07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt Att Barbie har varit ofräsch och att det är ridrelaterat håller på att dra ner mig helt under ytan just nu. Red i ridhuset idag och min enda tanke när jag rider är att jag ändå bara förstör henne och att jag borde låta nån annan rida henne och helt enkelt sluta själv.

Ska rida för min vardagstränare Mirtai imorgon och får väl höra vad hon tycker.

Åb är bokat till 8/1 åtminstone. Är hon ofräsch då vet jag inte vad jag gör. Ger upp.
 
@Charlotte1975 Trist med Elle, får hoppas att ni hittar orsaken!

@Fiorano Förstår din oro men gillar ändå ditt tänk om att skapa någon form av förändring om det nu skulle vara ridrelaterat. Många blundar nog tyvärr för det.
Du rider bra så att ge upp tycker jag inte att du ska!

Kl
Min häst hinner ju inte bli utsliten direkt. Har legat med magsjuka här så han har fått vila i några dagar.
 
@Fiorano jag tycker det hedrar dig väldigt att du är så självkritisk och självklart är det inte kul med ridrelaterade skador, men långtifrån alla tar det på sånt allvar och med det sagt tycker jag inte heller att du ska spöa på dig själv FÖR hårt. du gör ju ditt allra bästa, hästen rids varierat och omtänksamt osv.
Ponnyer är svåra att få balans! Nu kommer jag inte ihåg om det är bak eller fram du har problem men tror det var fram ? Lätt att ponnysarna blir framtunga pga sitt rörelsemönster och hur korta de är i sina framdelar så att säga.

Sen tillhör jag ju de som inte tror på låga hältor som primär skada, utan att låga hältor oftast bottnar i ngt från högre upp. Jag hade igen tex sett över sadlingen på hästen, har ju reflekterat över den tidigare inte för att jag kan bedöma den såklart men om sadeln inte ligger hundra eller trycker det minsta på länden osv så kan det ju faktiskt vara en anledning i sammanhanget .

Hursomhelst, jag tycker som sagt det hedrar dig att du är så självkritisk men utifrån det så som sagt, ta inte kål på dig själv för den skull du gör ju som sagt ditt bästa :)
 
@stjarnfrugt
När jag läste ditt inlägg kände jag verkligen igen mig såååå väl! Queenie blir ju helt hopplös ute om hon väl har börjat. För oss har det funkat klockrent med skritten, första gångerna var hon jättesur och stretig och ville inte alls bara skritta. Men sen förstod hon att det var det enda som gällde och det var då det började funka. Nu kan vi ju tillochmed trava avslappnat och fint bitvis, men så fort hon spänner till backar vi till skritt igen.

Ang att inte kunna göra volter så känner jag igen mig där också. Jag löser det med att så fort hon spänner sig (även i skritt) börja ställa och böja och flytta i skänkelvikning/öppna/sluta för att hon ska fokusera på mig. I början kan jag få överdriva ordentligt och verkligen överböja henne, men det ger resultat, och till sist räcker det att vara vicka lite på lillfingret. Innerskänkeln får jobba ordentligt för att hålla kroppen rak och bara böja halsen. Det har verkligen fungerat på Queenie. :)
 
@mackan hahaha sån jävla jinx på mig själv. Idag kändes det verkligen att låsningen inte är helt löst. Jag red ut i söndags och igår skoddes hon så vila och idag var hon inte direkt lösgjord. Blev dock bra på slutet så tror att så länge jag håller henne igång så kan jag rida på till kirop kommer 7/1 igen. Hon rör sig som vanligt men vill inte fatta galopp från trav i vänster men när jag ridit igenom 35 min så går det ganska bra.

@Fiorano Håller med Mackan att du inte ska vara för hård mot dig själv. Tycker du gör helt rätt som försöker förändra din ridning på banan. Problemet har ju inte varit att du inte ridit varierat.
Lite som Mackan säger så är ponnyer lite mer framtunga och då ryttaren, du, inte är pytteliten och väger 30 kg så kan det räcka.
Jag tror verkligen nyckeln för dig är att hitta en bättre lösgjord form där hon svingar mer med ryggen, jävligt svårt på ponny då det inte känns lika väl som på en häst när man hittat rätt.
Sen tror jag det är extremt viktigt att du verkligen sitter i balans och inte hamnar i framvikt. Den lilla grejen kan vara det som gör att det blir för mycket. Jag tycker INTE du är för stor men som alltid är ryttarens position än viktigare på en mindre häst.
Red min kompis hopphäst i hoppsadel igår och satan vad jag fick jobba för att hålla mig i bra balans. Den hästen är 160.
 
@Fiorano säger som de andra. Va inte för hård mot dig själv. Du har ju gjort ett superjobb med den där ponnyn!

Detta är faktiskt första hältan som Elle har som inte är pga direkt trauma. Vet. pratade om ev. remonthälta. Har googlat lite och hittat typ detta som förklaring, belastnings-överansträngning med en reaktion i benhinnan. I mina öron låter de inte så farligt. Överansträngd tvivlar jag på att hon är. Hon har ju inte haft den tuffaste utbildningen för att vara 7. Men felbelastad, tja varför inte. Har inte hört så mkt om remonthälta innan. Någon annan med erfarenhet?
 
@Maja_Kandi tycker det är så roligt att läsa hur du verkligen hittat ett system och en bra tränare du känner kan Litas på och att system och konsekvent ridning utifrån det funkar :)

@Charlotte1975 tråkigt med din häst :( remonthälta är ett rätt gammalt /diffust begrepp så det är ju ingen diagnos i sig men har man en häst som är sen i utveckling/växer mycket och belastas så utifrån det har termen skapats att det ibland blir så med reaktioner på böjprov osv.

Jag hade nog inte lagt ngn vikt på "remonthälta" som diagnos utifrån det , men inte heller deppat ihop att din häst nu tydligen har ngn ledinflammation . Ställ av henne med tanke på läget, är väl ypperlig tid med tanke på årstiden , och åk in och kolla av regelbundet i uppföljning .
 
Senast ändrad:
Jaha, kan nu äntligen förstå varför många dressyrryttare aldrig rider ut sina hästar. Det måste helt enkelt bero på att det man tränar på och åstadkommer på banan i form av lugn, harmoni, avspändhet och koncentration inte går att återvinna ute i skogen. Således innebär uteridning att man tränar x antal dagar i veckan på helt motsatta saker jämfört med vad man vill åstadkomma. Dagens insikt.

:banghead:

@stjarnfrugt Min är ju inte som andra. Men precis de där åstadkommer jag mkt lättare ute i skogen än på banan/ridhus.
 
@Maja_Kandi Jag jobbade mkt med öppna och skänkelvikningar. Det funkar givetvis bättre än att bara harva på rakt fram vilket är helt döfött, och just att få henne undan för innerskänkeln är det som behövs. Dock lyser ju voltmöjligheterna med sin frånvaro.
Jag har ju ägnat rätt mkt tid åt att försöka skritta den här hästen ute, det brukar inte vara så lysande. Hade vi varit ensamma på vägarna hade det varit lättare att ta fajten, men det kräver också att hon får röra på sig ordentligt övriga dagar i veckan och inte har en massa ackumulerad energi.
När det dundrar runt travhästar, för att inte säga väldigt mkt vilda djur, samt ligger ett militärt skjutfält i närheten, så är tyvärr inte skritt tillräckligt för att hon ska frusta ur sig och komma ner på jorden alla dagar. Givetvis kan jag skritta emellanåt, men det hänger väldigt mkt på att jag även kan rida ur henne energin. Att enbart skritta henne räcker inte, det föranleds alltid av att jag kan jogga nån kilometer så att hon fått frusta ur sig och då kan det fungera med skritt. Om det inte kommer 5 travare i kolonnkörning och stör...
Sommartid är det lättare, men på vintern har hon alltid varit mer eller mindre överenergisk.
 
ang. släp så har jag ett BOJ Stabilo från 1980. Ett enhästars med andra ord. Boggie och går som tåget. Lila är den också :p
Är lite sugen på ett nytt släp men det blir också ett enhästars, tycker hästarna åker så bra i det, och då behöver man oftast inte mer än B-kort.
Skulle vilja väga upp det från 1390 till 1450 men verkar typ omöjligt.
Jag älskar enhästars släp då jag utöver smidigheten med B körkort och boggie osv , har en häst som vill åka brett såpass att den inte vill stå smalt ens i fram om mellanväggen är flyttad .
Både Henra och Ifor enhästars har jag kört mycket, boj tillverkar väl inte längre enhästars släp öht ?
 
@Maja_Kandi tycker det är så roligt att läsa hur du verkligen hittat ett system och en bra tränare du känner kan Litas på och att system och konsekvent ridning utifrån det funkar :)

@Charlotte1975 tråkigt med din häst :( remonthälta är ett rätt gammalt /diffust begrepp så det är ju ingen diagnos i sig men har man en häst som är sen i utveckling/växer mycket och belastas så utifrån det har termen skapats att det ibland blir så med reaktioner på böjprov osv.

Jag hade nog inte lagt ngn vikt på "remonthälta" som diagnos utifrån det , men inte heller deppat ihop att din häst nu tydligen har ngn ledinflammation . Ställ av henne med tanke på läget, är väl ypperlig tid med tanke på årstiden , och åk in och kolla av regelbundet i uppföljning .

Ja det är verkligen underbart att ha hittat en tränare som hjälpt så mycket på alla plan. :) Har fått väldigt värdefulla verktyg att jobba med. Som tidigare sagt, jag började inte lära mig rida förrän i våras. :p
 
@Fiorano Förstår precis hur du känner. Men som övriga säger så var inte för hård mot dig själv, du är en analytisk ryttare som när det uppstår problem dessutom rannsakar dig själv och gör förändringar. Det ska du ha en eloge för, och jag är övertygad om att när du har hittat rätt så är detta inte ett återkommande problem. Herregud så många man ser som rider vidare på exakt samma sätt efter att deras hästar haft direkt ridrelaterade besvär, och aldrig ens reflekterar över varför det bara är återkommande...

Jag tror att sadeln har varit boven för dig. Jag har ju provat att rida i den själv på din häst, och jag upplevde också att jag hamnade i framvikt precis som du själv haft känningar av (om än du kanske inte varit lika störd av det som jag eftersom du var mer van att balansera upp). Nu när du åtgärdat sadeln kommer du inte att motarbetas av den och kommer att ha lättare att hålla din position korrekt, vilket är a och o för balansen för hela ekipaget.
 
Jag älskar enhästars släp då jag utöver smidigheten med B körkort och boggie osv , har en häst som vill åka brett såpass att den inte vill stå smalt ens i fram om mellanväggen är flyttad .
Både Henra och Ifor enhästars har jag kört mycket, boj tillverkar väl inte längre enhästars släp öht ?

Nä Boj gör ju tyvärr inte några enhästars längre :(
Hade en Henra förut men sålde den när jag var hästfri ett år. Den gillade jag mycket. Ifor är det en i stallet som har och den tycker jag ser bra ut.
Är supersugen på ett Fautras men de är ju så jädra dyra :(

Man märker att hästarna gillar släpet också. Till och med de svårlastade hästarna går in i mitt utan problem.
 
@Fiorano säger som de andra. Va inte för hård mot dig själv. Du har ju gjort ett superjobb med den där ponnyn!

Detta är faktiskt första hältan som Elle har som inte är pga direkt trauma. Vet. pratade om ev. remonthälta. Har googlat lite och hittat typ detta som förklaring, belastnings-överansträngning med en reaktion i benhinnan. I mina öron låter de inte så farligt. Överansträngd tvivlar jag på att hon är. Hon har ju inte haft den tuffaste utbildningen för att vara 7. Men felbelastad, tja varför inte. Har inte hört så mkt om remonthälta innan. Någon annan med erfarenhet?
Remonthälta är väl typ om man rider lite hårdare än hästen är van vid, som då får irriterade benhinnor vilket kan resultera i överben precis under knät på insidan? En ren ledinflammation är väl ingen remonthälta vad jag vet?
Tjatigt med hälta men å andra sidan så är ju årstiden ganska passande att ställa av henne. Typiskt att du inte kan vara med själv men oj så snäll stallägare du har :)
 
@stjarnfrugt Att Barbie har varit ofräsch och att det är ridrelaterat håller på att dra ner mig helt under ytan just nu. Red i ridhuset idag och min enda tanke när jag rider är att jag ändå bara förstör henne och att jag borde låta nån annan rida henne och helt enkelt sluta själv.

Ska rida för min vardagstränare Mirtai imorgon och får väl höra vad hon tycker.

Åb är bokat till 8/1 åtminstone. Är hon ofräsch då vet jag inte vad jag gör. Ger upp.
Du är för hård mot dig själv. :) Vem skulle inte vilja vara ponny i din ägo? Om man vore häst alltså.
 
@Jfrelin Precis, tack för Jinxningen ;)
Bruce lade ju sig på rygg i stallgången och fick stå någon månad, annars har vi varit förskonade! Peppar peppar...

Bruce har haft sin vintervila nu, 3 veckor helt vila (lite lösgalopp i ridhuset ett par gånger bara när de inte fick vara ute så mycket) så nu tänkte jag att vi ska köra lite lugnare i några veckor till innan det blir hårdträning igen ;).
Jag känner att jag kommit ur fas lite själv också, har inte ridit något annat de här tre veckorna heller trots att jag blivit erbjuden flera gånger. Hoppas sugen kommer tillbaka när vi kör igång igen...
 
@Charlotte1975: Så tråkigt med hältan!

Denna veckan har jag ridit lite mer, och genast är Chatsis rygg sämre. Idag var den brädhård igen och ömmade. :(
Vet inte riktigt vad mer jag ska göra? Hon brukar vara lite bättre efter ridning/tömkörning/motion, och om man stretchar ryggen genom att klia under magen och bredvid svansroten så att hon kutar med ryggen, så blir den genast lite mjukare. Lägger jag liniment på så spänner hon ryggen ännu mer, då det blir kallt på ryggen tycker hon.

Hon var ändå väldigt glad på hoppträningen, vi hoppade mycket studs, och en linje med 3 smalhinder på böjt spår, som hon älskade! Hon blir aldrig så exalterad över vanliga hinder, men är de speciella eller hoppas snett eller liknande så blir hon helt till sig.
 
@Marvin När min häst är sådär spänd i ryggen (då jag tar in från hagen - efter ridning är hon alltid bättre) har det som sagt blivit bättre med vetekudden. Ibland när jag har tid masserar jag också, men det brukar oftast räcka med kudde och att se till att hon alltid har varma täcken på sig. Jag sitter inte ner på henne om hon inte är avslappnad och även då i rätt små portioner eftersom jag inte tycker vi kommit längre ännu.
Innan jag rider stretchar jag även halsen rejält åt båda sidor och mellan frambenen. Samma sak efter ridning. Gör samma "rygglyft" som dig men bara efter ridning då hon är varm, på inrådan av fysioterapeut.

Har aldrig vågat använda liniment på ryggen då hon är känslig i huden, och dessutom alltid är täckad. Antar att jag skulle få en otrevlig överraskning dagen efter då :crazy:

På min är vila det sämsta, hon är alltid bättre när man ridit loss henne, men man känner ju sin häst. Har veterinären nån teori om detta? Kan det fortfarande röra sig om träningsvärk för att hon inte är van att gå på det här nya "rätta" sättet eller har det gått för lång tid för att det ska vara förklaringen? Hur ser det ut i era hagar? Här är blankis och snorhalt vilket förklarar den ökade spänningen en del, man vet ju själv hur avspänd man är av att steppa runt på is...
 
Fö så har jag tagit ett rejält snack med vissa kollegor idag. Tror budskapet gick in. En återstår men det får bli vid tillfälle om jag bryr mig tillräckligt den dagen. Just nu känns det otroligt skönt att ha rensat luften om vad jag anser om kommunikation och dagisfasoner. Bla sa jag att löneförhandling sker med vår chef för var och en, och vad gäller min lön så är den jävligt välmotiverad med tanke på att jag, utöver mitt jobb, även ska stå ut med sånt här jävla skit :devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp