08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@MorvanMorr Vad kul att åka iväg sådär på kurs, det är något jag skulle kunna tänka mig att göra :)

Tråkigt att du inte nådde upp till ditt mål men det är bara på´t igen :-D
 
@MorvanMorr Vad kul att åka iväg sådär på kurs, det är något jag skulle kunna tänka mig att göra :)

Tråkigt att du inte nådde upp till ditt mål men det är bara på´t igen :-D

Ja, gör det! Så himla kul och inspirerande :-) Nyttigt att öva på att sova borta, "träffa" nya hästar och titta på nya läskigheter (skrittmaskin... :eek::eek: )

Jag tränade för min "2-dagar-i-månaden" tränare i går kväll. Det gick jättedåligt :arghh: Jag hade förmodligen för höga förväntningar eftersom det gått så bra under kursen. Iris var spänd och överladdad och jag blev frustrerad. Dessutom blev det plötsligt krock mellan denna tränares metoder jämfört med hur vi ridit under helgen. Knepigt, jag tyckte tidigare inte att skillnaden var så stor men igår blev det uppenbart. Jag ville rätta framåt men tränaren i går vill ha lugn på volt. Arg häst :mad: Får se hur det går i kväll när det är dags igen.
 
@MorvanMorr Ja jag tror jag ska försöka leta upp nåt ställe, ingen som vet någon bra tränare som inte finns alltför långt bort från dalarna? Fick även reda på att en av mina kusiner ska flytta hästen och sig själv till ett dressyrstall i enköpingstrakten och då kunde ja få bo hos henne... Få se om det kan vara nåt :)

Oj, ja tråkigt att tränarnas metoder går åt lite olika håll. Jag hade samma problem men då fick jag sluta hos den ena för det kändes inge bra när jag red för den, den ville ha lugn på volt och den andra mer rätta framåt och då kändes det inge bra med lugn på volt-tränaren för mig och hästen. Med andra hästar har det fungerat men inte med den jag har nu.
 
Jag red dressyr träning igår, gick riktigt bra faktiskt och fick en bra känsla helt enkelt. Både jag & hästen var rätt svettiga efteråt.
 
Ser jättetrevligt ut! :)

Idag var det hoppträning igen efter att bästa tränaren varit i Belgien och tävlat, så vi hade uppehåll två veckor från träningen. Jag har ju min ischias men det gick oförskämt bra ändå trots det! Hästen var kalasfin :love:
Hade ingen med mig så det blev tyvärr inte förevigat på film. Taggar hopptävling på lördag nu, 1,15 m ska vi hoppa då :)
 
usch Mitrolle -hoppas ditt onda går över... Jag själv har typ Ischialgi -alltså "fejk-ischias". Vaknade med det igår och det hänger i. Igår var det inte roligt att köra bil till jobbet, minsta sväng eller gupp som innebar minsta spänning kändes från korsryggen och ner till knäna, och att ta på sig strumpor ska vi inte tala om! :nailbiting: Well, är lite bättre idag än igår så jag hoppas att ett ihärdigt stretchande ska göra att jag slipper kiropraktorn.
Red min stora Dunderklump idag och han kändes riktigt fin stundtals. Men nu får han fasen inte bli större :grin: Slänger in en bild på Maverick där han är himla söt (måste förresten förhöra mig om hur det gått med honom)
-dubbelhakan bjuder jag på :rofl:

dsc_0104_53596e7cddf2b35a343556cf.jpg
 
Jag har fått lära mig att man absolut inte ska stretcha om man har besvär med en nerv, då irriterar man den mer och kan få rejäla besvär. Bara ett tips så du inte blir värre, detta som jag har önskar jag verkligen att ingen behövde få.
 
Jahapp, dagens tävling gick inte riktigt som förväntat. Det var jättevarmt och jag fick känslan av att Jobelle tyckte det var jobbigt och blev lite trött, så valde att inte hoppa jättemånga språng på framhoppningen. Hon överhoppade sig dessutom en aning när jag väl hoppade också..

10173707_10152408613815948_9158892006025504859_n.jpg


Men inne på banan sedan var hon plötsligt inte alls framme och jag insåg att hon inte var trött av värmen utan bara otroligt dåligt framriden trots mina försök. Hade ingen bra galopp och fick typ bara ett bra språng på hela banan, resten var bara helt fel. 3 nedslag och så glömde jag hoppa sista hindret eftersom jag tyckte det gick så dåligt så då fick jag lägga en volt och hoppa det. Blä.
Så irriterande när man inte ens kan läsa av sin egen häst.

På't igen nästa vecka. Blir det pannkaka då med så lämnar jag nog över tävlandet till min tränare ett tag om hon har lust. När jag har ordning på allting går hon ju så himla bra, men det är inte helt lätt.
 
@Mitrolle oj, vad hon hoppar. Tråkigt att det inte gick bra men det ser ju ut som hon kan hoppa i alla fall ;) Bara att försöka igen och undvika att göra samma misstag ;)

@mooi Han är för snygg Calle, jag håller tummarna stenhårt på att han får vara frisk nu!

Själv har vi varit ut på tävling både lördag och söndag. Igår så var det hoppning och min tränare satt på Angolas rygg och de var felfria på 90 cm, tjoho :D

Idag har jag tävlat dressyr med laget och lyckades skrapa ihop 64,66% och samtidigt vara dunderförkyld... Inte så jätteroligt men vad gör man inte för laget.... För laget gick det inte så bra, slutade 8 av 10 men inviduellt slutade jag 8 och blev placerad :)

Känns ändå bra för uppladdningen har inte varit den bästa.
 
Ja visst sjutton kan hon hoppa! Men det är ju mer än det som ska klaffa för att det ska bli resultat :) Jag får helt enkelt ha en bättre plan för hur jag ska göra beroende på hur hon känns på tävlingsplatsen.
Insåg att hon kanske är brunstig också för hon fick världens fnatt och hingstmullrade åt sin mamma :confused: ikväll och såg ut som hon inte kände igen henne alls, så det kanske kan vara ett svar på varför hon kändes off igår.

Kul med bra resultat på tävlingarna! :)
 
@Mitrolle Ja såklart är det mer som ska klaffa men nu vet du ju hur du ska göra om hon känns lika igen! Brunst kan sätta spöken i huvudet på stona... Kan säkert vara en anledning till att det gick som det gick. Hoppas att det kommer kännas bättre nästa vecka :)
 
Ja det hoppas jag också, då är det på en jättestor utomhusbana och det tycker jag är svårt. Det är så sällan man rider på så långa distanser så det blir ännu svårare att känna in avstånd tycker jag. Men man gör ju så gott man kan :)
 
Slänger in en bild från idag på Jac också, han hamnar ju lite i skymundan här känner jag, eftersom det mest blir uppdateringar om Jobelle :p

10177258_10152411619855948_6570123135000953166_n.jpg
 
Ja det hoppas jag också, då är det på en jättestor utomhusbana och det tycker jag är svårt. Det är så sällan man rider på så långa distanser så det blir ännu svårare att känna in avstånd tycker jag. Men man gör ju så gott man kan :)

Ja jag noterade det också när vi var iväg på hoppningen i lördags. Jag gick ju banan även om jag inte skulle rida och där var det en stor bana och det var kanske 1 ställe där det var en kort distans och man kunde räkna galoppsprång resten var bara långa distanser. Vi har ju dessutom bara en liten bana som vi tränar på typ 25*53 eller nåt och då får man aldrig till dom långa distanserna att träna på....
 
Fina bilder på fina hästar!! :love:
Väldigt avundsjuk att du kan tömköra ute på ängarna Mooi, ser underbart ut!

Vi var iväg och red LB:1 i söndags. Iris var jättefin på framridningen, brydde sig inte särskilt om de andra hästarna, vilket brukar vara ett bekymmer. Var bara en stor frieser som var otäck :eek:
Inne på banan var hon spänd och till en början inte alls igenom. Bättrade sig allt eftersom men vi nådde inte målet 65% denna gång heller. Fick 63% (verkar vara mitt standardresultat..) och blev 4:a, precis utanför placering. Så, vidare träning med fokus och avspänning alltså. Och matte måste lära sig att sitta stadigt även då pålla är spänd! Nu ska vi koncentrera oss på uteridning och galoppträning inför terrängkurs andra helgen i maj.. Hoppas vi överlever :nailbiting:
 
En sak som kom upp på min påsk-kurs var detta med planering. Hittills har jag inte planerat träningen för några månader framåt, utan mest haft i bakhuvudet att "kanske sent i höst eller nästa vår kan vi starta LA". Men ingen plan för hur vi ska ta oss dit och vilka "hållplatser" som finns på vägen.
Hur gör ni andra? Har ni en långsiktig, detaljerad planering, som t.ex. "de kommande två månaderna ska jag jobba med övergångar skritt - galopp, för att om 3 månader kunna rida enkla byten, si och så.. "
Jag tänker att jag ska göra en sådan efter terrängkursen och sedan utvärdera om det funkar ;) Dela gärna med er, ni som har planer eller planering - hur sätter ni upp dem, hur utvärderar ni, etc.. ihop med tränare, själv?? .. Tack :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
870
· Visningar
10 082
Senast: Glimra
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 121
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 757
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 241
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp