08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Harriet är jeeeterädd för kor! Det är livsfarliga monster som antagligen attackerar mentalt över staketen, hon riskerar att dom tar över hennes hjärna och hon blir idisslare på köpet:nailbiting:....eller nåt...:meh:

Vi har iaf varit o tränat lite hoppning, börjar äntligen kännas som vi är ett team och inte en hysteriskt rädd Matte som åker med, läs motarbetar, en väldigt snäll och trygg hopphäst!:bump:

Film på några skutt:

 
Herr Gul har fått nya fötter nu, så nu är vi på gång och tränar igen. Har även provat några sadlar som stallägaren skulle sälja, och Gul sa att Passier Optimum hoppsadel DET ville han ha - så det fick han. Nu ska vi bara hitta bättre dressyrsadel.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
La ut Guls gamla sadel på annons idag, passade på att fota den när jag ändå hade systemkameran med mig. Gul tyckte att jag borde hitta på något med honom istället:

DSC_0300red.jpg


Imorgon ska vi ge oss på lite markarbete ensamma (i nya sadeln :love:) för första gången sen betet. Min kompis som håller på med IR ska komma ut och behandla lite så fort hon fått tillbaka sin maskin med, för hästen verkar lite spänd i h bak som han var för 1,5 år sedan med. Gissningsvis har han spänt sig lite på betet och att det blivit värre när han inte blivit riden och lösgjord var dag. Hur går det för er andra?
 
Det går bra :)
Red dressyr igår med Jobelle på ridbanan och hon jobbade på fint.

10641040_10152732526765948_4936031002028424689_n.jpg

10624934_10152732526365948_8362827232696693163_n.jpg


Jac var och tränade för tränare i fredags, mycket huvudbry för matte blev det, men han kämpade på bra. :)
Han har lyckats behålla sin sko några dagar så jag faktiskt har kunnat rida, skönt :p Blir sånt himla avbräck när han står utan sko titt som tätt bara för att han går och tjongar ihop fötterna.
 
Länge sedan jag var inne.. nytt jobb = mer jobb :arghh:

Kul att se att det går bra för er andra och att hästarna utvecklas. Tycker verkligen att Iris har blivit vuxen och mogen de senaste månaderna. Visst busar och röjer hon rätt mycket fortfarande, men har en helt annan koncentration i ridningen. Kul! Hon har vuxit också, är nu ordentligt bred över bogen.

Vi var iväg på dressyrkurs i augusti. Tränade massor på den sabla rakriktningen. Svårt på min häst som sticker ut bogar och övriga kroppsdelar åt alla håll och kanter, men oändligt nyttigt och gav ett rejält uppsving i ridningen även sedan vi kom hem. Tyvärr ingen bild från ridningen men från tältstallet där Iris bodde:



Sedan har jag börjat hoppa lite igen efter det att endast hopptränaren hoppat under en period. Känns bra, mycket mer stabilt och reglerbart. I söndags vågade vi oss iväg på en liten klubbtävling. Hoppade 80 cm felfritt i grund + omhoppning. Jättekul!

Från senaste hoppträningen:



Det var allt från oss just nu :laugh:
 
Nu har Marlin flyttat till fodervärd, vi har kontrakt på året ut och funkar allt bra köper hon honom då. Jättemysigt litet stall, just nu går han med en 1-års valack i en stor lite kuperad gräshage mellan 07-21 ca och står inne på natten tillsammans med ett PRE-sto. Hoppas att det här kan fungera!
 
Nu har Marlin flyttat till fodervärd, vi har kontrakt på året ut och funkar allt bra köper hon honom då. Jättemysigt litet stall, just nu går han med en 1-års valack i en stor lite kuperad gräshage mellan 07-21 ca och står inne på natten tillsammans med ett PRE-sto. Hoppas att det här kan fungera!
Det låter ju som om han har det riktigt bra. Håller tummarna att det fungerar hela vägen!

Sedan har jag börjat hoppa lite igen efter det att endast hopptränaren hoppat under en period. Känns bra, mycket mer stabilt och reglerbart. I söndags vågade vi oss iväg på en liten klubbtävling. Hoppade 80 cm felfritt i grund + omhoppning. Jättekul!
Det var allt från oss just nu :laugh:
GRATTIS! Visst är det roligt när man vågar. Min stoltaste rosett är fortfarande den jag tog med Mamma-(dressyr)hästen på en 80 cm clear round. :D

Senaste nytt från oss är annars att jag nästan åkte av Nalle igår. (Det hade i så fall varit första gången, så det är ju ganska bra statistik på det där.)
Vi var ute i skogen för att försöka galoppera igen men det blev lite si och så med det.
Första sträckan fanns ingen antydan, han bara travade på helt lugnt. Andra sträckan gick det lite fortare och till slut kom han på hur han skulle göra men efter två tre språng så blev det lite obalanserat och väldigt roligt, så han bara "måste" ta ett litet skutt - och sedan ett par skutt till...
Det var i sanningens namn inga stora skutt alls, men hans huvud och hals bara försvinner neråt och det blir absolut tomt framför mig som redan står i lite halvfältsits. Som "Verkmästaren i Magen" (Magnus & Brasse) säger: "Det börjar luta på jobbet!" :eek:
Som tur var fick jag stopp på både honom och D, som var 10 meter längre fram, precis som jag var på väg att ta överbalansen. Då lyfter skurken på halsen igen och jag är tillbaka i mer lodrät sits.
Kul att veta att utlösningsmekanismen på stigbyglarna fungerar i alla fall! Hade ett drygt jobb att pussla ihop den igen medan Nalle skrittade på helt oberörd. (Tack för det!)
Sedan blev det ingen mer galopp, bara trav, för fega matte höjde händerna i hopp om att förekomma alla eventuella ansatser till att dra ner halsen igen och då är det ju inte så lätt...O_o

Det var allt ifrån oss! :D
 
@Natasha Jag trodde nästan att idag skulle vara dagen jag trillade av, men sen visade sig Gul vara snällare än väntat (första riktiga uteritten sen betet), men instället var det stallägaren som trillade av från stallets snällaste och tryggaste häst :bow:

Gul härmade mest den andra tramshästen idag (vi var alltså 3 st som red ut) och fick för sig att kor kanske är farliga - för det tycker ju Calle! Efter en stund var det tydligen tråkigt att tycka det, så sedan var vi ett ganska bra stöd till den korädda hästen. Gul funderade även på att härma C lite när han bockade loss men verkade inse att det ändå är ganska jobbigt, så sen var han en pärla hela vägen hem!
Revingehed är alltid spännande att vara på :D

Har förövrigt hittat en bra stubbåker där vi kan rida och intervalla på, hallelujah!
 
@Natasha
Tur du satt kvar :)

Apropå bra statistik så har Jobelles mormor nog rekord, som 29-åring är det ännu aldrig någon som ramlat av henne någonsin.
(däremot har hon gått omkull vid några tillfällen och då är det ju lite svårt att inte kliva av..)

Jobelle har ingen heller trillat av ännu så hon verkar vara lik mormor (på mer än ett sätt) :D Jac trillade jag av i ett dike när han satte sig där, och framför ett hinder när han vände bakochfram för en solkatt... :cautious:

Idag red jag lite markarbete i ridhuset med Jobelle, hon var helt sjukt fin! Träningen i tisdags gick också helt galet bra, alla relaterade avstånd bara satt som en smäck! Idag kändes det nästan som om jag kanske skulle anmäla oss till en dressyrtävling, haha :p
 
Tjoho, nu är jag tillbaka ;) Ett sto fött -08 anlände till mig i torsdags. Ytterst mager och full av mugg men verkar ha en snäll och vacker själ. Vi har promenerat och tömkört hittills och det har gått bra. Hon ligger lite efter i utbildningen, inriden sent och jag tror inte att det är gjort så mkt med henne sista året. Här är en film från förra året när hon var igång.
 
Tjoho, nu är jag tillbaka ;) Ett sto fött -08 anlände till mig i torsdags. Ytterst mager och full av mugg men verkar ha en snäll och vacker själ. Vi har promenerat och tömkört hittills och det har gått bra. Hon ligger lite efter i utbildningen, inriden sent och jag tror inte att det är gjort så mkt med henne sista året. Här är en film från förra året när hon var igång.

Åh vilken trevlig! :love: med lite kärlek och omtanke kommer den nog bli jättefin.


Förresten, fick igår kontakt med tjejen som köpt Maverick. Hon avgudar honom! Så himla roligt att höra :)
 
@Sar

Men vad fin! Vad tråkigt att folk liksom inte sköter om sina hästar, snacka om att dessutom förstöra värdet med en så fin häst. Tur hon kom till dig!

I morgon ska vi hopptävla på en gräsbana, ska bli spännande!
 
Tack! Jag tror att det är tiden hos hästhandlare samt transporterna som sugit musten ur henne så förhoppningsvis tar hon sig snart i hull, det är muggen jag är mest orolig över men jag tyckte det blivit något bättre nu sedan jag behandlat henne
 
Idag var vi iväg och hoppade två klasser på gräsbana, vädret var hyfsat först men desto sämre sedan :p

Jobelle var lite seg i starten idag, vädret kanske? så första klassen (1,10) kändes hon lite frånvarande, blev lite lång på ett par distanser och kom i botten och rev dessa. 8 fel fick vi men ändå rätt bra känsla på övriga hinder :)
I andra klassen (1,15) hade hon vaknat till lite och var, helt i motsats till vad hon förut varit när jag ridit två klasser, pigg och alert. Jag red lite mer offensivt också och fick en bra runda med ett oturligt pet. Dock var det överlag mycket fel bland alla starter så de 4 felen räckte till 'placering' dvs nr 1 i avd B.

1184796_10152746854530948_7994845239762689707_n.jpg

10407682_10152746855030948_7877329206119585686_n.jpg

1520742_10152746868310948_8152255621243190882_n.jpg


10612882_10152746868455948_8668103699912942089_n.jpg

10252142_10152746872590948_7638530069324193211_n.jpg

10533835_10152746872160948_2396339813356004358_n.jpg


och såhär glad är man över att få stå på prisutdelning trots ösregn :p
10622745_10152746876550948_3318480075821525360_n.jpg
 
Jag var hos veterinären med Iris igår. Hon har emellanåt haft problem med ländrygg och rumpa så länge jag har ägt henne och kiropraktorn och massören besöker oss regelbudet.
Förra sommaren hade jag ute min hemveterinär som konstaterade muskelspänningar.

I mitten av förra veckan kändes hon konstig igen. Inte halt men "skum", så jag bokade tid på kliniken. Återigen är hon helt ren på alla böjprov men spänd i muskulaturen i ländryggen och vänster bog. Sprutad med kortison och B-vitamin i rygg + bog. Jag ska ge 2 sprutor till med kortison och skritta för hand 1 vecka, sedan tömköra/longera 1 vecka och sedan börja rida igen.

Veterinären rekommenderade också att jobba mycket med massage och stretching. Visst, detta gör jag redan men kan säkert göra mer. Helt klart kan ju också ridningen och övrig träning göras bättre men jag saknar fortfarande svar på varför hästen emellanåt blir så spänd i musklerna..? Hon är jättefin däremellan och jag ändrar ju liksom ingenting (inte vad jag är medveten om iaf..). Iris är en individ med "högt energiläge" och hon är svår att rida lång och låg i början av ett pass.

Någon som känner igen sig och har några tips att komma med..?
Hoppas alla andras hästar mår toppen ;)
 
Jag var hos veterinären med Iris igår. Hon har emellanåt haft problem med ländrygg och rumpa så länge jag har ägt henne och kiropraktorn och massören besöker oss regelbudet.
Förra sommaren hade jag ute min hemveterinär som konstaterade muskelspänningar.

I mitten av förra veckan kändes hon konstig igen. Inte halt men "skum", så jag bokade tid på kliniken. Återigen är hon helt ren på alla böjprov men spänd i muskulaturen i ländryggen och vänster bog. Sprutad med kortison och B-vitamin i rygg + bog. Jag ska ge 2 sprutor till med kortison och skritta för hand 1 vecka, sedan tömköra/longera 1 vecka och sedan börja rida igen.

Veterinären rekommenderade också att jobba mycket med massage och stretching. Visst, detta gör jag redan men kan säkert göra mer. Helt klart kan ju också ridningen och övrig träning göras bättre men jag saknar fortfarande svar på varför hästen emellanåt blir så spänd i musklerna..? Hon är jättefin däremellan och jag ändrar ju liksom ingenting (inte vad jag är medveten om iaf..). Iris är en individ med "högt energiläge" och hon är svår att rida lång och låg i början av ett pass.

Någon som känner igen sig och har några tips att komma med..?
Hoppas alla andras hästar mår toppen ;)

tråkigt när det kommer tillbaka sådär. Har inga idéer tyvärr :(

Calle mår toppen -så länge jag inte sitter på honom. Han gjorde ju "nåt" för ett tag sedan och blev helt oridbar, enligt veterinär verkade han ha sträckt ryggen och vi har promenerat och longerat i 2v -och på lina ser han jättefin ut. Och igår var det dags att sitta upp igen, och ja -det var ingen skillnad alls.
Men jag har en förhoppning om att det ska vara sadelns fel, så ska testa annan sadel på måndag -ska justera och prova in min JES-sadel på honom och se vad som händer. Går han att rida då så jublar jag över att det "bara var det", men är det samma problem som varit nu så är det ju nåt annat och vi får åka in och börja gräva. Det som talar emot sadelkrångel är att detta uppstod mitt under pågående pass, vilket känns konstigt, men jag hoppas helt klart på att det är sadeln.
 
tråkigt när det kommer tillbaka sådär. Har inga idéer tyvärr :(

Calle mår toppen -så länge jag inte sitter på honom. Han gjorde ju "nåt" för ett tag sedan och blev helt oridbar, enligt veterinär verkade han ha sträckt ryggen och vi har promenerat och longerat i 2v -och på lina ser han jättefin ut. Och igår var det dags att sitta upp igen, och ja -det var ingen skillnad alls.
Men jag har en förhoppning om att det ska vara sadelns fel, så ska testa annan sadel på måndag -ska justera och prova in min JES-sadel på honom och se vad som händer. Går han att rida då så jublar jag över att det "bara var det", men är det samma problem som varit nu så är det ju nåt annat och vi får åka in och börja gräva. Det som talar emot sadelkrångel är att detta uppstod mitt under pågående pass, vilket känns konstigt, men jag hoppas helt klart på att det är sadeln.

Ja, det är lurigt. En annan sak som är lite skum är att hon verkar få problem när hon vilar och går i sommarhage :confused: såväl förra sommaren som denna. Det som var förra veckan var ju inte under bete förstås men jag önskar mig dygnet-runt-bevakning för att förstå vad hon egentligen gör när hon är ledig :cautious: Vet att hon busar big time i hagen emellanåt.

Håller tummarna för att det är Calles sadel som spökar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 747
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 164
Senast: Blyger
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 828
Senast: Niyama
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 716
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp