07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Vad skönt att det inte verkar vara nåt allvarligt!

Idag var vi på hoppträning och hästen var jätterolig att rida!

Började med att flytta bogarna i skritt, gjorde några övergångar till trav på volt och började sen trava längs fyrkanten på lång tygel och försökte sitta stilla med fötterna, det gick rätt bra! Petade till henne lite med spöt och smackade och fick henne att trava på ordentligt, helt utan att jag behövde driva, utan kunde rida lätt bara. Kortade upp tyglarna efterhand. Fin i galoppen, red tempoväxlingar där hon riktigt sköt iväg när jag bad henne öka.

Tror nog att dressyrsadlarna ställer till det för oss bägge två. :crazy:
 
Filmsnutt från sista rundan på banan. På det blåa räcket med vattenmatta tänkte jag att jag skulle stötta upp henne med skänkeln för att vi skulle komma nära. Då hoppade hon av istället....
Pendlar mycket med skänkeln precis i igångsättningen och fram mot första hindret, men inte så mycket sen. Till viss del är det nog en ful gammal vana också, och när jag rider mot hinder har jag så mycket i huvudet att jag inte kan tänka på att hålla skänkeln stilla också. Ska be tränarna påminna mig om det!

Men hon hoppar ju klart bättre efter behandling, inga problem att nå fram på distanserna längre!
 
Gjorde veckans sista dressyrpass idag. Imorgon rider jag ut och sedan är det väl vila veckan ut pga kirobesök/vet.genomgång torsdag.

Kändes fin i framridningen, var noga med ridvägarna och att hålla volten i rätt stl. Kändes även fin, rund och framåt i galoppen. Började sedan traggla de där förflyttningarna undan innerskänkel på volt, vilket nu helt plötsligt går mkt bättre att göra för vänster skänkel än höger :confused: Försökte titta i spegel och det jag såg gjorde hon bra, men det kan ju hända att jag även missade många fusksteg. Hade nog inte känts lika lättsamt om hon verkligen tog i alla lika mkt med tanke på att det är vänster hon inte vill kliva över ordentligt med.
Men nu vill hon inte kliva över med höger. Eller ja, hon tänker inte kliva över OCH gå framåt samtidigt. Framdelsvändning går bra men vill man att hon ska gå framåt på volten är det tvärnit och tjura och hon blir som en orm. Fick till nåt steg och sen var jag nöjd.

Skänkelvikningarna gick bra på diagonalen och ut från C/A - långsida i skritt och trav. Men efter långsidan har hon ju i hela sitt liv avskytt att göra och även idag, hon bråkar inte men står emot nåt infernaliskt och jag lyckas inte både få henne åt sidan Och framåt så jag sket i det och red diagonala istället. Det gick bra så länge jag var noga med att inte låta yttersidan dra iväg.

Även om det egentligen inte gick dåligt idag så är jag så jäkla trött på att jag alltid blir stel, spänd och stum i min ridning så fort jag passerat den magiska 3-veckorsgränsen efter träning. Klart som fan att det inte då går lika bra som när jag rider mjukt och följsamt och inte fastnar i handen. Man behöver ju inte vara raketforskare för att inse det, ändå är det så jävla svårt att få till :banghead:

Om 1,5 vecka kommer min tränare hit igen. Skönt. Tyska tränaren kommer nästa onsdag men jag tror inte min häst är tillräckligt återhämtad från kiro för att kunna vara med så jag får se, jobbar ändå. Inte för att jag gnäller när det väl kommer hit tränare, men varför måste det alltid vara samma vecka och sedan ska man vara utan i över en månad varje gång? O_o
 
Jag har fö skickat några filmer till min veterinär inför torsdagens genomgång. Ska bli intressant att höra vad som tycks om den där ojämnheten bak. Hittade en gammal film från innan skadan, med mkt trav på volt, som jämförelse. Och sedan senaste träningen där jag tyckte hon såg illa ut, samt från tävlingen där hon ser bättre ut men ändå visar emellanåt att det är ojämnt.
 
@Marvin
Kul att se dig på en annan häst, såg ut att vara raka motsatsen till Chatsi. ;) Nyttigt! Roligt att se hur mycket ni utvecklats i hoppningen också. :)

@Jfrelin
Vad skönt att det inte verkar vara nåt allvarligt. Ni är snart på G igen!

@stjarnfrugt
Härligt att det verkar lossna bitar för er hela tiden. Det är ni så värda! Förstår att det känns långt mellan med träningar dock... Jag tycker det känns långt med två veckor. :o


Kl
Idag var det dressyrträning! Ponnyn var superfin från start, mjuk och lagom pigg. Sen när man galopperar är hälften förstört för då ska hon bara galoppera hela tiden... :meh: Tränaren var sen (jag red först) så jag hann rida fram i lugn och ro. Knallade först LB:3ans program en gång för hand och sen i skritt uppsuttet, nu kan jag det. ;) Red lite rätt upp med halter också, satt i bra sen sist!

Sen när tränaren kom började vi rätt omgående med program. Red först runt det en gång på halvfart (typ jogging såg jag sen på filmen, när jag tyckte att jag ökade så kom vi upp i en bra arbetsprov :p) och sen en gång till med lite mer go. Vårt problem som vanligt är avbrott och övergångar överlag. Men nu verkar det som att vi upptäckt mitt problem, äntligen! Jag släpper benen direkt efter att jag gett en hjälp så nästa gång jag alls nuddar henne med skänklarna så tar hon det givetvis som framåt. Inte alls konstigt. Bara jag kommer ihåg att hela tiden hålla om så går hon för det första i en riktigt fin form och för det andra så funkar övergångarna. :sneaky: Som vanligt alltså, jag måste slappna av och våga rida på framåt även fast vi ska gå långsammare. Sen har jag bytt sida och blivit för stark i vänster helt plötsligt så nu blir jag låst där istället och hästen blir vänsterställd och går på tre spår. Dööh...

Hade jag bara fått lägga tre volter innan varje nytt moment så hade det ju gått jättebra! Men allt går så fort och väggarna kommer liksom flygande redan innan jag hunnit börja med det jag ska. :p Jag är alltid lite för långt fram i tanken och Queenie är så himla känslig så tänker jag galopp så blir det galopp, även fast det ska vara från ökad- till mellanskritt. :sneaky: Hm. Så vi har verkligen massor att tänka och träna på nu till nästa gång som inte blir förrän om tre-fyra veckor. Vi ska försöka åka iväg minst en gång/vecka ändå och träna själva. :)

Vi fick trots allt till varje moment var för sig riktigt bra, men det gick uselt att få ihop allt. :p En mellantrav längs långsidan var riktigt riktigt fin och hon blir maffig att sitta på när man ökar på galoppen. Men att få tillbaka på rätt plats är desto svårare. :angel: Riktigt fina halter idag vilket vi tragglat som tusan sen sist, kul att det går framåt trots allt. :)
 
@Maja_Kandi Det är sjukt svårt att rida program! Ångrar mig lite att jag ska tävla snart...

Tack! Det har varit väldigt nyttigt att rida lite annat. Insett att på andra hästar fungerar den ridning som jag har lärt mig. Försöker hitta dit även med min egen.

Igår var vi på terräng-inspirerad hoppning, bara studshinder, flera komplex med smalhinder på studs. Red intervall med en bana på 12 hinderkomplex där de flesta var 2 studsar, några 5 studsar på olika höjd. Sen jogging medan nästa red banan och sen red vi den en gång till. Vi hade båda mycket mjölksyra i benen i slutet... Varvade ner med galopp i stretch framåtneråt på volt.

Efter två hoppträningar på raken tänkte jag idag att hon skulle vara lite trött. Nix!
Vi tog en promenad och sen tömkörde jag lite på utebanan. Plöjde lite på banan när hon drog iväg... Brukar låta som en ekorre när jag tömkör men idag skrek jag bara ptrooo! och wooooh! Och :eek: när hon körde en rodeospecial (stretcha ryggen!! ) och lite skrattanfall när hon körde drakdansen igen med svansen rakt upp, jämfota galopp/balanstrav och SNOOORK!!

Lyckades lugna ner henne igen och kunde tömköra på volten i låg och rund form. Sen när man har slutat är hon lika cool som alltid och står lös bredvid medan jag lindar upp tömmar, byter skor osv. Knasfia! :love:

I morgon blir det tur till Växjö för sadelprovning. Laddar upp med att titta på sadelutprovarvideos och ridfilmer med Ingrid Klimke! :love:
(jag älskar att vara ledig!).
 
@Marvin Håller med dig, man skulle kunna vara ledigt alltid så man hade tid med det som är viktigt :o Hoppas på ett utlåtande från sadelprovningen imorgon :)

@Maja_Kandi Ja varannan vecka träning var ju minimum förr, missade jag en pga jobbet var jag alltid tvungen att lägga in en extraträning för en annan tränare så att det iaf blev var 3e vecka. Nu får man vara glad om man lyckas få in det var 5-6e :crazy: Detta är katastrof...

Du kommer snart på det där med program. Jag tycker det går ganska snabbt framåt bara man börjar, är stor skillnad på min programridning nu jämfört med bara då jag började nosa på det igen i mitten av januari. Jag lägger upp det så att jag bryter ner det i delar och ser till att jag har en plan för varje del som jag tänker halvhögt för mig själv när jag rider, tex "innan ökad skritt, böj i hörnet, ställ till höger på diagonalen", eller "innan avbrottet skänkel om, rör på fingrarna". Sedan kan man sätta ihop det i helhet. Det brukar dock ta några pass innan helheten fungerar. Sen kommer ju dock svårigheten att få till det på tävling, det tänkte jag ägna det här året åt...
 
@stjarnfrugt
Just det där med, "skänkel om och rör på fingrarna" innan varje avbrott/tempoväxling eller vad det nu är... Jag blir lätt sådär "aaaahhhhh de går för fort! Stopp!" också fastnar jag med stum hand och benen rätt ut, hästen kör såklart upp näsan och tappar allt vad form heter varpå det blir studsigt och jag plötsligt lägger om benen, vilket hästen såklart tar som "FRAMÅT" och då blir det galopp och pannkaka. Nu när jag äntligen fattat vad jag gör för fel hoppas jag att jag lyckas bli bättre. :p

Tränaren var noga med att visa mig skillnad i arbetsform vilket var väldigt nyttigt. Hittills har vi ju jobbat med att få fram näsan och sträcka ut halsen så jag rider gärna kvar där i den lite lägre rundare formen. Men nu är pålle så pass stark i den lägre formen att vi kan börja rida en hel träning i tävlingsform (såklart med pauser). Och då ska ju halsen upp och hästen lite mer ihop. Vilket inte Maja är van vid och då blir det svårt, för mycket power, Maja bromsar också var vi tillbaka på pannkaka igen. :p Nu är det dags att göra våfflor så jag får se till att ändra smeten lite... ;)
 
Just nu är det inte så kul här!:(
Nova är halt igen. Trodde ju hon hade fått sömstick eller något eftersom hon blev halt efter skoning. Hovslagaren var ju ute och tog av skon men kunde inte hitta något. Aningen varm på hoven insidan höger bak. Hon vilade ett par dagar och sedan märktes inget. Började rida henne och kändes inte konstig. Efter en vecka började hon markera igen och har lite svårt på morgonen när man tar ut henne. Kontaktade veterinär som tyckte att hovslagaren skulle komma ut och ta av skor och kolla henne igen, fortfarande något varm på höger bak. Så nu går hon utan skor bak och ska avvakta över helgen, blir hon inte bättre får jag boka klinik besök och röntga.
Hon reagerar inte något när hovslagaren kollar med visitertång, hur han än trycker. Hon har ingen feber, är inte svullen i några ben och ömmar inte någonstans när jag känner igenom henne. Har klämt igenom hela hästen, alla ben , rygg, rumpa, nacke och finns inget!
Nu håller jag bara tummarna att det blir bättre över helgen annars får vi åka och utreda henne!:(

Jag var ju i Göteborg och passade på att handla en del nytt, tyvärr har jag ju inte kunnat använda sakerna.
 
Även jag har dressyrtränat. I stort så känns det bättre och bättre. Igår var hon lite matt men kämpar på. Blir lite tjurig emellanåt men det går över betydligt snabbare. Red igenom programmet, kändes ok. Tre veckor kvar att öva.
Hade en kompis som filmade lite, blev lite knas pga ljuset så blev mörkt och suddigt och det är oklippt so be nice. :p

 
@cirkus Vilket sammanträffande! De berättade att de hade en annan patient tidigare på dagen med samma diagnos och att den inte är helt ovanlig och dessutom med bra prognos. Du får gärna skriva och berätta hur det går med den:).

Det har gått bra! Jag fick precis ett SMS från dom.
Den opererades idag, de tog bort trasigt brosk. Två veckors boxvila och prognosen är god. Så himla skönt.

Sen är ju frågan hur man rider en häst som sliter på sina bakknän som deras har gjort?
Jag är inne på att rida mycket på bärighet och ingenting på skjutkraft - den här hästen har bra tryck bakifrån, men jag uppfattar det som att den inte är bärig och mest skjuter.
 
Ok @Kirre here goes... ;) Jag tycker det är för mycket mellanmjölksland o att du lägger henne i en bekvämlighetstrav som är bekväm för dig men som innebär att hon inte arbetar på tillräckligt. För mycket breddade händer och för lite loss o genomsläpplig. Å hur tar man sig då dit? Ja många vägar bär till Rom och jag tror du måste aktivera din dam mycket mer, t ex på volten vända in framdelen o flytta sidledes tills hon VERKLIGEN går fram för skänkeln, dvs när du släpper ut henne på spåret så ska du kunna öka o minska med sätet. Rida fram traven lite mer o kräva att hon verkligen trampar på under sig. Kanske även rida med tagen bakdel på volt o längs långsidan och sedan tvärtom med bogen in osv osv. Men vad du än gör för rörelser så ska du kräva mer aktivitet. Du kan även låtsas att du ska göra övergång till skritt, verkligen RIDA in i övergången men i sista sekund ändra dig o rida på framåt istället tills hon verkligen är med o lyssnar på dig. Får en känsla av att hon är lite avknäppt o bara travar runt.

Positivt är att du inte stör henne, får du ihop händerna så har du en bra position, lyft blicken lite så blir det ännu bättre. Och ni är ju på rätt väg men tror du måste ställa högre krav o rida kortare pass hellre men med kvalitet.:)
 
@Novali01 Tack för input! Jag har typ precis lärt mig att kunna sitta ner i den där traven så mycket riktigt har jag svååårt när det blir mer trav. I korta sekvenser testar vi iaf.
Det mesta du nämner gjorde vi faktiskt igår så det är ju bra att tankarna och planen är som dina inputs. Sen ÄR hon en bekväm dam som man får "sparka" lite på för att få att komma igång och jag är verkligen ingen dressyrryttare så jag har svårt att få ihop alla delarna. Tycker dock att vi kommit en bra bit på väg på de ändå få träningar vi gjort, började i slutet av nov.
Här är när vi red start-ft i maj 2013 innan honskadade sig.
 
Jaha... here we go again.

Vetcheck idag. Har försökt tänka positivt och att ojämnheten osv bara är en styrkegrej men så var det givetvis icket. Stum i SI-leder speciellt vänster sida. Ländrygg stum och dragen till vänster. Även oförklarliga muskelgropar framtill ungefär i höjd med sadelns ortspetsar men dock ej på samma ställe båda sidor utan lite diagonalt isär (som jag påpekat tidigare i höstas här i tråden). Genomgång av sadeln men groparna kan inte direkt härledas till sadeln så vi får helt enkelt se om de förändras när vi fått ordning på resten. Hon verkar iaf inte ha ont av dem.

Så, SI-led och ländrygg är manipulerat idag. Återbesök om 3v och då ska vi ta oss an bröstrygg, revben och nacke. Nu vila 3 dagar, sedan ridning skritt 80% och trav 20% på fyrkantspår, rakt fram och ev 20m volter i slutet av passen tills återbesök.

:(:rage::wtf::yuck::banghead::mad::devil::cry::grin::down::meh:

JAG ÄR SÅ JÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄVLA LESS!!!!!!!

Nog för att jag inte hade väntat mig så mkt annat än att hon satt fast nånstans, men jag är så jävla osugen på att rehabrida henne nu i 3 veckor och sedan Kanske får börja galoppera därefter. Hur länge då? Kanske 3v till på rakt spår? Sen då? När ska man få börja göra nånting som är vettigt, roligt och inspirerande? När man passerat till andra sidan? När jag gått i pension? Kanske i 40-års åldern?

Hejdå tävlingsplaner. Hejdå det-börjar-gå-åt-rätt-håll. Hejdå äntligen-slippa-rehabilitera. Hejdå hästägarliv, snart, kanske?

Excuse me for saying this - men kan inte den här hästen snart bryta benet ordentligt så att jag får slippa rehabba henne? Kanske kan jag snart få bli överkörd av ett tåg? Bara nånting händer så att en förändring sker. Och helst då nåt tillräckligt så att jag lägger ner det här med häst. Eller hela livet liksom på en gång? Det hade ju varit det mest praktiska, så kanske motgångarna fick ett mkt enkelt och naturligt slut nån gång?
 
Även jag har dressyrtränat. I stort så känns det bättre och bättre. Igår var hon lite matt men kämpar på. Blir lite tjurig emellanåt men det går över betydligt snabbare. Red igenom programmet, kändes ok. Tre veckor kvar att öva.
Hade en kompis som filmade lite, blev lite knas pga ljuset så blev mörkt och suddigt och det är oklippt so be nice. :p

Ser mjukt o trevligt ut. Liiite mörkt kanske haha.
 
Jaha... here we go again.

Vetcheck idag. Har försökt tänka positivt och att ojämnheten osv bara är en styrkegrej men så var det givetvis icket. Stum i SI-leder speciellt vänster sida. Ländrygg stum och dragen till vänster. Även oförklarliga muskelgropar framtill ungefär i höjd med sadelns ortspetsar men dock ej på samma ställe båda sidor utan lite diagonalt isär (som jag påpekat tidigare i höstas här i tråden). Genomgång av sadeln men groparna kan inte direkt härledas till sadeln så vi får helt enkelt se om de förändras när vi fått ordning på resten. Hon verkar iaf inte ha ont av dem.

Så, SI-led och ländrygg är manipulerat idag. Återbesök om 3v och då ska vi ta oss an bröstrygg, revben och nacke. Nu vila 3 dagar, sedan ridning skritt 80% och trav 20% på fyrkantspår, rakt fram och ev 20m volter i slutet av passen tills återbesök.

:(:rage::wtf::yuck::banghead::mad::devil::cry::grin::down::meh:

JAG ÄR SÅ JÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄVLA LESS!!!!!!!

Nog för att jag inte hade väntat mig så mkt annat än att hon satt fast nånstans, men jag är så jävla osugen på att rehabrida henne nu i 3 veckor och sedan Kanske får börja galoppera därefter. Hur länge då? Kanske 3v till på rakt spår? Sen då? När ska man få börja göra nånting som är vettigt, roligt och inspirerande? När man passerat till andra sidan? När jag gått i pension? Kanske i 40-års åldern?

Hejdå tävlingsplaner. Hejdå det-börjar-gå-åt-rätt-håll. Hejdå äntligen-slippa-rehabilitera. Hejdå hästägarliv, snart, kanske?

Excuse me for saying this - men kan inte den här hästen snart bryta benet ordentligt så att jag får slippa rehabba henne? Kanske kan jag snart få bli överkörd av ett tåg? Bara nånting händer så att en förändring sker. Och helst då nåt tillräckligt så att jag lägger ner det här med häst. Eller hela livet liksom på en gång? Det hade ju varit det mest praktiska, så kanske motgångarna fick ett mkt enkelt och naturligt slut nån gång?
Ojojoj, om du bara visste vad man hinner med i 40-årsåldern.

Nej men skämt åsido, ush så tråkigt. Du som verkligen ligger i startgropen och bara vill iväg. Men försök tänka att det är bara tre veckor, sen efter det kanske ni kan börja träna igen ? :)
 
@sassiball Ja, jag har försökt tänka det. Likväl som jag försökte tänka hela förra året att "det är inte så farligt". Det har hjälp mig ungefär 0,0 procent.
Det finns ingenting som talar för att detta bara bli en treveckorshistoria. Snarare tvärtom. Jag har varit med förr. Det är alltså tre veckor till återbesöket, sedan är det ju aldrig så att man knäcker till nåt mer och sedan är hästen fit for fight. Har aldrig hänt. Då ska ju det också rehabbas... det vet jag mkt väl. Jag räknar med 2 mån, då har jag iaf en mer realistisk ide. Förmodligen kan jag väl glömma allt vad tävling heter förrän tidigast juni. Så det är ju tur att jag bor i det här jävla u-landet där det ändå inte går att göra nånting hästmässigt vettigt ändå. Så kan jag ju under tiden intala mig att det är så jävla spännande att rida i skogen. Eller inte rida alls för all del.
 
@sassiball Ja och jag blir varje gång så jävla trött på att jag inte bara kan ta det med en axelryckning. Utan det slår omkull hela min tillvaro, varje gång, trots vanan jag numera har av detta. Jag blir aldrig tillräckligt van för att inte bry mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp