07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja @sassiball , jag bara älskar mitt jobb, få vara ute och röra sig mycket. :love: Här var vi och hämtade ett lass buntar ett par km från gården. Om man kikar noga ser man Oviksfjällen långt där borta. :) Synd att mobilkameran är så dålig bara. :p
Alltså förlåt för OT nu, men visst jobbar du med kor? jag trodde ni var inne? jag som jobbar inne med grisar hela dagarna springer runt i t-shirt på mitt jobb året runt. Hade det funkat på ditt jobb just nu?
 
@stjarnfrugt Ja 400:- känns rätt dyrt, men rider du varannan vecka tror jag att det är väl värt det:). Jag tänkte ta ut min vardagstränare om ett par veckor så vi kommer igång igen med träningen.

_________________________________________________________________________________

Idag har Barb fått prova nya sadeln. Mycket stoppning är utplockad och trots att hon är så tjock nu låg den helt okej:). Däremot kändes det verkligen för mig att jag är helt ovan vid att sitta i dressyrsadel nu. Att denna dessutom inte har i närheten av samma uppbyggda känsla och stora stöd som Childericen gör att det känns jättekonstigt. Men jag vänjer mig väl och blir bättre på kuppen:).

10644929_10204393547830682_6981295911894858671_n.jpg


Har även frågat ägaren om hon kan tänka sig att sälja Barb till mig. Inser mer och mer att jag verkligen inte vill lämna henne ifrån mig:/. Så vi får se vad det blir för svar och hur mycket hon begär då. Har för mig att vi kom överens om att jag inte skulle betala för utbildningen jag själv gjort, men vi pratade aldrig så mycket om försäljning eftersom det egentligen aldrig varit aktuellt.


tycker den ser ut att ligga väldigt trevligt!
 
Alltså förlåt för OT nu, men visst jobbar du med kor? jag trodde ni var inne? jag som jobbar inne med grisar hela dagarna springer runt i t-shirt på mitt jobb året runt. Hade det funkat på ditt jobb just nu?

Stämmer. :) Klart vi är inne mycket med djuren, men vi har ungdjur på lösdrift också och åker mest varje dag nånstans med traktor och hämtar hem buntar. Så nog är vi mycket utomhus också. :) T-shirt funkar icke! Mjölkar jag är det varm väst som gäller, allmänt lagårdsjobb i hoodtröja. Annars är det vinterjacka, underställsbyxor och tjocksockar som gäller! ;)
 
@Maja_Kandi Det är så himla roligt att läsa om era framsteg. Kul att det gått så fort framåt :)

@mackan Det är 45 min. Privatlektion då. Pengarna gå inte till ridläraren utan till ridskolan, det är samma kostnad oavsett vilken av instruktörerna man rider för på deras arbetstid. Dom har väl level 2-3 och nån har RIK 0. Men jag väljer ganska noga vem jag rider för, efter att ha sett dom (och deras elever) rida :o :angel:
 
@oxo Jag tycker att det är väldigt olika på hästar hur snabbt det blir odrägliga ute om man inte rider ut regelbundet. Och hur känsliga de är för understimulans.
Vissa hästar kräver att man rider ut varje vecka för att liksom underhålla uppförandet, min är definitiv en sådan och din verkar också ha de dragen. Jag märker direkt skillnad när jag inte ridit ut på kanske två veckor, även om hon gått i övrigt. Då blir det sprätta och fjanta även om hon inte är rädd för saker. Värre är det såklart ju kallare det är ute. På sommaren är det sällan några problem, vinter är värst. Rider jag ut några dagar varje vecka och varvar det med några pass på banan då är det sällan cirkus ute heller.

Ibland önskar jag att jag hade en häst som kunde vila tre dagar eller ridas ut i endast i vackerväder varannan vecka, och ändå hålla sig på mattan så att man hade tid att njuta lite av ridningen och naturupplevelsen :o...
 
@stjarnfrugt Precis så är det! Jäkligt tröttsamt många gånger men man blir ju iaf väldigt glad när det funkar. Men det gäller som du säger att rida ofta och rida ut nästan hälften av passen för att han ska hålla sig på mattan.
Min andra kan ju hoppa och skutta men hon tänker alltid framåt och är en het häst och det tycker jag är enklare än herr grå, iaf vad det gäller uteritterna. :)
 
@oxo Jag har ju fördelen med min att hon tänker framåt i 9 fall av 10. Och jag ser ju till att rida henne framåt, hela tiden. Så länge jag gör det brukar hon tänka på annat.
Det värsta är hästar som inte går fram för skänkeln, det är ju då dom kan hitta på skit som att stegra, vända om eller andra dumheter :crazy: Stegra sig har hon bara gjort en gång och det var förra sommaren när det slog slint för henne när två andra hästar försvann runt en kurva och upp över en backe när hon var mer vild än tam. Den ritten hade jag ju precis åkt av henne med buller och bång några minuter innan... Men stegra är tackolov inte ett beteende hon lärt sig.

Bocka och studsa är ju däremot hennes melodi, men bocka gör hon mest när hon är överladdad i galopp, studsa kan hon göra när det slår slint av överskottsenergi. Det händer endast när hon inte går fram för skänkeln eller när jag håller i henne för mkt för att hon 1. endast får skritta för att hon varit konvalescent 2. numera måste invänta nån travhäst :angel:

Men ja, med tanke på hennes skalle och vighet, så är jag jäkligt glad att detta är en häst som aldrig lärt sig att man kan slänga av folk med vilje. Hon hade varit förjävlig då :crazy:
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Usch, har haft en skithoppträning. Det är sjukt frustrerande att talangen är minimal och på det 30 års ridande på knashästar som helt brutit ner det mentala. Mitt lilla hjärta förtjänar bättre!

Att tränaren som nu slutar står och säger att "det är därför jag finns här för att hjälpa dig. Jag känner ju dig och vet när och varför du låser dig". Skitbra, förutom att det inte stämmer om två veckor, då står jag där. :mad:

Jag satt och pms-grät i bilen hela vägen hem. :cry:
 
@Kirre Usch, så tråkigt! Stackars! :(

Det kan verkligen påverka ens liv att en tränare flyttar eller slutar! Vanliga människor kan nog inte ens föreställa sig!
 
@mackan Nja, länden är typ strax innan täcket. Svårt att se proportionerna på en sån bild. Hursom är det en 17,5 vilket även min Childeric var. Amerigon är ca 2 cm kortare om jag minns måtten rätt:).

Här ser man Childericen från sidan och den är på gränsen men rundbossorna räddade upp det hela.
1982073_10202503683345251_1889999140_n.jpg


__________________________________________________________________________

Har fått svar av Barbs ägare och hon ska fundera på fösäljning. Känns inte omöjligt men det sitter mycket i att hon vill ha ett föl. Det borde dock gå att lösa på något sätt känner jag. Nån gång ska hon betäckas och jag låter gärna henne ta ett föl till självkostnadspris:). Så jag har visst hopp!
 
@mackan Nja, länden är typ strax innan täcket. Svårt att se proportionerna på en sån bild. Hursom är det en 17,5 vilket även min Childeric var. Amerigon är ca 2 cm kortare om jag minns måtten rätt:).

Här ser man Childericen från sidan och den är på gränsen men rundbossorna räddade upp det hela.
1982073_10202503683345251_1889999140_n.jpg


__________________________________________________________________________

Har fått svar av Barbs ägare och hon ska fundera på fösäljning. Känns inte omöjligt men det sitter mycket i att hon vill ha ett föl. Det borde dock gå att lösa på något sätt känner jag. Nån gång ska hon betäckas och jag låter gärna henne ta ett föl till självkostnadspris:). Så jag har visst hopp!


Håller tummarna! Om det är några som är fina ihop är det ni! :love:
 
@Fiorano synd att ni inte gjorde upp det innan utifall att, men det blir ju sjukt taskigt om du måste betala för din egen utbildning. Jag hade tänkt ut ett rimligt pris för ponnyn idag och så dra av iallafall ca hälften plus betäckningsrätt. Det är ju jättesvårt att komma fram till ett pris i ett sådant här läge. Vanligast är ju att folk rider in sig i halva hästen så tror mitt förslag kommer ganska nära.

@Vogue hugg? Jag ser en enkel fråga!
 
Usch, har haft en skithoppträning. Det är sjukt frustrerande att talangen är minimal och på det 30 års ridande på knashästar som helt brutit ner det mentala. Mitt lilla hjärta förtjänar bättre!

Att tränaren som nu slutar står och säger att "det är därför jag finns här för att hjälpa dig. Jag känner ju dig och vet när och varför du låser dig". Skitbra, förutom att det inte stämmer om två veckor, då står jag där. :mad:

Jag satt och pms-grät i bilen hela vägen hem. :cry:

Nej men fy! Jag vet precis hur du känner dig. :( Om min dressyrtränare slutade eller flyttade skulle jag bli helt sjukt ledsen! Styrkekram!
 
Sånt där blir ju jättesvårt, om ägaren skulle sålt ponnyn i dagsläget hade hon ju fått 80 000 för henne och eftersom Fiorano och hon inte gjort upp nåt om utbildningskostnad så kan ju snåltarmen slå till, ägaren tar hem henne men säljer sen efter en kort period. I min värld ska ju Fiorano ge vad ponnyn var värd när hon tog sig an den men ser man det från ägarens sida blir det ju knepigt.

Ang sadeln så ser den ut att ligga ok och inte vara för lång, är ju jättesvårt med c-ponnyer även när barn rider för ofta är de lite korta i ryggen o får svårt när sadeln ska vara 17-17,5. Rundbossor gör ju saken ngt lättare och Amerigo är ju inte direkt kända för att trycka bakåt.
 
Sånt där blir ju jättesvårt, om ägaren skulle sålt ponnyn i dagsläget hade hon ju fått 80 000 för henne och eftersom Fiorano och hon inte gjort upp nåt om utbildningskostnad så kan ju snåltarmen slå till, ägaren tar hem henne men säljer sen efter en kort period. I min värld ska ju Fiorano ge vad ponnyn var värd när hon tog sig an den men ser man det från ägarens sida blir det ju knepigt.

Det har nog knappast undgått någon att det är svårt att sälja häst, speciellt den här årstiden. Det är ju inte garanterat att ägaren får 80k. Dessutom kan man trycka på att hästen faktiskt precis varit "skadad", även om det inte är nåt att lägga större vikt vid i det här fallet så för en helt okänd köpare kan det avskräcka. Det är heller inte säkert att ägaren har någon ryttare som kan underhålla skicket på den fram tills den blir såld, då sjunker värdet ganska snabbt. En ponny som bara lallridits eller inte ridits alls, betalar inte folk 80k för även om den förra året startade MSV C.

Jag känner ju inte till den här säljaren. Men man bör nog värdera en snabb och smidig (och garanterad) affär istället för att ta besväret att annonsera, arrangera provridningar, vet.besiktningar osv. Speciellt om man inte själv har förutsättningar att underhålla skicket på hästen under tiden.

Jag håller tummarna för Fiorano. Men det är klart att det är olyckligt att inget avtalats i förväg :(
 
Dax att skriva lite igen, det är så inspirerande att läsa om allas upplevelser, tankar, känslor för igenkänningsfaktorn är stor! Vill bara på detta sätt tacka alla, även om jag inte deltar så aktivt här!

Prada har helt ändrat sig nu under vintermörkret, till det bättre tycker jag. Hon är underbart cool, samarbetsvillig och söker kontakt hela tiden. Sen har vi nu en ny sadel, det blev en Ordo E, Venus som passade henne och mig bra. Nu kan vi faktiskt jobba i galoppen, den gångart som jag tidigare undvikit helt p g a tantfeghet:o.

Igår tömkörde jag henne, helt ensam i ridhuset med musik på, och det såg minsann ut som om hon travade i takt!:D Hon var som en dröm att tömköra, och med tanke på att hon inte kunnat detta innan är jag så imponerad av hur hästar lär sig trots mattes bristande teknik. Vi hade ett underbart pass, och hon är så himla lyhörd såna här dagar. Nu är känsligheten bara av godo!:love:
 
@fio, @stjarnfrugt , @Novali01 Ja, jag inser ju nu att det verkligen var dumt att inte avtala om ngt pris innan jag tog ponnyn. Men jag var helt inställd på att hon efter två år skulle tillbaka till ägaren. Men egentligen borde jag fattat att jag inte skulle vilja lämna henne ifrån mig. Jag fäster mig alltid alldeles för mycket vid de hästar jag har:p.

Däremot så tror jag inte att ägaren vill sälja öht, eller det vet jag. Så det handlar troligen inte så mycket om pengarna i sig utan mer om en förlorad dröm att avla fina maror. Men om vi kan få in ett föl i kontraktet så tror jag det finns gott hopp. Det meckiga blir ju att man inte kan bestämma kön på ungen och hon vill förstås ha ett sto. (Och hur jag sen ska kunna lämna den ifrån mig vette sjutton:o.). Jag hade uppenbarligen inte kunnat jobba som hästhandlare.

@Vogue Visst kan jag tycka att @mackan är på mig lite mycket ibland, men det är som det är. Inte helt onyttigt att bli ifrågasatt eftersom det tvingar en att tänka till. Sen är jag precis lika god själv, så det är inget att hänga upp sig på:).

...och så har jag handlat mer rosa:D
10632797_10204398520074985_3120390635279761873_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Arbetsintervju
  • Jag vill inte vara så trött 😭

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp