07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är enligt mig väldigt stor skillnad på höbuk och övervikt. Sett från sidan är GP slimmad men som sagt revbenen går inte att
känna.
 
@sassiball Skyller min horribla stavning på febern:p. Om jag trycker tilltäckligt hårt kan jag känna revbenen på båda faktiskt:D!

@Novali01 Ja, visst är jag glad att jag har Juno kvar om Barb försvinner. Juno är dock väldigt tydlig med att han inte tänker bli en krumelurponny. Så har kommit till insikten att det är dags att damma av min inre hoppryttare om han ska komma till sin rätt. Det där med att sälja är inte riktigt min grej och misstänker att han snabbt skulle kunna bli ett riktigt monster med ett barn på ryggen dessutom. Så jag kommer att köpa en annan häst för att ersätta Barb som dressyrkuse om hon nu försvinner.

På onsdag ska jag åka på mätning med båda. Barb ska slutmätas och jag är lite hemsk och hoppas att hon precis har krupit över till D-ponny eftersom det minskar värdet på henne:o.
 
@stjarnfrugt Men det är väl ändå inte ett misslyckande att din pappa drog loss släpet? Om allt i livet skulle vara misslyckande för att en behöver be om hjälp hade jag varit en tämligt misslyckad typ.

Sen vet jag hur shitty det känns att känna sig utnyttjad stallet. Jag är ju en riktig hönsmamma med mina hästar vilket gör att de andra hästarna åker med på en räkmacka gällande det (längre utevistelse, täckesbyten, intag tidigare vid storm osv osv). Det vänjer sig snabbt ägarna vid och tar för givet. Men som nu när jag var sjuk var det prompt omöjligt att ge hästarna lunch en dag trots att vederbörande bor 20 meter från stallet (på gården alltså) bara för att det snöade och hon inte ville ta ut sin ettåring då. Såna saker gör mig så sjukt besviken.
 
@Fiorano nej det är väl inget misslyckande att be om hjälp generellt men väldigt opraktiskt när man tex är på väg men inte får loss släpet. Det övriga var bara mest en kommentar i skämtsam ton.

Jo då hade jag också blivit besviken,
ge och ta liksom...

I mitt fall tycker jag att jag betalar hyran istället för att ha gårdsfix. Poängen med att hyra in sig går ju lite förlorad om man både betalar fullt och dessutom gör jobbet själv. Tycker jag.
Hade det varit en engångsföreteelse hade jag inte brytt mig.
 
@stjarnfrugt Klart att det är skitsurt när man ska iväg och inte får loss släpet. Samma höll på att hände mig när Barb skulle till kliniken. Kunde inte rubba släpet med min bil utan vi fick byta till Blåfiskens bil och sen fick jag stå bakom och putta på släpet och så gungade vi loss det. Vinter liksom. Men att saker inte går som planerat betyder varken att du är dålig eller att det är ett misslyckande.

Tänk tillbaka var du var för ett år sen så måste väl ändå allt kännas rätt bra nu?
 
@Fiorano Ja, men jag tycker det känns uttröttande med extrabekymmer. Däremot har jag väl inte påstått att jag tar det som ett personligt misslyckande att släpet frös och bilen är för klen? Det är som det är, och nu är det inte ett problem längre förrän jag ska skotta nästa gng, är minst lika mkt snö nu igen som innan ^^
Gud, jag hade blivit galen om jag hade en kliniktid att passa:crazy: tur jag hade en dag tillgodo iaf. Men ändå....
Jag har liksom inga extraväxlar att lägga i, periodvis är det tillräcklig utmaning med vardagen. Så jag tänder till på saker andra rycker axel åt. Det får jag leva med. Det är i vilket fall så mkt bättre i det stora hel, jämfört med för tio år sen. Som sagt. Kanske har jag för låg tröskel eller är bara bortskämd. Det kvittar.

För ett år sen var det bra, min häst skadade sig i feb. Därefter var det eländigt, och jämfört med det är det så jäkla mkt bättre nu. Har gjort en hel del för övrigt mående att ha en användbar häst igen:)
 
Måste bara tala om en sak som gjorde mig galen av ilska en gång för väldigt länge sen. Angående släp och kliniktider som ska passas...

Jo jag hade sålt en häst, den skulle bara klinikbesiktigas först. Jag hade tagit ledigt från jobbet och kom hem i god tid, tar in hästen från stallet, ska bara köra fram transporten. När jag då öppnar portarna är transporten borta :eek: Arg som ett bi börjar jag ringa runt och får fatt i ett annat att låna, fick tag i det och körde och hämtade, hästen gick igenom, allt ok.
Sen visar det sig att en "kompis" till mig lånat släpet utan att fråga. Hennes arbetskamrat skulle tvunget till IKEA (skyllde hon på) och köpa en soffa och eftersom hon visste att jag jobbade så hade hon bara kört o hämtat mitt släp. Det är ju nog något bland det fräckaste jag varit med om. Förlät dock min kompis, tänkte bara att jaja, hon är inte så vidare smart.
 
@sassiball Men hjälp! Man blir ju mörkrädd. Jag hade också blivit arg som ett bi. Okej om folk ringer innan men att bara åka och ta är inte okej!

Kl
Min häst har förlängd vintervila då vi naturligtvis åkt på magsjuka igen.
 
@oxo ja, jag var alltid snäll och lånade ut mitt släp utan någon som helst ersättning och detta var tacken.. Jaja.

Ush vad tråkigt med magsjuka, hoppas ni snart blir friska.

Ingen ridning här idag då hela familjen åkte iväg till ett badhus med lite vattenrutschkanor och bubbelbad. Myyyys, jättehärligt :)
 
@sassiball Och herregud. Jag tror jag brunnit i alla cylindrar om jag känner mig själv rätt :o Jag som inte ens lånar ut mitt släp annat än om nån nära frågar. Och är det till en häst så ska jag känna hästen också, för jag vill inte ha mitt söndersparkat av nån idiotåkare.
Men en bekant till mig berättade att hon brukade hyra ut sitt nya Ume B50... en vinter var det en som slet loss bakdörren pga att det frusit fast och en annan hade en häst som löpte amok. Då räckte inte de 200kr hon tagit i hyra speciellt långt på verkstaden... Så jag känner att jag fortsätter på min egennyttiga linje :o
 
Ja det gör du nog rätt i.

En annan gång jag lånade ut det fick jag det tillbaka inklusive hästgödsel haha :D Då blev jag också irriterad och frågade varför? Då fick jag höra att de som lånat mitt släp hade fått motorstopp på bilen, ställt av släpet i kanten av vägen och bogserat sin bil därifrån. Sen hade mitt släp fått stå där över natten till nästa dag, då de med en annan bil kunde fortsätta färden. Det var ingen häst i släpet just då fick jag höra. Sen varför hästgödseln var kvar berodde på att den ena personen trodde att den andra mockat ur transporten och vice versa. Svårt att öppna dörren och ta sig en titt liksom :meh:
De bad inte ens om ursäkt.

Jag har nog haft tur att det inte uppstått några skador på mitt släp. Det var ju ett lite äldre släp också, mitt nuvarande hade jag inte lånat ut till vem som helst.
 
Herregud!! Jag hade blivit helt tokig om ngn lånat mitt släp utan att fråga först....:eek::eek:. Att folk inte bryr sig om andras grejor är ju allmänt bekant men att bara åka o ta ngns släp....my god.:banghead:
 
Usch jag måste gnälla av mig av bara attan idag känner jag. Hela den här hösten/vintern har varit himla tuff med cancer på svärfar och allt vad den behandlingen innebär. Vi var tvungna att avboka vår utomlandsresa pga att hans mående har varit kritiskt men nu sakta men säkert har han blivit lite piggare och vi bokade ny resa igår.
Idag när jag kommer hem från stallet så sitter min ena kissekatt och fullkomligt skriker i sin låda när han ska kissa. Kommer ingenting och han skriker och försöker men de går bara inte. Får åka in akut till djursjukhuset och vi tror först att han bara har urinvägsinfektion men när han röntgas så hittar dom massor av stora njurstenar vilket är väldigt ovanligt hos katter som är så unga. 2-3 cm av urinröret va helt fullsatt men stenar så det va bara att lämna honom där och han ska ikväll/natt genomgå sin första av troligtvis tre operationer. Bara denhär första operationen och natten där kommer att gå på tio tusen och då är detta den enklaste operationen dom provar först men hon trodde inte att det skulle räcka utan va orolig över att den yttersta delen av urinröret skulle behövas amputeras:crazy::cry: (antar att ni anar vad det innebär).
De är ju tur att man har försäkring men de lär bli en oerhört dyr historia dehär.
Jag blir så ledsen! Pengarna bara far iväg och det finns inte på kartan att inte låta dom göra precis allt dom kan men det känns rätt bittert att vi har hunnit boka resan. Dom pengarna hade vi behövt ha nu.
Detta har inget med hästen att göra men jag va prompt tvungen att gnälla och lipa av mig. Älskade lilla kissen måste bara bli bra igen!:banghead::yuck::down::wtf:
 
Usch jag måste gnälla av mig av bara attan idag känner jag. Hela den här hösten/vintern har varit himla tuff med cancer på svärfar och allt vad den behandlingen innebär. Vi var tvungna att avboka vår utomlandsresa pga att hans mående har varit kritiskt men nu sakta men säkert har han blivit lite piggare och vi bokade ny resa igår.
Idag när jag kommer hem från stallet så sitter min ena kissekatt och fullkomligt skriker i sin låda när han ska kissa. Kommer ingenting och han skriker och försöker men de går bara inte. Får åka in akut till djursjukhuset och vi tror först att han bara har urinvägsinfektion men när han röntgas så hittar dom massor av stora njurstenar vilket är väldigt ovanligt hos katter som är så unga. 2-3 cm av urinröret va helt fullsatt men stenar så det va bara att lämna honom där och han ska ikväll/natt genomgå sin första av troligtvis tre operationer. Bara denhär första operationen och natten där kommer att gå på tio tusen och då är detta den enklaste operationen dom provar först men hon trodde inte att det skulle räcka utan va orolig över att den yttersta delen av urinröret skulle behövas amputeras:crazy::cry: (antar att ni anar vad det innebär).
De är ju tur att man har försäkring men de lär bli en oerhört dyr historia dehär.
Jag blir så ledsen! Pengarna bara far iväg och det finns inte på kartan att inte låta dom göra precis allt dom kan men det känns rätt bittert att vi har hunnit boka resan. Dom pengarna hade vi behövt ha nu.
Detta har inget med hästen att göra men jag va prompt tvungen att gnälla och lipa av mig. Älskade lilla kissen måste bara bli bra igen!:banghead::yuck::down::wtf:
Ush vad jobbigt. Hoppas lilla katten blir bra och så bra att ni har försäkring, alla katter har ju inte det.
 
@sassiball Tack! Och ja vi förstod de när vi kom in att det är inte helt ovanligt att folk inte försäkrar katten och sen får en chock när dom blir dåliga. De är verkligen vid sådana här tillfällen man är så otroligt tacksam för den där försäkringen.
 
@sommarminne Ja de är en devon rex med världens största personlighet. Han är liksom en hack i häl hela dagarna här hemma och kommer alltid och hälsar i dörren när man kommer hem och pratar mest hela tiden så han skulle verkligen fattas oss om han inte blir pigg. Vi väntar på besked om första operationen nu men det va verkligen högtryck där inne så det kunde dra iväg på tiden tyvärr:down:



 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp