08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Jo, men lite så jag känner också..

Även om blödningen var liten och vet sa att jag skulle skritta och innom två till tre veckor kunde jag lägga in lite trav så känner jag nog hellre att vi tar det saktare än så.

Jag har ingen speciell erfarenhet av detta även om vi haft senskadade hästar i stallet men det har liksom inte varit mina..

Han är ju stor och tung + att han har en liiiiiiten bockhovsvarning på just det frambenet (jag har ju själv fött upp honom så jag vet alla hans skavanker) och senor och ligament TAR TID, så då får han hellre vila för mycket än för lite.

Inte så att jag har någon brådska med honom nånstans och jag har fler hästar att rida så han får ha en lugn och skön sommar på bete istället :)
 
Sv: 08:0rna del 8

kl

Något tamare och mer civiliserad häst idag :p

dsc_0001_534aab1be087c349c32f2612.jpg


dsc_0020_534aaba7e087c349c32f261b.jpg


dsc_0102_534aaba0ddf2b31d42c7025b.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

Bra tips! Tack! Jag har just nu bara en dressyrsadel (med feghandag) så jag rider alltid i den. ;) Att jag viker mej i sidan är tyvärr ett problem jag dras med och alltid jobbar på.
 
Sv: 08:0rna del 8

Jamen GRATTIS till det fina slutresultatet! Nu behöver du bara göra om det en gång till så är ni kvalade till MsvB! ;)
Men mer allvarligt talat, så måste man ju som domare hålla den där kvalgränsen i huvudet när man dömer MsvC, så du skall verkligen vara nöjd med den debuten. :up:

@rebeckasff

Nää, va trist och tråkigt. :( Tycker du gör helt rätt som tar den långa vägen tillbaka. Det är inte bara i sadeln man bevisar att man är duktig ryttare! ;)

KL
Som Equilina sa, så läser jag flitigt och gläds och lider med er alla, men hinner inte skriva så mycket.

Här är det jag som är halt "a la Zlatan" med en trasig lårmuskel. Eller åtminstone rejäl blödning i baksidan runt seninfästningen sedan i torsdags. Klart bättre idag och går normalt om jag rör mig långsamt men böja sig fram utan att göra en snygg bensträckning typ isdans på skridsko går inte. Följaktligen kan jag inte kratsa hovar, tömköra eller plocka upp tunga saker från marken.
Kan faktiskt sitta till häst - om hästen är snäll och inte behöver några starkare hjälper på vänster sida. :meh: - t.o.m trava under lättridning.

Det är Nalles "fel" (eller mitt eget för att jag inte var mer uppvärmd O_o ) då han i torsdags drog järnet på tömmen över fyra bommar på marken, tog de två i taget på studs och fortsatte i galopp längs paddockens långsida.
Blev tvungen att släppa yttertömmen och sedan - när jag nästan fått stopp på honom - trasslade innertömmen in sig i hans svans- (Fråga mig inte hur! Önskar att någon filmade.) Så då bar det av igen och jag blev tvungen att släppa och sedan kuta efter för att förhindra en utbrytning vid grinden.
På andra varvet siktade han in sig på mig, stannade och sneglade på tömmen som för att tydligt tala om att; "matte, hjälp! Den följde efter mig!" :p
Trasslade ut honom och allt blev lugnt - och då kände jag hur ont jag hade men kände mig tvungen att köra en stund till för att inte sluta efter den cirkusen.

Typiskt bara nu när vi börjat komma igång och hittat bjudning - men bättre jag än han!
 
Sv: 08:0rna del 8

Tack så jättemycket! Vi är dock inte redo för att sikta på MSV B än, för bytena måste sitta först. Vi tränade på dem i höstas, men sen kom vi av oss på den fronten. Mer styrka behövs också, men riktigt kul att känna att vinterns träning gett resultat :)

Åh, din stackare! Håller verkligen tummarna för att ni kommer igång inom kort igen!
 
Sv: 08:0rna del 8

*KL* Jag och Deimion ligger i när det gäller programträning nu ;) Idag kommer Eric Lette till W-näs för att hålla en programträning. Snart drar jag ut till stallet och putsa upp mitt lermonster för att rida MSVC1 igen :)
 
Sv: 08:0rna del 8

Typiskt då att du ska bli skadad nu....

Tur att han inte skadade sig när han sprang lös med fladdrande tömmar efter sig.

Mooi Han är alltid lika snygg att se på :d
 
Sv: 08:0rna del 8

Vilket elände!:mad: Jag har ju inte blivit bra från mitt brutna ben i höstas, fick nu senast en inflammation i ledband, ligament och kärl som vuxit in i en sena i mitt knä!:arghh: Så jag var o sprutade cortison i knäet i måndags o herregud vilken skillnad det blivit! Svullnaden är på väg ned och jag känner mig bara stel o inte har inte ont som förut så nu hoppas jag att detta försvinner.
Frågade såklart direkt om det var lika svårt att läka ligament på människor som hästar (!:D) och fick en sån här O_oO_o blick från läkaren innan han bestämt sa att nääääe det är inte svårt alls! ha haha vad jag garvade...men jag får iaf rida som vanligt men inte bära tungt o inte promenera.

Men typiskt nog har min Lilla Svarta valsat runt i hagen o sparkat sig själv på insidan av ett framben där hon redan har ett överben.:banghead: Är svullet o ett sår finns men inte halt så vi rider vidare som vanligt men utan skydd ett tag då.
 
Länge sen jag skrev nåt här :)
Har hoppat lite med min fläckiga fara ;) och vi har konstaterat att hon kan helt klart hoppa... Värre är det med matte som hoppade regelbundet senast i slutet på 90-talet.... Jaja lite ringrost borde väl gå att slipa bort ;)

Så himla kul att läsa om alla er andras 08 -or glädjas med framgång och känna med i motgång.

/Tiffy
Får inte till det med att länka från fb, men det är mitt monster i avataren ;)
 
Livet rullar på som vanligt här, men jag har bokat in 2 nya träningar och satsar på att vi ska bli så ifrom att vi kan börja träna hoppning regelbundet.

Jag måste dock berätta om vår skräcktur på heden! Jag hängde på ridlägerbarnen på en lugn uteritt i förrgår & på vägen hem när jag ska återansluta till gruppen så kommer det 5 stycken lösa hästar i full kareta efter oss. Jag hinner ropa till ridläraren om vad som är på väg att hända, och sedan klamra mig fast på herr Gul. De drog ett par repor runt mig, och en av de lösa hästarna kom fram och hälsade (tur att både den och min var snäll). Hade fullt sjå att hålla Gul & är tacksam att han inte slängde av mig för att få springa med sina nya vänner. Hann hoppa av när de tog en lov runt oss, och sedan hann både jag & ponnyungarna fly ut genom färistgrinden innan de kom igen.
Kan meddela att hjärtat slog bra fort, och jag fattar inte hur man kan ha sina hästar ute med så dåligt staket ca 1 meter högt & 1 tråd). Tankarna snurrade rätt mycket kring vad som kunde ha hänt, särskilt om de beslutat sig för att dra rätt igenom ledet med barnen och deras ponnier.
 
Fy sånt är läskigt. Man ser liksom alla skräckscenariot som bara kan tänkas hända inom loppet av ett par sekunder när sådana saker sker.
Tur att allt gick bra.
 
@Novali01
Trist när det inte läker som det ska. Jag har drabbats av diskbråck förmodligen, och har ischiassmärtor som heter duga. Det går inte ihop med mitt aktiva liv kan jag säga. :( Så sjukt irriterande att inte kunna göra det man 'måste', kan inte ens gå till jobbet.
 
Mitrolle: Vilket elände! Finns inte nåt som gör så ont sägs det, har aldrig haft det själv men sett flera i min närhet. Hoppas det ger med sig omgående o att du slipper operation.

Lilla Svarta är iaf inte halt så vi rider vidare som vanligt. Svullnaden har gett sig och man kan tydligt se att hon kickat sig själv på det gamla överbenet hon har på insidan. Känns skönt iaf att hon inte är halt.
 
Fy sånt är läskigt. Man ser liksom alla skräckscenariot som bara kan tänkas hända inom loppet av ett par sekunder när sådana saker sker.
Tur att allt gick bra.
Ja verkligen! Hästarna ville ju inget illa - men det var storhästar allihopa och de hade som sagt glädjefnatt. Var tydligen tredje gången de var lösa denna veckan, så polisen fick ett upprört samtal från oss om att de borde prata med ägarna.
Ja, alla klarade helt utan skador (eller hur det gick för de lösa hästarna vet jag inte) men var lite skakis.
 
@Mitrolle Fy farao! Jag hoppas du läker snabbt så du kan få hålla igång som vanligt!

@Novali01 Det låter ju mkt positivt att hon inte är halt, hoppas ni får vara hela nu då (både du och hästen).
 
Jag har ju som tur är inte ont i ryggen, förmodligen har jag kanske haft diskbråcket vid något annat tillfälle när jag haft ont i ryggen, men det klämmer oavsett på ischiasnerven och det är extremt plågsamt. Kan inte gå utan att det strålar i vaden och foten är helt bortdomnad. Trodde jag var på väg att bli lite bättre så att jag skulle kunna halta runt på jobbet idag, men när jag gick upp i morse var det inte alls bättre. Suck. Trots massa piller så gör det skitont. :'(
 
Här är vi nyss hemkomna efter 3 dagars kurs på Segersta Eq. med Mads H. Oj, så mycket inspiration och lust att rida, rida, rida :) Iris har skött sig exemplariskt och jag har fått en massa tips om hur vi ska fortsätta - mer fokus, mer stabilitet, mer övergångar, mer plan..

Jag nådde inte upp till mitt mål om 65% vid senaste tävlingen (LB:1). Häst var för en gångs skull väldigt fin på framridningen - stoor utebana passade henne perfekt! Inne i ridhuset blev hon dock spänd och jag hann inte få till koncentration och lugn innan vi fick startsignal. Hamnade på 62.8 % efter ett något ojämnt program. På söndag ska det gå bättre hoppas jag :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 580
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 543
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 714
Senast: Niyama
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 630
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp