07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano grymt bra jobbat:love:

Dagens väder är verkligen de värsta jag varit med om ur många aspekt. De va läskigt att köra släpet för de blåste så de riktigt svajade tag när vi va ute på dom större vägarna:eek:. Va väldigt stolt över pollen som ändå va lugn och stillsam idag:banana:.
 
@sommarminne
Det dåliga vädret syns inte på filmen och härlig musik du hade att rida till :)

Du tjänar mycket poäng på att du får till noggranna vägar och din häst är väldigt lydig :)
Jag tycker det är väldigt smygigt , trippigt från vad jag ser även att ni är så prydliga och trevliga . Våga släppa fram hästen mera så den kan jobba genom kroppen och igenom rörelserna så kommer ni få bättre poäng garanterat :) Jag känner igen mig lite själv i dig när jag ser din ridning ibland när du visar . vi är nog lite lika i det att vi vill sitta så stilla och prydligt med hästen på plats osv , men det som behövs är lite att inte bromsa med sätet utan våga följa med mera så hästen verkligen får utrymme och kan arbeta och uttrycka sig .
 
@sommarminne Tack, är så sjukt glad över att kommit över 70-strecket:D. Tycker ritten ser prydlig ut, men jag förstår inte varför du envisas med att rodda runt jättehästen på kort bana? Måste väl finnas lite LA3 även i era krokar?
 
Blev lite fotad på framridningen idag!

11167962_10205610804621341_7797870508067113233_n.jpg


11233179_10205610804821346_37857181421058281_n.jpg


10982360_10205610806021376_5655843476152138839_n.jpg


10474609_10205610806941399_2355890955876559407_n.jpg


11011034_10205610807021401_4489135271260050088_n.jpg
 
@Fiorano Anledningen till att det blev LA1 idag igen va att eftersom jag inte rider på bana mer än en gång i veckan och då oftast för tränare så har jag problem med att rida program. Jag har liksom aldrig möjlighet att sitta hemma och finlira nya delar så de är ren trygghet för min del för tillfället. De får bli någon mer LA1 och sen hoppas jag innerligt på att banan ska vara färdig vid stallet så jag kan börja träna på riktigt. De är ingen höjdare att rida ut en vecka innan tävling:angel:.

@mackan Tack! Håller med dig precis! Har väldigt svårt att släppa kontrollen och vill gärna finrida:p. De känns ändå bättre och bättre ju tryggare jag blir med nedsättningen i traven så jag hoppas verkligen att vi får till de ännu bättre framöver:up:.
 
@sommarminne Tack, är så sjukt glad över att kommit över 70-strecket:D. Tycker ritten ser prydlig ut, men jag förstår inte varför du envisas med att rodda runt jättehästen på kort bana? Måste väl finnas lite LA3 även i era krokar?
Jag tycker det är jättesunt att @sommarminne inte tycker hästens storlek öht skulle vara ngt som är en variabel i att inte kunna rida ett program på kort bana . Inget som öht ska vara en variabel i sak , då hade man ju fått väldigt stora problem i högre program allmänt om rörelser inte skulle kunna utföras i rätt tid på väldigt begränsad tid i fråga om yta .

@sommarminne tycker verkligen du gör ett fint jobb då du inte öht har förutsättningar hemma med ens en ridbana ! Såklart det kommer bli ännu bättre ! :)
 
@sommarminne Jag tycker det ser bättre ut än förra gången! Även jag känner igen mig i den där smygridningen som alltid lyckas infinna sig på tävlingsbanan. Din häst påminner mycket om den förra jag hade, en stor valack på nästan 180 i mkh som blev lite långsam när jag inte red fram honom ordentligt. :)
 
@sommarminne Av det jag kan se på mitt hackiga internet så ser det super ut :) tycker du gör det mkt bra, och diggar att du ryms inne på kortbanan ;) Jag tycker det är svårt på min 160-häst, men det är väl en vana samt en konst då att få till kvickheten och när den är på plats är det väl i sig inte ett problem, för precis som @mackan skriver så måste man få till det inför högre klasser. Men så länge jag bara rider på LB-nivå i bästa fall så ser jag inte det som nåt konstigt att man tycker det är svårt på kortbana. Mitt arbete ligger liksom inte i att få till det i höga klasser, utan att få hästen att fungera på basic nivå, tills dess håller jag mig på lång bana i den mån jag kan :o Högre klasser blir väl ett problem först om 10 år :angel:

Fö ska jag tävla på lördag och vädret som utlovas är ungefär det ni hade idag. Vilken tur då att det ska vara skitväder hela tisdag så att jag kan genrepa utomhus, jag satsar nämligen på att plocka poäng på att min häst kan uppföra sig i pissväder :angel:

@Fiorano Grattis! Superresultat, och ni är fina som vanligt :) Gillar din ljusa outfit:up:

*kl

Apropå saknade trådmedlemmar så undrar jag vart @Hunter och hennes häst tagit vägen..?
 
Idag var vi iväg på fälttävlan igen! 100-klass i Udden.
Tränade dressyr dagen innan för min "hemma"-tränare som jag inte ridit för på ett tag då hon flyttat. Gick mycket bättre än sist, det händer rätt mycket nu. Åkte själv så dåligt med filmer.
I dressyren var hon mjuk och rund och trevlig i traven på framridningen, men lite väl taggad och spänd i galoppen. På banan stod hon emot som vanligt, men gick ändå att rida i traven. 7:a på uppridningen, så att rida på medellinjen har börjat ge resultat!
I galoppen blev hon tokladdad och bytte ungefär 4 gånger i den första förvända-bågen... Och sen visste hon var ökningen kom och tyckte att man inte behöver göra den på tygel, tramsigt! (hon gjorde jättefina dagen innan på träningen, suck).
Mest 6:or i protokollet, några 7:or och 6,5, en 4:a för ena förvända galoppen och nån 5:a, slutade på 58,8%, men ändå en känsla av att det går framåt och att jag själv inte blir lika spänd inne på banan längre.

På framhoppningen fick jag lite hjälp av min terrängtränare (det enda hon sa var: Galoppera mer!), och Chatsi kändes taggad och glad, letade hinder!
Inne på banan slog hon i första hindret rejält (vet inte varför, hon glömde lyfta?), sen var hon klockren resten! :heartheart

Till terrängen var hon också laddad och glad, vi gjorde vår startträning 2 gånger och sen flög hon ur startfållan. Vingel mot andra hindret, jättefint språng på hinder 3, ett stort bord.
4:an ett hinder med landning framför ett nerhopp där många hade problem, där var jag som en igel och hon hoppade fint.
5:an kom vi lite lite fel, hon tittade till och hamnade vid sidan om, men inga problem på andra försöket. Sen stod hon emot sådär lite tråkigt mot 6:an, och därefter så galopperade hon på igen. Hoppade mer bord, spets och bort och vände, nerhopp och sen ett smalt hinder med en stor träskiva lutad mot, där tittade hon till igen och hamnade vid sidan av, men hoppade på andra försöket.

Vattnet var en stock ner mot vattnet, landning lite innan vattenbrynet, sen en högersväng i vattnet och upp över ytterligare ett stockhinder. Här var jag superberedd på att hon skulle stanna och tramsa mot vattnet, men hon hoppade hindret och kastade sig ut i vattnet, jag hann knappt svänga innan hon var på väg ut över upphoppet rakt fram, men fick till det. Galopp uppför backen till den här triple brushen:
Sen en coffin med stock - grav - stock, där graven är väldigt grund, och Chatsi tittade på den, och trampade sedan ner i den, orka hoppa tyckte hon...

Så, resultatmässigt fortfarande ingen höjdare direkt, men med den stora skillnaden att idag hade vi KUL! I alla grenarna! De två stoppen i terrängen kändes mer som förvånade, "OJ, vad var det där?", och det känns oändligt mycket bättre än: "Meh, jag vill inte hoppa, eller ens springa åt det här hållet."
Hon tittade inte på funktionärer, utan letade hinder. Fick många fina språng och jag tänker vara nöjd med det. Jag känner mig fortfarande som nybörjare på det här med tävling, blir spänd och rider dåligt. Men hade samma känsla som förra gången i dressyren: Äntligen! Mycket roligare att rida då.
 
Jag har varit så låg och tappat ridsuget helt på sistone. Men nu har jag sparkat mig själv i baken lite, sett till att boka två träningar i veckan och idag åkte jag själv med C till ett ridhus för att få lite kvalitativ ridtid. En av träningarna är för @stjarnfrugt s gamla tränare som faktiskt kommer till vår lilla gård på torsdag!

På onsdag ska jag lämna min sadel på försäljning och så ska jag ringa till min vanliga tränare och fråga om jag kan ställa C där en helg och hårdträna för henne. Egentligen borde vi nig bo där i några veckor men han behöver hagtid för att inte flippa ur helt!

@sommarminne bra nivå att rida på 62 trots felridning :)

@Fiorano man glömmer inte sin första 70%... Jag grät lite av glädje hehe
 
@mackan och @stjarnfrugt Nja, jag ser ingen fördel med att rodda runt kortbaneprogrammen när allt ovanför LA1 går på lång bana. Det främjar inget framåttänk eller mjukhet även om jag tycker att @sommarminne gör det mycket bra. Tror (är helt säker på) att det kommer bli ännu bättre på lång bana där det går att rida på mer utan att det kommer ett staket/vägg efter tre galoppsprång. Men jag köper helt att det är bättre att hålla sig till sin komfortzon vad det gäller program på tävling när det inte finns möjlighet att rida in sig på nya linjer hemma.
 
Jag håller med @Fiorano om att man gör det onödigt svårt för sig med stor häst på kort bana. Jag minns hur det var när jag var junior och tränade i 17*38-ridhus, det var stor skillnad när man kom ut och plötsligt hade tid på sig, både i hoppning och dressyr. Momenten kan man ju öva vart och en för sig, så det känns lätt när man väl kommer till tävlingsbanan.
 
@Fiorano vad jag menade (och vad jag tror mackan menade men jag brukar ju misstolka det så jag låter det vara osagt ;) ) är att i högre klasser kommer ju momenten så kort inpå varandra så att den snabbheten man måste få till, skulle göra att kortbana inte är ett stort hinder. Men på den nivå jag befinner mig är vi so far från det att jag håller mig på långbana om jag får välja, för att få framåttänket korrekt :)

@Amanda_F Det saknas ord för hur-jävla-avundsjuk jag är på dig. Och för hur-jävla-frustrerad jag är över det faktum att jag inte kan rida för denne mer. Talade men en av mina gamla stallkompisar i helgen och denne hade varit iväg på en tredagarskurs med tränaren... Jag kände för att lägga ner dressyren helt. Detta är inte ens en millimeter i jämförelse med den utvecklingspotentialen man hade haft om man stannat i de där trakterna. Jävla idioti hästmässigt att flytta hit.

*kl

Fö har jag provat på centrerad ridning i helgen. Ett vettigt komplement, då man alltid bör bli påmind som den egna kroppsuppfattningen och kroppskontrollens betydelse i ridningen. Inte helt främmande om man tidigare ridit för ovanstående tränare och min från gymnasiet, men väldigt mkt hjärngympa ändå. Man behöver bli påmind ofta för att inte tappa fokus, men man får göra så gott man kan på egen hand. Den här tränaren Kanske kommer tillbaka nån gång under nästa termin. Eller om ett år. Kontinuitet, jajjamän...
 
Jag rider så jädra fort att jag inte får plats på kort bana nä skämt å sido jag vann ju faktiskt en LA:1 förra året så jag klarar av det men tycker just att flytet blir lite sämre.
Jag är glad att jag bara rider på lång bana. Är på tok för långsam för att känns mig komfortabel på kort.
@sommarminne ska kolla filmen imorgon på jobbet för så fort jag kollar på klipp via Buke på mobilen så kan jag inte komma tillbaks till safari alls utan måste starta om hela telefonen.
 
@mackan och @stjarnfrugt Nja, jag ser ingen fördel med att rodda runt kortbaneprogrammen när allt ovanför LA1 går på lång bana. Det främjar inget framåttänk eller mjukhet även om jag tycker att @sommarminne gör det mycket bra. Tror (är helt säker på) att det kommer bli ännu bättre på lång bana där det går att rida på mer utan att det kommer ett staket/vägg efter tre galoppsprång. Men jag köper helt att det är bättre att hålla sig till sin komfortzon vad det gäller program på tävling när det inte finns möjlighet att rida in sig på nya linjer hemma.


Nja jag blir mest så förvånad bara att hästens storlek skulle vara ngt som inte gör det helt naturligt självklart möjligt att i grunden kunna rida ett program på en 20x40 bana . För mig känns det som ngt nytt fenomen att helt plötsligt är hästarna för stora för det . Ffa är det nog tänket jag vänder mig emot att "grunden sitter inte så då undviker jag det" ? Det känns jättebakvänt som argument i min värld sen att jag givetvis även själv tycker det är bekvämare att ratta runt på en större bana är ju självklart , för det är ju bekvämast ;)
 
Att jag rider kortprogram är som sagt ett beslut jag tagit med tanke på att jag aldrig rider på banan. De känns för svårt att nöta in ett nytt program utan att kunna rida delarna ordentligt själv så de är bara såhär de får bli.
Jag visste inte i början av denna säsongen att jag skulle va utan bana såhär länge för den skulle va färdig i mars april sas det när jag flyttade dit men nu blev det som de blev och jag är övertygad om att vi inte dör av dehär:D.
Vi är dessutom väldigt gröna i LA-klasser då detta va vår tredje start så ni behöver inte va oroliga över att vi inte kommer ut på långbana;). Med tanke på att vi gjorde en start på 50%:angel: förra året så känns de lite avigt att gå upp i svårare program utan att klara av detta men de kommer:up:.
Kan lova att jag kommer dansa av lycka när vi har en ridbana på gården sen:banana:.
 
@Amanda_F Det saknas ord för hur-jävla-avundsjuk jag är på dig. Och för hur-jävla-frustrerad jag är över det faktum att jag inte kan rida för denne mer. Talade men en av mina gamla stallkompisar i helgen och denne hade varit iväg på en tredagarskurs med tränaren... Jag kände för att lägga ner dressyren helt. Detta är inte ens en millimeter i jämförelse med den utvecklingspotentialen man hade haft om man stannat i de där trakterna. Jävla idioti hästmässigt att flytta hit.

Jag tycker att det är dags för dig att flytta söderut igen. Eller åtminstone någonstans där du kan träna. Med tanke på hur stor del av din vakna tid du vill vara i stallet kan du väl lika gärna göra det bra för dig och lilla hästen? Bara nu när jag inte kunnat träna pga förkylningen har jag blivit helt tokig på den sänkta kvaliteten så jag kan inte förstå hur du frivilligt utsätter dig för det där. Du såg väl att tränaren ev hade några tomter till salu vid hennes gård? :angel::up:
 
@Amanda_F Dom tomterna har jag missat, PMa en länk ;)

Jag flyttade hit i augusti, och jag hade längtat hem i flera år. Flyttade ner 07. Jag tyckte det var skitdrygt att ha så långt till familjen som alla bor kvar här, dvs mina föräldrar, mor- och farföräldrar som alla är i livet samt mina närmaste vänner och kusiner. Jag åkte hem flera ggr per år och tyckte det var jobbigt att aldrig kunna träffa dem spontant utan att behöva planera och jäkta runt som ett skållat troll då jag var hemma för att hinna träffa alla. På den punkten har det ju blivit stor skillnad nu sen jag flyttade hem och har 5 mil till de flesta utom syrran som jag har 35 mil till pga att hon bor i typ fjällen ;)

Jag visste ju att jag bytte ner mig hästmässigt, men såg till att bosätta mig där det ändå skulle gå att hålla igång. Jag frågade i förväg runt bland hästfolk hur det var att bo här och fick intrycket att det är helt okej och skapligt. Dessutom har en klubb i länet SM-guld i lagdressyr så det borde ju gå att träna...
Men med facit i hand så skulle jag ju kanske ha frågat såna som vant sig vid ett annat utbud >< Det är klart att folk här tycker det är skapligt - de flesta vet ju inget annat. Eller så jämför man med ännu sämre ställen i länet, en av mina kompisar åker tex 10 mil enkel väg hit på vardagkvällar för att rida för sin hopptränare för det finns inget sådant i hennes by. Men jag bor ju i en "stor" ort med anläggning och tillresta tränare.
Gemensamt för de jag känner (utom hon som pendlar vansinneslångt till träning) är att de har saker vid sidan av hästeriet - familjeliv. Ridningen har inte samma centrala del i deras liv som i mitt och då går det väl att leva med. Men för mig är det sjukligt svårt.

Jag har ju sagt att jag måste ge det tid, det är ju först nu min häst blivit fullt ridbar dessutom. Dessutom måste jag brottas med det faktum att jag måste offra nånting, antingen närheten till familjen eller mitt enda intresse. Det är inte helt tydligt hur jag ska tänka där faktiskt, vi står varandra hyfsat nära och när föräldrarna blir gamla vill man ju inte vara 100 mil bort. Samtidigt som jag inte kan sitta och vara bitter på att inte kunna rida vettigt. Jag delar inte hästintresset med någon i släkten så där kan ingen stötta mig. Men alla (och jag själv) är ju glada att vi kan umgås mer.

Jag har tänkt ge det ett år till att komma fram till nåt. Men jag måste komma på ett sätt att ge det en ärlig chans, inte bara vara förbannad över hästläget, jag måste komma på hur man gör det drägligt även här uppe. Annars kommer jag inte vara klokare om ett år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp