07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Kirre men det är väl givet att ni inte får topp procent direkt ? Det har ju gått jättefint ändå utifrån förutsättningarna ni haft ?!

Jag har ju läst det du skrivit i denna tråd och du har haft motivationsvacka sen länge, inte gjort ngt, tvekar , svackar osv allmänt ?

Självklart då kan du inte förvänta dig resultat deluxe när du tar ett ryck att tävla ?

Tycker det var helt resonabla resultat utifrån omständigheterna och hur du känt enligt redovisning senaste halvåret ! Din häst är ju jättefin som allroundhäst vad jag sett du visat och redovisat och jättebussig / väl grundutbildad . Mer kan du ju inte önska av henne utifrån omständigheterna och dig själv i läget ?
:)
 
@mackan Nja, motivationssvacka, absolut men inte gjort något? Vi har tränat regelbundet sen i typ okt/nov och hela vintern. Sen pratar jag inte om att få några topprocent utan procent i enlighet med känslan och utvecklingen, utifrån våra förutsättningar. Men när känslan och även kommentaren av den som sett mig mest sa att det var det stabilaste jag gjort så klart att det känns snöpligt att få ganska många procentenheter lägre än förra gången och faktiskt inte ens godkänt om man ska vara hård. Det var ju inte så att jag förväntade mig att vinna direkt på 70%+ utan mer i läge med förra resultatet.

Men jag vet att dressyr är som det är så jag får vara nöjd med att känslan var den bästa hittills.
 
@Charlotte1975 Jag förstår dig helt och fullt i känslan att vara less. Jag är URLESS på min häst, trots att hon är en jäkligt trevlig och lättsam häst bara hon slipper ha överskottsenergi. Jag behöver aldrig oroa mig för sadeltvång, fobier, eller annat skit. Jag kan rida ut vart jag vill utan att tänka på att jag kan möta bilar, mopeder, tung trafik etc. Det enda jag får passa mig för på henne är att låta henne odla överskottsenergi som sagt.
Att du inte lessnat tidigare i den situation du haft med din häst under åren, förvånar mig faktiskt mer än att du känner såhär nu :o
Men är det verkligen ett föl du vill ha? Om du vill ha en häst att rida så undersök möjligheten att ge bort/sälja som avelssto och köp en ridbar häst åt dig själv nu istället.

*kl

Min häst var ikväll varm i hoven som hade tappskon igår, men skon har hållits i läge. Hon var även varm diagonalt fram. Dock såg hon inte halt ut när en stallkompis sprang med henne på vägen, så jag hoppas på det bästa att det bara är vanlig värme dom kan ha ibland. Hovslagaren kommer imorgonbitti i vilket fall, och jag kan ändå inte göra nåt åt saken innan det så hon fick gå ut i hagen i väntan på morgondagen. Jag orkar framförallt inte bli hysterisk. Sitter hoven kvar imorgon är det ju en bonus, har den trillat av får jag äntligen börja leta ny häst på allvar. Exakt så känner jag :o
 
@Kirre Förstår känslan men som sagt, detta är nackdelen med bedömningssporten dressyr. Jag tycker att du istället lägger resultatet åt sidan, och tänker att om känslan nu infinner sig såhär bra på tävlingsbanan, så är det bara en tidsfråga innan det blir en rutin för er :) Det är inte alltid man får till det bra i ett program, och den känslan kan ingen ta ifrån dig. Inte ens domaren :)
 
Jag är inte less ännu, men lite ledsen. C har dragit på sig någon sorts lättare förkylning. Hostar lite när man sätter igång, men det tycker jag kan vara ok, idag var tyvärr andningen rosslig också. Inte alls kul! Lite genomskinligt eller lätt vitt snor är det också ibland (till och från). Halvtjockt. Men han är pigg och glad och har ingen feber. Det var inte så här det skulle vara och ha häst ju (men uppenbarligen precis så här, det är alltid något). Själv har jag ju också dragit på mig en infektion av den elaka sorten och ska smälla i mig 60 antibiotikapiller på 10 dagar, så vi får ta det lugnt båda två. På ett sätt skönt att det kom samtidigt. Om jag nu ska tänka positivt. :turd: (inte chokladglass)
 
@mackan Nja, motivationssvacka, absolut men inte gjort något? Vi har tränat regelbundet sen i typ okt/nov och hela vintern. Sen pratar jag inte om att få några topprocent utan procent i enlighet med känslan och utvecklingen, utifrån våra förutsättningar. Men när känslan och även kommentaren av den som sett mig mest sa att det var det stabilaste jag gjort så klart att det känns snöpligt att få ganska många procentenheter lägre än förra gången och faktiskt inte ens godkänt om man ska vara hård. Det var ju inte så att jag förväntade mig att vinna direkt på 70%+ utan mer i läge med förra resultatet.

Men jag vet att dressyr är som det är så jag får vara nöjd med att känslan var den bästa hittills.

Kanske missförstått men du skrev några inlägg att du inte hade ngn motivation öht osv /hästen mest gått på lågvarv under vintern pga det osv ?

Ja dressyr om du satsar på det är det en annan sak totalt så dina procent är mkt rimliga när du inte öht varit ute och tävlat och ffa inte satsat på dressyr öht . :)
 
Senast ändrad:
@Kirre Förstår känslan men som sagt, detta är nackdelen med bedömningssporten dressyr. Jag tycker att du istället lägger resultatet åt sidan, och tänker att om känslan nu infinner sig såhär bra på tävlingsbanan, så är det bara en tidsfråga innan det blir en rutin för er :) Det är inte alltid man får till det bra i ett program, och den känslan kan ingen ta ifrån dig. Inte ens domaren :)


Nej verkligen ingen kan ta ifrån en känslan och det är ju det man måste utgå från . Ingen domare kan ju inse vad som är sämre /bättre utifrån ekipaget utan dömer det de ser där och då . Skalan påverkas ju även utifrån startfältet rent realistiskt .

Därför som du säger viktigt att ryttaren är nöjd utifrån egen vetskap / känsla enligt omständigheter/ förutsättning .
 
@mackan Nu pratar jag om dagens resultat, inte mina resultat överlag de gånger jag tävlat. Det är enbart dagens resultat jag kände var missvisande för dagens prestation, övriga har jag absolut inget att säga om. Jag är mycket väl medveten om att det finns mycket kvar innan vi är något dressyrämne att tala om men det innebär ju inte att man inte ska få poäng som är representativa för prestationen oavsett vad jag gjort innan, hur mycket/lite jag tränat eller hur omotiverad jag varit, det vet ju domaren inget om.
Jag är som sagt också fullt medveten om att dressyr är en bedömningssport men det måste ju ändå vara ok att få tjura lite när man känner sig felbedömd och inte bara svälja och rycka på axlarna? Vilket jag fö nu har gjort och minns känslan och börjar gilla det jag ser på filmerna mer och mer.

Finns nog olika definitioner på lågvarv så kan säkert ha blivit en misstolkning. :) Var väl två -tre veckor över jul som vi bara joggade i skogen och med fler vilopass än jag brukar ge henne. Men dressyrtränat har vi gjort regelbundet men hoppade över en träning där runt nyår. I övrigt så ja, omotiverat, men ridit har jag gjort hela tiden ändå (annars skulle jag ju aldrig kunna hitta någon motivation heller om hästen "förfaller") med någon mer vilodag när jag behövt det men övriga pass i normal längd och tempo som vi brukar och fler dressyrinriktade pass på banan än tidigare.
 
@Kirre jag hade nog tagit fasta på ngra inlägg du skrev att du öht inte var motiverad och inte ville ha häst osv . Går ju bara på det folk skriver och vet ju inget annat så utifrån det tyckte jag som sagt dina poäng och att du inte ridit/ satsat på dressyr osv var helt ok i sammanhanget .

Bedömningssporter är ju som sagt det och beror både på domare och startfält vart man hamnar .

Det viktigaste är ju att du själv upplever framgång och känner skillnad :)
 
@mackan Jag funderar fortfarande på om jag vill ha häst. :p Men det innebär inte att jag står på backen och funderar. ;) Tycker ändå att jag rapporterat när jag tränat också, inte bara att jag är omotiverad.

Och det är som sagt enbart dagens resultat jag "beklagar" mig över och med det beklagandet inte menat att jag tycker jag skulle haft 70%+ för det tycker jag verkligen inte.
 
@Amanda_F Välkommen in i förkylningsklubben. Låter som om Caspian fått samma skräp som mina:(. Efter en massa googlande på förkylning och häst bör vara frisk inom 10-12 dagar av en normal förkylning. Råden verkar vara att fortsätta skritta så länge hästen inte har feber så att hästen kan få upp slem. Har också fått en massa tips på anis och timjavavkok också som många tycker ha hjälpt. Nu har jag inte gjort det utan fått tag i vanligt slemlösande som jag gett istället.
 
@Amanda_F Välkommen in i förkylningsklubben. Låter som om Caspian fått samma skräp som mina:(. Efter en massa googlande på förkylning och häst bör vara frisk inom 10-12 dagar av en normal förkylning. Råden verkar vara att fortsätta skritta så länge hästen inte har feber så att hästen kan få upp slem. Har också fått en massa tips på anis och timjavavkok också som många tycker ha hjälpt. Nu har jag inte gjort det utan fått tag i vanligt slemlösande som jag gett istället.
Det jag funderar på är om jag ska ringa vet om slemlösande eller inte. Tror jag avvaktar de här dagarna när jag ändå inte hinner/orkar rida ordentligt (jobb-boom) och se hur mkt bättre han blivit. Det har ju aldrig varit något hostande för utom lite i början av passen... Det skulle ju vara smidigt med slemlösande men å andra sidan så om det inte behövs så är det ju skönt att slippa behandla också.
 
Ang förkylning/hosta så är det ju bara bra att röra på dom i lätt motion så att dom kan hosta ur sig. Annars är det ju en större risk att det ligger kvar och gror en massa skit som verkligen blir nåt...
Min häst hostade några ggr idag på framridningen, men jag ser det som nåt enstaka. Hon var inte snorig, har ingen temp och var pigg som attan. Så jag gör ingen större affär av det där just nu trots att det gått epidemi i hosta och förkylning här. Tur ingen hörde det, för folk är så jäkla hysteriska just nu...

Hovslagaren kom förbi imorse och tyckte att hoven såg bra ut. Dessutom var den inte varm idag utan gårdagens värme var helt enkelt bara sånt dom brukar ha utan att det är nåt :)

Gick fö väldigt bra på träningen idag :) Inte för att min häst gick som en miljon, utan för att vi verkligen fick igenom saker och att jag fick många verktyg att jobba vidare med. Råkade dessutom lite oplanerat få besök av en stallkompis, så fick med det mesta på film. Det lilla jag hunnit se nu på jobbet ser faktiskt oväntat trevligt ut. Det är verkligen tydligt hur mkt bättre hon rör sig nu jämfört med i februari! Min häst ser dessutom mindre tjock ut uppifrån läktar-perspektiv jämfört med från marken :angel:
Verkligen tur att det blev filmat idag, det var så mkt prat och feedback som jag aldrig skulle ha en chans att komma ihåg annars. Det enda tråkiga är att det nu dröjer 4 MÅNADER innan tränaren kommer tillbaka nästa gång :cry::crazy:

Passade även på att diskutera tandklapprandet, och min tränare att att det inte var nåt att bry sig om. Känns skönt, då kan jag lägga den oron på hyllan och istället koncentrera mig på ridningen :)
 
Har provat helgens lånehäst idag. Hmm, det var svajigt och ostadigt men om jag kortar tyglarna och själv rider bättre så kanske vi åtminstone kommer över 60%... Ska rida henne på fredag också som sista genrep:).
10917284_10205485005836450_5999026914867339116_n.jpg
 
@Charlotte1975 Walle är superfin verkligen!!:love:

Tack. Han ska tydligen vara supersnäll och röra sig riktigt bra enligt hon som äger honom. Hoppas få sen honom i F-bo i sommar.

Pratade med en veterinär på kliniken i dag gällande min damp häst. Min vanliga veterinär har blivit sparkad i ansiktet, tydligen ordentligt. Ambulanshelikopter till sjukhuset, men hade tydligen ordentligt tur. I vilket fall som helst kommer han inte vara på plats nästa vecka när vi ska på återbesök. Hoppas kunna få @Fiorano vet. då i stället. Anyway, förklarade mitt problem att vi inte kommer upp på hästen. Har nu fått Plegecil gel utskrivet som vi ska testa att ge innan ridning. Kan ju inte bli sämre.:p Tänkte att jag kanske vågar ta henne några varv på lina om hon fått detta och att hon inte springer som en galning då. Vi får se, gör ett försök i morgon. Inte lika uppgiven som i går. Blev så satans "besviken" när jag kom hem efter semester och får höra att hästen varit ett monster.
 
@Fiorano Tycker det är himla modigt av dig att tävla på lånehäst :)

@Charlotte1975 Jag har aldrig gett pleg själv, men jag vet att vissa kan snedtända på det. Men vet kanske har rek hur du ska ge det? Har för mig att det har att göra med att det inte få ges i fel sinnestillstånd hos hästen etc för då blir dom ännu jäkligare än innan.
Hoppas i vilket fall att det löser ert problem tills ni är igång :)

@Novali01 Ja, för stunden är hon förlåten för sista tidens eländen. Nu hoppas jag att hon håller tillräckligt länge så jag hunnit glömma bort hur less jag är på henne :angel:
Tom min tränare frågade idag om hon hållit sig frisk sedan... lördag :grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp