07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tjosan hejsan! Kan säga att mitt antagande att Barb skulle vara väldigt pigg var helt korrekt:D. Studsig och taggad som tusan var hon. Jag körde då fuskvarianten med byten och utnyttjade allt det där och hon gjorde några riktigt fina byten idag! På slutet galopperade jag runt i rätt fräsch galopp och kunde inte låta bli att prova ett byte ur den. Den gick alldeles utmärkt åt vårt lätta hålla och det var nog det bästa och renaste bytet vi fått till. Åt andra hållet var hon på hjälpen men fick inte med bak. Känns ändå som om vi kommit en bra bit på väg med bytena:).

Imorgon är det PnJ, ska blir såååå kul:D!
 
Tjosan hejsan! Kan säga att mitt antagande att Barb skulle vara väldigt pigg var helt korrekt:D. Studsig och taggad som tusan var hon. Jag körde då fuskvarianten med byten och utnyttjade allt det där och hon gjorde några riktigt fina byten idag! På slutet galopperade jag runt i rätt fräsch galopp och kunde inte låta bli att prova ett byte ur den. Den gick alldeles utmärkt åt vårt lätta hålla och det var nog det bästa och renaste bytet vi fått till. Åt andra hållet var hon på hjälpen men fick inte med bak. Känns ändå som om vi kommit en bra bit på väg med bytena:).

Imorgon är det PnJ, ska blir såååå kul:D!

Här är det någon som är motiverad hör jag. Så kul med bytena!
 
@stjarnfrugt
Vad ambitiöst av dig att dra fram allt det där! Jag hade väl på min höjd orkat dra fram två sockerbitar och en bom. :p Kul att det gick bra, nyttig träning. Det blir väl nåt liknande för oss i fortsättningen.

@Fiorano
Härligt! Hoppas på film från imorrn, lycka till! :)


Kl.
Ponny vilade igår men idag red jag med E. Märkte direkt att det var energi bubblande ur öronen så gramanen åkte på. Tur var det, annars hade vi bråkat. Energi åt alla håll, men ändå kontrollerbar och så himla fin! :love: Red mycket trav, halt, trav som på träningen och det satt i. Blev några riktigt fina halter när jag kom ihåg att sitta riktigt. ;)
Halvvägs tog jag av gramanen och lånade ut den till E vars häst var långt upp i det blå. Ponnyn lika fin hela vägen hem! :love: Jag tror jag valt rätt när jag valde dressyr, det är så kul när det funkar! :)
 
Vi var och tränade dressyr igår för sällan-tränaren. Jag monterade upp min videokamera på stativ för att kunna filma och komma ihåg vad som sagts... :angel:
Lösgörande i form av att först flytta bakdelen litet utåt på volt, och sen svänga det yttre frambenet inåt och sen rida på framåt igen. Skitsvårt tyckte vi båda. Ska prova idag igen, men ska nog värma upp med att flytta bogarna för ytterskänkeln så tror jag att det underlättar i den övningen.

Tränaren tyckte att det gick rättså bra, jag tyckte att hon är alldeles för ostadig i formen och bjudningen. Plus att jag ser på filmen att jag sitter och viftar med fötterna! :rage: Innan har ju hela underskänkeln pendlat, nu var det från fotleden det rörde sig mest.

Har ju ridit lite andra hästar nu, min tränares unghäst och en kompis fullblod. När jag rider dem har jag skänklarna helt stilla, men det GÅR inte på min! Jag har också handen helt stilla när jag rider andra hästar. Slutsats: Jag kan rida, men inte på min egen häst. :banghead:

Ser ju också tydligt på filmen skillnaden i hur hon rör sig under tömkörning (ffa när tränaren tömkör) och när jag sitter på. Hon går tydligt och bromsar i kroppen, och jag antar att det är det som triggar mina skänkelrörelser, som leder till spänning och gör att hästen spänner sig och börjar hacka med huvudet och det drar med mina händer. :( Jag vet inte hur jag ska komma ur det där.

Suddig bild från filmen, i en övergång från arbetstrav till mellanskritt, hon har börjat stoppa in bakbenen rejält i vissa övergångar...
 
Vi var och tränade dressyr igår för sällan-tränaren. Jag monterade upp min videokamera på stativ för att kunna filma och komma ihåg vad som sagts... :angel:
Lösgörande i form av att först flytta bakdelen litet utåt på volt, och sen svänga det yttre frambenet inåt och sen rida på framåt igen. Skitsvårt tyckte vi båda. Ska prova idag igen, men ska nog värma upp med att flytta bogarna för ytterskänkeln så tror jag att det underlättar i den övningen.

Tränaren tyckte att det gick rättså bra, jag tyckte att hon är alldeles för ostadig i formen och bjudningen. Plus att jag ser på filmen att jag sitter och viftar med fötterna! :rage: Innan har ju hela underskänkeln pendlat, nu var det från fotleden det rörde sig mest.

Har ju ridit lite andra hästar nu, min tränares unghäst och en kompis fullblod. När jag rider dem har jag skänklarna helt stilla, men det GÅR inte på min! Jag har också handen helt stilla när jag rider andra hästar. Slutsats: Jag kan rida, men inte på min egen häst. :banghead:

Ser ju också tydligt på filmen skillnaden i hur hon rör sig under tömkörning (ffa när tränaren tömkör) och när jag sitter på. Hon går tydligt och bromsar i kroppen, och jag antar att det är det som triggar mina skänkelrörelser, som leder till spänning och gör att hästen spänner sig och börjar hacka med huvudet och det drar med mina händer. :( Jag vet inte hur jag ska komma ur det där.

Suddig bild från filmen, i en övergång från arbetstrav till mellanskritt, hon har börjat stoppa in bakbenen rejält i vissa övergångar...
Det jag slås av när jag ser din häst på bilder och filmer är att hon liksom alltid har huvud och hals i samma lite halvspända utsträckta läge. Som om hon liksom är trång bakom ganasherna eller något?
Och på din beskrivning later det som om hon inte går fram för skänkeln. Jag vet dock inte vad man gör åt problemet med den utsträckta halsen. Om det ens är något problem? Hon ser ut att ha svårt att liksom korta upp sig, men åh andra sidan så ska man ju våga rida ut halsen men det är ändå något som inte stämmer, halsen känns inte utriden eller vad man ska saga.
Men det later ju ändå som om ni går framåt hela tiden :) Du är så ambitiös och duktig tycker jag. Oj, jag kanske överanalyserar nu, men då kan du bara bortse från det här inlägget.
 
Då är vi hemma från dagens övning! Red fram tillsammans alla som sulle hoppa i samma grupp. De har bara ett ridhus så då blir deltagare indelade i grupper och så kör man gemensam framridning/hoppning och sen håller man sig ur vägen när det hoppas bana. Ett trevligt upplägg tycker jag, varken ryttare eller hästar behöver vara nervösa för att vara ensamma inne i ridhuset. Var i princip bara ridskolebarn i min grupp och måste tillägga att den ridskolan (som blev Årets Ridskola 2014) verkligen har jättefina ridskolehästar och barnen red jättetrevligt! Så kul att se!

Hursom så hoppade Barb super på framhoppningen (två språng på ettan och sen en gång på linjen på hinder två och tre). När jag sen skulle hoppa banan blev jag alldeles för passiv och hade för dålig galopp, så Barb blev osäker och stannade. Men sen red jag lite bättre och vi kom runt banan felfritt. Det märks att jag varit ifrån hoppningen under väldigt många år. Hittar inte flytet i att hoppa bana och sitter och backar in i hinderna och det är för mig ett gigantiskt generalfel! Buuuu My! Nästa helg är det klubbis hemma och då sa jag minsann ha en bättre galopp och rida bättre!
 
Åh vad det såg kul ut att hoppa bana! Stoppet kanske kom för att du hade lite tveksam galopp? Annars tycker jag du hade bättre galopp sen.

Jag har också hoppat idag. Avslutade med en lite snabbare galopp på grusvägen, har en bit som är mjuk o fin. Och så svettig hon blev....har ju inte klippt henne denna vinter.

Red unghästen också, har ju haft planer på att starta någon lättare dressyrklass med henne. Vi har ett (bl a) problem. Jo jag tränar en del på att rida serpentiner i trav och göra avbrott för några skrittsteg på medellinjen eftersom jag har för mig det ingår i något LCprogram. Men hasten är ganska pigg o känslig, nästan lite het och det blir lätt något taktsteg. Blir det inget taktsteg så blir skritten istället seg som sirap. Alltså svårt att få henne ta ut några rejäla skrittsteg. Tips?
Vi gick över till hoppning istället och det flöt på mycket bättre, fick ett par riktigt fina språng.
 
Det jag slås av när jag ser din häst på bilder och filmer är att hon liksom alltid har huvud och hals i samma lite halvspända utsträckta läge. Som om hon liksom är trång bakom ganasherna eller något?
Och på din beskrivning later det som om hon inte går fram för skänkeln. Jag vet dock inte vad man gör åt problemet med den utsträckta halsen. Om det ens är något problem? Hon ser ut att ha svårt att liksom korta upp sig, men åh andra sidan så ska man ju våga rida ut halsen men det är ändå något som inte stämmer, halsen känns inte utriden eller vad man ska saga.
Men det later ju ändå som om ni går framåt hela tiden :) Du är så ambitiös och duktig tycker jag. Oj, jag kanske överanalyserar nu, men då kan du bara bortse från det här inlägget.

Ja, det är det jag menar med att hon stretar. Jag skulle vilja ha henne rundare ibland, men det får jag inte. (ibland kan jag lura henne med gramanen och få henne att slappna av djupare och rundare, men oftast inte). Hennes utgångsläge är ALLTID det här:
:crazy::crazy:
Så det andra läget är en kompromiss från hennes sida. Och då känner jag hela tiden ett motstånd i handen. Jag tänker att det är lättare att rida ut halsen om den är rund och eftergiven från början. Det går ju inte att rida ut en redan rak hals?
Här är hon väl lite rundare:


Hade ett långt och uppgivet samtal med en av mina stallkompisar idag angående hur vi ska göra nu. Vi kör fast titt som tätt och visst det går framåt, men verkligen inte särskilt snabbt eller lätt.

Sen red jag på utebanan, med graman. Provade att bara trava runt på lång tygel, rida lätt bara rakt upp och ner och försöka att inte klämma med skänkeln, och det gick. Men den var inte stilla för det. Jag spänner mig på nåt konstigt sätt runt höfterna. Ska prova i hoppsadeln i nästa vecka. Red en hel del galopp på en jättestor volt där jag ökade och minskade storleken och ökade och minskade tempot. Fick efter en stund en väldigt bra känsla där hon bjöd jättetrevligt på egen hand och jag försökte att bara sitta stilla och följa med. I traven efteråt var hon mjuk och med det där härliga egna drivet framåt som jag saknat.

Blir inte klok på den här hästen.
 
Ja, det är det jag menar med att hon stretar. Jag skulle vilja ha henne rundare ibland, men det får jag inte. (ibland kan jag lura henne med gramanen och få henne att slappna av djupare och rundare, men oftast inte). Hennes utgångsläge är ALLTID det här:
:crazy::crazy:
Så det andra läget är en kompromiss från hennes sida. Och då känner jag hela tiden ett motstånd i handen. Jag tänker att det är lättare att rida ut halsen om den är rund och eftergiven från början. Det går ju inte att rida ut en redan rak hals?
Här är hon väl lite rundare:


Hade ett långt och uppgivet samtal med en av mina stallkompisar idag angående hur vi ska göra nu. Vi kör fast titt som tätt och visst det går framåt, men verkligen inte särskilt snabbt eller lätt.

Sen red jag på utebanan, med graman. Provade att bara trava runt på lång tygel, rida lätt bara rakt upp och ner och försöka att inte klämma med skänkeln, och det gick. Men den var inte stilla för det. Jag spänner mig på nåt konstigt sätt runt höfterna. Ska prova i hoppsadeln i nästa vecka. Red en hel del galopp på en jättestor volt där jag ökade och minskade storleken och ökade och minskade tempot. Fick efter en stund en väldigt bra känsla där hon bjöd jättetrevligt på egen hand och jag försökte att bara sitta stilla och följa med. I traven efteråt var hon mjuk och med det där härliga egna drivet framåt som jag saknat.

Blir inte klok på den här hästen.
Hon verkar svår att rida faktiskt, förstår précis vad du menar med att hon stretar. Nej précis halsen är rak och stel, hon måste bli rundare. Jag hade nog också kört en del med graman, om inte annat för att slippa kämpa med formen varje dag.

Hur blir det om du hoppar studs med henne, så att hon liksom måste runda ryggen ordentligt? Hon borde mjukna då?
 
@sassiball Skrittövergångarna ligger på snett igenom istället för i serpentinerna nu i nya LC1. Jag har också känt litegrann på serpentinerna med övergångar men får byta nu. :)

*kl*
Mer svullen idag (det var inte fotbollsstort igår, gick nog lite snabbt på tangenterna :o ). Idag var hon tjock hela skenan ner dock fortfarande helt oberörd rörelsemässigt sett. Tog en promenix på en halvtimme för att få ner lite svullnad. Hon stirrade ner navkapseln och blåste lite åt den. :p Tokpigg och tyckte att jag drog benen efter mig något oerhört... :meh:
 
Hon verkar svår att rida faktiskt, förstår précis vad du menar med att hon stretar. Nej précis halsen är rak och stel, hon måste bli rundare. Jag hade nog också kört en del med graman, om inte annat för att slippa kämpa med formen varje dag.

Hur blir det om du hoppar studs med henne, så att hon liksom måste runda ryggen ordentligt? Hon borde mjukna då?

Ja, hon är väldigt svår. Inget som man gör på andra hästar funkar på henne. Hon är liksom känslig och okänslig samtidigt. Pigg och framåt, men går inte fram.
Hon blir ännu stretigare när man hoppar, är inte så att hon är trevligare att rida efter att hon har hoppat studs.
 
Ja, hon är väldigt svår. Inget som man gör på andra hästar funkar på henne. Hon är liksom känslig och okänslig samtidigt. Pigg och framåt, men går inte fram.
Hon blir ännu stretigare när man hoppar, är inte så att hon är trevligare att rida efter att hon har hoppat studs.

Man får ju känslan att det är något som stör henne. Vet inte riktigt vad för råd jag ska ge... hur funkar hon om du ex gör skänkelvikning i skritt och sen direkt en galoppfattning efter det? Det brukar funka på mina om de känns lite motsträviga.
 
@sassiball Skrittövergångarna ligger på snett igenom istället för i serpentinerna nu i nya LC1. Jag har också känt litegrann på serpentinerna med övergångar men får byta nu. :)

*kl*
Mer svullen idag (det var inte fotbollsstort igår, gick nog lite snabbt på tangenterna :o ). Idag var hon tjock hela skenan ner dock fortfarande helt oberörd rörelsemässigt sett. Tog en promenix på en halvtimme för att få ner lite svullnad. Hon stirrade ner navkapseln och blåste lite åt den. :p Tokpigg och tyckte att jag drog benen efter mig något oerhört... :meh:
Ok tack för tipset. Är det ett par avbrott eller bara ett avbrott för skritt på snettigenomsträckan?
Borde kanske läsa programmet. Men jag tycker det är så smidigt att se ritterna på youtube och det är ju svårt med nya program för det är knappt någon som lagt upp än.
 
@sassiball Det är ett avbrott med sex skrittsteg på travdiagonalen och en övergång på någon halvcirkel man gör i slutet. I övrigt tror jag bara det var ändrat att man börjar programmet efter uppridning med att vända över ridbanan och därefter serpentiner.
Skrittövergångarna i serpentinerna lär ligga i LC2 hörde jag någon nämna men det kollade jag aldrig.
 
Man får ju känslan att det är något som stör henne. Vet inte riktigt vad för råd jag ska ge... hur funkar hon om du ex gör skänkelvikning i skritt och sen direkt en galoppfattning efter det? Det brukar funka på mina om de känns lite motsträviga.

Hon är ju röntgad utan några fynd utom det i nacken. Oklart hur mycket det stör henne.
 
@Marvin Trixig häst det där... Brukar dina tränare rida henne? Vad tycker dom?

Visst hade hon problem med ryggen innan? Tänker lite att det kanske är ett inlärt beteende att gå och streta, som hon liksom befäst och fortsätter med även om det inte är nåt smärtrelaterat längre. Eller minns jag fel?

*kl

Ett grannstall hade inbrott i helgen och fått sadelkammaren rensad. Så jävla trist. Jag har säkrat upp och tagit hem mina sadlar, vägrar att bli av med nånting. Skulle vara förödande för min ridning och hela denna tränings- och tävlingssäsong att bli av med dressyrsadeln, så jag får helt enkelt stå ut med böket att dra den mellan hem och stall. Tog även hem hoppsadeln, även om jag inte tror nån vill ha en begagnad Bates för 7000 kr så tar dom väl det som blir kvarlämnat när märkesprylarna är borta...
 
Kl
Herrejisses vad det skrivs som vanligt verkar gå bra för de flesta kul läsning !

Reflekterade lite över @Marvin s häst och @sassiball s reflektion och min fundering har varit samma när jag ser din häst Marvin , den kommer helt enkelt inte riktigt på tygeln även när den trimmas , det känns som det helt klart har ngt att göra med ryggrapporterna och fynden i nacken , känner tyvärr några ryttare som har samma problem även om hästarna i sak är friska utöver fynden. De jag känner är dressyrekipage och skillnaden blir ju att de tyvärr inte konkurrerar på tävlingar även om de går MsvB rent tekniskt, just pga formen så att säga.
Tycker det jag ser av din är att den inte kommer igenom över ryggen och upp ur manken, då går det heller inte att rida ut ngn hals i sig i begreppets rätta bemärkelse.

Kl
Kommer rida AerlineH 07:an lite mer regelbundet nu som det ser ut vilket känns kul då kan jag vara lite mer berättigad här i tråden också igen :D
Min tränare har kurs i påsk som jag är redan med på med min egen men tror jag vill vara med dubbelt med AH pållen också :) Har möjlighet att stalla upp den här under kursen och då blir det ju smidigt att rida kurs med bägge .
 
@Marvin angående dina flaxande fötter..... Det har jag med. Men bara på Divan. Stilla skänkel men fotlederna lever ett eget liv. Har bestämt mig för att skita i det. Måste vara något med hennes rörelse.

*kl*
Imorgon blir det kliniken. @tuaphua ska följa med som medhjälpare och moraliskt stöd :D
Red en sväng idag och hon stannade faktiskt inte en enda gång så det var ju bra. Hon har vilat sen i tisdags så det skulle ju kunna tyda på att hon har något som gör ont men försvinner med vila. Väljer att se det positivt. Hursomhelst så får vi svar imorgon.
 
@Jfrelin Jag håller verkligen tummarna för er imorgon :)

*kl

Jag red ut min häst idag, hade sällskap så blev bara skritt och trav. Väldigt skön och okomplicerad tur och tanken var ändå att ge henne nån form av vilodag då hon kändes träig och trött i kroppen igår. Men då det sedan blir vila flera dagar i slutet av veckan pga kiro så ville jag att hon skulle gå nu innan. Imorgon kommer hovslagaren och sedan väntas skitväder så det blir väl att känna på henne i ridhuset och se om segheten gett med sig.

I övrigt försöker jag tygla bitterheten som emellanåt sköljer över mig, angående omöjligheten till att ha en häst till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp