07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Jomen duuuuu! Såklart din tränare hade varit o fått ngn inspiration nånstans! Hon är ju inte mer än människa o även fast hon inte menade det så försökte hon såklart applicera sina nyfunna insikter på sina elever. Been there done that. Jag fick stretcha mycket med min häst efter Carl Hester clinicen... fniss....min tränare var helt klart inspirerad men tillskillnad mot din så gick budskapet fram till mig o min häst och det funkade super! Tror aldrig min häst skrittat så genom kroppen som den lektionen.
Så fäst dig inte vid det som gick så dåligt utan nu ser du framåt igen, hitta känslan av hur trevligt du faktiskt rider och vilken fin häst Divan är så galopperar ni in i solnedgången!!!
 
@sommarminne nej det är inte vanligt, detta är en häst som gått i flocken förr men inte sen sommaren. Därav lite stök och uppgörelser. Generellt är det inte ett problem, men i kombo med att andra saker krävt extraarbete av mig hela veckan så har det varit drygt.
Jag är helt på det klara med att man tar tag i problem som dyker upp oväntat och klandrar ingen som är bortrest ibland. Men jag har denna vecka insett att jag blir tagen för given, och då jag försökt framföra detta på ett trevligt och konstruktivt sätt men bara får politikersvar tillbaka med en liten touch av "klappa på huvudet" då blir jag faktiskt arg.
Jag betalar full hyra trots att jag sköter allting när vederbörande är bortrest, allt jag begär är tydlighet om vad som är ordinarie insats och vad som är utöver. Det senare vill jag inte tas för given om, och att man åker bort och lämnar mig med en hög problem och sen beter sig översittare när jag påtalar med vänlig ton hur jag upplever det.

Jag är bedrövad över att det aldrig verkar gå att få till en stabil och fungerande vardag. Vill inte utsätta min häst för så mkt flyttande som varit.
Nu vet jag att denna person är känd för att inte gå att resonera med när det gäller motgång eller kritik så jag behöver inte ta det personligt. Men man undrar ju varför det aldrig får vara smidigt för mig i vardagen, ja...
 
Ok frugtis så här är det krasst sagt, att din vardag inte funkar är mesta dels pga att du ser problem i väldigt mycket saker där andra antingen inte ser dom alls eller så tänker man inte på det som problem. Du har en annorlunda syn på många saker än de flesta andra, därmed inte sagt att det är fel på nåt sätt utan enbart en förklaring på varför du upplever det som extra motigt. Jag är ingen psykolog men ganska realistisk och jag tror att du skulle behöva ändra lite på ditt sätt att se på din vardag för att må lite bättre psykiskt.
Du är en snäll, känslig och trevlig hästmänniska som verkligen försöker göra allt rätt men det är det som är ditt problem. Om du kunde ändra bara liiiiite grann och acceptera att det oftast inte blir som man tänkt, för så är verkligheten för de flesta, så skulle det nog kännas lättare för dig i mångt och mycket.
Jag gillar dig och jag läser alltid dina inlägg därav detta långa o kanske inte alls givande svar! :D Men ta det för det det är och försök lägga personens uttalande bakom dig. Imorgon är en ny dag med nya roliga saker som händer! I promise...;)
 
@stjarnfrugt håller med om vad Novali skriver, du tar det för mycket på allvar har jag en känsla av.

Alla har ju motgångar ibland så är det bara. Det är ju den värsta och tråkigaste perioden nu också, ja i alla fall för mig som gillar november månad :D

Försök att inte ta det personligt om nu du och stallägaren har lite olika åsikter.

Du har ju precis köpt hus, se fram emot det, det är ju jättekul att inreda och ställa iordning.

För övrigt ett ridpass idag på en av regn uppmjukad och fin grusväg. Mycket galopp och försökte samla så gott det nu gick varvat med lite mer framåttempo. Så himla skönt att rida i dagsljus idag.
 
Senast ändrad:
Rapport från dagens träning:
Surare idag än i onsdags eftersom hon kom undan så mycket. Vi löste det på vårat sätt och det blev bättre men inte helt bra. När hon går så är hon tokfin så det finns hopp. Det är bara att kämpa på.

Trodde vi skulle sätta byten nu, istället får vi träna att rida på volt utan stopp. Kul!

Kändes iallafall bra att ha min vanliga tränare idag.

Imorgon kommer hennes hagkompis tillbaks efter 6 veckor i sjukhage så hon kanske blir gladare nu.

@Novali01 Tack!
 
Kul att läsa vad ni gör! Jag håller faktiskt med @Novali01 men samtidigt förstår jag dig @stjarnfrugt . Jag blir ofta tagen för given i alla situationer i livet men det är för att jag ofta gör mig själv tagen för given. Denna vecka har jag på ovanstående anledning roat mig med att fråga alla på jobbet som kommer till mig med frågor om de har sökt på intranätet, svaret har i alla fall blivit; nej, det går ju snabbare att fråga dig (de flesta frågor som kommer söker jag upp på intranätet och löser... dvs ingen kompetens jag har eg..).
Min 07:a är bättre än nånsin, jag kan rida med lite elektricitet, hon gör enkla byten, går skolorna hyfsat och bär sig med takt. Det är en himla trevlig liten häst jag har..
Jag har ju som jag skrev (skriver ju sällan så förstår om ni inte minns..) funderat på att sälja henne. Dett ahr lite ställts på sin spets nu då jag fått stekta sparvar rakt in i munnen;) med ett kanonerbjudande om jobb på annan ort, till en början som projektledare på halvtid men jag kommer inte ha svårt att få upp den tiden till heltid, har tidigare emellanåt jobbat på tjänsteköp åt samma arbetsgivare med utbildningar men kommer nu vara mer en del i staben sas.
Jag funderar på att "ge" bort min häst åt min medryttare. Hon vill köpa häst och hon vill ha min häst, men hon pluggar terminen ut och vill inte länsa sparkontot. Hästen är kanske värd 50000 just nu, i sin fulla potential med resultat runt 100000.
Är jag dum i huvudet om jag ger bort henne för utrustningskostnad (typ 30000)? det skulle kännas så bra i hjärtat och pengarna behöver jag egentligen inte..Har alltid varit så blödig när det kommer till sånt här..
 
Du har ju precis köpt hus, se fram emot det, det är ju jättekul att inreda och ställa iordning.

Är det? :o Jag tycker det är asdrygt, kostar onödigt med pengar jag hellre lagt på hästeriet och tar en jäkla tid och energi :D Renoverade sista lägenheten jag hade här uppe innan jag drog söderut, och jag sa att det var första och sista gången. Fruktansvärt.

Men ja, blir det ett permanent boende kan det vara värt att orka fixa det vettigt när man är 30 år. Det känns som att man kan sluta vara provisorisk iaf ett tag...
 
@Shudde Om det känns bra i hjärtat och du inte behöver pengarna skulle jag bara ta betalt för utrustningen. Kanske skriva i kontraktet att du ska ha en viss % om den säljs vidare över en viss summa inom ex. antal år.
Det viktigaste är att man vet att hästen mår bra!
De där pengarna sparar man ju fort in på att slippa ha stallhyra :p
 
@Novali01 Jag vet, men jag har rätt svårt att göra avkall på hästens väl och ve. Vi använder dem redan som det är på ett högst onaturligt sätt, och jag tycker det minsta vi kan göra är att låta dem få utlopp för de naturliga behoven av att slippa gå på tom mage, sysselsätta hjärnan och ha kompisar... Det gör väl att jag slår lite mer knut på mig själv än andra. Jag tror inte att hästar själva tycker det bästa är att stå utan mat 12 tim per dygn, eller komma in kl 15, eller stå ensamma i fyrkantiga hagar. Vilket många gör.

Jag tänker inte skriva ut specifika händelser i detalj på ett internetforum. Men jag är ganska säker på att jag inte varit ensam om att känna mig utnyttjad här. Dessutom vet jag med facit i hand att detta inte är första gången hyresgäster känner och har känt liknande, så det är helt enkelt en attityd och därför har jag inget större hopp om att det kommer bli annorlunda. Däremot har jag får min egen skull varit jäkligt tydlig med vad jag kommer att ställa upp på i fortsättningen, för detta reder jag ut denna gång, men jag kommer inte att finna mig i det mer. Det är inte jag som valt att ha 5-10 hästar och egen gård, så jag tänker inte betala flera tusen för att täcka upp för någon som tagit sig vatten över huvudet heller.
 
Är det? :o Jag tycker det är asdrygt, kostar onödigt med pengar jag hellre lagt på hästeriet och tar en jäkla tid och energi :D Renoverade sista lägenheten jag hade här uppe innan jag drog söderut, och jag sa att det var första och sista gången. Fruktansvärt.

Men ja, blir det ett permanent boende kan det vara värt att orka fixa det vettigt när man är 30 år. Det känns som att man kan sluta vara provisorisk iaf ett tag...
Ja det är roligt :D Om du kan acceptera att det inte alltid blir som man tänkt sig ;)
 
Kul att läsa vad ni gör! Jag håller faktiskt med @Novali01 men samtidigt förstår jag dig @stjarnfrugt . Jag blir ofta tagen för given i alla situationer i livet men det är för att jag ofta gör mig själv tagen för given. Denna vecka har jag på ovanstående anledning roat mig med att fråga alla på jobbet som kommer till mig med frågor om de har sökt på intranätet, svaret har i alla fall blivit; nej, det går ju snabbare att fråga dig (de flesta frågor som kommer söker jag upp på intranätet och löser... dvs ingen kompetens jag har eg..).
Min 07:a är bättre än nånsin, jag kan rida med lite elektricitet, hon gör enkla byten, går skolorna hyfsat och bär sig med takt. Det är en himla trevlig liten häst jag har..
Jag har ju som jag skrev (skriver ju sällan så förstår om ni inte minns..) funderat på att sälja henne. Dett ahr lite ställts på sin spets nu då jag fått stekta sparvar rakt in i munnen;) med ett kanonerbjudande om jobb på annan ort, till en början som projektledare på halvtid men jag kommer inte ha svårt att få upp den tiden till heltid, har tidigare emellanåt jobbat på tjänsteköp åt samma arbetsgivare med utbildningar men kommer nu vara mer en del i staben sas.
Jag funderar på att "ge" bort min häst åt min medryttare. Hon vill köpa häst och hon vill ha min häst, men hon pluggar terminen ut och vill inte länsa sparkontot. Hästen är kanske värd 50000 just nu, i sin fulla potential med resultat runt 100000.
Är jag dum i huvudet om jag ger bort henne för utrustningskostnad (typ 30000)? det skulle kännas så bra i hjärtat och pengarna behöver jag egentligen inte..Har alltid varit så blödig när det kommer till sånt här..
Känns det rätt så är det rätt tänker jag.
 
Äe som sagt sjuk och Barb har vilat i en vecka nu. Ikväll samlade jag lite energi och gick ner med hästarna i ridhuset och släppte dom. Tänkte att de nog hade lite överskottsenergi att bli av med. Men alltså har man connemaror är det tydligen ingen större grej med överskottsenergi. De brallade två varv sen gick dom mest runt och kollade lite. barb, välte en pall, roligare än så blev det inte.

10959553_10204888791651468_4997106505225941297_n.jpg


10269349_10204888791291459_1613219092089777884_n.jpg
 
Äe som sagt sjuk och Barb har vilat i en vecka nu. Ikväll samlade jag lite energi och gick ner med hästarna i ridhuset och släppte dom. Tänkte att de nog hade lite överskottsenergi att bli av med. Men alltså har man connemaror är det tydligen ingen större grej med överskottsenergi. De brallade två varv sen gick dom mest runt och kollade lite. barb, välte en pall, roligare än så blev det inte.

10959553_10204888791651468_4997106505225941297_n.jpg


10269349_10204888791291459_1613219092089777884_n.jpg
Så söta de är. Ser ut att vara i gott hull båda två.

Krya på dig, det är ju så tråkigt att vara sjuk.
 
@stjarnfrugt Nej när det kommer till hästars mattider mm är jag lika petnoga som du men när det kommer till att se livet i mörkblått eller solgult så är jag orange o du svart... :p.

Hur gick det med transporten? Är den loss nu?

@Fiorano Julgrisar har också ett värde... ;)
:D Skojar såklart, Juno är fortfarande min favvo, han är makalöst söt! Även om du blir av med Barbie så har du ju en fantastisk påwnie kvar.
 
@Novali01 Jo jag är svartsynt i grunden men jag har åtminstone ett heltidsjobb, häst, bostad och betalar mina räkningar nuförtiden. Så i mina ögon är jag en solstråle jämfört med för 10 år sedan när jag låg i sängen ett par år. Allt är relativt.

Jag fick känna mig som en vuxen självständig människa och be min far komma hit med BMW X-drive och dra loss den :cautious: Då var det givetvis inga problem och inget satt fast desto värre. Hade sjunkit ner i några gropar eftersom den stått sedan början på december men inget superilla.
Nu har det väl kommit typ 70 cm snö den här veckan då nu kan jag inte klandra min bil för att jag körde fast på stallplanen i förrgår. Men ja, det börjar kännas som man kanske måste byta upp sig...
 
@sassiball Haha, "gått hull" var snällt sagt:D! Dom är jättetjocka:p. Tror dom har gått upp ännu mer nu bara på en vecka dessutom...

Såhär ser Juno ut...
10405677_10204889316464588_6222406485465599675_n.jpg


...och så måste jag visa upp hans nya träns! Ett Passier Juno, bokstavligen som gjort för honom, sjukt nöjd med det:love:.
10492015_10204880426522345_2490112302766212359_n.jpg
Har du börjat stava på norrländska nu också? :p

Så fin han är i sitt nya träns. Han är ju så himla söt och magen klär honom.

Kan du känna revbenen på honom? för det kan nämligen inte jag göra på GP. Och då har hon ändå gått ner ganska mycket i vikt.
Hon är ju så himla lättfödd! När hösilaget är slut har de halm att tugga på i hagen och de äter lite halm så det går väl ingen nöd på dem men jag har liksom känslan att hästen alltid är hungrig.
 
Apropå hulldebatten så tyckte tränaren jag red för sist att min häst inte var fet, utan bara hade höbuk. WTF liksom, jag kan då säga att några revben känner jag inte :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp