08:0rna del 9

Armitage - Beach Boy - Kaliber. Uppfödaren har haft för mkt hästar och inte haft tid och inte råd att lämna bort alla.
Ok, det är ju ett utbrett problem i detta landet känner jag. Fina hästar föds upp, stona betäcks som 3-åringar, inga pengar till inridning men betäcks igen... Vore ju bättre att hoppa över ett par föl o lägga pengar på att utbilda de man redan har. Är iaf min åsikt.
 
Ok, det är ju ett utbrett problem i detta landet känner jag. Fina hästar föds upp, stona betäcks som 3-åringar, inga pengar till inridning men betäcks igen... Vore ju bättre att hoppa över ett par föl o lägga pengar på att utbilda de man redan har. Är iaf min åsikt.

Ja, nu har de bara haft 2 föl på 6-7 år och håller på och säljer av alla avelsston. Den här är alltså halvsyster till den andra fuxen jag hade några månader nu förut .
 
Här kommer en liten roman från oss.

Vi har helt ändrat om i ridningen nu och jag har ny tränare. Jag har ju haft samma tränare i dressyr sen Angola var 4 år, allt har fungerat bra har jag tyckt tidigare. Angola är ju lite överbyggt och denne tränare har velat att Angola ska komma upp med huvudet så det är så jag har ridit men jag har alltid fått börja ”varje” träning med att vara osams med henne och har gått på henne ganska rejält emellanåt tyvärr och resultatet är ju att hon tappat ryggen. Men jag har trott att det ska vara så och kännas så.

Vi har ju haft problem på tävlingarna med framåtbjudningen där hon har helt säckat ihop och knappt gått fram för fem öre. Så i höstas när vi gjorde en start i LA3 och vi kom trea fast det kändes skit så kände jag att jag måste ändra på något så vi kan hitta framåtbjudningen så vi kan utvecklas vidare. Så jag har funderat fram och tillbaka hur jag rider och sitter och inverkar och försökt så gott jag kan att ändra min ridning.

Nu verkar jag i alla fall ha hittat en tränare som tänker framåt och utbildar efter utbildningsskalan och så får jag massa hemläxor varje gång och så blir det läxförhör gången efter ;-). Tränaren förstår inte riktigt hur den tidigare tänkte att Angola ska komma upp med huvudet, denne menar att (såklart) huvudet kommer upp när styrkan kommer. Så nu har jag förhoppningen att vi kommer utvecklas och komma vidare och upp i klasserna men innan dess så är det massor med grundjobb (takt, lösgjordhet) som väntar oss.

Men det är tråkigt att man har haft en tränare och litat på den och så slutar det såhär för jag har verkligen känt mig som en nybörjare nu när jag börjat träna på annat sätt.
 
Men det är tråkigt att man har haft en tränare och litat på den och så slutar det såhär för jag har verkligen känt mig som en nybörjare nu när jag börjat träna på annat sätt.

Men det har många gått igenom. Jag var nästan 6år hos samma tränare, visst lärde jag mig saker jag hade glömt av men jag blev inget bättre. När jag träffade min nuvarande insåg jag att jag aldrig tidigare hade ridit dressyr utan något annat oidentifierat.
 
Här kommer en liten roman från oss.

Vi har helt ändrat om i ridningen nu och jag har ny tränare. Jag har ju haft samma tränare i dressyr sen Angola var 4 år, allt har fungerat bra har jag tyckt tidigare. Angola är ju lite överbyggt och denne tränare har velat att Angola ska komma upp med huvudet så det är så jag har ridit men jag har alltid fått börja ”varje” träning med att vara osams med henne och har gått på henne ganska rejält emellanåt tyvärr och resultatet är ju att hon tappat ryggen. Men jag har trott att det ska vara så och kännas så.
.
Från en som kämpat i 20 år med överbyggd och långryggad häst; Jag är mest förvånad att det finns tränare idag som fortf jobbar bakifrån och fram. Grundidén är ju inte fel i sig, men man måste ju börja bakifrån - och det påpekas ju ständigt och jämt (hoppas jag!) i dressyrprotokollen. Var det verkligen en auktoriserad C- eller B-tränare?

Men va bra att du hittat en som tänker rätt och att det händer positiva saker för dig och Angola!

@fio
Ser fram emot att få "hälsa"!
 
Från en som kämpat i 20 år med överbyggd och långryggad häst; Jag är mest förvånad att det finns tränare idag som fortf jobbar bakifrån och fram. Grundidén är ju inte fel i sig, men man måste ju börja bakifrån - och det påpekas ju ständigt och jämt (hoppas jag!) i dressyrprotokollen. Var det verkligen en auktoriserad C- eller B-tränare?

Men va bra att du hittat en som tänker rätt och att det händer positiva saker för dig och Angola!
Nej, det var ingen auktoriserad men en som rider väldigt högt själv på egenutbildade hästar.... Kan ju tycka att den borde veta bättre.... Nu rider jag som sagt för 2 tränare som är utbildade och som undervisar utifrån ridhandboken samt utbildningsskalan.
 
Men det är tråkigt att man har haft en tränare och litat på den och så slutar det såhär för jag har verkligen känt mig som en nybörjare nu när jag börjat träna på annat sätt.

Det har även jag gått igenom, det är nyttigt att byta tränare!

Insåg att det är samma tråd som jag själv startat, tänkte uppdatera att min häst är numera snart såld och ska förhoppningsvis bära en ung ryttare till j-sm.
 
Det har även jag gått igenom, det är nyttigt att byta tränare!

Insåg att det är samma tråd som jag själv startat, tänkte uppdatera att min häst är numera snart såld och ska förhoppningsvis bära en ung ryttare till j-sm.
Skönt att man inte är ensam, men det är förbaskat tråkigt.....

Spännande att sälja till en satsande ryttare :up::up:
 
Insåg att det är samma tråd som jag själv startat, tänkte uppdatera att min häst är numera snart såld och ska förhoppningsvis bära en ung ryttare till j-sm.
Spännande!

Nalle och jag har haft vår första lektion idag. :)
Vi stötte ju på patrull ganska rejält häromveckan så vi spenderade en dryg vecka i skogen för att hitta framåtbjudning mm. Det har gått som en dans! Nalle är underbar i skog och mark. Går fram överallt och bryr sig t.o.m mindre om stora fordon än sina äldre o mer erfarna kompisar. :)
Sidförande mm längs vägarna går också alldeles utmärkt, men så fort vi gick in på banan igen så tog det roliga slut, och även om jag kan vara enveten som en lus på en tjärsticka (liknelsen är faktiskt väldigt passande!) så redde jag inte riktigt ut det hela, men nu kom stallvärdens (och min f.d) tränare idag så vi hoppade in.
Vi fick rida på en 20x25 m fyrkant i manegen innanför kortsidorna och göra övergångar (skritt/halt/skritt och trav/skritt/trav) tills det fungerade. Och det gjorde det så småningom! :)
Tränaren tror att Nalle blivit lite "grå" i huvudet och behöver få hjälperna förtydligade för sig på nytt. Stämmer säkert. Och jag måste bli ännu mer tydlig och bestämd!
Så nu ska vi bara öva fyrkantsridning och övergångar i skritt och trav någon vecka. Galopp och sidförande kan vi göra på uteritterna.
Ser nu fram emot nästa ridtur med mer tillförsikt. Alltid kul när man börjar lösa upp knutarna.
 
Nu har Pyssling varit på semination och är seminerad med Kannatol! Vi backar lite med inridningen, gick bra tills jag skulle hänga och hon skulle röra sig samtidigt, då blev hon rädd och har sedan varit lite nervös vid det jobbet som hon inte brydde sig om direkt förut. Ska fortsätta lite här hemma och bara repetera det vi gjort innan tills hon är helt avspänd med det igen. Löshoppade innan vi körde till seminstationen i söndags och där är hon fortsatt avspänd och fokuserad och hoppar fina språng på upp till 90-100 cm.

Lite bilder från när hon kom hem (blir väldigt svettig av att åka transport).

13585160_10153709905154290_1791851113274853386_o.jpg

13528474_10153709905434290_71347734195618336_o.jpg

13497606_10153709905519290_1769220826729627106_o.jpg

13495549_10153709905774290_6091311754607330856_o.jpg

13517619_10153709906064290_8476228810830742578_o.jpg

13517609_10153709906614290_3459699164844948883_o.jpg
 
Herr Gul har gått WUEC i veckan, och skötte sig hyffsat. Okej i dressyren som inte är hans favoritgren direkt men han tuffade på - om än lite spänd.
Dagen efter fick han gå 3 rundor 1m, och tyvärr passade inte han och första ryttaren så bra ihop vilket gjorde att han vägrade ut sig. Det satt i till ryttare nr 2 som fick ett stopp (som hon dock tog på sig själv) men 0 fel på bommar. Sista ryttaren gick han bäst för men då plockade han istället 3 bommar pga trötthet.
Nåja, han kämpade på bra ändå vår skrutt! Nu har han fått gå på bete i en månad, för det tyckte vi han förtjänade :)

13548740_287688584909736_1529538812_o.jpg

13555512_287688521576409_485828284_o.jpg

13556006_287688458243082_339685931_o.jpg

13563341_287688408243087_926559828_n.jpg

13570321_287688534909741_242050623_o.jpg


https://scontent.cdninstagram.com/t50.2886-16/13590029_1053933431352971_1097312000_n.mp4
 
@Wingates kul med WUEC! Jag har försökt följa resultaten men fattar inte riktigt resultaträkningen alla gånger :p Stämmer det att Sverige vann totala lagtävlingen?
 
@Wingates kul med WUEC! Jag har försökt följa resultaten men fattar inte riktigt resultaträkningen alla gånger :p Stämmer det att Sverige vann totala lagtävlingen?
Jaa det har varit superkul, det enda blir ju att man inte riktigt hinner se ryttarna när man lånar ut sin egen häst iom att man vill kolla att allt går bra på framridningen och sådär.

Jaa jag fattade det som det enligt instagram!
 
Herr Gul har gått WUEC i veckan, och skötte sig hyffsat. Okej i dressyren som inte är hans favoritgren direkt men han tuffade på - om än lite spänd.
Dagen efter fick han gå 3 rundor 1m, och tyvärr passade inte han och första ryttaren så bra ihop vilket gjorde att han vägrade ut sig. Det satt i till ryttare nr 2 som fick ett stopp (som hon dock tog på sig själv) men 0 fel på bommar. Sista ryttaren gick han bäst för men då plockade han istället 3 bommar pga trötthet.
Nåja, han kämpade på bra ändå vår skrutt! Nu har han fått gå på bete i en månad, för det tyckte vi han förtjänade :)
https://scontent.cdninstagram.com/t50.2886-16/13590029_1053933431352971_1097312000_n.mp4

Nämen va kul!!! Jag tävlade i hoppning med "Akademikerna", som vi kallades då i alla fall, i början/mitten av 80-talet. Red med ARG på GFRK i Göteborg. Men jag kom aldrig så långt som till VM eller andra utomlandsäventyr. Vi hade "bara" utbytestävlingar med Lund och Malmö. Minns att jag fick låna en liten brun sak som hette Kim (på Lunds Civila RK ). Hade gärna tagit med honom hem!!! :heart
:love:
Grattis till Herr Guls prestation!!! Hoppas någon minns honom med samma glädje som jag minns Kim än idag.
 
Även min gick Student-VM, samma dressyrklass som @Wingates häst men en klass över i hoppningen.
Han skötte sig bra, fick ihop fina % med alla ryttarna även om han inte var jättenöjd med händerna på någon av dem. De benämnde honom som superkänslig allihop, jaa eller så drar ni för mycket :angel: 71, 67 och 65% fick han med de olika ryttarna. Lite synd att alla ökningar sabbades lite av att han kom ifatt första hästen (avdelningsridning) och därmed inte fick visa sig ordentligt.
Hoppningen gick han 3 rundor på 115, nollade med alla sina ryttare (trots att sista ryttaren SLET honom i munnen :rage:) och var väldigt oberörd efteråt, bra kvitto på konditionsträningen :p
Fick även ett par frågor om han var till salu, men icke! :love:
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 821
Senast: jemeni
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 135
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 052
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp