Alla stall i området med ridavstånd till ridhusen har liknande upplägg och hyror så det har mindre betydelse ur den aspekten hur jag väljer att stå. Det finns ett stall utan jourer med privat ridhus en bit bort men då går hyran upp ytterligare så det är inte att tänka på med två hästar.

Alternativet är att leta stall utanför stan. Men då måste man åka transport så fort man ska till ridhus eller rida lektion. Frågan är om man orkar det med två hästar? Och bilkostnaden går upp då med avståndet. Visst kan jag väl leta bostad som ligger strategiskt, men jag måste ju utgå från det jag har nu.

Suck. Hur man än vänder sig är arslet bak :( Men det hade varit jäkligt skönt att ha en häst till att fokusera på, så kan min 07:a gå och skrutta i hagen bäst hon vill. Känns som lättare att stå ut med alla besvikelser om man har nåt vettigt att göra ändå. Jag har dessutom svårt att se att den ponny jag köper kommer att vara mindre lättsam jämfört med den stora. Och så får jag se över tid om 07 ens blir kvar om och när hon är igång. Eller om man köper en ungponny och sedan säljer om nåt år och behåller den nuvarande ifall hon nu tänkte bli ridbar... Jag vet inte, men jag konstaterar att jag hade behövt med delfinansär vilket jag inte har.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Hönstråden II
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp