07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
På min gör vetekudden ingen större skillnad tyvärr. Jag får den så varm att hon blir lite svettig under den, men musklerna är stenhårda ändå. :crazy:
Hagen är typ lera upp över knäna i den nedre halvan. :wtf: Uppe i backen är det lerigt, men inte djupt, ingen is än så länge.
Sitter aldrig ner i traven heller, möjligtvis några steg här och där. Vi uppvärmningen nu så skrittar jag lite först efter framskrittning ute, och böjer åt sidorna, och sen galopperar jag några minuter åt varje håll, står upp och låter henne galoppera på. Först därefter trav med lättridning.

Idag fick hon vila, jag pendlar till grannsjukhuset denna veckan, så det blir långa dagar för mig, orkar inte. I morgon tänkte jag tömköra lite försiktigt över bommar. Sen får hon tyvärr vila över helgen, vi åker en sväng till Lübeck.
Så sjukt tråkigt att din häst inte är ok i ryggen vad det verkar ? Ni har ju haft det bra ridmässigt ändå som jag tolkat dina poster å sistone ?

Jag tror öht inte på att vetekuddar, liniment , massage a la vanliga gemene man osv, öht har ngn effekt om det finns ett verkligt problem i botten tyvärr :( det blir bara underhåll precis som med oss människor , det läker eller botar inte några skador i sig tyvärr .
 
Så sjukt tråkigt att din häst inte är ok i ryggen vad det verkar ? Ni har ju haft det bra ridmässigt ändå som jag tolkat dina poster å sistone ?

Jag tror öht inte på att vetekuddar, liniment , massage a la vanliga gemene man osv, öht har ngn effekt om det finns ett verkligt problem i botten tyvärr :( det blir bara underhåll precis som med oss människor , det läker eller botar inte några skador i sig tyvärr .

Ja, hon har varit trevlig att rida, och hon hoppade bra igår också. Men om jag jämför med hur ryggen kändes typ en vecka efter att hon var sprutad så är det en enorm skillnad åt det sämre hållet. Var ju tillbaka på åb sist hon var så stel, men då tyckte inte vet att hon behövde nån mer behandling, fick endast metacam i en vecka då, och blev lite bättre igen.
Ryggen ska ju vara frisk enligt röntgen, och hon är fortfarande mjuk och fin i musklerna runt nacken, och hackar mindre med huvudet nu.

Får väl försöka få tag i vet igen, och höra vad han tycker. Shit vad jag är less på det här nu, och jag antar att hästen också är det.
 
Han kommer åka hem.
Jag tror inte säljaren vill att jag skriver ut det öppet men jag kan ta det via pm.
Är jätteledsen eftersom jag verkligen tycker om hästen.
Nä fy vad tråkigt! Har följt hela prosessen med väljandet och funderantet och sen glädjen över honom.
Usch vad tråkigt.
 
@Charlotte1975 Vilken soppa. Håller verkligen tummarna för att allting går bra.
Men usch vad ont i magen jag haft om jag hade varit bortrest när sånt här ska göras. Vilken tur att jag sällan reser bort, speciellt nu när jag bor hemmavid vilket varit mitt största resmål senaste 7 åren :o
Ja du. Magont är väl rätta ordet. Vaknade 2 timmar innan klockan nu på morgonen. Säger nog en del. Grubblar på om jag glömt ngt. Har räknat fram att jag mellanlandar i Dubai i kväll och borde kunna få en rapport om hur resan gått då. Känns verkligen jobbigt men alternativet va att vänta i 3 veckor tills jag kommit hem.
 
Vad skönt att ni är flera som ser en positiv skillnad:)!! Halsen ska ut mer och näsan likaså, men lyckas inte riktigt kombinera den formen samtidigt som jag kommer åt vänsterbogen. Men det kommer väl.

@mackan Inte lätt att hänga med i alla sadelsvängar inte! Men tror att det blir bra med denna:).
 
Red ut på sprattelfia idag. Hon var som vanligt lite spänd i ryggen när jag tog in från hagen, men efter ridning ingenting. Tog hoppsadeln och tänkte att då kanske jag får en lättare sits med tanke på ryggen...

...men gud så jag hatar att rida i hoppsadel! Skänklarna bara fladdrar överallt och i kombo med skottsäkra västen som jag inte vågar rida utan (bortsett från då jag är senil och glömmer den) så är min sits och position en evig koncentration för att behålla. Suck. Till det är min häst superpigg ute och hoppar och sprättar vilket inte direkt underlättar min sitsträning.
Fanns inget annat att göra än att rida till backen där vi brukar galoppera för att göra henne lite trött och om möjligt lite mer ridbar efteråt. När jag travade for hon omkring med huvudet som en giraff och sprättade och jag tänkte att det är ju ingen hit för ryggen. Bättre då med galopp och kanske vågar man stå i lättsits eftersom det är lite tungt för henne i backen :angel: för på vanlig kurvig väg med spöken i varje snöklump och rådjur i dikena så kan jag ärligt säga att jag står fan inte i lättsits i sådär härligt framstupa sidoläge som man hamnar i med väst på. Då skulle jag få tugga grus/snö/is dagligen.

Nog blev hon bättre i slutet och vi kunde jogga i en helt okej uterittsform. Imorgon blir det ridhuset och det ska bli intressant att se om vi kommer ihåg nåt sedan träningarna, eller om allt nu gått i fördärvet pga allt motsatt vi aktivt tränat på genom att rida ut två dagar den här veckan :grin:
 
@stjarnfrugt Vad är det för hoppsadel du har egentligen? Min hoppsadel tycker jag är riktigt trevlig att rida i och känner mig bekväm i. Blir ffa mycket stadigare i den och rider alltid i den om jag vet att Juno är på tokhumör. Könde mig dock inte alls lika trygg i min förra som hade alldeles för halkigt läder.
 
@Fiorano jag har en bates caprilli flatback. Tyckte mkt om den när jag köpte den, har smal midja osv. Men nu när jag har dressyrsadeln som jämförelse så tycker jag att hoppsadeln bara placerar mig liksom ovanpå, har inte alls samma inverkan på min häst utan sitter bara och guppar ovanpå allting.
Kan hända att jag tyckte bättre om denna förr eftersom jag bara hade prestige hippon att jämföra med? Kanske skulle det bli bättre med klossar bak? Har bara fram nu...

Har heller inte direkt förtroende för de sadelutprovare vi har här så jag vill inte börja krångla och byta helst. Den ligger ju bra på hästen när hon är i form, och nu har jag hittat en lösning med padd som duger. Är inte läge att börja byta sadel när hästen ser ut som hon gör nu i vilket fall...
 
@stjarnfrugt Har all förståelse för att du inte kan rida i den... Amerigo CC i hoppen bör passa på hennes rygg eftersom du har en Classic:). Tror inte att det bara har med klossarna att göra utan hela balansen i sadeln.
 
Hej alla!
Jisses vad ni skriver. Jätteroligt:D

Jag är också lite sugen på en hoppsadel och börja ha en dag i veckan att jobba med bommar framöver tänkte jag. Har dock grymt dålig koll på vad man ska köpa. Jag har ju en Passier ABS i dresyren. Sprikrak rygg med massa manke. Någon ide?
 
blev en kort visit för mig i tråden. I helgen får han åka hem, min stallägare kör hem honom eftersom jag bara kommer böla och ha mig.

Världens vackraste Skatt, ännu en häst som lämnar mig :(
 
Ja, hon har varit trevlig att rida, och hon hoppade bra igår också. Men om jag jämför med hur ryggen kändes typ en vecka efter att hon var sprutad så är det en enorm skillnad åt det sämre hållet. Var ju tillbaka på åb sist hon var så stel, men då tyckte inte vet att hon behövde nån mer behandling, fick endast metacam i en vecka då, och blev lite bättre igen.
Ryggen ska ju vara frisk enligt röntgen, och hon är fortfarande mjuk och fin i musklerna runt nacken, och hackar mindre med huvudet nu.

Får väl försöka få tag i vet igen, och höra vad han tycker. Shit vad jag är less på det här nu, och jag antar att hästen också är det.


Sjukt tråkigt och drygt ... Är hästen röntgad hals/nacke också ?
 
Ja, även ultraljud av nacken. Det är ju där hon har en gammal skada visade det sig, vilket lett till en förkalkning i ligamentet i skallbasen.
Ah ! Det har jag missat att det redan finns etablerat fynd där . Vad trist ! Jag skulle inte vara främmande för att det isåfall kan vara anledning till problemen med ryggen . Trist oavsett , verkligen ! Det är ju en ambitiös häst vad jag kan se som verkligen gör sitt bästa om hon förmår !
 
@stjarnfrugt Jag tror också på balansen i sadeln som knas. Så himla vingligt och fladdrigt ska det inte bli i en hoppsadel, även om man är mer van att sitta i en dressyr. Framstupa ska du inte heller hamna för att du står i lätt sits. Sen kan jag ändå förstå argumentet varför du sitter ner, så gör jag också. :)
 
@Fiorano Ja så kan det vara. Men jag vågar inte anlita de sadelutprovare vi har här och jag litar inte tillräckligt på min egen förmåga för att bara prova själv. Och jag vet inte heller om jag har nån lust att lägga Amerigo-pengar på en hoppsadel :o
Hade däremot gärna provat om jag visste nån som hade en.

@Kirre Det är framförallt säkerhetsvästen som gör att jag kommer i framvikt, är mkt svårt att räta upp sig tycker jag när nånting håller ryggen stel. Är stor skillnad att rida utan, om än jag inte tycker jag kan rida ett dressyrpass vettigt i den då heller...
 
Helt OT men jag har varit och tittat på ett radhus (finns en tråd på Hem&Hobby). Ett sånt där jag haft en tanke om att jag vill ha, i flera år. De är sällan till salu och går åt direkt de kommer ut. Nu kom det ut ett i veckan och jag var och tittade två ggr för att jag var velig efter första besöket :o , har nu lagt bud på det så vi får se om jag vet ikväll eller på måndag hur det gått.
Det ligger väldigt trevligt till. 2,5 km till stallet och 4-5 km till jobbet. Idag har jag 5 km till stall och 1,5 till jobb. Det blir inte billigare för mig att bo där, men antagligen lite trivsammare och smidigare i min vardag då jag har promenad- och cykelavstånd till allt hästrelaterat i stan.

Först tänkte jag att jag vågar inte köpa nåt förrän jag vet hur det blir på mitt jobb. Men jag vet att jag får fast i vilket fall, lönen får jag ev förhandla men facket har sagt att med 99% säkerhet kommer inget att hända med den.
Med tanke på hur sällan de här är till salu och hur snabbt de blir sålda så vågade jag ta risken att ev köpa det. Skulle jag ändra mig kommer jag inte att ha svårt att bli av med det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp