09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Tack :D

Varje vecka så länge pengarna räcker är tanken (är ju inte heltidsanställd...).

Hennes undervisningssätt fungerar väldigt bra för mig, hon och jag förstår varann, och hon är öppen för diskussion, vilket jag tycker är väldigt viktigt. Tränare som säger "GÖR SÅ" kan jag inte träna för, jag blir tokig, och dessutom så kommer jag inte ihåg vad jag skulle göra när jag kommer hem.

Jag har fått lite aha upplevelser när jag har ridit för henne, så det känns bra. Saker som man egentligen redan vet men har glömt bort lite, så det blir mkt grunder, men det är ju den nivån vi är på just nu.
 
Sv: 09:orna del 2

*kl*

Min pålle har varit på sin livs första pay & jump idag. Han skötte sig finfint trots kaos på framridningen och väldigt pimpade hinder inne på banan. :) Första rundan felfri, andra rundan blev han lite väl kaxig och slog i en bom. Supernöjda - jag, hästen och hoppiloten.

På lördag ska vi tävla dressyr, hoppas på lika fin insats då.
 
Sv: 09:orna del 2

Oj vad spännande! Lycka till på dressyren! Vad långt ni kommit!

Jag fick "backa bandet" och köra vanlig longering idag. Han hade för mycket myror i brallan helt enkelt. Mycket vanlig åkomma hos det arabiska fullblodet. ;) Men vi var ute en timme och han var helt lugn innan vi begav oss hemåt.

Bilden är från helgen, då han faktiskt var kanonfin att rida...

_DSC0023.JPG
 
Sv: 09:orna del 2

Va roligt :D Och lycka till på dressyrtävlingen :)

KL

Äntligen har jag fått filmen från träningen den 30 mars godkänd.
Fokus då var att få upp henne lite mer i nacken så hon inte dyker. Jätte jobbigt tyckte hon . Men hon blir starkare och starkare. Varvade med att ha lite högre nacke och sen släppa ut tygeln och hon blev lång och låg. Mycket gymnastik med öppnor och så provade vi lite slutor på långsidan samt lite försiktigt från kvarts linjen till medellinjen. Slipade lite på ökningarna som synes i filmen får hon till några snärtiga steg :D Och i vissa ökningar orkade jag knappt sitta kvar , haha :P

Och just nu har hon haft lite vila och lite lättare pass för matte är sjuk. Men det är "gött" för henne som vi säger i värmland :P

https://www.youtube.com/watch?v=9vP3j6xlMAc
 
Sv: 09:orna del 2

kl.

Wooop äntligen ridit igen efter 3 veckor, kanske exakt vad han behövde. Han svävade fram på banan och var helt klart lätt kontrollerad i skogen också. Mycket förvånad men tänka sig vad rätt bett kan göra skillnad. Riktigt roligt var det att rida också eftersom hästen tydligen kan hoppa på kommando nu också. Smart häst ;) låg nämligen en bom på backen och han travade och galopperade över den fullt normalt tills en gång då jag sa, HOPP. Lite taggande till honom och efter det kunde han hoppa när jag sa hopp åt honom över en bom som låg på marken x) mycket underligt. haha
 
Sv: 09:orna del 2

Även jag har haft lite bakslag nu.

Fille kan inte galoppera normalt, höger varv är värst. Han kör ut huvudet rakt ut, gapar och håller på med tungan, är SJUKT vinglig och det känns som att vi kan gå omkull typ närsomhelst. Han känns fin i traven så jag har ingen aning om vad som har hänt?

Han ser inte halt ut, är inte öm eller varm någonstans... Hade det varit tänderna så känns det som att han hade krånglat i traven med??

I hagen galopperar han fint och samlat när han busar med sin son. Jag ska byta sadel till nästa gång och se om det blir bättre. Kanske så passar inte den jag har och det märks främst i galoppen? (Men varför galopperade han så sjukt fint med den sadeln hos tränaren då?!).

Jag funderar på om jag kräver för mkt samling nu eftersom han gick så bra hos tränaren, att jag håller kvar honom för mkt med sätet kanske?

GAAHH vad jag HATAR sånt här! Vi provar med den andra sadeln, sedan provar jag utan bett och funkar inget av det så vet i tusan vad jag tar mig till. Skittrisst om det skulle vara sadeln, då blir det inga tävlingar för mig i år :(

Men eftersom han galopperar trevligt och fint i hagen så borde det ju vara jag eller utrustningen.


OH! Just ja! Schabraket och padden jag har under dressyrsadeln glider bakåt jätte mkt när jag rider? Kan det vara ett tecken på nåt? ni som är mer kunniga på den typen av sadlar :D Sadeln ligger dock kvar där jag lägger den vad jag kan se.
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna del 2

Lånar sista knappen..

Hej å hå, vad det är spännande att åka på tävling med unghästar. Gick lite bättre idag tyckte jag, även om vi fick sämre procent. Långt ifrån känslan vi har på hemmaplan, men vi tar små, små steg åt rätt håll. Så himla taggad man blir på att åka hem och träna när protokollet är en enda röra av negativ kritik, eller inte.. :p Vad hände med konstruktiv kritik?
 
Sv: 09:orna del 2

Hehehe... Galoppen säger du, Kimmis?! Ja där tar mina råd och tips slut. Jag kör fortfarande trav och galopperar i undantagsfall (dvs om det står en fet häst framför oss som "stoppkloss" så kan vi ta oss en liten trall, några steg... eller om han själv tar en fin galopp så försöker jag att gunga med lite och inte klaga så förbaskat på honom :grin:)

Det är det som är bra med bukefalos. Det är alltid någon som är sämre ;)

Men Galishimos trav är mysig och det finns ju de som hävdar att en stabil trav kan främja en stabil galopp så vi kör på det i någon vecka till... :p

_DSC0082.JPG
 
Sv: 09:orna del 2

Kimmis ska prova att rida ut själv för första gången sen den där natten i januari, håll tumme!
 
Sv: 09:orna del 2

Jag håller tummarna för dig att det går/gått bra! :)

Jag har senare i eftermiddag både bilder och ny film, även om den e kort på hur det går för oss :D
Vi har hoppat oxer idag, vilket var både nytt och lite läskigt enligt Remman. Men det gick ändå bra tycker jag!
Jag har nästan ångrat att jag ska sälja honom, men har egentligen inte mycket till val :P
 
Sv: 09:orna del 2

Jag har alltid varit lite små fjantig med hoppning så jag är rätt förvånad över att jag inte har ett uns av nerv eller osäkerhet när jag hoppar numer, spelar ingen roll om de är på 50 eller 90 inte för att de är högt men i vilket fall så är de lika roligt ^^ Har dock inte suttit på en häst som jag kunnat hoppa högre än 90 så har aldrig fått prova på de högre höjderna än ;D Och är verkligen ingen hoppryttare än så var inte för elaka, vet att det ser rätt kaos ut..

10012957_10152336482083094_4305421573239085856_o.jpg


1557354_10152336483033094_4775835006972133431_o.jpg


10001203_10152336482213094_4690638705577893006_o.jpg


Och jag gjorde så fula miner på bilderna att jag suddade ut mitt ansikte xD
 
Sv: 09:orna del 2

Det ser kul ut! Skutt skutt säger hästen liksom :D

KL

Det gick bra! Det blåste ruskigt mkt, så mkt att jag inte hörde motorvägen när jag var 10 meter ifrån den :eek:

Han var väldigt laddad, så det blev inte jätte mkt trav, men desto mer galopp. Och väldigt fin, rund och samlad galopp blev det. Så min slutsats är att dressyrsadeln helt enkelt inte passar :meh:
Skönt att veta att det inte är nåt annat fel på hästen, men ändå. Sadlar är ju ett så himla tråkigt kapitel.

Formen var lite väl hög och spänd emellanåt, men han gick ändå stadigt i form! Jag satt mestadels ner, dels eftersom han gick så himla fint så var det nästan lättare att sitta, och dels så ville jag ha koll på hela hans kropp och inte riskera att tappa balansen i ett ev kast vid fel tillfälle i lättridningen.

Vi fick till en riktigt fin trav när vi travade förbi några människor som stod på stallplan, de spanade på honom hela vägen och det såg ut som att de gillade det de såg ;) Fille var inte sen med att vara lite extra spänstig när han såg att vi hade publik :d

Några småsmå kast blev det, men jag lyckades parera rätt bra, så vi hamnade i ursprungsläget rätt fort. En tvärnit, ett dött träd som alla hästar jag någonsin har haft tycker är ASÄCKLIGT! På vägen tillbaks var jag med och parerade och vi travade förbi. Även om traven kanske inte var den snyggaste så var jag nöjd.

På hemvägen blev han trött, jag hade spänt bågen rätt rejält för att hålla honom i ramen ordentligt, och det märktes. Trött och nöjd var han när vi kom hem, precis som det ska vara!
 
Sv: 09:orna del 2

Låter rakt igenom som en trevlig tur för er! Jag själv är jätte nöjd med mina och Remii's skogsturer nu för det går äntligen att reglera farten i galoppen, inte bara en fart som funkar utan även andra. HAH så han är riktigt rolig å rida nu ^^

Kl.

Här kommer även filmen jag lovade. KOM MER KLAGOMÅL! :D eller nej, bra och välförklarande kritik! Uppskattar all hjälp jag kan få :)
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152336563368094&l=4881959230393395261
 
Sv: 09:orna del 2

Jo jag är nöjd.

Men den där bromsen som jag skröt om i tidigare inlägg... Stryk den biten bara... Bromsen behöver vi öva på :D Framförallt behöver vi öva på att han inte ska göra samlade galoppfattningar när jag försöker få honom att sakta av till skritt från traven... Men fattningarna blir så jäkla bra att det är svårt att bli arg :D

Ang filmen, försök att vara lite lugnare i galoppen, räta på dig lite och "gör inte för mkt" så att säga. Det ser ut som att du hjälper till väldigt mkt, men jag skulle nog säga att less is more i det här fallet ;)

Jag har själv samma problem, att jag hjälper till lite för mkt istället för att bara sitta och följa med.
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna del 2

Haha du har så helt rätt i det fallet, jag gör gärna för mkt och de blir lite Kaos, märkte det idag faktiskt. Att när jag bara red med så blev det bättre.

Sen körde vi mest hoppning idag och att det skulle vara lugnt före och efter hindret. Så blev både travhoppning och galopphoppning. Hjälpte jätte mycket och han var mycket lugnare och tog mycket bättre språng på Oxern idag, som vi även höjde ett snäpp ^^ Känns jätte kul faktiskt! Samt tränade vi på att han inte ska dra åt något håll, alltså alltid hoppa rakt på hindret. kulkul :)
 
Sv: 09:orna del 2

*KL*

Nu har det börjat bli allvar med oss igen :)
Nightwish fick idag hoppa hinder :D första "riktiga" hoppningen på ca 3 månader, hon har bara blivit riden och hoppad i skogen och på stranden under denna tiden, men nu var det dags igen :)

Film: http://youtu.be/-lcxnYKBdus
 
Sv: 09:orna del 2

Härligt!
Jag upplever det som att du är lite snabb i din lättridning vilket gör att hon springer ifrån sin takt i traven. Pröva och aaaandas och rid lätt lite långsammare än bekvämt/än henne så kan hon hitta en lite lugnare takt. Hoppningen var ju plättlätt :)
 
Sv: 09:orna del 2

Jo, ja min ridning är väl inte något att hänga i granen precis :p har bara ridit utomhus, på grus/gräsvägar och i skogen nu i några månader och fokuserat på att bygga muskler och att hon ska gå framåt. Inte en tanke på hur det kunde se ut när jag väl fick det på film igen haha:D
Tack för bra kritik, ska prova det/tänka på det på nästa ridpass :)
 
Sv: 09:orna del 2

Bra jobbat! :D Stor skillnad på henne, man ser att hon verkligen vinklar in bakbenen och ligger framme i handen med ett jämt stöd nu :D Kul att se! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 874
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 906
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 646
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp