08:0rna del 9

Hovsprickorna har säkert samband m alla byten av foder för din häst? Att sätta på sidokappor är en min mening inte ett sätt att lösa problemet. Om de är ytliga bara hade jag skott som vanligt o kanske gett nåt tillskott för tillväxten.
 
Vet inte om det är pga foderbyten. Hon har ju bara flyttat två gånger i hela livet, en gång till ägaren för 3år sen och nu en gång till mig.

Jag löser inte problemet med sidokappor men det hjälper väl undertiden sprickorna växer ut :) vad är ett bra tillskott till hovtillväxten? ^^
 
Har du en egen rasp så du kan jämna till lite? så att inte hoven är ojämn i kanten för då kan det ju liksom "tvinga" upp sprickan när hästen sätter tyngd på den.
 
Jajjamensan, de fixar jag :)
Haha jag har faktiskt pinsamt dålig koll på detta med hovsprickor. Mina egna hästar har faktiskt aldrig haft det. Har alltid haft turen att jag köpt hästar som går klockrent utan skor med superfina hovar :) men lika bra att lära sig ta hand om de med dåliga hovar också!
 
Inte har du haft ett halvblod som du kunnat rida o träna normalt utan skor??:confused: Det är många år sedan jag sett nåt sånt, tycker mina klarar sig precis utan skor under insittningsperioden, sen framskor jag och det klarar de precis men innan 3-års får man sko dom runt om om man vill att de inte ska vara tassiga. Men såklart, jag rider inte i ridhus med mina unghästar, de går i skog o mark o enstaka pass på bana.

Ok, jag trodde din häst var nyimporterad? Hade för mig att jag läste att den var mager o muskelfattig så då antog jag att den nyss kommit hit. Brukar ju bli en del foderbyten på vägen. Sök på hovsprickor så får du mycket info om vad du kan göra o vad du ska ge för ev tillskott som kan hjälpa till. Men jag är nog lite trög, för jag fattar ändå inte varför du ska ha sidokappor? Sitter sprickorna mitt fram på hovarna o är dom inte ytliga?
 
Inte har du haft ett halvblod som du kunnat rida o träna normalt utan skor??:confused: Det är många år sedan jag sett nåt sånt, tycker mina klarar sig precis utan skor under insittningsperioden, sen framskor jag och det klarar de precis men innan 3-års får man sko dom runt om om man vill att de inte ska vara tassiga. Men såklart, jag rider inte i ridhus med mina unghästar, de går i skog o mark o enstaka pass på bana.

Jag har inte behövt bakskor annat än att brodda i på sommaren på de som gått lite högre klasser annat än på fullbloden, halvbloden har funkat utmärkt med bara framskor. Och jag rider alltid ute, undantaget hoppträning och tävling :) Men C kanske var den enda halvskodda hästen på Breeders :D
 
ha ha ha ha ja??? Det var han definitivt! ;) Näe, här har vi stenhårda grusvägar som sliter oerhört på fötterna, skulle aldrig funka m oskodda hovar att träna för fälttävlan.
 
ha ha ha ha ja??? Det var han definitivt! ;) Näe, här har vi stenhårda grusvägar som sliter oerhört på fötterna, skulle aldrig funka m oskodda hovar att träna för fälttävlan.

Pja, jag har ju asfalt så fort jag kliver av gårdsplanen och som sagt, har inte haft bakskor på många år (annat än för broddning i klasser över 120) på många år och flera hästar. Funkar för mig och jag har svårt att tro att jag skulle haft de enda hästarna som det fungerar på ;)
 
Pja, jag har ju asfalt så fort jag kliver av gårdsplanen och som sagt, har inte haft bakskor på många år (annat än för broddning i klasser över 120) på många år och flera hästar. Funkar för mig och jag har svårt att tro att jag skulle haft de enda hästarna som det fungerar på ;)

Gud vad skönt.
Jag tänkte ju att Calle skulle gå barfota nu, men den tanken får jag backa på... Plan mark går bra (eller inne i ridhuset men där kan han ju inte gå hela tiden) men kommer det en knöl så ömmar han. Givetvis frös det till nu så alla små knölar blir liksom liiiite hårdare och knöligare. Fasen också! Jag som hoppades på att det skulle funka.
Så, bara att ringa hovslagaren igen.
 
Inte har du haft ett halvblod som du kunnat rida o träna normalt utan skor??:confused: Det är många år sedan jag sett nåt sånt, tycker mina klarar sig precis utan skor under insittningsperioden, sen framskor jag och det klarar de precis men innan 3-års får man sko dom runt om om man vill att de inte ska vara tassiga. Men såklart, jag rider inte i ridhus med mina unghästar, de går i skog o mark o enstaka pass på bana.

Ok, jag trodde din häst var nyimporterad? Hade för mig att jag läste att den var mager o muskelfattig så då antog jag att den nyss kommit hit. Brukar ju bli en del foderbyten på vägen. Sök på hovsprickor så får du mycket info om vad du kan göra o vad du ska ge för ev tillskott som kan hjälpa till. Men jag är nog lite trög, för jag fattar ändå inte varför du ska ha sidokappor? Sitter sprickorna mitt fram på hovarna o är dom inte ytliga?

Ne har inte ägt så många halvblod så kan väl vara just därför ;) Mitt ända halvblod fyller 3år nu så han är bara en liten skit. Går dock utmärkt på sina fötter och har finast hovar i stallet eftersom han sliter jämnast och har bäst kvalité. Så de e jag nöjd med. Har haft en fullblodskorsning/travare med fina hovar samt en Irish cob korsning, givet med bra hovar då kanske x) Min gamla travare får inga hovsprickor, men har inte de bästa hovarna fast inte de sämsta heller. Vi har dock mkt bra valmöjligheter, tonvis med både hårdgrusväg, större stenad grusväg och massvis med fina jordvägar + stigar med egna små terränghinder i skogen bakom vinterhagen ;D haha


Öm ja hon är muskelfattig tyvärr, ägaren har väl inte haft råd att ge henne mat.. Eller något liknande. Jag vet ju inte riktigt hur hon haft det egentligen, även om hon varit i svergie länge. Skaffade hovfett åt na som ska hjälpa mot sprickorna också :) Om hon har sidokappor på båda sidor om hoven hjälper väl de till genom att sprickorna inte går isär mer? Annars får jag fråga hovslagaren om de har någon annan funktion xD För de var han som sa att han skulle fixa de till nästa gång. Sprickorna sitter mitt på ena hoven, men på andra har hon två mer åt insidan. Ena sprickan har gått isär lite inte mkt alls. Vill ju dock inte att det ska bli värre såklart.
 
Equilina är ju bevis på att det funkar uppenbarligen, men det är ju också olika hästar såklart så då har jag väl haft skörare individer som ömmat så fort sommaren kommit o vägarna blivit hårda.

Ok, stackars häst som inte fått mat ordentligt men jag har nog lite svårt att tro på att sidokappor hindrar sprickorna från att glida isär om det är så illa, är de bara ytliga o inte djupare så är det ingen fara med nåt och har hästen näringsbrist så visar det ju sig i "naglarna" med så om den får det bättre hos dig så bör problemet lösa sig.
 
Ja det gör det säkert. Får väl helt enkelt vänta ut dem då. Men ska fråga hovslagaren när han kommer nu om 4veckor blir de vad sidokappor har för funktion för hovsprickorna ;) men tror det är så jag tänker iaf.

Det löser sig säkert och hon får vila lite nu då jag gått å blivit sjuk som bara den :/
 
Det löser sig säkert och hon får vila lite nu då jag gått å blivit sjuk som bara den :/
Jaså, du med? Visade sig att jag har lunginflammation när jag äntligen kom iväg till doktorn igår, så nu är jag sjukskriven ytterligare en vecka med antibiotika och stränga order att ta det "väääääldigt lugnt". Inte för att jag kan göra så mycket annat - infektionen och medicinen håller mig i slow motion.
Men det var hovsprickorna jag skulle säga något om. Nalle har bekymmer av och till trots i övrigt väldigt bra hovar, och vi har varit väldigt hjälpta av en tunnflytande "olja" med bl.a. Tee Tree Oil i, som jag fått rekommenderad av både vetr, stallkamrater och hovslagare. Men vad heter den nu igen???
Jo, Life Data Hoof Disinfectant (el "Antifungal" eller ngt sådant). Den är i första fall till för att hindra White line disease och andra svampinfektioner, men den är även återfuktande så den har effekt på sprickor och hindrar att det blir röta i dem i vilket fall.
Roliga är att Nalle är tokig i den - han vill äta den! Har fullt sjå att hålla undan för nosen när jag ska smörja in framhovarna.
 
Tack
Jaså, du med? Visade sig att jag har lunginflammation när jag äntligen kom iväg till doktorn igår, så nu är jag sjukskriven ytterligare en vecka med antibiotika och stränga order att ta det "väääääldigt lugnt". Inte för att jag kan göra så mycket annat - infektionen och medicinen håller mig i slow motion.
Men det var hovsprickorna jag skulle säga något om. Nalle har bekymmer av och till trots i övrigt väldigt bra hovar, och vi har varit väldigt hjälpta av en tunnflytande "olja" med bl.a. Tee Tree Oil i, som jag fått rekommenderad av både vetr, stallkamrater och hovslagare. Men vad heter den nu igen???
Jo, Life Data Hoof Disinfectant (el "Antifungal" eller ngt sådant). Den är i första fall till för att hindra White line disease och andra svampinfektioner, men den är även återfuktande så den har effekt på sprickor och hindrar att det blir röta i dem i vilket fall.
Roliga är att Nalle är tokig i den - han vill äta den! Har fullt sjå att hålla undan för nosen när jag ska smörja in framhovarna.

Tack för tipset får tas tag i så fort jag slipper att hålla mig till soffan x) går väl att beställa med så får nog bli så.
Inte kul att vara sjuk, alla runt omkring mig har varit dösjuka men nu när de är friska trodde jag att jag slapp men icke febern kom i förregår och hostan idag..

Men toppen med alla tips! Tror jag får bukt på hovarna! En godnyhet är iaf att hon lugnt och stilla går upp i vikt! Trodde inte hon ändrades något alls där ett tag men nu äter hon mer efter ihopsläpp och allt. Hon avskyr min jobbiga 12.a till hulligan och hon älskar min tjuriga pensionär på 23år ;)
 
@Novali01 Tack!
Tack för tipset får tas tag i så fort jag slipper att hålla mig till soffan x) går väl att beställa med så får nog bli så.
Inte kul att vara sjuk, alla runt omkring mig har varit dösjuka men nu när de är friska trodde jag att jag slapp men icke febern kom i förregår och hostan idag..
Du, exakt så började det för mig. Pass på den där hostan! Blir den ihållande och inte släpper så gå till doktorn direkt innan det blir bakteriellt.
Va roligt att lilla spetan trivs och börjar lägga på sig. Jag tror att hovarna rättar till sig med tiden nu när hon får ordentligt med mat och rörelse.
 
@Novali01 Tack!

Du, exakt så började det för mig. Pass på den där hostan! Blir den ihållande och inte släpper så gå till doktorn direkt innan det blir bakteriellt.
Va roligt att lilla spetan trivs och börjar lägga på sig. Jag tror att hovarna rättar till sig med tiden nu när hon får ordentligt med mat och rörelse.

Ja ska vara noga med den. Min kära mor som också är sjuk har också fått en jäkla infektion, dock inte bakteriell enligt docktorn så hon får kämpa vidare utan antibiotika stackarn..

Ja jag hoppas hovarna blir bättre. Ska bara hålla koll på hemnes bakben med, men hon kan ju vara ansträngd i benet pga ny bättre skoning. Hoppas jag, men de e ju toppen att hon trivs så man får hu ta de onda med de goda ;)

Min kompis köpte även Aston Martin efter att ha klarat besiktningen med bravur! Så hon kommer säkert skriva lite här när de lärt känna varandra bättre! :)
 
@Novali01 Kul att se hoppfilmer, blir så enormt taggad av att se sådant! :bow: Vill bara fixa axeln på min transport o åka in för träningar!! Vi är ju bara i startgropen, men hoppningen är ju det jag vill träna. Dona har en positiv inställning till det, så kan knappt vänta! :D
 
Nu har Wille fått nya skor igen! Skor ju på klinik och idag hade faktiskt fötterna växt! Inget speciellt slitage på hovväggarna av sömmen heller så det känns SÅ bra!!! Fått två ganska bra dressyrpass denne veckan, mer fokus på att gå fram än form. Så logiskt men lätt att glömma när man sitter och rider utan tränare en längre period. :o Men idag kände jag att kondisen börjar återvända och att dressyrträning nog inte är så många veckor bort! :banana:
 
Jag laddar för en långhelg med dressyrkurs :D Ska bli superskoj, men hade önskat att vi haft några fler dressyrpass till att falla tillbaka på de senaste 2 månaderna :o Har varit väldigt dåligt med ridunderlaget hos oss - ingen utebana som funkat, vårt ridhus som skulle varit färdigt i december är ännu inte klart och grannstallet har begränsat antalet ridhuskort till försäljning :down: Har väl inte gått någon nöd på Iris - hon älskar att fara omkring i skogen och har fått åka och hoppa emellanåt iallafall. Nu blir det upp till bevis om vi minns några krumelurer också... Önskar er alla en fin ridhelg!
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 821
Senast: jemeni
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 134
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 052
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp