08:0rna del 9

Idag älskar jag verkligen min "lilla" häst! Han är verkligen en klippa när han är på rätt humör. Idag gick vi förbi en åker där det körde en lastmaskin, en traktor som plöjde (precis bredvid vägen), en traktor som spred gödsel och ytterligare en traktor som stod still. Han tittade på gödselspridaren men gick lugnt förbi. En stund senare står istället tre traktorer och två bilar. Två av traktorerna var igång, även en vedkap och ett transportband. Han stannade och kollade och knallade sen lugn mellan fordonen. I de lägena är han verkligen guld värd! :heart Att vi sen hittat ett snäpp bättre samling är ju också roligt! Så himla härlig känsla när vi får till det! :love::love:
 
Halloj i vårsolen!

I går var jag och Iris iväg och tävlade, vår första LA (LA:1) ;) Hon skötte sig utmärkt med alla människor, ungar, traktorer, etc.. Min häst-ovana mamma var med som groom :D

Efter ett litet drama när vi skulle in på tävlingsbanan (ridhus med superfarlig och konstig mark i skarven mellan ute och inne :eek:) tycker jag att vi genomförde programmet enligt plan. Domaren var dock inte så imponerad och vi landade på knappt 58 % :mad: Tydligen red jag inte så noggrannt som jag upplevde det, behöver öva mer helt enkelt...

I övrigt är vårt ridhus nu äntligen klart och vi har ridit 2 korta pass där. Jättemysko ställe, tyckte Iris :confused:
 
Här var det lugnt i tråden. Jag och Wille startade vår 2:e dressyrtävling förra helgen, hårdare bedömning denna gång och lite seg häst så vi slutade på strax över 60% i första klassen och strax under 60% i andra klassen, då red jag på bättre framåt men Wille tjurade ihop i galoppen (slog mot skänkeln) så det blev två 3:or där...

Igår red vi vår livs första markarbetslektion! Jag har inte hoppat regelbundet på närmare 20 år, någon enstaka hopplektion på lånad häst för 3-4 år sedan bara. Wille hoppades några gånger av duktig ryttare för ca 2 år sen, sen har skador satt stopp så fort vi andats om att börja hoppa... Lägg sen till att jag är hopprädd på det. :p Vi överlevde iaf och det var riktigt kul! Blev mest bomövningar och sen några skutt över en grind som det sista var uppe på hela 70 cm. Känns kul att ha testat så det kommer bli fler gånger.
 
Här var det lugnt i tråden. Jag och Wille startade vår 2:e dressyrtävling förra helgen, hårdare bedömning denna gång och lite seg häst så vi slutade på strax över 60% i första klassen och strax under 60% i andra klassen, då red jag på bättre framåt men Wille tjurade ihop i galoppen (slog mot skänkeln) så det blev två 3:or där...

Igår red vi vår livs första markarbetslektion! Jag har inte hoppat regelbundet på närmare 20 år, någon enstaka hopplektion på lånad häst för 3-4 år sedan bara. Wille hoppades några gånger av duktig ryttare för ca 2 år sen, sen har skador satt stopp så fort vi andats om att börja hoppa... Lägg sen till att jag är hopprädd på det. :p Vi överlevde iaf och det var riktigt kul! Blev mest bomövningar och sen några skutt över en grind som det sista var uppe på hela 70 cm. Känns kul att ha testat så det kommer bli fler gånger.

Ni verkar vara på G nu, vad roligt :):up:
 
Halloj i vårsolen!

I går var jag och Iris iväg och tävlade, vår första LA (LA:1) ;) Hon skötte sig utmärkt med alla människor, ungar, traktorer, etc.. Min häst-ovana mamma var med som groom :D

Efter ett litet drama när vi skulle in på tävlingsbanan (ridhus med superfarlig och konstig mark i skarven mellan ute och inne :eek:) tycker jag att vi genomförde programmet enligt plan. Domaren var dock inte så imponerad och vi landade på knappt 58 % :mad: Tydligen red jag inte så noggrannt som jag upplevde det, behöver öva mer helt enkelt...

I övrigt är vårt ridhus nu äntligen klart och vi har ridit 2 korta pass där. Jättemysko ställe, tyckte Iris :confused:
LA:1 är inte något lätt program! Speciellt om man sitter på en stor häst. Det var ursprungligen tänkt som ett ponnyprogram, men även större D-ponnier får problem med de snäva vägarna i galoppen. Jag är av uppfattningen att det krävs för mycket samling på den nivån för att klara av vägarna med bibehållen balans och takt mm., men den diskussionen hör till en annan tråd, misstänker jag.

@pemi Grattis till dressyrresultaten! Roligt att ni kommit igång så bra. Ännu roligare att hoppningen gick så bra. Jag minns inte när jag hoppade sist, men jag längtar tills jag får chansen igen. (Om jag vågar!!! :p )

Så här firade Nalle och jag Första Maj:
b_125407.jpg
 
Vi har hunnit med en Pay & Jump som gick ganska åthelvete, men är nöjd ändå :D

Hon vägrade ut sig på 60, men fick runt henne iaf och sedan på 70 blev det för roligt.. Hon hoppade alla hinder men ibland tog hon i både för mycket och ibland för tidigt + slappade med frambenen så hon rev 3st hinder :) Men vad gör man, de var skitkul i alla fall! Tyvärr ska hon tillbaka den 25.e Maj så då lämnar jag er! Men roligt har det varit :) Nästa Pay & Jump 19.e Maj ;)
 
Det är helt normalt både med hennes språng o skrik i skogen, typiskt sto som är brunstig, och glegget mellan benen är också normalt, man får hålla rent där o mellan juvren, blir ofta kladdigt o hårda små kulor där.
 
Vad synd @MattiZ , vad kommer det sig? Tycker du har fått både hull o ordning på henne nu?

HAHA jag köpte en 3åring till (A) Ägaren ville dessutom ha tillbaka hästen i slutet på Juni, så jag kände att jag kan spara dem pengarna till mina egna hästar istället :) Hon är super fin nu så ägaren blir nog nöjd i alla fall!
 
LA:1 är inte något lätt program! Speciellt om man sitter på en stor häst. Det var ursprungligen tänkt som ett ponnyprogram, men även större D-ponnier får problem med de snäva vägarna i galoppen. Jag är av uppfattningen att det krävs för mycket samling på den nivån för att klara av vägarna med bibehållen balans och takt mm., men den diskussionen hör till en annan tråd, misstänker jag.

Ja, det har du nog rätt i - jag tycker att det är ett trevligt program men något förvirrande med alla dessa "kom ut mellan .. och .."
I galoppen - vänd halvt igenom - är det ju i det närmaste omöjligt att komma ut nära F eller K. Hade på sätt och vis varit enklare och mer "ärligt" om man ska komma ut vid B respektive E. Jag är också lite förvirrad över bedömningen av ryggningen - i programmet står ju "ca 6 steg" - i mitt protokoll har domaren skrivit "7 steg" och givit en 5:a :confused: Om det ska vara precis 6 steg, varför står det då inte "ryggning 6 steg"?

Nåväl, det är säkert en annan diskussion. Mer relaterat till tråden är ju att kunna bedöma när man själv och pålle är redo att ta nästa steg och tävla högre klasser. Mina båda tränare (som är dressyrdomare/gångartsdomare respektive GP-ryttare) har inte uttryckt någon som helst tvekan kring att vi klarar att rida LA-programmen - men man ska ju kunna rida väl på tävlingen också :angel: Jag har inte tävlat så mkt dressyr och har nog fortfarande för mkt fokus på att allt runt omkring ska klaffa, snarare än själva uppvisningen. Bara att öva vidare alltså ;) Nästa gång blir det LB:3!
 
Nu är lilla svarta på G igen och jag med! I slutet på månaden startar vi årets första fälttävlan!

Tjohoo vad roligt! :up:

Jag är superavis på min stallägare som är i väg till Runsten på terrängkurs denna helg (vi var iväg tillsammans förra året). Jag fick tyvärr inte pengarna att räcka även till denna kurs .. :angel:
 
Ja, det har du nog rätt i - jag tycker att det är ett trevligt program men något förvirrande med alla dessa "kom ut mellan .. och .."
I galoppen - vänd halvt igenom - är det ju i det närmaste omöjligt att komma ut nära F eller K. Hade på sätt och vis varit enklare och mer "ärligt" om man ska komma ut vid B respektive E. Jag är också lite förvirrad över bedömningen av ryggningen - i programmet står ju "ca 6 steg" - i mitt protokoll har domaren skrivit "7 steg" och givit en 5:a :confused: Om det ska vara precis 6 steg, varför står det då inte "ryggning 6 steg"?

Nåväl, det är säkert en annan diskussion. Mer relaterat till tråden är ju att kunna bedöma när man själv och pålle är redo att ta nästa steg och tävla högre klasser. Mina båda tränare (som är dressyrdomare/gångartsdomare respektive GP-ryttare) har inte uttryckt någon som helst tvekan kring att vi klarar att rida LA-programmen - men man ska ju kunna rida väl på tävlingen också :angel: Jag har inte tävlat så mkt dressyr och har nog fortfarande för mkt fokus på att allt runt omkring ska klaffa, snarare än själva uppvisningen. Bara att öva vidare alltså ;) Nästa gång blir det LB:3!
Jag tänker att om jag förhåller mig till frågeställningarna kring din ritt, snarare än LA:1 som sådant, så bör det passa in här i tråden. ;)

Det står ju "halvt igenom" i galopp, men skall man vara petig så är det ju snarare en "förlängd hörnlinje" man rider. Att komma ut (eller för den delen göra en övergång, som det är i vissa program) "mellan" två bokstäver innebär att du som ryttare får välja var du vill att linjen/rörelsen skall utföras för att passa din häst bäst, men du måste passera närmsta bokstaven med något steg respektive ha utfört vad programmet anvisar något steg innan nästa bokstav.
En övergång, t.ex., kan man då passa på att förbereda några extra meter om det skulle behövas.

I galoppen har du alltså rätt att sträcka ut den "förlängda hörnlinjen" i galopp så att du kommer ut strax före B resp. E utan att det skall ligga dig till last. Alt. förkorta den till strax efter F/K om din häst nu skulle klara av det. Allt givetvis förutsatt att ditt vägval inte förorsakar problem med balans, rytm osv. Sedan kan nog bedömningen skifta beroende på hur hög svårighetsgrad du visar. Att göra en lyckad linje som avlutas i en likaledes lyckad övergång till förvänd galopp nära hörnbokstaven är ju mycket svårare än om linjen förlängts så långt det gick. Men jag skall faktiskt kolla upp med vår fantastiska domarutbildare vad som skall prioriteras där egentligen. Kan båda få 10p? Jag får återkomma i frågan!

Ang. ryggningen så står det mycket riktigt "ca. 6 steg", så du kan göra 5-7 utan att det skall inverka på bedömningen. Prick 6 steg ger givetvis ett högre betyg om allt annat ser likadant ut som den som gör fler eller färre. (Precisionen i vägarna vägs ju in här dessutom!)
Då jag inte sett din ryggning så kan jag ju inte uttala mig om varför du fick 5p. Gissningsvis så var det något mer som skrivaren inte fick med, alt. inte sas, utan domaren ifråga satsade på att uppmärksamma dig på just precisionen, men det är som sagt bara en gissning!
(Eller så hade domaren missat det där "ca." - vi är bara människor, så sådant händer! Du kan i så fall trösta dig med att det nog var lika för alla ryttare i klassen.)

Håller tummarna för dig till nästa gång! Kom ihåg att publiken har kommit dit frivilligt, så de får ta vad de får :D - och deras omdöme räknas ändå inte! Och kämpa på med LA! Det är precis som du säger; det är bara att öva vidare och komma igen! :)
 
Tack för dina förklaringar och uppmuntran @Natasha!

Det var många under 60 % i klassen, så jag tror säkert att domaren dömde ganska tufft men det blir ändå som en liten "käftsmäll" när man tycker sig genomföra något väl och så är det uppenbarligen inte det. Önskar att jag hade fått ritten filmad för att kunna se själv :up::down:
Men - jag hänger verkligen inte läpp, utan ser fram emot nästa gång ;)
 
Varför skulle vi inte kunna diskutera dressyrbedömning av våra 7-åringar här? Klart vi kan o det är ju en jättekul diskussion speciellt eftersom vi har @Natasha som sitter inne med "facit"! Så kör på bara, jag läser o begrundar.

Under tiden kan jag berätta att jag har köpt ett litet nytillskott! Sambon o jag kvistade hastigt över till Irland förra helgen där jag provred ett antal hästar. Vansinnigt roligt tyckte jag och sambon fick sin guiness så allt var lugnt...:D Nåväl, med hem i resväskan, nästan iaf, togs en 5-åring som är så himla snäll o go att jag är döförälskad!!!:love: Harriet får ursäkta men det är ändå sedan Grås tid som jag var så kär i en häst..,:heart

Bosse som jag kallar honom är en Irish Sport Horse som har gått lite jakt och några terrängtävlingar, s k Hunter Trials. Han har världens längsta ben och sötaste ansikte!

Här är han:
Bosse%20i%20hagen_zps3abgegvz.jpg


En liten film från provridningen:
 
Aqua är nu hemma och jag har gjort mitt ridprov, så allt har gått bra som planerat. Det har varit super kul att lära känna detta speciella sto och få vara med här och höra om era 08.or! :D TACK för mig.
 
Varför skulle vi inte kunna diskutera dressyrbedömning av våra 7-åringar här? Klart vi kan o det är ju en jättekul diskussion speciellt eftersom vi har @Natasha som sitter inne med "facit"! Så kör på bara, jag läser o begrundar.

Under tiden kan jag berätta att jag har köpt ett litet nytillskott! Sambon o jag kvistade hastigt över till Irland förra helgen där jag provred ett antal hästar. Vansinnigt roligt tyckte jag och sambon fick sin guiness så allt var lugnt...:D Nåväl, med hem i resväskan, nästan iaf, togs en 5-åring som är så himla snäll o go att jag är döförälskad!!!:love: Harriet får ursäkta men det är ändå sedan Grås tid som jag var så kär i en häst..,:heart

Bosse som jag kallar honom är en Irish Sport Horse som har gått lite jakt och några terrängtävlingar, s k Hunter Trials. Han har världens längsta ben och sötaste ansikte!

Här är han:
Bosse%20i%20hagen_zps3abgegvz.jpg


En liten film från provridningen:
Gud vad spännande att göra en sån resa, hur kom ni på det?

Vi har en likadan irländare i stallet som tjejen var över och hämtade som är supertrevlig :)
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 841
Senast: jemeni
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 136
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp