08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag red jag Jobelle lite på banan och jisses vilken skillnad. Hon var typ mjuk direkt, lätt att arbeta med och svarade på en gång för framåtdrivande hjälper samtidigt som hon var enklare att hålla ihop. Att det är så lätt för de som kan, sjukt coolt!

Testade dessutom nya tränset, ett Rambo Micklem Multibridle och det kändes super det med!
 
Roligt Mitrolle! Men måste fråga, vad kände du för skillnad med tränset? Jag har också ett sånt men tycker inte det gör någon som helst skillnad på hästen.
 
Jag tycker att jag hade en annan fjäder i tyglarna med det tränset, inte lika mycket släpp-dra-släpp som hon annars kan vara. Men samtidigt har jag ju tränarens ridning i hästen nu också så vad som är vad vet man ju inte :) Men tror det sitter bra på henne iaf.
 
Tog ett utepass idag, hann precis innan en riktig störtskur. Calle gillar iallafall att galoppera på ängar (och matte med) ;) Han är duktig och håller sig på mattan och hittar inte på några bus (mer än att ibland bli lite svår att svänga) så man kan låta honom rulla på utan att undra om man ska få smaka gräs.
Han gjorde även strålande galoppfattningar från skritt idag. Värre är det med avsaktningarna, de är inte riktigt lika roliga men vi jobbar på det :p

dsc_0161_53e4bfa72a6b22893bfa32d0.jpg

dsc_0231_53e4bfd02a6b22298eef8b12.jpg

dsc_0186_53e4bfaf2a6b229a5532ff45.jpg

dsc_0188_53e4bfb39606ee6050fb46ec.jpg

dsc_0198_53e4bfba9606ee2627e9d9da.jpg

dsc_0201_53e4bfc42a6b229ae0f6fc2b.jpg

dsc_0236_53e4bfd49606ee6b86644bb5.jpg


Och denna sista gillade jag -han är lite ponnysöt ^^
dsc_0247_-_copy_2_53e4bf9e2a6b223dfe809242.jpg
 
Ja jag håller med, jättefina är ni mooi!

@Mitrolle Ok, har inte fått den känslan utan tvärtom känns hon irriterad när jag har det tränset på...ska prova med rakt bett och min kineton nosgrimma istället får vi se.
 
Då har vi varit iväg och tävlat idag, 1.10 m denna gång. Vi var i ytterst god tid på plats och fick tillbringa flertalet timmar i solskenet väntande på sista klassen. Men hellre det än ute i sista minuten :p

Red fram noga och försökte tänka att jag red som min tränare skulle ha gjort ;)
Jobelle kändes rätt fin, givetvis inte som dagen efter tränaren ridit, men jag hade helt klart bättre ordning på henne nu. Hoppade fram i ett grymt varmt ridhus och fick faktiskt bara två mindre bra avsprång på räcket, annars hoppade hon super, hon brukar ju ofta överhoppa sig på oxern när man rider fram, och inte gå fram bra. Men idag hade vi ordning och reda :D

På banan red jag på och försökte hålla bra tempo och takt och lyckades med det hela banan, till sista hindret i grunden där jag inte riktigt fick till det och kom av lite stort, Jobelle tog bommen med sig och det blev 4 fel. Men det kändes grymt bra på resten, och trots att jag inte kom helt ok på sista så gjorde jag inget småplockande med tyglarna utan jag bara red. Så jag är nöjd ändå, även om det hade varit kul att fått rida klart omhoppning också.

10514631_10152646823765948_8551982983693694997_n.jpg


På banan;
10553354_10152646823590948_4281953640790615036_n.jpg

10590447_10152646823685948_2181136084348629762_n.jpg

10494629_10152646824135948_938325374860477528_n.jpg

10580002_10152646824285948_8034462646924180032_n.jpg

10420073_10152646824320948_5433760534845553492_n.jpg

10431541_10152646824465948_4958807711557195422_n.jpg
 
Då har vi varit iväg och tävlat idag, 1.10 m denna gång. Vi var i ytterst god tid på plats och fick tillbringa flertalet timmar i solskenet väntande på sista klassen. Men hellre det än ute i sista minuten :p

Red fram noga och försökte tänka att jag red som min tränare skulle ha gjort ;)
Jobelle kändes rätt fin, givetvis inte som dagen efter tränaren ridit, men jag hade helt klart bättre ordning på henne nu. Hoppade fram i ett grymt varmt ridhus och fick faktiskt bara två mindre bra avsprång på räcket, annars hoppade hon super, hon brukar ju ofta överhoppa sig på oxern när man rider fram, och inte gå fram bra. Men idag hade vi ordning och reda :D

På banan red jag på och försökte hålla bra tempo och takt och lyckades med det hela banan, till sista hindret i grunden där jag inte riktigt fick till det och kom av lite stort, Jobelle tog bommen med sig och det blev 4 fel. Men det kändes grymt bra på resten, och trots att jag inte kom helt ok på sista så gjorde jag inget småplockande med tyglarna utan jag bara red. Så jag är nöjd ändå, även om det hade varit kul att fått rida klart omhoppning också.
Så synd att ni fick med er sista bommen när det gick så bra hela vägen fram. Det är i de lägena jag försöker tänka att det var nog meningen att det skulle sluta med en ganska bra grundhoppning och inte en helt misslyckad omhoppning. ;)

@mooi
Suck.... Calle är så härligt snygg - och så är han snäll att galoppera på stora öppna fält dessutom. Drömhäst!

KL
Nalle och jag har äntligen passerat en ny milstolpe då vi hade vårt första "dressyrpass" på ridbana igår. Med dressyr menar jag då att jag satt på och försökte övertyga unge herrn om att det är jag som håller i ratten.:D
Vi red m.a.o en massa olika vägar i skritt på halvlång tygel med lätt kontakt och tränade på förhållningar/framåtdrivande/vändande hjälper. Vi flyttade även något steg åt sidan, precis som vi gör ute. Det lärde han sig faktiskt väldigt fort och verkar road av att utföra.
Framåtdrivande är besvärligast. Inte för att han inte förstår, för ute går det ganska lätt, men bitska flugor och allmän avsaknad av framåtbjudning gjorde att mina önskemål ignorerades när det gällde att röra sig något spänstigare än en gammal bryggarhäst. Fast å andra sidan är han lika rund som en öltunna, så... :grin:
 
@Mitrolle Ni ser jättefina ut! Det var väl ett helt ok resultat med tanke på hur osäker du var på saker o ting häromveckan? Duktig är du tycker jag.
@Natasha Så där ja, snart är ni ett fullfjädrat dressyrekipage som kommer ut o fajtas med oss andra på banorna!:banana:
 
Vi har haft hopphelg både lördag och söndag! Först 110 i lördags och sen 120 idag, bägge dagarna med en fin nolla i protokollet så jag är verkligen supernöjd med min lilla häst! Hon har ju haft tävlingsuppehåll ett tag, längst från hoppningen, och det har nog varit riktigt bra för hon var väldigt mycket lydigare o snärtigare än innan, såg hur kul hon tyckte att det var!:banana:

Film 110:

Film 120:
 
@Mitrolle Ni ser jättefina ut! Det var väl ett helt ok resultat med tanke på hur osäker du var på saker o ting häromveckan? Duktig är du tycker jag.

Ja, jag är jättenöjd eftersom jag hade 'flow' och inte av-på-av-på ridning som det kändes på mina 1,20 starter. Ska hoppa 1,10 igen om ett par veckor och sedan anmälde jag till två stycken klasser på gräs i Segersjö som är samtidigt som deras fälttävlanshelg. Då blir det 1,10 och 1,15 men jag tog bara avd B eftersom jag valde två starter.
Så får vi se om vi kan ta 1,20 igen sedan när piloten lärt sig rida bättre.
 
@Natasha Så där ja, snart är ni ett fullfjädrat dressyrekipage som kommer ut o fajtas med oss andra på banorna!:banana:
Jo, nu får ni passa er!!! :devil: Med den här takten kan vi nog ställa upp i någon L:E (eller möjligen L:D) till våren. :laugh: :laugh:

GRATTIS till de två nollrundorna!!!

@Mitrolle
Låter som en jättebra plan. Låt självförtroendet växa för er båda! Håller alla tummar att det flyter på minst lika bra i kommande starter. :up:
 
Hoppträning idag och det kändes super! Det som jag tragglat på med funkade kanon :bump:

Nu känns det finfint inför helgens tävling. Bara att den går på en utebana med dy typ. Om det regnar... Hoppas på uppehåll.
 
@Mitrolle
Se där! Trägen vinner! Håller tummarna för dig och alla andra som ska tävla nu i helgen.
Här är det hyfsat väder med mest sol och moln och bara korta små skurar.

Nalle har en tråkig vana att ignorera krav (på att gå fortare/trava) om han inte vill själv. Framhärdar jag genom att driva mer energiskt med pisken på backen bakom honom, kan han även tänka sig att sparka efter den. (För det mesta vinner jag, men någonstans känns det som att alldeles för mycket sker på Nalles villkor.)
Hursomhelst, i förrgår fick han betala för sin egen dumhet. :p
Pga av olika anledningar har Nalle inte gjort något på en vecka, så när han kom ut i blåsten i förrgår (på töm) klev han på utan tvekan för en gångs skull, trots att han gick ensam och först. Blev t.o.m ett litet glädjeskutt i skogen.
På vägen hem blev hästkompisarna i hagen, som vi passerar längs med, lite skuttiga med påföljd att jag körde ut med ett halvblod och kom hem med en arab.
Gick in i paddocken för att han skulle få springa av sig och det fungerade oväntat bra med härlig bjudning i traven och höga benlyft över bommarna. Men efter en stund hade han tröttnat lite på att vara lydig så när jag bad om trav igen så blev svaret (det tyvärr mer vanliga) "Make me!" :devil:
Nå, så jag gick på lite mer energiskt med körpisken på marken bakom honom och då skulle han tuffa till sig och sparka efter den. Det brukar bli små skvättiga spark men nu var han uppe i varv och tog i lite...
Men eftersom den dumme flanen redan har felställt sig i högerkurvan för att tränga inåt, så slänger han upp bakbenen åt vänster med påföljd att de inte landar under kroppen och hela hästen dråsar omkull.
Det var egentligen inte så våldsamt som det låter - jag hann inte ens bli rädd att han skulle skada sig - men där står jag med linorna i händerna och tittar ner på en förvånad häst och vet inte om jag ska garva eller bli orolig. Det här var i alla fall uppenbarligen inte vad han tänkt sig.
Så snart han var på benen igen så bad jag om trav och nu var det en betydligt spakare häst som genast tog drivningen. Lät honom trava några varv så att jag såg att stelheten efter fallet släppte och sedan avslutade vi där.

Tänkte mest att jag var glad att jag inte satt på! Ska han göra sådär när man kräver lite mer av honom så ligger jag illa till! :eek: Man kan ju hoppas att han fick en minnesbeta och inte vågar göra om det.
 
@Natasha Det där är sånt som Calle skulle kunna göra med. Protestera och "vara så himla tuff" :meh: men utan att ha sina grejer iordning = han klantar sig istället. Kommer ihåg en gång när en kompis och jag var i ridhuset samtidigt med Calle och hennes häst som är ett år yngre, de kommer från samma ställe och är som Helan och Halvan... jättelika i många aspekter.. Då gjorde Calle nåt spexigt -och hennes häst (som longerades) tittade på Calle, glömde vart han skulle, och travade in i sargen och ramlade....... O_o Så typiskt...


Annars så fick jag upp mamma på Calle idag :p . Hon har inte ridit sedan, hmmm, sedan syrran fortfarande hade ponny (då red hon ut ponnyn ibland).
Jag kände såhär; ska hon stå på marken och tycka sig ha rätten (obs -jag menar detta lite skämtsamt) att kommentera och komma med små tips när jag rider så ska hon banne mig ha suttit på hästen själv också. Såå, när han var välrastad och snäll så fick jag upp henne på honom och så fick hon skritta lite.

Omdöme:
-Han är sjukt stor.
-Hon kommer aldrig någonsin rida honom snabbare än skritt. :angel:
-Är han inte väldigt stor?

Jag passade på att fråga om hon trodde att han var särskilt lätt att rida ihop och rida ordentligt, och det tror hon inte längre :grin:

Annars så gjorde han fina galoppfattningar från skritt idag -en som var super, och skänkelvikningarna gick riktigt bra faktiskt -det är ju nåt som varit så jävla svårt rent ut sagt, jag skulle vilja jämföra Calle med en person som verkligen inte kan dansa, han har noll koll på fötterna och just fotförflyttning, särskilt när man börjar blanda in att korsa benen :eek: och såna knasigheter. Men ja, vi reder nog ut det förr eller senare också :cool:

1902845_10153279375695400_2437313519617632526_n.jpg
 
@mooi Ungefär som min mamma, hon skrittar runt med ledtygel på Jac :p

Jobelle har hopptävlat idag och trots att hon var på lite mer muppigt humör idag (satte av i trav efter först ett hopp iväg när jag skulle sitta upp. Tur man har bra balans när man fick trava 50 m stående i ena stigbygeln på ena sidan hästen...och att sadeln låg still) så gick det rätt bra. Vi petade sista hindret igen. Det går lite troll i det där tror jag.
Annars kan ju hästen hoppa :D

Bildbomb :angel:
10616367_10152678049020948_7291230442383047218_n.jpg

10389302_10152678049055948_7225487729164563163_n.jpg

10616124_10152678049280948_3087648248383919656_n.jpg

10609409_10152678049425948_6392726863253779182_n.jpg

10254032_10152678049590948_7439536261710255667_n.jpg

10590634_10152678049710948_8197195982997006880_n.jpg

10616657_10152678049750948_6293340451169988108_n.jpg

1972442_10152678049855948_4789229314680580815_n.jpg


Framhoppningen var dypöl så där fick jag inte henne helt att hoppa optimalt, men tävlingsbanan var ovanligt bra trots regnväder så den har de nog fixat lite med sedan sist.
Nu är det typ en månad till nästa tävling så nu blir det 'bara' träning tills dess. :)
 
Jag fortsätter väl min monolog här då :p

Tränade igår och det gick superbra, helt sjukt vad det har gått framåt om man jämför mot för ett år sedan när vi började träna här. :)
Nu kommer jag ha massa ledig disponibel tid framöver då jag ska plugga så förhoppningsvis får jag mer tid att rida och trimma nu och kan åka med hästen till tränaren för lite genomridning också :)
 
Jag fortsätter väl min monolog här då :p

Tränade igår och det gick superbra, helt sjukt vad det har gått framåt om man jämför mot för ett år sedan när vi började träna här. :)
Nu kommer jag ha massa ledig disponibel tid framöver då jag ska plugga så förhoppningsvis får jag mer tid att rida och trimma nu och kan åka med hästen till tränaren för lite genomridning också :)

Vad kul att det går bra! Vad skönt med mer disponibel tid. Här blir det mindre tid då jag ska gå upp från 75% till 80% på jobbet. Ingen stor skillnad och just nu kan jag ju inte rida Wille.

Har hemsk ridabstinens och har tom ridit några lektioner på ridskolan för att inte tappa ridningen helt. Funderat på att bli medryttare men då det förhoppningsvis inte handlar om SÅ lång tid så vågar jag inte binda upp mej. Har ju att göra ändå med dotter och ponny och ska kolla Wille om någon vecka och se om han rör sig helt obehindrat med Boots eller ej. Bara att hålla tummarna att det ser bra ut... :)
 
Gul har fått tillfälliga skor på sig idag dvs ett par gamla (ska skos om nästa vecka) eftersom hovslagarens bil lagt ner. Nästa vecka har han lånebil igen så då blir det ordentligt skoning, men nu kan vi börja sätta igång honlm försiktigt i ridhuset iaf.
 
Jaha, nu har jag alltså någon som vill ta Marlin på prov och om de trivs ihop och om ryggen är OK även efter Butta-kuren är avslutad så vill de köpa honom.

Men hur ska man bäst göra med kontrakt? Och hur mkt ska man egentligen begära? Han är försäkrad i 30 000 livvärde om det spelar någon roll...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 578
Senast: Blyger
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 014
Senast: Niyama
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 203
Senast: Vovve
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 169
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp