08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Natasha Varför vill du inte sko bak när du sen rider mer o mer? Kanske något jag har missat i tidigare inlägg om hans fötter.
Det är inte att jag inte vill, mer att det inte riktigt behövs. I alla fall inte ännu. Pga omständigheterna har Nalle gått barfota hela sitt liv och har riktigt bra hovkvalitet, så jag är helt OK med att han är utan bak så länge det fungerar - (Hovslagare och veterinär är inne på samma här.) - men givetvis skall han skos när det blir nödvändigt.
MEN det är en faktor till i bilden. Efter skadan har Nalle lite svårt att hålla upp ett bakben tillräckligt länge och tillräckligt högt för att skos. Möjligen litar han inte på sin balans - jag kan ju bara gissa! Precis som när vi står på ett ben och behöver doppa ner tån lite för att staga upp innan vi lyfter igen. Försöker man tvinga honom att hålla uppe benet blir han våldsam och det är knappast rätt väg att gå.
Vi övar! :)

Åskväder här med på sena ef.m/kvällen. Avstod därför från att rida. Tycker inte det är tillrådligt när åskan rullar runt oss hela tiden.
 
Jaha, idag var vi iväg och fick skor på Marlin. Och på vägen hem samma visa igen, sparkar loss fästena till bommen från väggen och kröker hela mellanväggen :arghh:

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra av honom. Mamma tycker det lika bra att avliva men det är väl lite väl drastiskt tycker jag, men rent krasst vem vill ha en häst med fel i ryggen som man inte ens kan transportera utan veta om han kvaddar hela transporten innan man kommer fram? :cry:
 
Loss fästena till bommen??? Hur bär han sig åt?

Avliva kanske är lite drastiskt, :D men jag förstår ändå hennes tankegång. De kostar ju stora pengar för varje dag och kan man då inte få ut det man tänkt sig av dom i ridningen så kan ändå tankegången vara på rätt spår. Att transportera kan ju gå bättre för varje gång när han får åka lite mer, likaså kan ju ridningen bygga upp ryggen så han inte har några bekymmer på Lätt klass nivå iaf. Det kan ju finnas någon i er närhet som vill ha en trevlig promenadhäst för en billig peng?
 
@Gabby_Ossi Vad otäckt! Har han varit lika svår att transportera hela tiden? Åker han bättre i lastbil?

Wille går i hagen och härdar fötterna, tagit av tre boots nu och det verkar gå bra. Det tar nog några månader innan han går att rida, men vi får se. Ska väl inte ge upp hoppet riktigt än. Han är iaf väldigt cool, igår var min pappa här och fällde en STOR tall som dött i hästhagen, hade givetvis hägnat av hagen så han inte var precis bredvid, men han stod hela tiden så nära han kunde och studerade när pappa sågade med motorsågen och när trädet föll med ett jättebrak, Wille rörde inte en min... Knashäst! :)
 
Jaa, vi hade ju öppet nu och mamma körde bakom just för att hålla koll på honom, han kryper typ ihop mot ytterväggen och sedan sparkar han högt som satan... Där är alltså hål rakt igenom plyfaväggen där skruvarna till fästet suttit.

Och nu har han ju åkt fram och tillbaka ett par gånger och det har funkat bra, och det gick bra som unghäst också. Så blir han lite uppjagad för något (hos hovis var det några kor i en hage ett par hundra meter bort), och sedan får han bara spel...
 
Jaa, vi hade ju öppet nu och mamma körde bakom just för att hålla koll på honom, han kryper typ ihop mot ytterväggen och sedan sparkar han högt som satan... Där är alltså hål rakt igenom plyfaväggen där skruvarna till fästet suttit.

Och nu har han ju åkt fram och tillbaka ett par gånger och det har funkat bra, och det gick bra som unghäst också. Så blir han lite uppjagad för något (hos hovis var det några kor i en hage ett par hundra meter bort), och sedan får han bara spel...

Jag har haft två som fått spader om de inte fått åka brett, inte kunnat ha luckan öppen till någon av dem. Ena gick inte att ha sidofönster i taket heller. Tack och lov så går Wille att köra hur som helst! fruktansvärt otäckt när de får spel sådär i släpet ju. :(
 
Jaa.. jag vet inte om det kan funka att åka brett, vet inte om man vågar prova, tänker att han får ännu mer kraft i sparkarna då om han har mer utrymme :crazy: Marlin har varit bättre med luckan öppen, när vi varit på tävling och så har han stått jättelugnt med öppet men när vi var på Breeders och det regnade hade vi stängt och då sa veterinären som stod precis bredvid att han hade hoppat runt en del. Så därför har vi kört med öppet nu och tyckt att det funkat bättre, tills idag då :(

Sedan får han väl egentligen inte panik eller så, ryter man till honom (mamma vevade ner fönstret och skrek från bilen bakom :o ) så slutar han, det är mer som att han blir förbannad och bara SKA sparka itu sakerna...
 
Jaa.. jag vet inte om det kan funka att åka brett, vet inte om man vågar prova, tänker att han får ännu mer kraft i sparkarna då om han har mer utrymme :crazy: Marlin har varit bättre med luckan öppen, när vi varit på tävling och så har han stått jättelugnt med öppet men när vi var på Breeders och det regnade hade vi stängt och då sa veterinären som stod precis bredvid att han hade hoppat runt en del. Så därför har vi kört med öppet nu och tyckt att det funkat bättre, tills idag då :(

Sedan får han väl egentligen inte panik eller så, ryter man till honom (mamma vevade ner fönstret och skrek från bilen bakom :o ) så slutar han, det är mer som att han blir förbannad och bara SKA sparka itu sakerna...

Det har funkat för oss när vi haft nån "sparkare". Hade en ponny som åkt smalt (tillsammans med annan) hela livet, och sen en dag bestämde han sig för att -Nej, det här vill jag inte. La sig mot mellanväggen och sparkade allt han kunde på ytterväggen. Böjde två mellanväggar och spräckte ytterväggen. Sen fick han åka brett och stod bra resten av tiden vi hade honom.

Hänt en gång till med en annan ponny som också fick panik och sparkade i väggarna. Slutade också med det efter att han fick börja åka brett.
 
Det har funkat för oss när vi haft nån "sparkare". Hade en ponny som åkt smalt (tillsammans med annan) hela livet, och sen en dag bestämde han sig för att -Nej, det här vill jag inte. La sig mot mellanväggen och sparkade allt han kunde på ytterväggen. Böjde två mellanväggar och spräckte ytterväggen. Sen fick han åka brett och stod bra resten av tiden vi hade honom.

Ja samma erfarenhet här, både mina bredåkare åkte smalt från början, men fick för sej med tiden att det skulle vara brett. Sparkade och levde om tills jag tog bort mellanväggen.
 
Men gjorde de det alltid eller bara ibland? För när Marlin är cool och så från början har han stått bra, men när han väl har börjat varva upp av någon anledning... så verkar det som att han tar ut allt på den stackars transporten...
 
Men gjorde de det alltid eller bara ibland? För när Marlin är cool och så från början har han stått bra, men när han väl har börjat varva upp av någon anledning... så verkar det som att han tar ut allt på den stackars transporten...

Vår började med det från en dag till en annan. Han vräkte sig omkull redan innan transporten börjat rulla. Och den andra ponnyn vi hade gjorde det mitt på vägen så vi fick stanna och lasta av. Sedan så testade vi faktiskt inte så mycket mer eftersom de reagerade så starkt och transporten gick sönder.
Det är värt ett försök -billigare än att byta mellanvägg om inte annat ;)
 
Men gjorde de det alltid eller bara ibland? För när Marlin är cool och så från början har han stått bra, men när han väl har börjat varva upp av någon anledning... så verkar det som att han tar ut allt på den stackars transporten...
En lyckades halka (?) i transporten och satte sig ner, gick efter det inte att köra med mellanvägg alls. Den andra började halvvägs till träning efter att ha stått som ett ljus tidigare, trampade sönder listen längst ner på mellanväggen. Försökte köra henne smalt efter det men det gick inte, hon började alltid trampa runt/sparka efter några km. Testade ett par gånger men sen fick det bli brett istället. Wille går att köra smalt, men han står lugnare och mer still med mellanväggen lite åt sidan (har ställbara bommar).
 
Jag är mest rädd att han ska få upp så mycket kraft och fart när han kastar sig runt att han välter hela transporten och vi far av vägen eller något sådant, då är det ändå billigare att skruva upp bommen igen och byta mellanvägg än att man själv+hästen+transporten kanske blir totalpaj :nailbiting:
 
Det har funkat för oss när vi haft nån "sparkare". Hade en ponny som åkt smalt (tillsammans med annan) hela livet, och sen en dag bestämde han sig för att -Nej, det här vill jag inte. La sig mot mellanväggen och sparkade allt han kunde på ytterväggen. Böjde två mellanväggar och spräckte ytterväggen. Sen fick han åka brett och stod bra resten av tiden vi hade honom.

Hänt en gång till med en annan ponny som också fick panik och sparkade i väggarna. Slutade också med det efter att han fick börja åka brett.

Vi hade en ponny som från början åkte alltid med en annan av våra, de gick samma tävlingar då osv. Men så fick hon börja åka själv några gånger och fick då stå brett eftersom vi hade tagit ut mellanväggen. Efter det ville hon alltid åka brett istället och sparkade och levde rövare. Det kändes väl bättre helt enkelt, antar jag.
 
Nu har min tränare ridit Jobelle och det gick bra! Hon fick vara lite övertydlig i början och sedan lossnade det ungefär som det oftast gör även för mig, men lite snabbare för henne, plus att hon hade hästen bättre ihop 'hela tiden'. Men det är ju klart hon ska, det är ju hennes jobb att rida :D
Hon tyckte iaf inte det var så jättemycket problem, utan att jag nog mest fått för mig det. Lite mer träning, kanske att vi turas om att rida lite så löser det sig trodde hon. Skönt!
Nu är det tävling på lördag och sen i nästa vecka ville hon rida igen så då får vi se när det funkar.
 
@Mitrolle Hoppade tränaren henne också? Låter annars som en bra deal att dela lite på henne. Hoppas det går bra på tävlingen!

@Gabby_Ossi Jag har haft en egen uppfödning som jag också visste att det inte hänt nåt med men som ändå en dag "out of the blue sky" bara la sig på sidan o "galopperade". Efter det fick han alltid åka brett och då gick det bra. Jag undrar om det ändå inte har nåt med balansen på dom att göra, nåt händer som inte vi märker, hästen känner att den inte har bra balans för den kan inte ställa ut bakbenen o balansera och då får den panik...är min teori iaf!

Igår stod det dressyrträning på schemat. Målet var att få upp manken genom att vinkla om bakbenen. Plätt lätt. För vem som helst kanske, dock inte för Harriet.:crazy: Säger hon iaf... men efter lite: Nu snabbar du upp dina bakben hör du det! övertygelse från min sida så trampade hon till och sen gick det iaf bättre. Några steg här o där var hon riktigt fin, manken upp och ja, hon hade "stampig" galopp igen (!!! som alla som jag bryr mig om i den här tråden förstår hur jag menar...:idea:) och traven var riktigt fin ett par varv. Hon orkar inte gå så nån längre tid utan man får göra många korta skrittpauser och sen försöka igen. Älskar min tränare som ser varenda liten detalj och som påpekar det direkt så man oftast hinner fixa till det innan allt spricker.:banana:
 
@Novali01 jaa, kanske... får se hur vi gör nästa gång, men att brara köra när han är cool har ju inte varit några problem så svårt att veta vad det är som gör skillnad egentligen även om det skulle funka om man nu gör på ett annat sätt...

Men i helgen kommer det iaf någon och tittar på honom som ev vill låna för köp senare om allt funkar! :)
 
Vad roligt Gabby! Det kanske löser sig ändå. Men visst är det så att det är extremt viktigt med rätt sadel till en KS häst? Och med rätt så behöver man kanske inte mena en superutprovadkostar40000papp, utan en som hästen verkligen har valt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 539
Senast: Blyger
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 001
Senast: Niyama
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 190
Senast: Vovve
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 158
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp