08:0rna del 9

Ridningen går lite på halvfart hemma hos oss. Var hos kiropraktorn och knäckte upp en del låsningar i mitten av veckan.. Nu i samma veva lyckades hon också dra av sig en framsko så istället för att rida har vi fått sysselsätta oss med promenader.. Hovis kan först komma på tisdag o slå fast skon.. Jag som hade dressyrlektion för tränare inbokad imorgon.. Suck
 
12139911_1509188789403569_727663106469445824_o.jpg

12138561_1509188732736908_5108116080413731685_o.jpg

12140886_1509188756070239_8421879207280995046_o.jpg


Introducerar lite stockar från marken vilket gick som smort :)
 
Tjoflöjt! Återintroducerar mig själv i tråden, hehe.

Jag har sen några månader tagit över ridningen av Olga. Hon ligger långt efter med utbildningen, men det är inget större problem för vi har inga ambitioner att tävla eller så. Enda problemet är att jag nu drabbats av akut inspirationsbrist :nailbiting:

Rider ca tre gånger i veckan och då på ridbanan, vi jobbar mycket i skritt och lite i trav. En hel del åttor, volter, tempoväxlingar och halter. Hon rids bettlöst och är väldigt stor så det måste sitta ordentligt. Problemet är bara att jag nu tappat inspirationen totalt. Någon som har några tips på hur jag ska ta mig vidare? Något träningsupplägg eller liknande?
 
Tjoflöjt! Återintroducerar mig själv i tråden, hehe.

Jag har sen några månader tagit över ridningen av Olga. Hon ligger långt efter med utbildningen, men det är inget större problem för vi har inga ambitioner att tävla eller så. Enda problemet är att jag nu drabbats av akut inspirationsbrist :nailbiting:

Rider ca tre gånger i veckan och då på ridbanan, vi jobbar mycket i skritt och lite i trav. En hel del åttor, volter, tempoväxlingar och halter. Hon rids bettlöst och är väldigt stor så det måste sitta ordentligt. Problemet är bara att jag nu tappat inspirationen totalt. Någon som har några tips på hur jag ska ta mig vidare? Något träningsupplägg eller liknande?

Varför rider du inte ut? Ett upplägg för en 7-åring, även om den är lite efter, borde ju vara att den går iaf 5 dgr per vecka. Och om ni ligger efter hade jag fokuserat på att rida ut varannan dag för kondisträningen och varannan på bana. När du rider på banan kan du ju variera med att lägga ut bommar och träna cavaletti. När ni är säkra på bommar på marken kan du kanske lägga upp dem lite på nåt så hon lyfter lite mer på fötterna när du travar över.
Sen kan du öva skänkelvikning längs långsidan, halvt igenom eller diagonalt. Du kan öva "bogen in" längs långsidorna och lägg då gärna in en volt på mitten. Öva mängder med övergångar och att hon då svarar direkt när du sätter igång men står helt still när du gör halt.

Var några exempel.
 
Bägge mina hästar var på "utlåning" i helgen och tävlade hoppning. Tre rosetter av tre möjliga var resultatet och jag var stolt som en tupp såklart!:love:

Irländaren hoppade 90 o 100 med junioren och Svart Sto 115 avd A, slutade 9:a av 42:
 
Tjoflöjt! Återintroducerar mig själv i tråden, hehe.

Jag har sen några månader tagit över ridningen av Olga. Hon ligger långt efter med utbildningen, men det är inget större problem för vi har inga ambitioner att tävla eller så. Enda problemet är att jag nu drabbats av akut inspirationsbrist :nailbiting:

Rider ca tre gånger i veckan och då på ridbanan, vi jobbar mycket i skritt och lite i trav. En hel del åttor, volter, tempoväxlingar och halter. Hon rids bettlöst och är väldigt stor så det måste sitta ordentligt. Problemet är bara att jag nu tappat inspirationen totalt. Någon som har några tips på hur jag ska ta mig vidare? Något träningsupplägg eller liknande?
Sätt upp små mål som är relativt enkla att nå! :)
Hitta på saker ute i skogen, sätt upp små hinder/bommar, rid i svårare terräng, träna mycket tempoväxlingar och ha massa roligt under en period :) lägg in någrafler pass i veckan så att det inte blir för "hackigt"

Hur är hennes kondition? :)
 
Varför rider du inte ut? Ett upplägg för en 7-åring, även om den är lite efter, borde ju vara att den går iaf 5 dgr per vecka. Och om ni ligger efter hade jag fokuserat på att rida ut varannan dag för kondisträningen och varannan på bana. När du rider på banan kan du ju variera med att lägga ut bommar och träna cavaletti. När ni är säkra på bommar på marken kan du kanske lägga upp dem lite på nåt så hon lyfter lite mer på fötterna när du travar över.
Sen kan du öva skänkelvikning längs långsidan, halvt igenom eller diagonalt. Du kan öva "bogen in" längs långsidorna och lägg då gärna in en volt på mitten. Öva mängder med övergångar och att hon då svarar direkt när du sätter igång men står helt still när du gör halt.

Var några exempel.
Varför rider du inte ut? Ett upplägg för en 7-åring, även om den är lite efter, borde ju vara att den går iaf 5 dgr per vecka. Och om ni ligger efter hade jag fokuserat på att rida ut varannan dag för kondisträningen och varannan på bana. När du rider på banan kan du ju variera med att lägga ut bommar och träna cavaletti. När ni är säkra på bommar på marken kan du kanske lägga upp dem lite på nåt så hon lyfter lite mer på fötterna när du travar över.
Sen kan du öva skänkelvikning längs långsidan, halvt igenom eller diagonalt. Du kan öva "bogen in" längs långsidorna och lägg då gärna in en volt på mitten. Öva mängder med övergångar och att hon då svarar direkt när du sätter igång men står helt still när du gör halt.

Var några exempel.
Jag red ut mer i början, men har bara haft möjlighet att vara i stallet på kvällstid senaste veckorna och då har det varit för mörkt för att rida ut tyvärr! Jag har inte möjlighet att rida mer än tre dagar i veckan, det är ju egentligen min mammas häst och jag åker 12 mil tur och retur varje gång jag ska rida.

Tack för tips! Ska försöka få till lite mer variation :D
 
Sätt upp små mål som är relativt enkla att nå! :)
Hitta på saker ute i skogen, sätt upp små hinder/bommar, rid i svårare terräng, träna mycket tempoväxlingar och ha massa roligt under en period :) lägg in någrafler pass i veckan så att det inte blir för "hackigt"

Hur är hennes kondition? :)
Hon jobbar i skritt och trav och vi övade lite på galoppfattningar för någon månad sedan, men vi har lagt galoppen lite på hyllan för vi behövde jobba ifatt kommunikationen för att kunna rida på ett säkert sätt. Vi har väl varit igång sen augusti ungefär, så vi har jobbat mycket på basic övningar som halt, övergångar, backa etc. Jag vill att allt sådant ska sitta, för hon är så jäkla stor, har väldigt mycket tankeverksamhet och är introvert - så det kan bli rent ut farligt annars.
 
Jag skulle absolut försöka se till att få en sväng i terräng en gång i veckan. Ifall det inte känns ok att rida kanske man kan ta långpromenad med pannlampa istället ute i mörkret. Hoppa diken och småträd och sånt ute i naturen. Cavaletti och småhinder är också mitt tips samt tempoväxlingar. Mina hästar behöver få möjlighet att bralla ur en gånger i veckan, annars blir det lätt onödigt bråk på grund av överskottsenergi om inte från ryggen så från marken.
Förstår att du vill at det säkra före det osäkra med en stark häst! Hurudant bettlöst träns har ni? Hur reagerar hon i olika situationer?

KL Vi var på utställning i förra veckan. Klassvinst + BIS 4 :)

11181857_1511812075807907_1988420081960900267_n.jpg

12122766_1511811972474584_3997984212275765761_n.jpg

10501670_1511811989141249_1103844563169168922_n.jpg
 
Det mest ofattbara för mig har hänt. Flip finns inte mer efter en olycka i hagen igår. Känns fruktansvärt overkligt än.
Krama om er fina hästar :heart
Men snälla rara.... Så ofattbart fruktansvärt. :cry:
Har inte varit inne i tråden på över en månad och tänkte se hur det gått för er på den där LC:2, och skriva lite om lyckade uteritter i mörker, men kom av mig helt.

Nelliz_Benni, jag är så ledsen för er skull. Tusen kramar!!!
 
Tack så mycket för omtanken även @Wingates och @Natasha !


Känns fortfarande helt overkligt, känner mig lite allmänt nerstämd hela tiden och ibland slår det bara till med full kraft.
Blir inte bättre av att inte ha så mycket att göra om dagarna.. men håller på och letar häst så jag hoppas att det ska hjälpa lite med en ny kompis att jobba med :)
 
Frågorna efter dagens ridtur i blåsten med Wille är:
HUR kan ensilageplast (som ligger still) och en stubbe vara mycket otäckare än att backa över en snöpinne (och få denna under magen/mellan benen och sen uppfjädrande framför mulen) och ett fladdrande parasoll precis bredvid vägen?
Jag kommer aldrig upphöra att förvånas över hur Wille reagerar på saker...
 
Frågorna efter dagens ridtur i blåsten med Wille är:
HUR kan ensilageplast (som ligger still) och en stubbe vara mycket otäckare än att backa över en snöpinne (och få denna under magen/mellan benen och sen uppfjädrande framför mulen) och ett fladdrande parasoll precis bredvid vägen?
Jag kommer aldrig upphöra att förvånas över hur Wille reagerar på saker...
Hur många varulvar kan gömma sig bakom en snöpinne jämfört med en stubbe? :p :D
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 821
Senast: jemeni
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 135
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 052
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp