08:0rna del 9

Crown ideal special ligger bra på min med liknande rygg som din, även flera av prestiges modeller låg bra men de gillade inte jag. Likaså en childeric (mins ej modell) om jag inte mins fel. Sadeldjungeln är inte kul...
 
Ok näe då har du ju plöjt en del sadlar...jag hade nog satsat på en annan modell av Childeric eftersom du o hästen trivs i den. Finns ju begagnade DAC att köpa.

@pemi Crown är ju inte direkt smala i midjan så om det är det hon söker så bör inte din sadel passa henne. Superfina sadlar annars!:)
 
Ok näe då har du ju plöjt en del sadlar...jag hade nog satsat på en annan modell av Childeric eftersom du o hästen trivs i den. Finns ju begagnade DAC att köpa.

@pemi Crown är ju inte direkt smala i midjan så om det är det hon söker så bör inte din sadel passa henne. Superfina sadlar annars!:)

Nej det kanske de inte är iofs, min rumpa är inte så "kräsen", eller så kanske jag har relativt brett bäcken.
 
Inte uppdaterat på länge, men läst lite och tycker hemskt synd om er som har ofräscha hästar eller fått ta bort dem till och med :(

Vi har haft lite vinterstagnation här med motivationsdipp och för lite timmar på dygnet för allt jag måste och vill göra, så hästarna har gått lite mindre. Men det ska väl vara bra det med har jag hört ;)

Idag fick jag dock ett ryck och hoppade lite och eftersom hon hoppade som f-n rent ut sagt så höjde jag lite till och vips så var hinderstödet slut!

10882206_10153013448465948_7370790340220898997_n.jpg


145 cm var det tydligen, rekord för oss :p Nu jäklar ska det tränas, motivationen kom tillbaka ihop med kicken av att hoppa jättesprång.
 
Här blev det ett litet riduppehåll runt jul, tiden räckte inte till och sen fick jag halsfluss. Vilan gjorde iaf att Wille tycker ridhuset är trevligare igen och fick lite mer egen motor. Har fått ner honom lite till i vikt , får ju passa vikten extra noga nu pga fången. På torsdag ska vi på återbesök på kliniken och förhoppningsvis går det att sko honom då. Håll tummarna... ;)
 
Och här så rider jag mindre och mindre pga graviditet men jag har hittat en superbra tjej som tränar henne och sen är det tänkt att hon tar över all ridning ett tag när det närmar sig för mig och sen ska vi väl dela på henne.

Men jag rider fortfarande ut och i helgen var vi ute och galopperade :love:. Har dock bytt ut dressyrsadeln som jag annars nästan jämt rider i till hoppsadel som passar mig bättre nu.

För hästens del är det mycket styrka i hoppningen och i dressyren så jobbar de med att hitta varandra, lilla skithästen måste man rida ordentligt annars så går hon gärna och drar benen efter sig :p
 
Även här var det länge sedan uppdatering, har varit inne och läst om de skadade och då inte blivit så peppad.. lider verkligen med er @mooi mfl :(

Även Iris har haft en kort period med hälta, då hon troligen vrickat sig vid bus i hagen. Ett tag trodde jag att det var hovböld på G, så hovis har varit ute ett par gånger. Men troligen då en lätt vrickning + lite sulöm pga att det blev så hårt i backen. Nu ohalt sedan en dryg vecka, så jag har satt igång att rida igen. Mycket energi som ligger samlad och jag har fått en del fina caprioler...:bump: I dag dock en mycket lugnare och trevligare häst att göra skog och fält tillsammans med :up:. Planen är att sätta igång igen lite försiktigt. Hoppas att det dessutom snart kan bli lite bättre underlag ute - vi har sanslöst hårt och isigt på många av de ställen som normalt brukar vara bra även vintertid. Trist. Snart är det vår! ;)

Jag har varit jättedålig på att ta bilder på det senaste men inspirerad av @Equilina kommer här ett par fölbilder på Iris :love:



 
Även här var det länge sedan uppdatering, har varit inne och läst om de skadade och då inte blivit så peppad.. lider verkligen med er @mooi mfl :(

Även Iris har haft en kort period med hälta, då hon troligen vrickat sig vid bus i hagen. Ett tag trodde jag att det var hovböld på G, så hovis har varit ute ett par gånger. Men troligen då en lätt vrickning + lite sulöm pga att det blev så hårt i backen. Nu ohalt sedan en dryg vecka, så jag har satt igång att rida igen. Mycket energi som ligger samlad och jag har fått en del fina caprioler...:bump: I dag dock en mycket lugnare och trevligare häst att göra skog och fält tillsammans med :up:. Planen är att sätta igång igen lite försiktigt. Hoppas att det dessutom snart kan bli lite bättre underlag ute - vi har sanslöst hårt och isigt på många av de ställen som normalt brukar vara bra även vintertid. Trist. Snart är det vår! ;)

Jag har varit jättedålig på att ta bilder på det senaste men inspirerad av @Equilina kommer här ett par fölbilder på Iris :love:




Tack. Vi har återbesök 22e, så får se hur det går då.

Annars håller jag med, längtar efter våååår!
 
Jag har lite dåligt samvete här, för trots att jag varit ledig en hel del mellan helgerna så har Nalle inte gjort ett dyft. Konstigt hur mer ledig tid leder till att man hinner med färre saker. :confused: (Men ibland så måste man prioritera vissa saker vare sig man vill eller inte.)
Jag försöker se det som lite semester för Nalle, som började jobba riktigt bra på tömmen före jul (dvs jag fick bestämma det mesta och han bjöd framåt :p ).

@mooi och pemi, jag håller tummarna för er!

En liten julhälsning från 2008!

b_210315.jpg
 
Knapp

Äntligen har jag hittat tillbaka!! :D En del kanske inte ens känner igen oss, men det är inte så konstigt! Är några år sedan jag skrev något om oss, o nu är de redan 7?! Jisses, vad tiden går. Det är nästan så att det skulle behövas en ny presentation om oss, men eftersom att det är så länge sedan jag lade in bilder så minns jag inte heller hur man gör... Eller vilken sida jag använde för att lägga upp bilder i. :angel:

Men kul att vara tillbaka, ska nu läsa igenom tråden o se hur det går/gått för er andra när vi varit borta! :bow:
 
Ja herregud vad tiden går! För mig känns det dock inte som så länge i o med att jag fick Lilla Svarta som oinriden 4-åring i juni 2012. Sedan lyckades jag ju med diverse skador hit o dit på mig själv så summa summarum är hon nog inte riden kontinuerligt mer än 1,5 år knappt. Men vi är på G iaf nu, hoppade pay and jump i söndags 2 rundor, den första från ca 90-95 och den andra var sista hindret ca 115 o resten från 100-110. Senast jag hoppade 110 cm utan att hissna var våren 2012 så jag känner mig rätt nöjd med att ha harvat mig runt! Första rundan nollade vi men andra rundan var iaf jag lite trött o gjorde en hel del misstag men hon hoppar ju snällt iaf. I slutet fick vi ta om en linje som då låg på 110-115. Känns iaf som min mesta rädsla efter olyckan har släppt o det är ljuvligt!:bump:

Lite filmer:

 
Känns iaf som min mesta rädsla efter olyckan har släppt o det är ljuvligt!:bump:
Oh, va roligt! Grattis! Det slår ju högre än felfria ritter, tycker jag. :)
Jag har löst mina "problem" med att helt enkelt släppa alla ambitioner över 70 cm. :D

Hoppas ingen blåste bort i stormen inatt. Här klarade vi oss ganska bra bortsett från ett långt strömavbrott mellan kl. 19-1.30.
Borta hos Nalle hade ett stort träd blåst ner över staketet till sommarhagen, så tyvärr lär det dröja innan han får gå på lite större yta. :(Vattenhinken fick jag halka iväg 100 m i leran för att hämta i en annan hage.

Blev däremot väldigt konfunderad när jag körde bort till andra stallet och det låg en stor studsmatta med stolpar, nät och allt intill infarten.
Den hade blåst ner från bostadsområdet på andra sidan "stora" vägen, farit ner över fältet parallellt med staketet, lyfts över första tråden som delar av hagen längre ner, för att sedan gira lite vänster och krascha igenom grinden (den hade vett på att försöka ta sig ut genom öppningen i alla fall...O_o ) där den drog ner tråden förstås, för att till slut stanna mot en liten sluttning på bortre sidan om infarten. Hade den fortsatt hade den rivit ner hela vinterhagen, men än värre om den hade den girat 10 meter tidigare. Då hade den rammat ett bostadshus och troligen slagit sönder fönster mm. Det var stålben runt om som på en jättelik spindel. :eek: Man får även vara tacksam att den inte träffade någon bil eller levande varelse!
Ägarna dök faktiskt upp och lovade ta hand om den ramponerade ställningen i ef.m. men vi vågade inte lita på att de rensade hagen på alla stålrör och fjädrar som lossnat under färden, så de plockade vi upp själva och tömde ut på ställningen.
 
Oh, va roligt! Grattis! Det slår ju högre än felfria ritter, tycker jag. :)
Jag har löst mina "problem" med att helt enkelt släppa alla ambitioner över 70 cm. :D

Hoppas ingen blåste bort i stormen inatt. Här klarade vi oss ganska bra bortsett från ett långt strömavbrott mellan kl. 19-1.30.
Borta hos Nalle hade ett stort träd blåst ner över staketet till sommarhagen, så tyvärr lär det dröja innan han får gå på lite större yta. :(Vattenhinken fick jag halka iväg 100 m i leran för att hämta i en annan hage.

Blev däremot väldigt konfunderad när jag körde bort till andra stallet och det låg en stor studsmatta med stolpar, nät och allt intill infarten.
Den hade blåst ner från bostadsområdet på andra sidan "stora" vägen, farit ner över fältet parallellt med staketet, lyfts över första tråden som delar av hagen längre ner, för att sedan gira lite vänster och krascha igenom grinden (den hade vett på att försöka ta sig ut genom öppningen i alla fall...O_o ) där den drog ner tråden förstås, för att till slut stanna mot en liten sluttning på bortre sidan om infarten. Hade den fortsatt hade den rivit ner hela vinterhagen, men än värre om den hade den girat 10 meter tidigare. Då hade den rammat ett bostadshus och troligen slagit sönder fönster mm. Det var stålben runt om som på en jättelik spindel. :eek: Man får även vara tacksam att den inte träffade någon bil eller levande varelse!
Ägarna dök faktiskt upp och lovade ta hand om den ramponerade ställningen i ef.m. men vi vågade inte lita på att de rensade hagen på alla stålrör och fjädrar som lossnat under färden, så de plockade vi upp själva och tömde ut på ställningen.

Oj vilken tur att studsmattan inte ställt till med mer skada! Här klarade vi stormen bra, strömlösa 11 timmar (1.30-12.30) men hade förberett med vatten i dunkar mm så vi klarade oss bra. Kakelugn + braskamin är bra vid sådana tillfällen. ;-) Hästhagen var hel men det hade rasat en gran i hagen och ett asp i trädgården. Kunde varit mkt värre med tanke på hur hårt det blåste.
 
Inga nedblåsta träd här heller som ställde till nåt direkt men igår kväll skulle vi rida ut och för det första så hade såklart den fina snön regnat bort under dagen, för det andra började det ju blåsa halv storm igen o var mindre kul att rida och dessutom fick vi kryssa oss fram på berget då det låg träd överallt efter Egons framfart.:crazy:
 
Ett litet bildbevis på den Flygande (studs-)Mattan!
Ni ska f.ö inte tro att ägarna hämtade den i söndags. De kom först på måndag och det efter att min stalllvärd ringt till hyresvärden för bostadsområdet och påpekat försummelsen.
b_203732.jpg
 
Hu! Den studsmattan såg INTE rolig ut!

Wille har skor igen! Klinikhovslagaren fixade det! Var ohalt vid besöket men ska vila 2 v så fötterna hämtar sig lite. Han fick sätta sömtagen högt så det är risk att han är/blir öm. Ser inte besvärad ut i hagen spå hoppas jag kan börja rida nästa helg. Han tyckte inte fötterna var så dåliga i kvaliteten nu så jag hoppas det fortsätter så nu! Att de fortsätter växa som det gjort nu under barfotaperioden.
 
Hur kan folk vara så korkade att de lämnar en sån studsmatta ute över vintern? Vi har också en sådan men den står givetvis i delar inomhus vintertid.

Grattis @pemi, då hoppas vi att ni snart är igång igen!
 
Idag fick lilla hästen vara stor och testa kandar för första gången :) Hon var så himla duktig och tyckte inte alls det var så märkvärdigt att ha det i munnen :love:
 
Jag har varit på klinik med min nordis för han har känts "skum" mer eller mindre hela förra året. Han har inte varit direkt halt, men haft spänningar, varit stel, inte jobbat bra vid ridning/körning mm mm, trots massor med massage av en av lärarna på Axelssons, och avvägd motion etc.
På kliniken hade han lite hälta (typ 1 grad) och dålig framåtbjudning vid longering i vänster varv etc. Röntgade; Hovledsartros BF, kotledsartros VF, Dystrofi Strålben VF, förändringar hovbensspets BF, nedsatt röntgentäthet medialt/lateralt kronben (ringkota?)..
Tunna sviktande sulor (har inte gått att sko med sulor för han har dragit av sig skorna lätt förut). Tunn, riklig ledvätska speciellt VF men även HF har tunn ledvätska.

Så det ser inte så ljust ut! Nu är han sprutad mot hovledsinflammation, går på metacam, vilat en vecka och ska börja skrittas igång. Omskodd med specialskor och sulor. Det är en arbetsmyra som mår kasst om han inte får jobba så att "pensionera honom nu" är inte aktuellt.

Återbesök 11/2..

:´(


10869542_10152696418619635_3682061087707508072_o.jpg
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 840
Senast: jemeni
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 136
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
609
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp