08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Equilina....nåt lustigt hände....du har en dubbelgångare! Hon är jättelik dig och har en gul häst fast den är hennes egen...blev helt förvirrad först när jag träffade henne men sen förstod jag varför, din absoluta dubblett!:D

Cool! Hade hon också rosa hår?
IMG_0094_zpsdf9db82e.jpg
 
Iris är förkyld :( så hennes vila efter muskelbehandlingen har fortsatt. Har inte ridit eller något på drygt 2 veckor nu. Klart trist!
 
Gul hade en hel del spänningar i SI leden (som vi misstänkt) och är nu behandlad. Han som behandlade tyckte att vi skulle skippa att rida i sadel ett tag, och arbeta mest i skritt och galopp plus mycket tömkörning - så det är planen nu. Inköp av tömkörningsgjord är högsta prio nu.
Blir dock galopparbete på stubben MED sadel, för vi är inte självmordsbenägna ;)
 
@Wingates Men nu måste jag protestera lite...:), HUR kan en häst få spänningar i SI-leden? Det måste ju vara fysiskt omöjligt men däremot i muskulaturen i länd/korsrygg, det köper jag. Frågan är väl varför han får det? Om det är ridning/sadel som förorsakar så måste ju nåt ändras permanent inte bara under kort tid.
 
@Wingates Men nu måste jag protestera lite...:), HUR kan en häst få spänningar i SI-leden? Det måste ju vara fysiskt omöjligt men däremot i muskulaturen i länd/korsrygg, det köper jag. Frågan är väl varför han får det? Om det är ridning/sadel som förorsakar så måste ju nåt ändras permanent inte bara under kort tid.
Ah. Ja det är ju givetvis i musklerna kring si. Formulerade mig dumt.

En av gissningarna är att han själv spänner upp sig och sen har vi helt enkelt inte lyckats lösgöra det. (De uppkom antagligen på betet, och sen blivit värre under ridning.) Det är ju över 2 år sedan han hade någon form av problem sist så.
Ena sadeln är bytt och dressyrsadeln ska bytas ut framöver med, men vi satsar på en tömkörningsgjord först.
Tanken är ju att börja träna regelbundet med, men det får ju vänta lite. Utöver det tyckte väl han som behandlar att vi ska bygga mer muskler och det är det vi håller på med, men det är ju svårt om man är spänd :)
 
Prova att skritta loss honom. Är ett himla bra sätt att få dom att muskla sig mer över ryggen o komma loss utan spänning. Powerskritt ute i naturen 1-1,5 tim ett par ggr i veckan. Skritta minst 40 min när du rider fram på banan o då är det powerskritt som gäller. Tömkör i skritt i naturen i marschfart osv osv osv. Låter kanske inte så effektivt men jag kan garantera dig att det ger snabba resultat.
 
Trist Morvan. De är känsliga dom små rackarna!

Ja, de är ju det. Nu har dessutom halva stallet haft samma förkylning, så det har verkligen varit en riktig sjukstuga hos oss :wtf:
Nu verkar det dock ha gett sig och jag har longerat Iris en stund i dag. Hon kan få jobb på Spanska Ridskolan... :bump: I morgon ska jag rida lite försiktigt. Håll tummarna för att hon inte tänker öva caprioler just då..
 
Ah. Ja det är ju givetvis i musklerna kring si. Formulerade mig dumt.

En av gissningarna är att han själv spänner upp sig och sen har vi helt enkelt inte lyckats lösgöra det. (De uppkom antagligen på betet, och sen blivit värre under ridning.) Det är ju över 2 år sedan han hade någon form av problem sist så.
Ena sadeln är bytt och dressyrsadeln ska bytas ut framöver med, men vi satsar på en tömkörningsgjord först.
Tanken är ju att börja träna regelbundet med, men det får ju vänta lite. Utöver det tyckte väl han som behandlar att vi ska bygga mer muskler och det är det vi håller på med, men det är ju svårt om man är spänd :)

Ni har lite samma problem som jag med Iris. Hon blir spänd i muskulaturen kring länden och rumpan - troligen för att hon har högt spänningsläge i sig själv och jag inte riktigt lyckas rida det bättre. Hon har också blivit sämre av att gå och drälla på betet.

Min veterinär rekommenderar mycket jobb med massage och stretching och helst jobba på töm 1 - 2 dagar / vecka. Det gör jag gärna när det funkar men är hon för laddad reder jag inte ut det och låter hellre då bli. Tyvärr.

Hoppas att din blir bättre med rekommenderad träning och behandling!
 
Ni har lite samma problem som jag med Iris. Hon blir spänd i muskulaturen kring länden och rumpan - troligen för att hon har högt spänningsläge i sig själv och jag inte riktigt lyckas rida det bättre. Hon har också blivit sämre av att gå och drälla på betet.

Min veterinär rekommenderar mycket jobb med massage och stretching och helst jobba på töm 1 - 2 dagar / vecka. Det gör jag gärna när det funkar men är hon för laddad reder jag inte ut det och låter hellre då bli. Tyvärr.

Hoppas att din blir bättre med rekommenderad träning och behandling!

Ja, Racét svarar gärna med att spänna sig när han är missnöjd (det gäller även i hagen, om det regnar eller blåser mycket - eller för den delen flugor. Han har många åsikter ;) ) Vi lyckas normalt rida ut det, men inte när det gått för lång tid. DVS, vi har inte upplevt några problem alls sen sist han blev behandlad.

Jo, vi ska med jobba honom på töm så fort gjorden kommer, så det ska nog bli bra. Måste börja träna på att tömköra igen, var hundra år sedan sist. :o Vi är inte särskilt oroliga för vidare problem :)

Hoppas Iris också slipper problem! :)
 
Ja, Racét svarar gärna med att spänna sig när han är missnöjd (det gäller även i hagen, om det regnar eller blåser mycket - eller för den delen flugor. Han har många åsikter ;) )
Soulmate! :eek:
Corle hatar ungefär allt väder om han är naken, täcken (inkluderat flugtäcken) är det bästa som finns :love: Det finns ingen gräns för hur ledsen han kan se ut om han har inget eller för tunt täcke på sig. Bäst av allt är att få på pyjamasfleecen (BoT), är som att luften pyser ur honom :D
 
Soulmate! :eek:
Corle hatar ungefär allt väder om han är naken, täcken (inkluderat flugtäcken) är det bästa som finns :love: Det finns ingen gräns för hur ledsen han kan se ut om han har inget eller för tunt täcke på sig. Bäst av allt är att få på pyjamasfleecen (BoT), är som att luften pyser ur honom :D
Racét ser inte ens ledsen ut, han ser sur ut - som att det är vårat fel att det är dåligt väder xD Han är gladare med täcken, men det gör mer dåligt väder tolererbart snarare än okej (boxen är bäst när det regnar mycket).
Han och Corle borde bli kompisar, så kan de hata vädret tillsammans ;)
 
Igår bytte Calle stall och idag var det ihopsläpp med hans nya grabbgäng. Inga större missöden utom tillfället då han sprang rakt in i grinden :banghead::meh: Annars var det relativt lugnt och fint, han är yngst i gänget (de andra är 12-20 år) och de äldsta tyckte att han var lite småfjantig när han galopperade allt han hade runt hagen, men han hittade en liten vän iallafall och de stod och ryckte i varandras grimmor efter 45 min. När jag åkte hem från stallet stod allihop tillsammans och betade (bara avbrutna av Calle som fick tokryck ibland).
 
Huu, när jag kom till stallet igår var det nervöst -hur många skor skulle sitta kvar efter ihopsläpp m.m??
....ALLA! Jag är stolt över Sprattelpelle ;)

Tydligen hade det varit ett missöde där en av de andra hästarna känt sig trängd vid grinden när ägaren skulle hämta in den och rusat på sin ägare, och resten av valackerna hängde på och stack ut allihop...:nailbiting: Fick beskrivet för mig hur de spreds över gården -alla utom Calle, som sprang in i stallet ;) lustigt att den enda hästen som sprang "hem" var den som bara bott en natt i stallet... Men jag tror att det var magen som ledde vägen :p
 
Huu, när jag kom till stallet igår var det nervöst -hur många skor skulle sitta kvar efter ihopsläpp m.m??
....ALLA! Jag är stolt över Sprattelpelle ;)

Tydligen hade det varit ett missöde där en av de andra hästarna känt sig trängd vid grinden när ägaren skulle hämta in den och rusat på sin ägare, och resten av valackerna hängde på och stack ut allihop...:nailbiting: Fick beskrivet för mig hur de spreds över gården -alla utom Calle, som sprang in i stallet ;) lustigt att den enda hästen som sprang "hem" var den som bara bott en natt i stallet... Men jag tror att det var magen som ledde vägen :p

Hungriga hästar är bra hästar :p
 
Här börjar vi komma igång igen! Nu rider vi normala om än ganska korta pass och med bootsen på känns han precis som med skor på bana och i ridhus! Visst saknas det muskler och han orkar inte riktigt bära sig i övergångarna galopp/trav men det tar sig för varje pass! Lite tråkigt att inte kunna rida ut så mycket nu, men å andra sidan är det ju älgjakt så just nu är det nog bäst att hålla sig på ridbanan. Han börjar bli lurvig så jag får väl ta tag i att klippa honom. Sugen på att helklippa i år, men kanske taskigt när tanken är lösdrift. Har bra täcken och kan stalla upp vid skitväder men velar lite... Förra året filtklippte jag och det var inga problem att hålla värmen, han är inte så frusen av sig till skillnad mot andra hästar i tråden. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
41 42 43
Svar
854
· Visningar
9 538
Senast: Hedinn
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 748
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 201
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp