08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det är lurigt. En annan sak som är lite skum är att hon verkar få problem när hon vilar och går i sommarhage :confused: såväl förra sommaren som denna. Det som var förra veckan var ju inte under bete förstås men jag önskar mig dygnet-runt-bevakning för att förstå vad hon egentligen gör när hon är ledig :cautious: Vet att hon busar big time i hagen emellanåt. .


men vad skumt! Semester är inte hennes grej alltså? Hon vill jobba ;)

-------------

Annars så ska Calle byta stall snart. Ska flytta till ett ställe där han kommer gå i en valackflock på 5-6st, stora hagar och lite mer utevistelse (som jag hoppas att han snabbt kommer in i, istället för att stå och hoppa vid grinden så fort man tyckt att "jamen idag är det sol och vindstilla, idag kan de stå ute lite längre" :meh: -inte ens att de får middagsmaten ute gör honom nöjd :meh::meh: ). Och sen har stället både ridhus och paddock + att stallägaren klipper en "galoppbana" på 1km runt ett stort fält som man kan rida på när det är torrt.
 
Hittat hit igen, min bevakning av tråden fungerar inte som det ska... Inte haft något direkt att skriva heller. ;-)

Nu har vi iaf ridit ett par pass efter 2 månaders vila pga hans fötter. Eller ja, först sommarvila ett par veckor, men sen gick det ju inte att sko honom så han har varit barfota sen 1/8. Till en början fick han ha barfotaboots på även i hagen, men nu går han utan där men rids med dessa "gympadojjor" på. Känns bra och med lite kondis/muskler är vi snart där vi var i sommar. Tävlandet får jag väl lägga på hyllan lite men får rida P&R ett tag till men hoppas han iaf kan gå i ridhus utan boots om han får lite mer tid på sig. Med tanke på den katastrofala hovkvaliteten är det ett STORT framsteg att faktiskt kunna rida alls redan efter knappt 2 månader. :) Så vi är än en gång lite på G, känns så KUL! :)
 
Har haft lite mycket att pyssla med jag med på sistone men idag kikade jag in här o det har ju hänt en del.
@mooi Tråkigt med Calle, inte för att vara någon partydödare men tyvärr brukar magkänslan vara rätt och chansen är nog större att det är nåt fel än att det bara är sadeln. Kul med Maverick! Gick han långt bort eller kommer vi se honom ute?

@Sar Läste någon annanstans om sadeltvånget, har det löst sig?

@Natasha Nästa gång får du peta den lille busen på bogen med spöet så brukar huvudet komma upp raskt och då skänklar man snabbt på framåt så fattar de vad man vill oftast. Att peta på bogen brukar vara mer effektivt när de kör ned huvudet än att få till en liten uppmaning på rumpan.

@pemi Kul att ni kommer igång nu då! Har du kollat upp olika tillskott som på sikt kan förbättra hovkvalitén?
 
@Novali01
Visst är det så, jag tror mer på nåt annat också men hoppas såklart på sadeln ;)

Maverick gick till Stockholm så långt bort tyvärr.
Kika på hästnet, där ligger 2 LM-hästar ute nu, stoet tittade jag på i vintras men det var Maverick som fick komma till mig då han var mer riden vid den tiden. Men stoet är en favorit! Lite mer balans och styrka så :d
 
@mooi , håller också tummarna för "bara" sadeln...

@Novali01 Testat de flesta tillskotten, fötterna har ju bråkat i över ett år. Inget har gjort någon skillnad på fötterna, men flera av dom fick man och svans att växa som ogräs... Har analyserat höet med även micromineraler i år så jag kan ge exakt vad som ev är i obalans. Att ge tillskott på måfå fungerade ju inte.

@Natasha Tur du satt kvar, inte kul att hänga så löst...
 
@Sar Läste någon annanstans om sadeltvånget, har det löst sig?

Jo, jag åkte ju av som en projektil efter några meter! Kravlade mig upp igen efter lite longering och då var det ytterst spänt några meter innan det kändes bra. Jag har ridit två ggr sedan dess och det har gått bra men hon har nerverna utanpå så prio ett är att få henne att känna sig trygg. Jag kan inte tänka mig att hon någonsin är riden på tur, att promenera med henne går bra men ska hon gå först blir det definitivt skarpt läge. Så min uppfattning är att hon inte har sadeltvång ( jag bytte också gjord till min Tixerandgjorden vilket kan ha hjälpt) utan hon behöver bli trygg. Jag får helt enkelt börja om lite från början och inte kliva upp på henne innan hon är nog psykiskt och fysiskt avspänd.
 
@Natasha Nästa gång får du peta den lille busen på bogen med spöet så brukar huvudet komma upp raskt och då skänklar man snabbt på framåt så fattar de vad man vill oftast. Att peta på bogen brukar vara mer effektivt när de kör ned huvudet än att få till en liten uppmaning på rumpan.
Jag tackar för tipset!!! (Peta på rumpan när de skuttar brukar vara samma sak som att be om mer skutt.:D )
Just nu är det tömkörning som gäller för uppbyggande av mer ryggmuskler. Hade på chambon för första gången någonsin den här veckan och det har gått jättebra - tills han på något vänster lyckades trampa in höger framhov mellan snörena. Och så var den chambonen historia... :meh:

@pemi KUL! Du, vilken sorts boots har du använt? Har funderat på att ha på Nalle när jag rider ut för även om hovkvaliten är god så sliter väglaget som en rasp ibland. Har tittat lite på Cavallo och EasyBoots.
 
Jag tackar för tipset!!! (Peta på rumpan när de skuttar brukar vara samma sak som att be om mer skutt.:D )
Just nu är det tömkörning som gäller för uppbyggande av mer ryggmuskler. Hade på chambon för första gången någonsin den här veckan och det har gått jättebra - tills han på något vänster lyckades trampa in höger framhov mellan snörena. Och så var den chambonen historia... :meh:

@pemi KUL! Du, vilken sorts boots har du använt? Har funderat på att ha på Nalle när jag rider ut för även om hovkvaliten är god så sliter väglaget som en rasp ibland. Har tittat lite på Cavallo och EasyBoots.
@Natasha jag har Equine Fusion Ultimate boots till Wille. De är smidigare än både Cavallo och Easy boots. Nackdelen är bara att de inte går att bredda. Är supernöjd med mina. :)
 
Racét väntar fortfarande på att Equi ska komma ut (han kommer på torsdag) så just nu har vi mest försökt rida ute, galoppintervallat, klättrar, joggat eller bra skrittat ut iom att han mest blir sur och spänd när man försöker pressa honom (vilket är förståeligt).
Idag hade vi insläpp i stallet och då passade vi på att åka ut båda två för att fota lite när S intervallade på honom. Han tramsade lite i början men blir guda snäll så fort han förstår att vi vill att han ska springa fort framåt.

Lite bilder:
DSC_0092red-1024x668.jpg

DSC_0018red-1024x742.jpg

DSC_0166red-1024x720.jpg
DSC_0113red-1024x706.jpg
DSC_0205red-1024x740.jpg
 
kl

Efter 2 års ofrivilligt uppehåll var det äntligen dags för mig att komma ut på fälttävlan igen! Dressyren var inget att skryta med men vi nollade i hoppningen o även i terrängen, dock m lite tidsfel. Är så himla glad över att vi äntligen fick komma ut ihop, har ledsnat lite på att stå vid sidan när nån annan rider min häst...

Terrängfilm:
 
Equilina....nåt lustigt hände....du har en dubbelgångare! Hon är jättelik dig och har en gul häst fast den är hennes egen...blev helt förvirrad först när jag träffade henne men sen förstod jag varför, din absoluta dubblett!:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 570
Senast: Blyger
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 004
Senast: Niyama
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 197
Senast: Vovve
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 158
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp