07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano Get a grip!;) Visst ska man analysera o åtgärda men sen går man vidare. Nu är du i gåvidarefasen så lägg det där bakom dig. Du har upptäckt hennes hältor långt innan de har blivit riktigt illa, åtgärdat både med veterinär o sadelbyte så släpp det nu o rid vidare!:) Du är en jättebra hästägare för dina hästar som får bästa möjliga vård.

@Charlotte1975 Det är ju inte alls ovanligt att man får spruta om en ledinflammation flera ggr innan den ger sig så misströsta inte! Kan ju även vara nåt ledband som spökar o då ser dom ju det på magnetröntgen. Nyfiken fråga, tar ditt försäkringsbolag den kostnaden?
 
Ja, jag är väldigt nöjd med mitt tal till nationen ;) Framförallt för att jag nu haft tid att fundera på detta utanför affekten så att säga och kunde därför behålla lugn och saklighet igenom allt. Vederbörande har självt lagt ribban för vart vi ska ha varandra och där kommer den ligga tills han ändrar den själv. Det var jag klar med. Det var givetvis inte väntat från andras håll än mitt att jag skulle ta tag i detta. Precis som jag misstänkte var det mest förvåning, lite skam och överlag tyst. Det brukar bli så när man blir tagen på sängen. Det är So not my style att lida i tysthet men det visste dom ju inte om här...:devil:
 
Tusen tack för pepp alla:bow:! Hade verkligen en katastrofal dag igår och kände mig så jla genomusel med ridningen:(. Har gjort mina ändringar som jag verkligen hoppas är nog. Precis som @stjarnfrugt och @Jfrelin är jag mycket inne på att min tyngdpunkt har förskjutits alldeles för långt fram vilket spelar stor roll för liten ponny. Amerigon skjuter mig inte framåt men kräver också att jag blir starkare i min bål. Jag tappar balansen stundvis i den:o.

Här kommer en liten film från träningen idag. Har inte suttit ner typ alls under igångsättningen och jag är lite svajig... Jobbar på att få igenom vänsterbogen som hon envist trycker inåt. Innan detta red vi massor på medellinjen i skritt och trav, med halter och övergångar.

Men ÅH, ser att den laddat upp det så att man får vända på datorn för att kunna se... Så blir det inte när jag spelar upp filen direkt i datorn. Ja ja, håll till godo.
@mackan, tycker du fortfarande sadeln är nära länden?
 
Jag är lite vissen just nu. Ev måste jag lämna tillbaka Skatten och det känns inte roligt alls.
Jag hoppas att jag och ägaren kan komma överens om detta så att han får stanna.

Om det verkar för bra för att vara sant så är det oftast det :(

Fille var på återbesök igår. Helt o onödan tyckte veterinären eftersom bölden kommit ut.
Men eftersom jag inte har någon erfarenhet av bölder så ville jag hellre kolla en extra gång så jag vet att jag är rätt ute.
 
@Fiorano Tycker det ser mycket bättre ut med balansen. Nu sitter jag på stationär dator på jobbet och det är sjukt drygt att vända på den :p så jag har fått kolla med huvudet på sned. Har inga högtalare heller så jag hör inte instruktören men jag skulle försöka länga ut halsen mer. Vilket jag vet att ni tränar på.

@Bison Men så tråkigt. Håller tummarna!
 
@Fiorano Å jag håller med både mackan o Jfrelin o lägger till att den dag du får ut halsen med manken upp o sen befäster det kommer du få en helt annan stuns i påwnin!:love:
 
Han kommer åka hem.
Jag tror inte säljaren vill att jag skriver ut det öppet men jag kan ta det via pm.
Är jätteledsen eftersom jag verkligen tycker om hästen.
Men Gud va tråkigt. :( Skicka gärna pm. Nyfiken i en strut....

I dag har jag stressat runt för att få ihop allt innan resan. Elle körs till kliniken i morgon kväll och får sova där natten innan MR. Vi fick inte ihop de annars. Måste dock ringa kliniken i morgon bitti och stämma av att de funkar för dem. Stallägarens kan inte dra mitt släpp så jag har lämnat min bil i stallet. Pga detta skulle jag ta bussen hem i snöstormen. På vägen till stallet låg 3 bussar i diket så de kändes inte lovande att de ens skulle komma någon buss. De går 1 gång i timme långt ute i bushen. Men nu är jag äntligen hemma. Känns lite jobbigt att jag inte kommer vara nåbar när Elle ska köras och röntgas. Kommer sitta på flyg i nästan en dygn för att komma till Sydafrika, och vet inte vad jag kommer ha för täckning där. Wish us luck.
 
@Bison
Nej men fy vad ledsamt! :( Har förstått att du verkligen gillar honom. Finns ingen chans att du kan köpa honom alltså? Eller hade du honom bara på foder?

@Charlotte1975
Vad tråkigt med Elle, jobbigt att inte kunna vara på plats... Men är ruggigt avis på din resa!

@Fiorano
Håller med övriga, var inte så hård mot dig själv. Gillar ponnyn på filmen, hon är jättefin! :)


Kl
Här har det blivit kallt! Äntligen! - 15 ikväll! Queenie fick inviga det nya tjocka innetäcket från Pessoa. Det känns som ett riktigt vintertäcke att ha ute så hon är nog varm. :) Det är dumt gjort med hönedkastet i stallet, den luckan är rakt ovanför hennes box vilket ger drag. Så jag täckar hellre mer än inte när det är kallt eller blåsigt.
 
@Charlotte1975 Vilken soppa. Håller verkligen tummarna för att allting går bra.
Men usch vad ont i magen jag haft om jag hade varit bortrest när sånt här ska göras. Vilken tur att jag sällan reser bort, speciellt nu när jag bor hemmavid vilket varit mitt största resmål senaste 7 åren :o
 
Jag jinxade mig själv rejält igår hahaha idag när unga killen red Divan hade det typ inte gått att rida alls. Låsningen är verkligen inte bra och kirop kommer inte förrän 7/1 :banghead:

Ingen julkurs för mig och ingen träning. Kan hålla igång med tömkörning iallafall.
 
@Marvin När min häst är sådär spänd i ryggen (då jag tar in från hagen - efter ridning är hon alltid bättre) har det som sagt blivit bättre med vetekudden. Ibland när jag har tid masserar jag också, men det brukar oftast räcka med kudde och att se till att hon alltid har varma täcken på sig. Jag sitter inte ner på henne om hon inte är avslappnad och även då i rätt små portioner eftersom jag inte tycker vi kommit längre ännu.
Innan jag rider stretchar jag även halsen rejält åt båda sidor och mellan frambenen. Samma sak efter ridning. Gör samma "rygglyft" som dig men bara efter ridning då hon är varm, på inrådan av fysioterapeut.

Har aldrig vågat använda liniment på ryggen då hon är känslig i huden, och dessutom alltid är täckad. Antar att jag skulle få en otrevlig överraskning dagen efter då :crazy:

På min är vila det sämsta, hon är alltid bättre när man ridit loss henne, men man känner ju sin häst. Har veterinären nån teori om detta? Kan det fortfarande röra sig om träningsvärk för att hon inte är van att gå på det här nya "rätta" sättet eller har det gått för lång tid för att det ska vara förklaringen? Hur ser det ut i era hagar? Här är blankis och snorhalt vilket förklarar den ökade spänningen en del, man vet ju själv hur avspänd man är av att steppa runt på is...

På min gör vetekudden ingen större skillnad tyvärr. Jag får den så varm att hon blir lite svettig under den, men musklerna är stenhårda ändå. :crazy:
Hagen är typ lera upp över knäna i den nedre halvan. :wtf: Uppe i backen är det lerigt, men inte djupt, ingen is än så länge.
Sitter aldrig ner i traven heller, möjligtvis några steg här och där. Vi uppvärmningen nu så skrittar jag lite först efter framskrittning ute, och böjer åt sidorna, och sen galopperar jag några minuter åt varje håll, står upp och låter henne galoppera på. Först därefter trav med lättridning.

Idag fick hon vila, jag pendlar till grannsjukhuset denna veckan, så det blir långa dagar för mig, orkar inte. I morgon tänkte jag tömköra lite försiktigt över bommar. Sen får hon tyvärr vila över helgen, vi åker en sväng till Lübeck.
 
Jag jinxade mig själv rejält igår hahaha idag när unga killen red Divan hade det typ inte gått att rida alls. Låsningen är verkligen inte bra och kirop kommer inte förrän 7/1 :banghead:

Ingen julkurs för mig och ingen träning. Kan hålla igång med tömkörning iallafall.

Jisses känner mig skyldig som nämnde jinxandet :(

@Bison men vad 17 hände jag trodde du köpt hästen ? :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp