08:0rna del 9

@Deimion,
Han ser verkligen maffig ut!
Skulle antagligen åka av om jag satt på. :D Har liksom vant in mig på Mammahästens trav som visserligen kan bli riktigt härlig, men hon är ju 1.55cm, så viss skillnad blir det ju... Provred en stor skimmel (typ 168cm) häromåret, som en kompis funderade på att köpa, och jag kände mig som en nybörjare!!! Hästen var jättetrevlig, snäll och välskolad, men jag hade inte en suck att hitta balans och rytm i jättetraven. Fattade aldrig galopp för jag tänkte att jag hade skämt ut mig tillräckligt redan. :o :laugh:

På Nalle-fronten inte mycket nytt.
Arbete med att renovera delar av husfasaden har tagit massor av tid från hästarna i sommar, men det är ju prioriteringar man måste göra.
Vi har i alla fall tömkört en hel del och sitter upp när jag har tur att få sällskap till häst eller till fots. Och så har vi övat på att gå förbi kossorna och det har gått riktigt bra, fast då har vi också haft sällskap till fots som agerat draghjälp.
Största ögonblicket i sommar var annars häromdagen när han travade ett och ett halvt varv i manegen utan att försöka sakta av i hörnet vid utgången. :banana:
 
Jag undrar var @pemi håller hus o hur det går för henne?

Vi har haft en svacka i sommar. Först började han bli tunn, så jag ökade på höet (med väldigt höga värden) rejält. Ingen effekt alls utan tunn, trött häst. Insåg lite för sent att jag visst hade alldeles för mkt protein och för lite energi i foderstaten, i samband med detta lyckades han trampa så illa på en sten att det gick hål i sulan och blödde.... Blev några veckors vila, sen la vi om foderstaten och nu är vi på G igen. Han är fortfarande tunn men ökar sakta men säkert. Trodde aldrig jag skulle få uppleva att han blev för smal, men något har hänt med ämnesomsättningen efter fången i fjol. Inga tävlingar inplanerade nu, hoppas komma ut i slutet av september/början av oktober igen.
 
Vi har haft en svacka i sommar. Först började han bli tunn, så jag ökade på höet (med väldigt höga värden) rejält. Ingen effekt alls utan tunn, trött häst. Insåg lite för sent att jag visst hade alldeles för mkt protein och för lite energi i foderstaten, i samband med detta lyckades han trampa så illa på en sten att det gick hål i sulan och blödde.... Blev några veckors vila, sen la vi om foderstaten och nu är vi på G igen. Han är fortfarande tunn men ökar sakta men säkert. Trodde aldrig jag skulle få uppleva att han blev för smal, men något har hänt med ämnesomsättningen efter fången i fjol. Inga tävlingar inplanerade nu, hoppas komma ut i slutet av september/början av oktober igen.
Asch, va trist! Hoppas det är på rätt väg nu.
 
Vad tråkigt att höra, @pemi men hoppas det rett ut sig nu. Jag är nyfiken dock, hur kan han få för mycket protein av bara hö?

Jaa du @Novali01 , det undrar jag också, men med ett smrp på 136 och mj på 8,8 blev ju kvoten tokfel och energin för låg. Missbedömde förmodligen hur mycket (lite) gräs han får i sig med betesreducerare på också. Efter att jag bytt hö och ökat kraftfodret börjar han öka i vikt trots samma mängd hö. Så länge han åt höet med de höga värdena stod vikten still trots både kraftfoder och linfröolja. Lite skumt då jag lärt mej att proteinöverskott från hö inte är någon fara, men något knas blev det.
 
Idag har jag haft en såå bra hästdag och är verkligen glad i mitt lilla djur!

Nått jag verkligen uppskattar med Flip är att han är så himla snäll och enkel 99% av tiden när man rider:love: Idag red jag för första gången på en vecka igen (han fick en till behandling i kotan förra torsdagen) och jag kunde utan problem rida ut på stubbåkern mittemot stallet och han höll sig helt lugn fast tvååringen sprang och skrek i hagen. Jag behöver aldrig vara orolig att han ska göra nått dumt eller tramsa. Han kan spänna sig när saker är läskiga och han är rädd för kor. Men även fast han kan försöka vända och dansa omkring då känner jag mig trygg med honom och är aldrig rädd själv. Något som är jätteviktigt för mig som kan bli lite mesig ibland :D Världens bästa Flip :heart
 
Det ÄR jätteviktigt, @Nelliz_Benni, jag hatar verkligen att sitta o vara rädd på hästryggen. Min Irländare fick ju ett tonårsryck förra helgen på värmningen till terrängen o drog iväg o bockade...inte kul. Jag har känt mig så trygg på honom men hädanefter blir det longering innan terrängstart. Däremot är han jättesnäll att rida ut på, vaken o pigg men inget farlig.
 
Min lilla fining har varit iväg på tävling igen (med inlånad pilot, jag fick barn för 2 v sedan och får inte rida än), en 110-klass som de skötte med bravur och vi fick en gul rosett med hem :)
Jag är så galet ridsugen nu!! Hästen ser himla fin ut :love:
B8989B37-8C69-4EC5-A3C0-0A5D19F85CF3_zpsgvymfdky.jpg
 
Grattis till bäbben! Vad bidde det denna gången? @Equilina. Såg pållen på insta o det såg jättebra ut!:banana: Men ta det lugnt med din ridning, är inte värt ett framfall, vilket du såklart är medveten om men ibland kan man behöva bromsas lite...;)
 
Grattis till bäbben! Vad bidde det denna gången? @Equilina. Såg pållen på insta o det såg jättebra ut!:banana: Men ta det lugnt med din ridning, är inte värt ett framfall, vilket du såklart är medveten om men ibland kan man behöva bromsas lite...;)

En påg blev det denna gången :)
Jo, min mamma (barnmorska) har sagt att jag absolut inte får rida än :cautious: Tråkmåns... :angel:
 
En påg blev det denna gången :)
Jo, min mamma (barnmorska) har sagt att jag absolut inte får rida än :cautious: Tråkmåns... :angel:

Duktig mamma! dvs din...:D vet precis hur du känner, man vill upp i sadeln dubbelt så fort mot när bäbbe nr 1 kom men man kan göra sig själv en otjänst. Kul med liten kille för du har ju en tjej sen innan eller hur? Har hon börjat rida än?:bump:
 
Nu tycker jag det är lite väl tyst i den här tråden ;)

Så tänkte försöka kicka igång med att fråga vad alla har för planer och mål för resten av året? :) Jag sitter och försöker formulera lite konkreta mål nu för hösten och blir lite nyfiken på hur ni har det!
 
Nu tycker jag det är lite väl tyst i den här tråden ;)

Så tänkte försöka kicka igång med att fråga vad alla har för planer och mål för resten av året? :) Jag sitter och försöker formulera lite konkreta mål nu för hösten och blir lite nyfiken på hur ni har det!

Mina planer och mål är att få fram Angola mer för skänkeln.... Var på tävling idag och inne på banan så stoppar hon upp helt så nu måste jag byta metod på något sätt så vi får en reaktion på skänkeln. Att ha spö på framridningen och sen inte på banan är inte bra....

Lyckades i alla fall rida ihop till en 3e plats och hade jag inte varit så korkad och rida fel väg 2 gånger och tappat 6 poäng så hade vi kommit 2a :banghead::banghead::banghead:

Sen är det bara att bygga styrka och kondition inför nästa år då jag skulle vilja debutera msvC, om jag nu löser problemet med bjudningen på banan.

I hoppning så är det att träna vidare med styrka och kondition även där så hon kan få sin nolla i 120 och kanske kan hon även starta 130 :nailbiting:
 
Mina planer och mål i hoppningen är att 90 ska kännas som ingenting. Nu är det fortfarande så att jag "tänker på" att hinderna är den höjden och målet är att jag ska se det som ett litet hinder att hoppa över bara. Därför blir det hoppträning en gång i veckan i höst och kanske 3-4 tävlingar eller pay n jump.
Utöver det så är målet att rida lite "tuffare" och mer bestämt, speciellt om vi kommer på ett mellanläge mot ett hinder. Nu gör jag mest ingenting då och hoppas att det ska gå bra, men Flip säger att om inte jag gör något kommer han inte heller göra det, och stannar ;) Så där är mitt mål att fatta ett beslut i de lägena och rida på det.

I dressyren/markarbetet är mitt mål att rida i dressyrsadeln iaf en gång i veckan :p Jag har två dressyrträning inplanerade och en programridning för den tränaren inplanerad nu i Sep-Okt så jag hoppas att det ska ge en liten skjuts och kanske lite konkreta saker att träna på. Men överlag behöver vi träna på att bli liksidiga och få ett jämnt stöd i båda tyglarna och även bygga styrka så han orkar korta sin galopp och jobba under sig med bakbenen där.
 
Var längesen jag skrev här nu så liten uppdatering från mig och Lolli. Det senaste året har egentligen varit ett riktigt bakslag. Det började förra hösten då jag skadade fingret och fick gå med skena i tre månader. Pga skenan kunde jag inte hålla tygeln ordentligt = ingen hoppträning/tävling och tre månader hoppfritt med bara lugn ridning. Efter nyår började vi träna igen och hade siktet inställt på tävling i mars. Dagen innan tävlingen drog Lolli upp ett fult sår på ena bakbenet som resulterade i en svullnad, ömhet och omläggning två gg/dag i två veckor. Efter ytterligare en månad kunde vi börja träna igen, men till sommaren fanns det inte några aktuella tävlingar för oss.

Sommaren kom. Lolli vilade helt i tre veckor och jag började sedan rida igång henne. Jag hann skritta/trava fem gånger efter betet innan hon en dag var svullen och halt på frambenet. På klinik konstaterades en liten senskada :crazy: Och där är vi nu, två månader senare. Senan ska självläka, vilket tar tid, så jag kan inte göra mer än att smörja med liniment, linda och gå promenader och sedan hoppas att senan läker ihop som den ska. Så de närmsta månaderna blir det inte så mycket hoppande för oss. Det viktigaste är trots allt att hon blir helt återställd, vilket hon enligt vet skulle bli.

Första gången hon var på klinik och hon skötte sig utmärkt!
12029219_10153366119463423_824073635_n_56011e5c9606ee423bc8961d.jpg


Efter betet och sedan vilan blir hon bara tjockare och tjockare för varje dag (inte lätt att banta en (maglad) häst som ej får springa...) :angel:
12053125_10153366131033423_408766869_n_560121af2a6b225e8409b3bd.jpg


Och en film från vår senaste hoppträning innan senskadan...
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 821
Senast: jemeni
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 134
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 052
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp