08:0rna del 9

Har var det dressyrtavling igen i helgen. Ar nojd, fick ihop 62,41 % , lite dalig bjudning men battre flyt och inga stora missar. Maken missforstod att det var tavling pa tva banor (trodde det ena var collecting ring) och missade darfor att filma. Lite snopet men jag kunde ju forklarat det innan. Han ar inte sa van.

Kul med ny hast @cajo1312

Vad fin han ar @Wingates .
 
KL
Fick en förfrågan häromdagen - undrar vad ni andra hade svarat, för jag vet inte riktigt hur jag skall göra.

Grannen till Nalles stall frågade om jag kunde tänka mig att byta hagar i sommar med Nalle och hennes häst. Anledning; hennes häst behöver mer gräs än vad hon har tillgång till hemma och Nalle är ganska lättfödd.
De har vad jag kallar "ponnybete" hos sig - två skogshagar och max en halv hektar ängsplätt, och vi (eller de jag hyr hos då) har några större, öppna fält. Hagarna är inte "skötta" med putsning och gödsling osv mer än vad hästarna själva fixar, så det är inte frågan om något "fett" bete, bara mer.

Jag skulle gärna hjälpa grannen, och Nalle skulle säkert inte må dåligt på ett "fattigare" bete med tanke på att han inte direkt arbetar ihjäl sig, men till saken hör att Nalle är knotthäst och även om det givetvis finns en hel del knott även på våra marker, så blåser de bort mycket bättre på de stora öppna ytorna.
Så, hur skulle ni ställa er?

Med tanke pa hur mycket bieffekter fettma har pa hast sa skulle jag bytt bete och ev haft eksemtacke pa vid behov. Min fick ju fang forra sommaren trots magert bete och SA fet var han inte heller (dock depaer).
 
Jag hade också täckat o släppt på ponnybetet o låtit de som bättre behövde det äta av det kraftiga gräset. HÄr har jag löst det med att ta beteshästar som går med Bosse o Harriet kommer få egen liten hage snart, hon kommer redan in mycket tidigare än Bosse.
 
Dag 1 med min Bella. Idag var andra gången jag satt på henne och första gången sedan provridningen. Det var storm ute, hon hade stått i transporten i 3 timmar dagen innan och hon brunstade. Men vi gick ut i paddocken och hon skötte sig så himla bra! :love: Det är en väldigt pigg och framåt tjej men när vi väl har lärt känna varandra så kommer det bli helt perfekt.

Men jösses vilka dåliga muskler jag har i kroppen.. Det märks verkligen nu när jag hoppar upp på hennes 169 cm höga rygg efter att ha ridit min älskade D-ponny i 8 år :angel::angel: Mycket häst att rida!
 
En fråga till er. Planen är att börja tävla hoppning med Bella i slutet av sommaren. Har hittat en tävling som jag skulle vilja starta men som är "avd B Unghästtävling" Hur länge får man starta i dessa tävlingar, vad är det för åldersgräns gällande hästen?
 
Jag tänkte att jag skulle hoppa in i den här tråden med min 08a! Känner att det hade varit roligt med lite inspiration från andra och någonstans att dela sina tankar. Hästen har figurerat här på buke i olika trådar sedan han föddes och också i tidigare 08or-trådar, men då med min syster.

Flip a Coin, SWB val e.Hip Hop-Bigstone xx-Be my chief xx. Familjens uppfödning, så jag var med när han föddes och sedan dess har han varit "min" häst, trots att mamma står som ägare ;) Dock var det min syster som hade honom under hans första år som ridhäst då hon hade mer unghästvana och ridit in hästar förut. Han reds in så han gick treårstestet och reds sen lite sporadiskt de nästkommande åren. Min syster hade andra hästar och rida och jag hade flyttat 6 mil från "hemifrån" och gården så hösten som 5-åring lånade vi utan han till en tjej som gick sista året på hästgymnasium som hade han fram till hon tog studenten. Så för ganska exakt ett år sen kom han hem igen och då började jag rida han lite ordentligt, med viss hjälp av min mamma då jag fortfarande bodde 6 mil från hästen. I början av december i fjol flyttade jag istället 15 min från hästen, så jag skulle säga att det var först då vi Verkligen kom igång igen.
Just nu hoppar vi på 80-90 cm och har precis börjat tävla. Vägen dit har varit lite vinglig och krokig, mest för att jag själv har lite hjärnspöken och blir osäker, vilket såklart smittar av sig på hästen. Men också för att hästen är rätt stor och lång och i början gärna blev lång och stark i galoppen med bakbenen några meter bakom sig. Just nu känns det dock som vi börjar få ordning både på mina hjärnspöken och hästens galopp så utveckling går stadigt framåt och det är så roligt att rida och hoppa honom. :D
Annars är han min bästa vän och världens snällaste häst som jag är så glad att få ha och uppleva massa kul med:heart

Såja, det var min "lilla" presentation :angel: Har inte några bra bilder då jag inte sitter på min dator, men prövar lägga in några jag har på instagram!
10514153_349644965232656_761570426_n_556d72e8e087c338d1b30fa3.jpg

11377814_290642977726163_2026404822_n_556d72fd2a6b2277b388fbce.jpg
 
En fråga till er. Planen är att börja tävla hoppning med Bella i slutet av sommaren. Har hittat en tävling som jag skulle vilja starta men som är "avd B Unghästtävling" Hur länge får man starta i dessa tävlingar, vad är det för åldersgräns gällande hästen?

Finns ingen åldersgräns för att rida i avd B längre utan den enda begränsning som finns är att om du först starta i avd B i en klass så får du inte samma dag rida i avd A.
 
Välkommen @Nelliz_Benni! Vad roligt att du/ni har kvar honom, har glömt att fråga @Gabby_Ossi om honom! Det är ju en jättefin häst men förstår att du fått kämpa lite då han ju både är lite lång o stor med stor galopp. Blir säkert bra med tiden och ang dina hjärnspöken så kan jag varmt rekommendera att gå ngra ggr hos en mentalcoach. Vi hade nyligen en sådan på vår klubb o det var sjukt inspirerande och lätt att ta till sig vad hon sa.
Ska bli roligt att följa er här!
 
@Novali01
Tack! Jag är ju lite partisk, men för mig är han är världens finast. Mental coach hade varit riktigt kul att pröva, kanske skulle tipsa min ridklubb om det

På hoppträningen i tisdags var han riktigt fin! Vi tränade lite styrkeövningar där vi just tränade på att korta galoppen innan och efter hinder och som han gjorde jäättebra! Avslutade med en liten bana där han inte blev lång och tung en enda gång utan också var superfin :love: Nu har jag examensfirande i dagarna två så då får han det lite lugnt. Jag har film från hoppträningen som jag kanske delar med mig av i helgen om jag orkar lägga in den på datorn och lära mig hur man gör :D
 
Med tanke pa hur mycket bieffekter fettma har pa hast sa skulle jag bytt bete och ev haft eksemtacke pa vid behov. Min fick ju fang forra sommaren trots magert bete och SA fet var han inte heller (dock depaer).
@pemi & @Novali01
Tack för tänkvärda råd!
Eksemtäcke är på från det att första knottet kikar ut ur puppan! (Fast i det blåsiga vädret som varit sista veckan, så har han faktiskt kunnat gå "naken". :) ) Jag har inte bestämt mig ännu, men just nu är det inte aktuellt ändå. Kanske att vi kan ta det över några veckor längre fram i sommar.

Och välkommen till Nelliz_Benni! Kul att ni börjar få ordning på saker och ting! (Känner till det där med hjärnspöken! :meh: :cautious: )
 
Jag är så dålig på att skriva här! :o C är typ i sitt livs form, både ridmässigt och rent fysiskt. Sist vi var och tränade sa H nästan ingenting så jag började fiska lite, typ "jag tycker det kändes bra..?" och H ser liksom lite förvånad ut och svara att han inte vet vad han ska säga, det gick ju så himla bra!? :D
Var och tävlade senast förra helgen, har nog varit på någon tävling till sedan jag skrev här senast men orkar inte gå tillbaka och titta. Är gravid i sjunde månaden och valde att rida lokalt för att slippa kavaj :angel: Ett ner i 105 som jag, för en gångs skull, inte kan förklara och en tredjeplats i 110. Han har faktiskt tagit placering på alla tävlingar utom en i år! Två rivningar totalt (sen har jag rivit ett stöd med foten + ridit dåligt så han inte nådde ut ur en kombination och fick stanna), lite synd att jag måste avstå tävlingar ett par månader när han är så himla fin :love: Lite roligt, jag trodde att jag skulle bli förpassad till dressyrtävlingar men konstigt nog fungerar hoppning betydligt bättre! Låter bli att trava så mycket som möjligt då det ger mig sammandragningar och dressyrsadeln kan jag inte rida med ens.

3C87181A-BB88-47EC-8725-C1FBEF4F08DF_zpsgzvuisbi.jpg

7EFFAC83-BDB4-46E9-8C13-749DF2B849EF_zpslwglgnas.jpg
 
Just det, jag har ju film från 110 också. Notera hur Den Store Spexaren försöker skoja till det innan start :meh: Han kan hitta på sådant när han är extra taggad, det brukar börja med lite spontanbockning på framhoppningen följt av blandade småhopp vid möte med andra hästar och överraskningsbyten till förvänd galopp vid tex skuggor/mörka fläckar/skräp på marken, han tror själv att han är helvild :D Detta är alltså andra klassen, så han har redan sett detta hästätande monster.
 
Ser jättefint ut @Equilina ! Imponerad, i 7:e månaden hade jag definitivt inte ens tagit mej upp på en häst. :p

Här har vi varit och tävlat dressyr igen, regional denna gång (första gången) och Lb:2, ganska hård domare sas det (?) och vi fick ihop 59,83%, fick 5:or på halterna då Wille envisades med att vila ena bakbenet, annars en jämn ritt med dåliga längningar (där får vi inte med bakdelen än). Med tanke på att vi hållit oss runt 60% även på lokala l:c så är jag nöjd. Bättre tempo/bjudning inne på banan idag. :) Bara att jobba vidare.
 
Hur går det för alla? :)

För mig vankas det tävling på söndag och jag börjar bli nervös, ska debutera i 90 :D:nailbiting: Lite rädd att jag ska tycka det är högt och därför inte våga rida och lita på mig själv.. På träning är det inga problem men på tävling är han inte lika ihop och på baken som då, så då blir jag nojig att vi ska få dåliga distanser till hinder. Men egentligen vet jag att vi klarar det och att det verkligen inte är någon höjd för hästen trots om vi kommer lite fel, men som sagt - hjärnspöken :p Som tur var har jag hoppträning på torsdag som jag hoppas blir en liten självförtroendeboost!
 
Här går allt bra, dressyrtävlingarna ligger lite i vila nu efter graviditet men idag så var det första dressyrträningen i alla fall så nu är vi på g i alla fall :)
 
Här är det upp och ner...
Arbetade uppsuttet för första gången på länge förra veckan. D.v.s vi skrittade runt på stora ridbanan och övade på att styra och hålla farten samtidigt - inte så lätt som det låter! :D Men till sist kickade all tömkörning in och jag behövde bara titta och koncentrera mig på vart jag ville komma så gick Nalle dit. :heart
Dagen efter - närmare bestämt i fredags - upptäckte jag att han (troligen) blivit sparkad på insidan av vänstra underarmen, :confused: :meh: med sår, svullnad och värme som följd, men ingen hälta. Svullnaden letade sig sedan ner på insidan av skenan, så jag var lite bekymrad. Kletade på kyl-lera där och hällde bakteriedödande puder (Bacobact som var kvar sedan han kastrerades)på såret, och tänk idag så ser allt mycket bättre ut. :)
Räknar med att kunna ta en skogspromenad igen endera dagen.

Håller tummarna för alla som höjer ribban för sig själva!
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 840
Senast: jemeni
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 136
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
608
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp