07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köp dig en gård! Då kan du ha hästarna hur du vill, det blir billigare (beroende på inköpspris såklart), hitta eget hö och strö osv. Visst kan det bli mer utgifter för att du ska sköta en gård , saker kan gå sönder osv men du har ett hem och slipper pressen med hästarna, stallhyror, körning osv.
 
@stjarnfrugt Jag tänker såhär, känner du att det är värt det och att du kommer må bättre av det så finns det inget att tveka på.
En ponny blir dessutom inte lika dyr att äga som en storhäst.
Sen i framtiden kanske den perfekta gården dyker upp och då minskar ju vissa kostnader.
 
@stjarnfrugt Säger som jag alltid sagt; köp ponnyn. Du kommer att klara det ekonomiskt med dina kalkyler det är jag helt säker på. Nu har jag väldigt låg stallhyra och har möjlighet att göra väldigt mycket själv i stallet så den kostnaden är för mig låg. Men jag räknar med ca 7.000:-/månad för båda mina. Då står jag iofs inte på Barbies försäkring, men betalar förstås de veterinärräkningar som uppkommer. Lever hela tiden lite på gränsen för vad min ekonomi klarar av och är stundvis rätt less på att vara fattig. Men jag är hellre fattig än utan mina hästar!

Vad det gäller stallplats där du blir tvungen att köra till ridhus så tycker jag det funkar, däremot måste det finnas bra uterittsmöjigheter och en ridbana. Då klarar man sig rätt bra även över vintern när det är mycket snö:).
 
Tack till er som svarat :o

Gård går bort i dagsläget. Lånelöftet jag fått från banken räcker inte till vad gårdar med hästpotential brukar sluta på i närheten av stan dvs på det avståndet där jag kan tänka mig att det är hållbart att orka pendla till ridhus osv. Det finns inga gårdar med färdiga stall och ridbanor här, skulle det finnas höjs priset avsevärt. Som sagt var det ute en lagomt stor gård på hemnet nyss, men groteskt renoveringsbehov, ladugård som inte ens var inrett till stall, och budgivningen var när jag kollade igår på 300k över mitt lånelöfte. Idag borttagen.
Tyvärr så har priserna här stigit väldigt mkt nu lagom till jag flyttade hemåt, för bara ett år sedan var det flera hundratusen billigare. Även om banken säkert skulle gå med på att höja löftet 300k om det inte är en bostadsrätt, så kostar det ju ganska mkt att renovera. Och arbetet i sig...

Med tanke på mitt mående i övrigt är det bara en naiv tanke att jag skulle orka med gård ensam. Faktiskt.
Jag vet heller inte om jag vågar och orkar leva med pressen att gå runt på sista öret om vi säger att jag skaffat en till häst i nuvarande stall. Eller tidsmässigt på sista timmen de dagar jag jobbar. Det är såklart lockande med en ponny och visst tror jag att jag skulle må bra av ponnyn i sig, men omständigheterna i övrigt kanske förtar nöjet :crazy: Men jag har alltid sett till att ha marginaler ekonomiskt vilket jag inte skulle ha då. Och vem säger att ponnyn blir lätt att sälja om det måste göras? Jag har ju redan en för köpare rätt oattraktiv häst med sjukdomshistorik och röntgenfynd, som bara går och äter mina pengar i hagen och hostar...
 
Tack till er som svarat :o

Gård går bort i dagsläget. Lånelöftet jag fått från banken räcker inte till vad gårdar med hästpotential brukar sluta på i närheten av stan dvs på det avståndet där jag kan tänka mig att det är hållbart att orka pendla till ridhus osv. Det finns inga gårdar med färdiga stall och ridbanor här, skulle det finnas höjs priset avsevärt. Som sagt var det ute en lagomt stor gård på hemnet nyss, men groteskt renoveringsbehov, ladugård som inte ens var inrett till stall, och budgivningen var när jag kollade igår på 300k över mitt lånelöfte. Idag borttagen.
Tyvärr så har priserna här stigit väldigt mkt nu lagom till jag flyttade hemåt, för bara ett år sedan var det flera hundratusen billigare. Även om banken säkert skulle gå med på att höja löftet 300k om det inte är en bostadsrätt, så kostar det ju ganska mkt att renovera. Och arbetet i sig...

Med tanke på mitt mående i övrigt är det bara en naiv tanke att jag skulle orka med gård ensam. Faktiskt.
Jag vet heller inte om jag vågar och orkar leva med pressen att gå runt på sista öret om vi säger att jag skaffat en till häst i nuvarande stall. Eller tidsmässigt på sista timmen de dagar jag jobbar. Det är såklart lockande med en ponny och visst tror jag att jag skulle må bra av ponnyn i sig, men omständigheterna i övrigt kanske förtar nöjet :crazy: Men jag har alltid sett till att ha marginaler ekonomiskt vilket jag inte skulle ha då. Och vem säger att ponnyn blir lätt att sälja om det måste göras? Jag har ju redan en för köpare rätt oattraktiv häst med sjukdomshistorik och röntgenfynd, som bara går och äter mina pengar i hagen och hostar...
Kan du inte ha det som ett mer långsiktigt projekt att köpa en ponny? Förkasta det inte, men skjut det lite mer på framtiden så se du hur det går med din nuvarande pålle? Sätt ett datum i vår, 1 maj. Då får du fundera vidare på ponny eller ej. Som det är nu blir det bara en massa ältande och det mår du inte bra av :)

Hoppas kusen snart har hostat färdigt.
 
@sassiball Precis så borde jag göra och jag vet om det. Jag har även fattat det beslutet redan en gång i somras när jag fick tacka nej till ponnyn jag lagt handpenning på. Att nu ska jag ge min egen en chans och se. Men jag har det alltid gnagandes i bakhuvudet och faller tillbaka i drömmandet. För det är så jobbigt att hela tiden bli besviken gång på gång med den jag har.
Och för att jag hela tiden får vänta på allting med hästeriet. Jag har inte precis legat på sofflocket och väntat på att allting ska falla mig i händerna. Men det blir aldrig min tur oavsett hur mkt jag försöker och anstänger mig och satsar känns det som. Jag är så frustrerad att jag blir desperat.

Och jag får panik över att min egen ridning bara rostar ihop. Nu har jag inte ridit på nånting annat sedan i maj och jag blir så arg och framförallt bitter och frustrerad av att aldrig få göra nånting vettigt ridmässigt. Jag är liksom inte nöjd med att bara (försöka) sätta igång min häst. Eller ännu värre att bara skotta skit, borsta och behandla sjukdomar :banghead::arghh:
Jag blir en så jäkla tråkig person av det här slöseriet med min tid och engagemang. Hästeriet påverkar mig mkt mer än nånting annat. Jag tycker tom att situationen med min häst är långt mer påfrestande än att det precis tagit slut med pojkvännen. Och en stor anledning till att det tog slut med pojkvännen nu, är hur jag mår och beter mig till följd av mitt hästliv.

Jag är så jävla bitter på henne (ursäkta språket) så vissa dagar orkar jag inte ens se henne. Jag vet att det bara är en häst och hon kan inte göra nåt åt att hon alltid drar på sig elände. Men jag bara orkar inte. Idag var jag som en robot som bara tog in, fodrade, borstade och släppte ut. Jag ville bara grina av frustration så jag stängde av istället. Och på söndag ska jag åka bort till mina föräldrar och äta middag och har ordnat hästvakt, inte för att jag inte hinner till stallet utan för att jag bara vill slippa se min häst och känna bitterheten :o :crazy:
 
Senast ändrad:
Jag har tränat ikväll. Så himla roligt. Lider med dig @stjarnfrugt för det finns inget roligare. Om du bodde här nere i Stockholm hade du kunnat rida Divan varje dag i 3 veckor när jag åker på semester nästa söndag.

Träningen gick väldigt bra. Fick börja med byten! Varje gång man får börja med en ny rörelse för min tränare så blir man så himla stolt för då vet man att hästen är tillräckligt lösgjord och bra för annars får man inte göra något än volt och övergångar hahahaha.
Började passet med trav/galopp sen skritt/galopp, börjar sitta ganska bra nu, och sen fick jag rida förvänd på mittvolten och testa att byta. Ingen hjälp förrän hon var riktigt eftergiven och tillräckligt aktiv. Hon bytte på hjälpen bak men inte fram.
Tränaren sa att galoppen är tillräckligt samlad och kvick men hon är inte tillräckligt undan för högerskänkel vilket gör att hon inte byter fram från vä/hö hö/vä går bättre. Nu har jag läxa till nästa fredag att få henne bättre undan för höger. Fick jättemycket beröm att jag verkligen jobbat på lösgjordheten de senaste 2 veckorna och han sa att idag var det finaste han sett henne gått. Formmässigt, lösgjordhet och gång. Han slänger inte direkt ur sig sådana kommentarer så när han gör det vet man att han menar det. Så himla kul!
 
@Jfrelin Jag kanske borde ta tjänstledigt i tre veckor ;) fick samma "erbjudande" att rida en häst i mitt förra stall i 2 veckor, så kanske skulle man, det är ju inte långt mellan :angel:

Det är inte en helt seriös känsla, för jag ångrar verkligen inte att jag flyttade. Men ridmässigt var det bättre att bo söderöver, framförallt nu när min häst är oridbar. Där hade jag andra hästar att rida, även om jag fick problem att hinna då jag bytte stall så kunde jag iaf en period rida andra hästar. Här har jag inte några direkta kontakter i stan, och folk i mitt stall vet ju inget om min ridning heller så det är klart att erbjudanden inte haglar på samma vis.
Men framförallt saknar jag möjligheten att rida för den där fantastiska tränaren jag bara hann rida 2 gånger för, trist att jag inte upptäckte henne tidigare... min gamla gymnasietränare kommer bara hit 3 ggr under hela höstterminen. Det är ett helt annat utbud mao.
 
@stjarnfrugt jag hade köpt en till häst om jag hade varit du. Har aldrig varit maken till någon med er otur!:down:

Vi har tränat idag och de kändes himla bra! Fick jobba en hel del i början av passet med att verkligen våga rida med lite mer uttryck och att han verkligen kommer igång men han blir ju himla jobbig att sitta på så jag sitter säkerligen hela tiden och fiser runt lite pga utav att jag hel enkelt inte riktigt orkar sitta ner i framförallt traven:wtf::bump:. Kändes ändå som ett stort steg framåt idag för kollar jag på filmen så ser de inte ut som att jag ska trilla av iallafall haha:rofl:

Började även introducera öppnor lite mer på allvar och att det ska vara så förbaskat svårt att rida till yttern i ena varvet:angel:
Ändå hemskt nöjd med pollen idag som va väldigt lugn och fin. Tränare tyckte att det va trevligt att han skrittade in på träningen i dag och inte susade förbi... :confused: Han kan va lite på tårna innan han blivit varm i kläderna:nailbiting:.

Kanske kommer upp en lite film sen om jag lyckas klippa den jag har för snälla kompisen filmade nästan hela passet:)
 
Meh, varför har ingen sagt att vi hade ny tråd? :eek:

Nu har jag varit på terrängträning igen, hoppade inte så mycket 90-hinder nu men sunken road, grav och trakhener (jätteläskigt sa Bruce!), lite svårare väg i vattnet... Imorgon ska vi rida Pay and Cross 80cm, vi har redan hoppat alla hinder som är med men ska bli spännande att se hur han reagerar när han får gå andra dagen på raken och en hel bana!

 
@sommarminne Ett tips är att rida lätt när man inte orkar sitta när de travar stort. Det är ett big no-no att ta bort gång för att lära sig sitta. Det är väldigt svårt att få tillbaks. Sitt så länge du orkar och när du känner att du inte orkar mer, rid lätt. I början kanske man bara orkar sitta 1 varv men ganska snart orkar man sitta 10 sen 20 osv. Detta gäller alltså när du rider själv. Inte när man har tränare som kan hjälpa en :p

@Gabby_Ossi Lycka till imorgon!
 
I dag har vi varit iväg på träning för första gången på ett år. Hästen va kalasfin.:love: Fick mkt bra tips att jobba vidare med för att få henne avspänd och lugn i skritt och avbrott. Måste få henne längre både framför och bakom sadeln. Ska tänkte att hon ska komma igång med frambenen i stället för bakifrån för att inte få för mkt tryck och kort rygg. Egentligen lyxproblem, men ändå väldigt svårt.
 
@Charlotte1975 Så himla kul att ni äntligen kommit igång såpass att ni tränar igen! Det borde ge @stjarnfrugt lite hopp om inte annat. Känns som om båda era hästar har samma tendenser att hitta på saker så det aldrig blir nåt riktigt av det.
 
@sommarminne Ett tips är att rida lätt när man inte orkar sitta när de travar stort. Det är ett big no-no att ta bort gång för att lära sig sitta. Det är väldigt svårt att få tillbaks. Sitt så länge du orkar och när du känner att du inte orkar mer, rid lätt. I början kanske man bara orkar sitta 1 varv men ganska snart orkar man sitta 10 sen 20 osv. Detta gäller alltså när du rider själv. Inte när man har tränare som kan hjälpa en :p

@Gabby_Ossi Lycka till imorgon!

Tack för tipset! idag gjorde vi så att jag satt så länge jag orkade och sen tog jag galopp och sen gick ner i trav igen. Fick i läxa att svänga på höfterna och dansa hula hula haha:D
 
Det va filmat i 20 min och jag har krånglat med att försöka klippa och greja men de blev inget bra så det blir bara ett klipp i mitten av passet. Så typiskt med att det är filmat på fel håll men men :angel:
 
@oxo De sadlarna jag lånat hem är en Andrews, (som jag inte gillar) en kieffer, (som är hyfsad), en kentaur, ok, men en 171/2 och känns lite stor och en annan som jag glömt namnet på just nu. Den är döskön att sitta i men känns som att den "lyfter " lite bak.
Ska ringa och prata med sadelprovaren i veckan och se om hon fått in några fler.
 
Hej!

Jag presenterar mig också i denna tråden, jag har läst och hämtat mycket inspiration härifrån! Jag har ett sto f 2007 e Sandakan-Porfyr som jag nu haft i ett år och några månader. Vi har inte kommit särskilt långt tillsammans, men siktar på att försöka komma till start på vårens klubbtävling i dressyr (alltså LC eller LB om jag vågar sikta högt) väl förberedda.

Jag är en tant på 44 år, mycket medelmåttig ryttare som jobbar på att försöka få sitsen på plats. Hästen är endast grundutbildad och har haft ett föl, så i princip är hennes år hos mig det första året med arbete för henne. Hon har haft många åsikter om detta arbete, hon har gått från att släpa sig fram i paddocken till att ha en bra bjudning i alla fall, men vårt största problem är att hon ibland "flippar ur" på ett oberäkneligt sätt. T e x senast vi skulle rida på ridbanan ute, det var hoppträning i ridhuset bredvid och många ekipage som red fram på uteridbanan. Varje gång min häst såg ett nytt ekipage, blev hon okontaktbar,:rage::nailbiting: det känns som om hon bara ska explodera och hon smågalopperar, skuttar och tramsar.

Andra dagar är hon helt lugn och harmonisk och otroligt fin! Det jobbiga är att inte kunna hitta något mönster i detta, och jag har gått från att vara uteryttare som älskat att jobba på skogsvägar, till att bli en riktigt tråkig dressyrtant som helst håller sig i ridhuset.:o:crazy: Så hon har uppfostrat mig, kan man säga. Jag har ju läst om era hästar och diverse problem, så kanske jag bara är van vid ovanligt snälla hästar, för jag har aldrig varit med om att det liksom aldrig tar slut trots att jag tycker att jag "vinner" striderna. Nu har jag en jättebra tjej som har sett hur hon uppför sig och som har erbjudit sig att hjälpa oss, tack och lov.

Jag skriver mest här för att ventilera frustration, för just nu är det motigt att hitta glädjen i ridningen. Jag måste ändå passa på att särskilt tacka dig @stjarnfrugt för även om du fått kritik av vissa, tycker jag att det skulle kännas nedslående att bara läsa om allas framgångar och glädjestunder (även om det också behövs i kompotten!) - det är ärligheten i dina inlägg jag verkligen uppskattar. Du är verkligen brutalt ärlig, och det bidrar till att detta forum känns levande på något sätt.
 
@Werze Välkommen till tråden! kan föreställa mig att din dam är explosiv, just Sandakan har lämnat lite tuffare hästar. @borntoshine har också en som nog inte varit jätteenkel. Men det är vackra hästar med finakvalitéer:).

________________

Detta är vad Barb gör just nu, degar i hagen:p.
10678622_10204242189726824_2414647539844583759_n.jpg
 
@Werze Det är ju bra att mina gnälliga inlägg rycker upp någon iaf ;)

Välkommen till tråden:) Din häst verkar inte heller speciellt enkel, men jag har precis som ovanstående talare, en uppfattning om att Sandakan lämnat en del knepigt med tjockt pannben. Skönt att du fått hjälp :)

@sommarminne Jag har sett ett par ponnyer på annons nu som jag är jäkligt sugen på. Misstänker att den jag tittade på senast har stigit rejält i pris. Men som sagt så är jag tveksam till det ekonomiska med att gå +-0 varje månad. Jag är inte van vid att bita på naglarna för pengar, det känns nog inte bra när man har en exceptionellt klantig häst som min...
 
KL
och jag som är en konstaterad motvallskärring i allmänhet i bland, tycker inte att stammar och hingstar osv ska stämpla hästar utifrån hur de beter sig emellanåt, de är djur och att läsa in stammar osv tycker jag oavsett djurslag är mer av en kuriosa man kan ha i beaktning men aldrig som orsak hur hästar beter sig osv i sak. Framför allt ska man aldrig läsa in ngn stamtavla för att hästen hoppar och skuttar emellanåt osv?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp