08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte ens klippt Jac ännu och han var kall under sitt 100 g täcke idag när det blåste lite. Men han ska klippas ändå för han svettas såpass när man rider, funderar dock på att lämna på ryggen eftersom det kommer bli lite lågsäsong nu första delen av vintern, jag ska ha praktik och grejer så kommer få rida lite mindre då.
 
Jag har inte ens klippt Jac ännu och han var kall under sitt 100 g täcke idag när det blåste lite. Men han ska klippas ändå för han svettas såpass när man rider, funderar dock på att lämna på ryggen eftersom det kommer bli lite lågsäsong nu första delen av vintern, jag ska ha praktik och grejer så kommer få rida lite mindre då.

Sitter här och tittar ut på riktigt skitväder och har lite ångest över att Calle har ett ofodrat regntäcke på sig :crazy: ska vara sånt här väder ett par dagar så får plocka fram hans 100g idag.
Kommer inte klippa Calle på ett bra tag (om jag ens gör det alls) i år eftersom jag inte vet hur det blir med ridningen.
Han har i alla fall skött sig bra på nya stället och de tycker att han är sååå trevlig, dock lite "på" och social ;) han har i alla fall parat ihop sig med en liten skäck och de följer varandra hela tiden :)
 
@mooi Hur verkar han i ridningen då? Känns det bättre eller samma status?

Min busiga Svarta har nog tagit vintervila känns det som. Inget funkar i dressyren och vi är riktigt på kant med varandra.
 
@mooi Hur verkar han i ridningen då? Känns det bättre eller samma status?

Min busiga Svarta har nog tagit vintervila känns det som. Inget funkar i dressyren och vi är riktigt på kant med varandra.


Han rids inte och ska inte ridas på 4v (testar sen hur han verkar). Longeras och tömkörs så länge. Hade ute massör igår + laserbehandling, och blir en omgång nästa vecka med. Vi jobbar på ;)
 
Jag har överlevt mina första ridturer efter 3 veckors hästvila. Tvärtom har häst varit ett under av lugn och samarbetsvillighet, superhärligt! Kanske för att hon tagit på sig shettlandsponny-pälsen... Så, i morgon ska jag klippa, kanske återkommer mitt atletiska vilddjur då :cautious:
I alla händelser är det fantastiskt kul att få rida igen, jag inser hur mycket jag saknat det.
 
:( Är det samma bekymmer som tidigare?

Ja det var inte bättre när det var dags att testrida så han fick ny behandling, skrittpromenader ett par dagar och sedan ett par veckor longering/tömkörning innan ny testridning + att han gärna skulle få massage och laser någon gång under denna tiden och det gjorde vi igår samt har en tid nästa vecka. Trist det hela, men det är bara att köra på, jag förväntar mig inte att han ska vara tillbaka som vanligt om 3v (gått en vecka redan), utan jag vet att sånt här tar tid, men jag vill se en förbättring. Dock är det jätteskönt att vi bytt stall nu så han får vara mer "häst" och håller igång både kropp och huvud trots att han inte jobbas.
 
Gul har haft lite semester (dvs, riden men inte lika ordentligt som vanligt) eftersom det lite klydd med tömkörningsgjords beställningen, men nu ska den vara på väg. Idag fick han hoppa med "hoppiloten" för att få galoppträna lite och dessutom göra något riktigt roligt. Vi har även en runda vi tänkte skritträna i och sådär.
1534929_10152312065371707_1377105982956341965_o.jpg

1913356_10152312065361707_138247023460415122_o.jpg
 
Kan passa på att uppdatera lite vad som händer hos oss. Angola har startat 1 m samt 1,10 m hoppning och gjort det väldigt bra :) Hon har varit lite svår iochmed att hon har varit väldigt tittig så därför har jag tränat henne på träningar och så har jag den stora turen att min tränare har hoppat henne på tävlingar, hon är inte lika feg som jag ;)

I dressyren så har vi startat upp till LA:4 och på fredag blir det sista starten i dressyr för denna säsong sen blir det styrketräning hela vintern. I la:3 har hon lyckats blivit 2:a och faktiskt vunnit en la:1 så jag är nöjd med henne.

Vi har en hopptävling kvar och om hon känns mogen så ska hon debutera 120, vilket kommer bli väldigt spännande om det blir så.

I dressyren är målet msv till nästa år :):)

Bild från en av träningarna på helgens läger

dsc_0160_5445563d2a6b22951881ba1e.jpg
 
Kan passa på att uppdatera lite vad som händer hos oss. Angola har startat 1 m samt 1,10 m hoppning och gjort det väldigt bra :) Hon har varit lite svår iochmed att hon har varit väldigt tittig så därför har jag tränat henne på träningar och så har jag den stora turen att min tränare har hoppat henne på tävlingar, hon är inte lika feg som jag ;)

I dressyren så har vi startat upp till LA:4 och på fredag blir det sista starten i dressyr för denna säsong sen blir det styrketräning hela vintern. I la:3 har hon lyckats blivit 2:a och faktiskt vunnit en la:1 så jag är nöjd med henne.

Vi har en hopptävling kvar och om hon känns mogen så ska hon debutera 120, vilket kommer bli väldigt spännande om det blir så.

I dressyren är målet msv till nästa år :):)

Bild från en av träningarna på helgens läger

dsc_0160_5445563d2a6b22951881ba1e.jpg

Duktiga ni är!
 
Ser jättefint ut! Kul att du satsar på fler grenar!

Jobelle ska hoppa sista tävlingen för året i helgen. Känns skönt att det är sista faktiskt eftersom jag tycker vi är i en liten svacka just nu efter en ganska bra period där hon gått jättebra. Det är väl så, man kan ju inte vara på topp jämt, men det är trist när det infaller när man snart ska tävla.

Jac har dressyrtränat i helgen och det gick jättebra, fick världens fart på honom så jag hade fullt sjå med att sitta i sadeln. Jag är alldeles för kass ryttare tyvärr, måste verkligen bli bättre på att hitta rörelsen genom bäckenet för att sitta ner i så stora rörelser. Men så är man ju stel som en 90-åring och med diskbråck o annat som gör att ryggen inte är så medgörlig alla gånger, tänk om man kunde få en ny rygg? :D
 
Här har vi äntligen tränat för instruktör, och det behövdes. :p Wille skötte sig bra men jag har fullt sjå att sitta ner, och ffa sitta rak. Viker mej i sidan och då underlättar jag ju inte för honom direkt. När jag fick ordning på sitsen gick han riktigt bra! Så himla glad att vi är på G igen! :bump: Måste klippa honom i helgen, ha blir SÅ varm, idag var han inte ett dugg "flåsig" men svettig så den droppade från huvud till svans typ...
 
@Olina
Ser jättefint ut! Kul att du satsar på fler grenar!
Grattis till framgångarna, Olina! Instämmer med Mitrolle och MorvanMorr.
@pemi
Roligt att det är på väg framåt igen!

Ang. klippning mm så tror jag inte Nalle vet vad frysa innebär. Blir det kallt växer hans päls liksom ut över natten. :D Han går ute såpass mycket och anstränger sig inte nämnvärt än så länge, så han får behålla den tillsvidare.
Idag fick vi faktiskt vår första kontrollerade galopp på töm när jag var i manegen. Tänk att något så elementärt kan göra en så glad! :D
 
Jag gör ju samma, fast jag är egentligen en hoppmänniska som försöker mig på dressyr också :p

Samma här, fast tvärtom :D Eller så är jag helt enkelt inte en dressyrtant. I kväll red jag ut i halv storm, regn och mörker i stället för att ta ridhuset. Variation och nya utmaningar är ju fantastiskt kul!

Någon som provat på ko-fösning? Det är jag lite sugen på att prova, tror min drake skulle vara fena på det :up:
 
Jag har vallat in enstaka förrymda kossor så de hoppat tillbaka över staketet med min faktiskt ganska ko-rädda häst, men hon är hemskt lydig i vissa fall så hon gör som jag säger :p

Jag har faktiskt funderat på Working Equitation, det tycker jag nog skulle passa mig som gärna hittar på allt möjligt med mina hästar. Alla mina går att öppna/stänga grinden till ridbanan och skjutdörren till ridhuset uppsuttet och liknande påhitt. Brukar hämta posten från hästryggen :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 574
Senast: Blyger
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 008
Senast: Niyama
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 199
Senast: Vovve
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 161
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp